Český analytický startup Socialbakers skončil poprvé v zisku. Loni vydělal desítky milionů korun
Jsou to již bezmála 3 roky od doby, kdy ve funkci CEO pražského analytického startupu Socialbakers skončil jeho spoluzakladatel Jan Řežáb, který později přešel do čínského Goodbaby. Od té doby se v Socialbakers událo mnoho změn, mimo nového CEO, Yuvala Ben-Itzakema, jež nastoupil do startupu z AVG, odešel také další ze spoluzakladatelů Jiří Voves.
Startup navíc s ohledem na rychlý růst kumuloval svoji ztrátu z předchozích let, která se v roce 2016 za posledních 5 let vyšplhala až na 543 milionů korun, a dále rostla na 686 milionů. Firma nebyla nikdy od svého založení před takřka 10 lety v zisku, až do minulého roku. Účetní uzávěrka za loňský rok totiž ukazuje rekordní obrat 804 milionů korun, což představuje nárůst o 17,5 procenta z předloňských 685 milionů korun. Ke konci loňského roku mělo navíc Socialbakers bezmála 286 milionů korun ve výnosech příštích období.
Zisk činil 55 milionů korun, po zdanění a odpisech poté 2,6 milionu korun. Vedení firmy a všichni akcionáři se tak pravděpodobně shodli, že je čas trochu utlumit raketový růst a překlopit firmu do zisku, aby mohla svoji ztrátu z minulých let postupně pokrýt.
I když Socialbakers rostly loni mzdové náklady o 39 milionů korun na 293 milionů, provozní náklady jako takové klesly bezmála o 100 milionů korun. Firma má aktuálně k dispozici téměř 188 milionů korun v hotovosti.
Socialbakers má pobočky v pěti různých zemích, od New Yorku přes Prahu a Londýn až po Singapur, a celkově v ní pracuje bezmála 400 zaměstnanců. Jeden ze spoluzakladatelů a původní CEO, 31letý Jan Řežáb, drží ve firmě stále 20,1% podíl – dnes působí na pozici předsedy dozorčí rady a stejně jako zbytek startupu doufá, že se letos příjmy přehopnou přes miliardu korun.
Mezi dalšími velkými akcionáři ve firmě jsou investiční fondy Earlybird či Index Ventures, které od založení firmy v roce 2008 dopomohly k celkovému financování přes 30 milionů dolarů, respektive 653,8 milionu korun. Další investice už Socialbakers evidentně nehledá, teď se bude soustředit pouze na překlápění do zisku a další organický růst.
Foto: Socialbakers