Facebook poskytl data uživatelů více než 60 výrobcům zařízení, včetně Applu, Amazonu a Samsungu

mark
0Zobrazit komentáře

Po mnoha nedávných skandálech Facebooku týkajících se soukromí uživatelů a využití dat třetími stranami, převážně pro marketingové a politické účely, je tu další pro někoho znepokojivá informace. Facebook totiž dle informací serveru NYTimes poskytl data minimálně 60 výrobcům různých zařízení, včetně firem jako je Samsung, BlackBerry, Amazon, Apple nebo Microsoft.

Výrobci měli nebo často stále mají přístup k datům jako jsou všichni přátelé uživatele, rodinný stav, náboženství nebo politické přesvědčení. Facebook informaci potvrdil, ale dodává, že data byla využita především pro samotné přihlašování na Facebook a k tvorbě webových aplikací založených na této sociální síti, ještě před velkým boomem tržišť aplikací na mobilních zařízeních.

zalandotop

Přečtěte si takéFashion eshop Zalando expanduje do Česka. Nabídne dopravu zdarma pro všechny objednávkyFashion eshop Zalando expanduje do Česka. Nabídne dopravu zdarma pro všechny objednávky

Všechna data navíc dle Facebooku byla uživateli poskytnuta s jejich výslovným souhlasem. Spolupráce mezi výrobci a Facebookem začala již v roce 2012 a i sám Facebook přiznává, že interně byly tyto dohody označeny jako potenciální bezpečnostní a etický problém. Společnost nicméně ujišťuje, že se spolupracující firmy nedostaly k ničemu, s čím by uživatelé nesouhlasili, jako jsou například jejich fotografie. NYTimes a jeho zdroje ale tvrdí něco jiného.

zuckerbergkongres

Zakladatel Facebooku, Mark Zuckerberg, během výpovědi u Kongresu Spojených států amerických

Nejenže zmíněné společnosti k podobným datům měly přístup, mohly vidět také veškerý sdílený obsah mezi přáteli, kteří svůj souhlas s využitím dat nevyslovili, ale jejichž příspěvky, fotografie, videa apod. jsou na profilech dostupné. Detaily ohledně jednotlivých partnerství nejsou samozřejmě známy, ale Facebook některé z nich během posledních dvou měsíců zrušil, což může leccos naznačit.

Pohyb na hraně

Už z výpovědi Marka Zuckeberga, CEO Facebooku, před americkým senátem vyplývá, že Facebook v minulých letech soukromí nevěnoval dostatečnou pozornost a nyní na to může doplatit. Důvěra v jeho platformu klesá a podle posledních statistik se Facebook mezi sociálními sítěmi posunul až na čtvrté místo, co do počtu návštěv na webu. Před ním se umístil nově komunitní server Reddit nebo videoplatforma YouTube. Zájem o Facebook také rapidně klesá u nejmladších uživatelů.

Foto: Anthony Quintano / Flickr

Technologie umělé inteligence na rozpoznání obličejů na internetu pomáhá zamezit obchodu s lidmi

Nela VítováNela Vítová

Traffic_Jam
0Zobrazit komentáře

Marinus Analytics, startup z výzkumné univerzity Carnegie Mellon v Pensylvánii, přišel na způsob, jakým rozpoznat automaticky lidskou tvář zveřejněnou na internetu a postupně tak pomoci v zamezení obchodu s lidmi. Zakladatelka a CEO společnosti Emily Kennedy vytvořila program s názvem Traffic Jam, který využívá umělou inteligenci k identifikování obětí. Program je v této době k dostání všem vyšetřovatelským orgánům, které s Marinus Analytics spolupracují.

Program funguje tak, že vybere data z veřejně dostupných webových stránek, na základě kterých vytvoří databázi fotografií, telefonních čísel a umístění, díky kterým je možné dohledat stopy i důkazy. Díky tomu, že program stránky prohledává každých několik minut, je schopen dohledat i inzeráty, které byly změněny nebo smazány.

chrisgithub

Přečtěte si takéVývojářská platforma GitHub s valuací 2 miliard dolarů jedná s Microsoftem o možném prodejiVývojářská platforma GitHub s valuací 2 miliard dolarů jedná s Microsoftem o možném prodeji

Do programu Traffic Jam minulý rok přibyla možnost FaceSearch, která prohledává fotografie zveřejněné na internetu a identifikuje dané oběti za pomoci softwaru na rozpoznávání obličeje. Vyšetřovatelé poté mohou fotografii hledaného člověka srovnat s ostatními v databázi, a pokud byla tvář oběti zvěřejněna online, na základě toho ji vystopovat.

„Traffic Jam je začátkem aplikované umělé inteligence, díky které je možné vystopovat oběti sexuálního obchodu online. V Marinus bylo vždy naším cílem inovovat pro veřejné dobro a možnost rozpoznání obličeje znamená značný krok kupředu. Jsme pyšní na to, že můžeme spolupracovat na něčem tak důležitém,“ dodává Emily Kennedy, CEO Marinus Analytics.

Za funkcí FaceSearch stojí program vyvinutý Amazonem

Základ funkce na rozpoznání obličeje tvoří Amazonem využívaný Rekognition software. Ten dokáže na základě fotografie vystopovat také objekty či aktivity.

Traffic_Jam

„Amazon Rekognition zajišťuje vysoce přesnou analýzu rozpoznání obličeje. Na jeho základě se dají zaznamenat, analyzovat i porovnat obličeje velkého množství lidí. Funkce je používána také ke sčítání obyvatel či pro účely veřejné bezpečnosti.“

Dle Mezinárodní organizace práce bylo v roce 2016 obětmi tzv. moderního otroctví 40 milionů lidí, z čehož jednu čtvrtinu tvořily děti. Obětmi sexuálního obtěžování se stalo 4,8 milionu lidí. Jedním ze zásadních faktorů je pak chudoba a rodinné problémy.

Tim Hoppock, detektiv policejního oddělení ve městě Austin v Texasu, popisuje svou zkušenosti s FaceSearch: „Když jsem před několika lety začal spolupracovat s Marinus Analytics, vysvětloval jsem jim nutnost potřeby technologie jako je právě FaceSearch. Jsem tedy nadšený, že se něco takového opravdu povedlo vytvořit. Marinus Analytics má v této oblasti nejpokročilejší dostupný software a já věřím, že tato technologie kompletně změní způsob tohoto typu vyšetřování.“

Foto: Marinus Analytics