Uber získává 500 milionů dolarů od Toyoty a prohloubí spolupráci v oblasti autonomních technologií
Tradiční japonská automobilka Toyota investuje 500 milionů dolarů (přes 11 miliard korun) do přepravní společnosti Uber. Jako součást obchodu obě firmy prohloubí spolupráci v oblasti autonomních systémů, jejichž kombinace má zvýšit konkurenceschopnost Toyoty i Uberu na stále více rostoucím trhu.
Od roku 2021 by tak měla silnice brázdit flotila autonomních vozů založená na modelu minivanu Toyota Sienna (na úvodní fotce), která bude upravená pro integraci jak s autonomními technologiemi Uberu, aplikací Uberu jako takovou, tak se systémem Toyota Guardian, který může zabránit fatálním chybám řidičů. Obě strany dohody zároveň předpokládají, že takto masivně produkované flotily autonomních vozů by měly být v budoucnu vlastněny a provozovány třetí stranou, tzv. operátory.
Samotné partnerství mezi Uberem a Toyotou však má delšího trvání, ostatně už jen proto, že model Toyota Prius patří mezi řidiči Uberu k vůbec nejvyhledávanějším. Japonská automobilka již v květnu 2016 investovala do americké přepravní firmy blíže neurčenou částku a spolupracovala na leasingovém programu pro řidiče Uberu.
Toyota samotná také vyvíjí plně elektrický, autonomní shuttle, jehož koncept zveřejnila na začátku tohoto roku. V souvislosti s ním uzavřela partnerství jak s Uberem, Amazonem, tak firmami Didi a Pizza Hut.
Pro Uber to zároveň není první partnerství podobného rázu. Již v minulosti zkoušel autonomní technologie na vozech Ford, větší spolupráci pak uzavřel s automobilkou Volvo, nejnověji také s koncernem Daimler, pod které patří mimo jiné značka Mercedes-Benz. Právě s vozem Volvo, které bylo vybavené technologií od Uberu, se však pojí březnová nehoda v arizonském městě Tempe, která způsobila smrt chodkyně. Po této tragédii Uber dočasně zastavil testování všech svých autonomních vozidel.
V dalších krocích Uber také minulý měsíc zastavil vývoj autonomních kamionů, aby se mohl více soustředit na technologii pro osobní vozy.
Zadní vrátka v podobě elektrických kol a koloběžek
Jen pár hodin před včerejším oznámením širší spolupráce s Toyotou to však vypadalo, že Uber se začne ubírat trochu odlišným směrem. CEO firmy Dara Khosrowshani oznámil, že začne upřednostňovat elektrická kola a koloběžky před auty. Přestože zpočátku by nové směřování mohlo poškodit profity Uberu, dle Khosrowshaniho je individuální elektrická doprava lépe přizpůsobená pro pohyb v centrech měst.
Z dlouhodobější perspektivy se prý jedná o směr, kterým chce firma mířit, a napovídaly tomu ostatně i její poslední kroky. Uber koupil v dubnu provozovatele elektrických kol JUMP Bikes a zároveň také investoval blíže neurčenou částku do provozovatele elektrických koloběžek LimeBike.