Jsou to již bezmála 3 roky od doby, kdy ve funkci CEO pražského analytického startupu Socialbakers skončil jeho spoluzakladatel Jan Řežáb, který později přešel do čínského Goodbaby. Od té doby se v Socialbakers událo mnoho změn, mimo nového CEO, Yuvala Ben-Itzakema, jež nastoupil do startupu z AVG, odešel také další ze spoluzakladatelů Jiří Voves.
Startup navíc s ohledem na rychlý růst kumuloval svoji ztrátu z předchozích let, která se v roce 2016 za posledních 5 let vyšplhala až na 543 milionů korun, a dále rostla na 686 milionů. Firma nebyla nikdy od svého založení před takřka 10 lety v zisku, až do minulého roku. Účetní uzávěrka za loňský rok totiž ukazuje rekordní obrat 804 milionů korun, což představuje nárůst o 17,5 procenta z předloňských 685 milionů korun. Ke konci loňského roku mělo navíc Socialbakers bezmála 286 milionů korun ve výnosech příštích období.
Zisk činil 55 milionů korun, po zdanění a odpisech poté 2,6 milionu korun. Vedení firmy a všichni akcionáři se tak pravděpodobně shodli, že je čas trochu utlumit raketový růst a překlopit firmu do zisku, aby mohla svoji ztrátu z minulých let postupně pokrýt.
Stávající CEO Socialbakers Yuval Ben-Itzhak
I když Socialbakers rostly loni mzdové náklady o 39 milionů korun na 293 milionů, provozní náklady jako takové klesly bezmála o 100 milionů korun. Firma má aktuálně k dispozici téměř 188 milionů korun v hotovosti.
Socialbakers má pobočky v pěti různých zemích, od New Yorku přes Prahu a Londýn až po Singapur, a celkově v ní pracuje bezmála 400 zaměstnanců. Jeden ze spoluzakladatelů a původní CEO, 31letý Jan Řežáb, drží ve firmě stále 20,1% podíl – dnes působí na pozici předsedy dozorčí rady a stejně jako zbytek startupu doufá, že se letos příjmy přehopnou přes miliardu korun.
Mezi dalšími velkými akcionáři ve firmě jsou investiční fondy Earlybird či Index Ventures, které od založení firmy v roce 2008 dopomohly k celkovému financování přes 30 milionů dolarů, respektive 653,8 milionu korun. Další investice už Socialbakers evidentně nehledá, teď se bude soustředit pouze na překlápění do zisku a další organický růst.
Začalo to jako jedno z nejslibnějších českých ICO (výběr prostředků při vydání nové kryptoměny). O budoucnosti nadějného projektu Signals, který založili Pavel Volek a Pavel Němec a který chtěl vybrat až 18 milionů dolarů, se ovšem objevila spousta otázek. Proto nyní přinášíme rozbor celého ICO Signals od Lukáše Konečného, který původně vyšel v placené sekci kryptoměnového serveruAltclub.com a pro CzechCrunch ho autor poskytl zdarma.
Napadlo vás někdy, jak by bylo jednoduché, kdyby existoval program, který bude analyzovat vše, co se děje kolem krypta a investovat za vás? Přesně takovou věc budují kluci z českého startupu Signals. Jenže to má pro investory jeden významný háček. Během ICO, které se táhlo déle jak půl roku, se pokazilo vše, co šlo, a token Signals mezitím ztratil více jak 90 % své hodnoty.
Co vypadalo jako slibný projekt, je z pohledu investora spíše nešťastná investice
Tento článek neberte jako kritiku projektu Signals. Nápad se mi líbí a celému týmu fandím. Věřím, že z dlouhodobého hlediska má Signals potenciál k úspěchu, vždy tu ale zůstane pachuť po ICO, které se opravdu nepovedlo.
Posouvání termínů
První zmínka o projektu a plánovaném ICO se objevila na fóru Bitcointalk.org začátkem září 2017, společně s informací, že v říjnu proběhne předprodej 5 % tokenů, jehož účastníci získají určitý bonus. Později se objevila informace o tom, že bonus bude ve formě 30 % tokenů navíc.
26. září se dozvídáme, že do 2 až 3 týdnů bude zveřejněna alpha verze platformy.
7. října se spouští Bounty Program.
20. října se objevila informace, že se brzy dozvíme datum předprodeje.
25. října Signals oznamují, že předprodej nebude v říjnu, ale 15. listopadu.
7. listopadu se předprodej opět posouvá, tentokrát na 22. listopadu.
8. listopadu se spouští referral program. Za každého doporučeného investora získáte 3% bonus.
22. listopadu dochází ke spuštění předprodeje.
9. prosince končí předprodej, vybralo se 500 tisíc dolarů ve formě 1364,8 ETH.
16. prosince zjišťujeme, že Bounty Program (popsán níže) poběží do té doby, dokud nebude ICO u konce.
9. ledna se objevuje Alpha verze platformy, která měla být hotová v říjnu.
15. ledna se dozvídáme nové datum hlavního prodeje, které je stanoveno na 26. února.
23. února se hlavní prodej posouvá na 12. března.
1. března se objevuje informace o ceně tokenu v hlavním prodeji, která bude 0,3 až 0,36 dolaru.
10. března Signals stanovují fiat cenu ETH na 1 000 dolarů (i když je v té době okolo 700 dolarů), za 1 ETH získáte tedy cca 3300 SGN.
9. dubna se hlavní prodej prodlužuje, protože tokeny nejsou stále vyprodané.
29. dubna přichází zpráva, že investoři získají všechny neprodané mince.
30. dubna končí hlavní prodej, vybráno bylo 3524 ETH, společně s 1364 ETH z předprodeje tak Signals získali 4888 ETH.
30. dubna končí Bounty Program.
Dohromady se během ICO vybralo 2 397 062 dolarů. Z plánovaného hard capu 18 000 000 dolarů jde jen o zlomek částky
Zásadním problémem během ICO nebylo jen neustálé posouvání termínů, ale také dohady o znevýhodnění investorů z předprodeje, kteří i s 30% slevou měli získat efektivně méně tokenů za 1 ETH než investoři v hlavním prodeji. Důvodem bylo stanovení ceny tokenu v dolarech a ne v ETH. Ethereum totiž v listopadu 2017 mělo hodnotu 363 dolarů, zatímco během února až dubna kolísala hodnota mezi 1 000 a 500 dolary.
Za jedno Ethereum jste tedy v hlavním prodeji mohli získat až 3krát více tokenů než v předprodeji. Signals se nakonec problém rozhodli vyřešit dodatečným navýšením mincí pro investory z listopadu, neobešlo se to ale bez ošklivého osočování a bouřlivých diskuzí na internetových fórech.
7. října 2017 byl otevřen Bounty Program, kde mohl každý, kdo má sociální média, píše články nebo tvoří video, získat tokeny za šíření informací o projektu Signals. Pokud jste pravidelně sdíleli Signals příspěvky na svůj Facebook a Twitter, mohli jste každý den získat nové tokeny.
Celkem 2 % tokenů (3 miliony) byly zpočátku určeny pro tuto kampaň, u které se předpokládalo, že nebude trvat déle než do Vánoc (tedy do doby, než skončí samotné ICO). Signals na fórum umístili informaci, že hodnota jednoho získaného tokenu bude zhruba 0,25 dolaru a že počítají s tím, že cena tokenů se po skončení hlavního prodeje vyšplhá až k 0,36 dolaru.
To byla lukrativní nabídka, protože jak vidíte z přiloženého obrázku výše, hodnota jednoho mého sdílení na Twitteru byla 6 tokenů a na Facebooku 1,5 tokenu. Přepočteno na cenu 0,25 dolaru, šlo dohromady o 1,8 dolaru. I kdybych každý den sdílel příspěvky jen do Vánoc, přišel bych si teoreticky až na 3 000 korun.
Za co vše jste mohli získat tokeny:
Podpis na Bitcointalk.org: 80–350 SGN za týden
Facebook Like: 0,5 SGN každý den
Facebook sdílení: 2–50 SGN až 5× týdně
Facebook příspěvek: 3–50 SGN až 5× týdně
Twitter retweet: 0,5–6 SGN až 2× za den
Twitter příspěvek: 2–90 SGN až 5× týdně
Článek na blogu: 30–900 SGN
Video na YouTube: 100–1500 SGN
Reddit příspěvek: 3–150 SGN až 10× týdně
LinkedIn sdílení: 2–50 SGN každý den
LinkedIn příspěvek: 5–100 SGN každý den
Telegram: 5 SGN za každého člena, který přijde přes váš odkaz
I kdybychom počítali s nejnižší možnou odměnou, běžný uživatel mohl získat za týden 153 SGN, přičemž stačilo sdílet nebo vytvářet jednoduché příspěvky o Signals. To je téměř 40 dolarů! Zároveň probíhal Ambassador Program. Tým Signals sestavil tým influencerů, kteří se stali ambasadory Signals pro svoji zemi. V praxi to znamenalo využití vlivu ambasadorů výměnou za trojnásobné odměny v Bounty Programu. Ambasadoři byli také placeni v SGN tokenech.
Vzhledem k tomu, že ICO skončilo až na konci dubna, mohli jste během uběhlých 30 týdnů bez námahy nasbírat 4 500 SGN tokenů, respektive 1 100 dolarů (dnes kolem 24 tisíc korun).
Bleskový propad ceny po zalistování na burzy
Během ICO tak byly distribuovány miliony mincí mezi uživatele zdarma. Ať už ve formě neplánovaného bonusu pro investory z předprodeje, rozdělení neprodaných mincí nebo jako forma platby za marketing, znamenalo to jediné. Po uvedení tokenů na burzu přijdou masivní výprodeje.
Po uvedení Signals na burzu v květnu 2018 se cena tokenu pohybovala pár dnů okolo 0,031 dolaru, dovolující investorům z předprodeje prodat svoje mince s minimálním ziskem. Jenže během následujících 14 dní přišel pád ceny o celých 70 %.
Dnes, 17. září 2018, je možné pořídit jeden token SGN za 0,004496 dolaru, tedy téměř desetinovou hodnotu oproti cenám v ICO. Jakkoliv měl tým Signals v plánu udržet cenu tokenů nad 0,36 dolaru, evidentně se to nepodařilo. Denní obchodovaný objem postupně upadá a dnes se pohybuje pouze v řádu stovek dolarů.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.