Apple kupuje aplikaci na rozpoznávání audioobsahu Shazam za 400 milionů dolarů

Filip HouskaFilip Houska

F83E747A-17C0-4259-ACBC-01FADB0E61F4

Foto: Shazam

Mobilní aplikace Shazam

0Zobrazit komentáře

Technologický kalifornský gigant Apple pokračuje v expanzi na poli hudebního průmyslu. Dle reportu serveru Recode totiž kupuje Shazam, mobilní aplikaci pro online rozpoznávání hudebních skladeb, filmů a seriálů na základě audio nahrávek.

K celé situaci se obě strany zatím nevyjádřily, tudíž není oficiálně zveřejněna ani částka, nicméně podle dostupných informací má Apple za platformu, která měsíčně v průměru generuje 120 milionů aktivních uživatelů, zaplatit až 400 milionů dolarů (cca 8,6 miliard korun).

vidme

Přečtěte si takéPopulární videoplatforma Vidme, do které bylo nainvestováno přes 9 milionů dolarů, končíPopulární videoplatforma Vidme, do které bylo nainvestováno přes 9 milionů dolarů, končí

Pro Apple má tato akvizice hned několik výhod. V první řadě se jedná o zisk ověřených a funkčních rozpoznávacích technologií pro audioobsah, se kterými Shazam za dobu svého působení pokročil a přizpůsobil je i pro rozšířenou realitu v podobě platformy pro identifikaci různých produktů (knih, plakátů, reklamních spotů a tak podobně).

2F09040B-92AE-4D1D-B78E-44E4269F21AB

Foto: Shazam

Rozšířená realita v aplikaci Shazam

A právě tato funkce se může Cookově firmě velmi hodit, jelikož na technologii rozšířené reality velmi sází a dokazuje to zejména balíček nástrojů ARKit, na základě kterého vznikla již řada zajímavých aplikací.

Snaha o odrovnání konkurence

Potenciálním benefitem pro Apple (respektive pro streamovací službu Apple Music) může být i zrušení této aplikace, což by ve výsledku znatelně uškodilo konkurentům jako Spotify a Google Play Music. Těmto platformám totiž Shazam generuje podle deníku Wall Street Journal miliony odkazů denně a odstavením aplikace jako takové by mohl cupertinský gigant udělat jeden z důležitých kroků pro svou dominanci v oblasti streamingu.

apple-october-2016-exxvent-1

Foto: Apple

Šéf Applu Tim Cook

Do budoucna má koupě Shazamu, kterou vyvinula londýnská společnost Shazam Encore, Applu ušetřit i peníze z komisních poplatků za to, že platforma po vyhledání konkrétního obsahu odkazuje uživatele na iTunes Store, kde jej mohou zakoupit. Tento proces ostatně generoval Shazamu většinu tržeb v minulém roce a zvedl prodej digitálních kopií o deset procent.

Nejvýdělečnějším youtuberem světa je 26letý DanTDM, který letos vydělal přes 16 milionů dolarů

Filip HouskaFilip Houska

CA2FAFA8-82B1-4D71-AE74-0BDE286F695A
0Zobrazit komentáře

Dnes již nikdo nepochybuje o tom, že se na videoplatformě YouTube dá uživit. S růstem počtu aktivních uživatelů, reklam a množství různých sponzorských nabídek stačí dobrý nápad, atraktivní vystupování a zvýšená aktivita na sociálních sítích. Ti nejlepší si mohou navíc vydělat za krátkou dobu přímo pohádkové peníze, což dokazuje Daniel Middleton, v YouTube kruzích známý jako DanTDM, který na této službě vydělává nejvíce ze všech.

Dle magazínu Forbes, který žebříček nejvýdělečnějších youtuberů třetím rokem sestavuje, 26letý Middleton letos vydělal okolo 16,5 milionů dolarů, v přepočtu tedy přes 358 milionů korun. Tyto peníze, které však ještě nepodlehly zdanění, si získal zejména tvorbou herních videí (takzvaných let’s plays), nicméně značnou část zisku obdržel i díky sponzorským smlouvám.

winklevoss

Přečtěte si takéBratři Winklevossovi, kteří žalovali Facebook, vydělali na Bitcoinech více než miliardu dolarůBratři Winklevossovi, kteří žalovali Facebook, vydělali na Bitcoinech více než miliardu dolarů

Sám Middleton, který má na svém pět let starém kanále okolo 17 milionů odběratelů, pro server Newsbeat řekl, že by nikdy takovou slávu, tudíž i podobný zisk, nečekal. Na kariéru youtubera se dal poté, co se generované peníze rovnaly jeho mzdě v supermarketu Tesco, kde pracoval. Od té doby shromáždil přes 11,5 miliard zhlédnutí a mimo jiné vyprodal se svou doplňkovou koncertní show Operu v australském Sydney.

Bodovaly hry, vlogy a sporty

Na druhém místě v žebříčku se umístil Evan Fong alias VanossGaming, kterému jeho herní videa (a jiné podpůrné mediální aktivity) pro takřka 22milionovou základnu odběratelů vynesla přibližně 336 milionů korun (15,5 milionů dolarů).

V závěsu za touto kanadskou YouTube hvězdou se v měřítku peněz dostala americká parta pod pseudonymem Dude Perfect, která produkuje netradiční sportovní videa. Ta si přišla na cca 304 milionů korun (14 milionů dolarů).

Pod pomyslnou bednou se umístili například bratři Paulové, kteří za poslední dobu vzali YouTube útokem a jejich čísla rapidně rostou, sedmiletý recenzent hraček Ryan ToysReview a také Lilly Singh, jediná žena v seznamu. Celý výčet pak vypadá následovně:

4. Mark Fischbach aka Markiplier (12,5 milionů dolarů) – herní videa
4. Logan Paul* (12,5 milionů dolarů) – videoblogy, komediální videa
6. Felix Kjellberg aka PewDiePie (12 milionů dolarů) – herní videa, videoblogy
7. Jake Paul (11,5 milionů dolarů) – videoblogy, komediální videa
8. Anthony Padilla & Ian Hecox aka Smosh (11 milionů dolarů) – komediální videa
8. Ryan aka Ryan ToysReview* (11 milionů dolarů) – recenze hraček
10. Lilly Singh aka IISuperwomanII (10,5 milionů dolarů) – videoblogy, komediální videa

* Stejný přibližný výdělek jako tvůrce nad ním.

Nejodebíranější youtuber PewDiePie neměl šťastný rok

Poměrně razatní pád v žebříčku, respektive ve výdělku, zažil letos Švéd Felix Kjellberg, kterého zná komunita pod přezdívkou PewDiePie. Ten byl v roce 2016 se svými 15 miliony dolary na prvním místě, avšak vzhledem ke svým letošním kauzám, kdy se ve videích rasisticky vyjadřoval a zveřejňoval antisemitské fotky, mu například společnost Disney vypověděla partnerskou smlouvu a Google v podstatě zamezil standardnímu příjmu z reklam.

To mělo mimo jiné za následek, že jeho roční výdělek klesl o 20 % na zmíněných 12 milionů dolarů. A také jej předběhlo rovnou pět jiných tvůrců. To však nemění nic na situaci, že je stále youtuberem s největším počtem odběratelů (58 milionů), přičemž druhý nejodebíranější (HolaSoyGerman) na něj ztrácí asi 24 milionů.

Foto: Reprofoto, YouTube (DanTDM, VanossGaming, Dude Perfect, PewDiePie)