Česká aplikace Fuzee naplánuje trasu po Praze s využitím MHD i bikesharingu Rekola

Nela VítováNela Vítová

qusion-crop
0Zobrazit komentáře

Česká vývojářská společnost Qusion spouští nový projekt s názvem Fuzee, který má lidem ulehčit dopravu po městě díky spojení různých druhů dopravy v jedné aplikaci. Služba počítá s využitím MHD i volně rozmístěného bikesharingu a na základě speciálního algoritmu dokáže uživateli navrhnout nejrychlejší cestu z daného místa do cílové destinace. Jedním z hlavních cílů tvůrců je ušetřit lidem čas a ulehčit plánování trasy bez nutnosti užívání několika různých aplikací.

Ačkoliv podobné aplikace ve světe již fungují, Fuzee je úplně první, jejíž algoritmus počítá i s volně umístěnými sdílenými koly, které zatím v Česku provozuje tuzemská firma Rekola bikesharing. Samotná aplikace funguje tak, že si člověk zvolí oblíbené dopravní prostředky a algoritmus mu na základě toho vypočítá několik variant nejjednodušší a nejrychlejší trasy, ze kterých si může vybrat.

Pokud někdo nerad jezdí metrem či autobusem, stačí, aby tyto dvě možnosti ze seznamu vyškrtl a ve výsledku dostane naplánovanou trasu, která tyto dva způsoby nezahrnuje. I bez nich pak vyhledá Fuzee cestu na míru. Vývoj samotného algoritmu probíhal pod vedením jednoho ze zakladatelů Qusion Adama Zvady, na dalších stádiích vývoje se poté podílel již celý tým.

Fuzee2

Aplikace Fuzee kombinuje MHD a bikesharing

Aplikace dokáže ušetřit až desítky minut času

Jednou z nejdůležitějších výhod aplikace je schopnost navést uživatele až k jeho cíli s využitím bezstanicového bikesharingu, což může zkrátit dobu cesty i o několik desítek minut. Již existující aplikace (např. IDOS či Google Maps) jsou totiž omezené plánováním trasy s využitím pouze jednoho dopravního prostředku. Můžete si nechat najít trasu buď za využití pouze městské hromadné dopravy, pouze Uberu, pouze vlastního auta, nebo jen pro pěší. Nelze nakombinovat například část trasy MHD a zbytek Uberem.

Aplikace CG Transit sice počítá i s využitím kol, ale pouze těch ze stanicových bikesharingů, proto neumožňuje člověku naplánovat příjezd až do cílové destinace, ale pouze k další stanici, kde kolo musí odložit. Do cíle se poté musí dopravit pěšky či s využitím MHD. Stanicové bikesharingy navíc u nás prakticky nejsou. Studio Qusion je podle svých slov první na světě, kdo takovou možnost nabízí, a proto také tvůrci tvrdí, že je složité takový algoritmus vůbec naprogramovat. I proto Fuzee bude zpočátku fungovat jen v Praze.

fuzee-1

„Naše aplikace je jako jediná na světě schopna kombinovat MHD a volně rozmístěný bikesharing, což je nesmírně kombinatoricky náročná operace,“ říká Ondřej Kopecký, provozní ředitel Qusion.

Nápad na vytvoření aplikace vznikl během CEE Hacks Mobility Hackathonu, který se každoročně koná v Praze a odměňuje inovativní projekty v různých oblastech. Letošním hlavním tématem byla chytrá mobilita, a právě proto vznikla myšlenka na tento projekt, na kterém studio od dubna letošního roku pracovalo.

Aplikaci Fuzee pro multimodální navigaci po Praze můžete stahovat v App Storu pro iOS a v Google Play pro Android.

Jack Ma odejde z čela Alibaby přesně za rok. Po předání žezla se bude věnovat filantropii

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jack-ma-alibaba

Foto: Alibaba

Spoluzakladatel Alibaby Jack Ma

0Zobrazit komentáře

Největší asijská firma nakonec o svého otce zakladatele nepřijde tak brzy a náhle, jak se ještě před pár dny zdálo. Nejbohatší Číňan Jack Ma v pondělí, při příležitosti svých 54. narozenin, oznámil, že z čela e-commerce giganta Alibaba Group sice opravdu hodlá odejít, ale půjde o dlouhodobější proces. Nejprve za rok předá pozici výkonného předsedy do rukou Daniela Zhanga a v roce 2020 opustí také představenstvo firmy.

Se zprávou o náhlém Maově konci v čele Alibaby přišel minulý týden deník The New York Times, ale sám bývalý učitel angličtiny, který firmu založil před 19 lety ve svém bytě v Chang-čou, v oficiálním prohlášení v pondělí prozradil, že se nechystá odcházet tak rychle. Konec jedné velké éry se však každopádně blíží a nástupnický plán je již načrtnut.

Přesně za rok, 10. září 2019, v den svých 55. narozenin, předá Jack Ma do rukou současného výkonného ředitele Daniela Zhanga také roli výkonného předsedy. Zhang už před třemi lety po Maovi nastoupil do role CEO a vzhledem k tomu, že byl úspěšný, dostane šanci kormidlovat čínského obra dál. Jack Ma pak nicméně ještě minimálně další rok zůstane ve firmě jako člen představenstva. Začne se ale také pomalu věnovat dalším aktivitám mimo Alibabu.

daniel-zhang-alibaba1

Daniel Zhang, současný CEO Alibaby

„Zahájení procesu předávání žezla Alibaby do rukou Daniela a jeho týmu je správné rozhodnutí ve správný čas, protože díky práci s nimi vím, že jsou připravení. Od chvíle, co Daniel nastoupil jako CEO, ukázal vynikaající talent, byznysový důvtip a odhodlané vedení,“ cituje oficiální prohlášení Jacka Maa agentura Bloomberg.

Nepřetržitý růst největší asijské firmy

Nástupnický plán, jak ho načrtl Jack Ma, tak opět poprvé od roku 2013 spojí dvě nejdůležitější role do jediné: 46letý Zhang, který začínal v Alibaba Group v roce 2007 jako finanční ředitel e-shopu Taobao a později jako prezident řídil další nákupní platformu Tmall.com, bude výkonným ředitelem i předsedou celé skupiny. Jack Ma pak zůstane až do výroční valné hromady akcionářů v roce 2020 členem představenstva.

elonmusk

Přečtěte si takéElonu Muskovi se začíná řízení Tesly vymykat z rukou. Hlasy po novém šéfovi sílíElonu Muskovi se začíná řízení Tesly vymykat z rukou. Hlasy po novém šéfovi sílí

Poté zůstane Ma doživotním partnerem tzv. Alibaba Partnership, což je skupina 36 partnerů, kteří pocházejí z nejvyššího managementu firmy a mají významný podíl na jejím dalším směřování, protože mohou nominovat, nebo v některých situacích dokonce jmenovat, až prostou většinu celého představenstva. Jack Ma tedy po devatenácti letech, kdy udělal z Alibaby globálního e-commerce giganta s rostoucím zásahem do cloudových služeb, doručovacího byznysu a dalších oblastí, skutečně odejde, ale na celé předání moci bude bedlivě dohlížet.

Pod Zhangovým vedením z role výkonného ředitele zaznamenala Alibaba během posledních třinácti čtvrtletích nepřetržitý a soustavný růst. Oznámené změny ve vedení podle Maa „demonstrují, že Alibaba se dostala do další fáze podnikové řízení“, protože se již nespoléhá pouze na individuality, ale dokázala za téměř dvacet let vybudovat organizační systém a kulturu vývoje talentů.

alibaba-office-hq-china1

Sídlo Alibaby v čínském Chang-čou

Nové sny a filantropická nadace

Nástupnický plán prý Jack Ma dlouho promýšlel a o osud své firmy se nebojí. Vedle toho, že bude k jejímu chodu přispívat v rámci Alibaba Partnership, se chce ale skutečně vrátit ke své původní učitelské profesi. „Chci se také vrátit ke vzdělávání, které mě tolik naplňuje, protože to je to, co miluji. Svět je velký a já jsem stále mladý, takže chci zkoušet nové věci – protože co když se mohou plnit nové sny?“ naznačil Ma, že má v hlavně i další plány.

„Jednu věc ale mohu slíbit všem: Alibaba nikdy nebyla o Jacku Maovi, ale Jack Ma bude navždy součástí Alibaby,“ dodal Jack Ma. Pro své další aktivity již před časem založil nejbohatší Číňan, jehož jmění přesahuje 40 miliard dolarů, po vzoru spoluzakladatele Microsoftu Billa Gatese vlastní Jack Ma Foundation, se kterou se chce věnovat právě filantropii.

Od Billa Gatese se prý ostatně Jack Ma hodně učil. Pro Bloomberg minulý týden uvedl, že sice nemůže být nikdy tak bohatý jako Gates, ale jednu věc udělat lépe než on může, a to odejít dříve z vedení své firmy. Jako CEO Alibaby skončil Ma v roce 2013, ve svých 49 letech. Bill Gates ve stejné roli v Microsoftu působil do roku 2000, tedy do svých 45 let, ale dalších třináct let pak byl ještě předsedou firmy.