Netflix je v dluhu přes 20 miliard dolarů
Jedna ze světově nejrozšířenějších služeb pro streamování filmů a seriálů, americký Netflix, se za dobu své dvacetileté existence může chlubit vskutku zajímavými statistikami. Například okolo 104 milionů platících uživatelů (25% nárůst oproti minulému roku) nebo 50 originálních děl, které jen za tento rok nasbíraly 91 nominací na cenu Emmy. Za zmínku nicméně stojí i nyní jeden nelichotivý údaj – zadluženost.
Netflix se aktuálně pohybuje v červených číslech s částkou okolo 20,5 miliard dolarů (cca 451 miliard korun), a to z pohledu krátkodobých i dlouhodobých dluhů. Důvodem je podle serveru LA Times kladení intenzivnější důrazu na produkci vlastních filmů a seriálů, což logicky zvyšuje náklady. Navíc se očekává, že v letošním roce by měla suma na výrobu originálního obsahu přesáhnout dalších 6 miliard.
Společnost, za kterou stojí Reed Hastings, na tom není dobře ani po stránce cash flow – ke konci června vykazovala negativní bilanci volných peněžních prostředků na hranici rekordních 608 milionů dolarů. V kvartálu končícím k 30. březnu to bylo 423 milionů.
Reakce na nátlak konkurence
Netflix není na poli streamovacích služeb jediným. Jsou tady Amazon, Hulu nebo HBO, hráči, jejichž sílu není radno podceňovat. To je jeden z primárních důvodů, proč se Netflix snaží tlačit peníze investorů do originálních (a drahých) projektů, aby byly dostupné pouze u něj. Pravděpodobně by se mělo jednat o správnou strategii, nicméně je zapotřebí návratnost, která se této platformě zatím vyhýbá, což dokazuje i letošní predikce odtoku čisté hotovosti ve výši až 2,5 miliard dolarů (o 800 milionů více jak v roce 2016).
Dalším důvodem pro tvorbu co největšího množství vlastních filmů a seriálů, jež má podle nejlepšího scénáře zaujímat 50 procent všeho obsahu, je neustálý růst licenčních poplatků od televizních společností. Podle všeho těmto společnostem Netflix odvádí sumy v řádech milionů dolarů.
“Nikdo není dominantním hráčem napořád…”
Prognózy nejsou nijak lichotivé. I když službě, která produkuje například fenomény The Stranger Things nebo Narcos, investoři stále věří a zastávají teorii, že “musíš peníze utratit, aby si je mohl vydělat”, řada expertů tolik shovívavých není. Mike Vorhaus, prezident mediální poradenské firmy Magid Advisors, komentuje aktuální dění následovně:
“Nikdo není dominantní hráčem napořád. Myslím, že budou potřebovat i štěstí k tomu, aby se v dluzích neutopili úplně.”
Foto: Netflix Media Center