Výrobce letadel Airbus začne společně s Audi testovat v Německu vůbec první létající taxi

Filip HouskaFilip Houska

airbustopx
0Zobrazit komentáře

Ještě před pár lety byla létající auta brána s velkou rezervou, ovšem nyní se tato vize začíná pomalu přetvářet ve skutečnost. To dokazuje i letecký gigant Airbus, který se spojil s automobilkou Audi a designerským studiem Italdesign, aby společně na nedávném ženevském autosalonu představil koncept Pop.Up Next – hybridní přepravní modul, jenž dokáže jak jezdit, tak létat. Nově tyto společnosti získaly důležitý souhlas od Německa, díky němuž mohou tento prostředek reálně testovat.

Povolení testování tohoto dopravního modulu tento týden oficiálně schválila a podepsala administrativa německé kancléřky Angely Merkelové, a to ve formě předběžné smlouvy vztahující se na okolí bavorského města Ingolstadt, kde sídlí mimo jiné právě Audi. Cílem prvních vzletů jednoho z nejzajímavějších konceptů létajících aut má být nejen ověření veškerých použitých technologií, ale také veřejné přesvědčení o technologické vyspělosti Německa z hlediska dopravních prostředků.

alza-prodejna

Přečtěte si takéAlza.cz otevírá v Praze druhou bezobslužnou Prodejnu budoucnostiAlza.cz otevírá v Praze druhou bezobslužnou Prodejnu budoucnosti

Zatím není jisté, kdy první testy odstartují, potažmo jaký proces bude tuto iniciativu provázet, nicméně je známé, jak bude koncept Pop.Up Next od základu fungovat. Na první pohled je nejzajímavější to, že Pop.Up Next není pouze elektrické letadlo (přesněji řečeno prostředek s vertikálním vzletem a přistáním VTOL) s autonomními technologiemi od Airbusu, ale současně také dvoumístný samořídící elektromobil, za jehož funkčností stojí Audi.

Audi, Italdesign and Airbus combine self-driving car and passeng

Pop.Up Next při letu

V ideálním světě by využití Pop.Up Next vypadalo následovně: uživatelé si skrze příslušnou mobilní aplikaci zavolají elektromobil, který pro ně samostatně přijede a následně je doveze na místo určení. Pokud by však během cesty narazil na zácpu, potažmo ztíženou dopravní situaci, zajede (patrně) na odstavné místo poblíž a přivolá létající kvadrokoptéru od Airbusu, která kabinu s pasažérem (bez podvozku, který zůstane na daném místě) doslova vyzvedne a doletí s ní do cílové destinace.

Futurismus i uvnitř

Sci-fi vzhled není pouze součástí vnějšku, ale promítá se také do interiéru. Tam má být zabudována 49palcová dotyková obrazovka, která má zobrazovat nejen trasu cesty a další graficky vyobrazené informace, ale také má sloužit jako hlasové středisko pro uživatele, včetně například technologie pro rozpoznávání obličeje.

Foto: Audi

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Řidiči Uberu si za poslední rok vydělali na spropitném od zákazníků přes 600 milionů dolarů

Nela VítováNela Vítová

0Zobrazit komentáře

Před rokem poslechla přepravní společnost Uber žádosti svých zaměstnanců a zavedla nová pravidla, která dnes umožňují cestujícím dát svému řidiči skrz aplikaci spropitné. Od zavedení novinky společnost zaznamenala celkem 600 milionů dolarů v příjmech pouze na spropitném, které řidiči dostanou zhruba ve 30 procentech případů.

Konkurenční přepravní společnost Lyft na americkém trhu v dubnu oznámila příjem z dýšek v hodnotě 500 milionů dolarů, to však pouze s 8% nárůstem v porovnání let 2016 a 2017, od zavedení nových regulací.

ctwo

Přečtěte si takéPorsche investovalo do konkurence Tesly Rimac, která vyrábí elektromobily s výkonem 1900 koníPorsche investovalo do konkurence Tesly Rimac, která vyrábí elektromobily s výkonem 1900 koní

V potaz se však musí brát také fakt, že Lyft není zdaleka dostupný na tolika místech jako právě gigant Uber. Prozatím působí především v USA a Kanadě, zatímco Uber kromě těchto dvou funguje i ve Střední a Jižní Americe, Evropě včetně Česka, na Blízkém východě, v Africe, Asii, Austrálii a na Novém Zélandu. To, že společnost operuje na tolika kontinentech samozřejmě přispívá pravděpodobnosti většího počtu dýšek, a tím i peněz z toho utržených.

Uber

Co se týče amerického trhu, řidiči Uberu nejvíce dýšek dostávají v Salt Lake City, Utahu, Texasu, New Orleans nebo Naschvillu. Lyft oproti tomu vyhodnotil za své nejlepší lokality New York, Atlantu nebo San Jose, čemuž zcela jistě přispívá i větší množství turistů.

Uber však byl schopen na základě získaných dat zjistit také, ve které dny a v kolik hodin lidé nejvíce dávají spropitné. Nejlepší dobou je prý pátek ve 2 ráno, sobota mezi 10 a 11 večer a neděle v 5 ráno.

Foto: Uber