Český pracovní portál Proudly expanduje na Slovensko. V příštím roce cílí na obrat 50 milionů korun
Před třemi lety začínal portál Proudly s ambicí ukazovat kulturu ve firmách, která je dnes stále důležitější. Vzhledem k dlouhodobě nízké nezaměstnanosti je pro firmy stále těžší hledat nové zaměstnance a dnes je právě jejich kultura jeden z nejdůležitějších aspektů, podle čeho si lidé svou budoucí práci vybírají. Za Proudly stojí Jan Klusoň a rozvoj jeho firmy mu dává za pravdu, že na svou kulturu dnes velké i malé společnosti dbají stále víc.
Během tří let se podařilo na českém trhu z Proudly vybudovat kariérní showroom propojující atraktivní prvky ze sociálních sítí, který si na sebe sám vydělá a chystá se na první expanzi. Proudly každý rok dvojnásobně roste, a to jak co se týče obratu, tak počtu lidí v týmu. Více než dvacetičlenný tým sídlící na pražských Vinohradech by měl letos vygenerovat obrat ve výši 25 milionů korun a příští rok chce vyrůst o dalších sto procent. Pomoci k tomu má i expanze na Slovensko.
„Proudly jsme zakládali s dlouhodobou vizí, že se chceme stát globální platformou, protože naše země je přeci jen relativně malá a v Evropě navíc neexistuje žádné jednotné místo, kde by člověk, co hledá práci, mohl nahlédnout do nitra firem,“ vysvětluje pro CzechCrunch Jan Klusoň. Právě to je princip Proudly – otevřeně ukázat, jak daná firma funguje a jaká je v ní atmosféra, díky čemuž se pak hlásí relevantnější a potažmo i loajálnější kandidáti.
Ideální spojení jako na Tinderu
Když jsme o spuštění Proudly psali v roce 2015, Klusoň platformu přirovnával k pracovní variantě Tinderu. Přestože to prý myslel s lehkou nadsázkou, princip i nadále zůstává. „Díky tomu, že ukážeme firemní kulturu, přihlásí se relevantní lidé, kteří pak mnohem lépe zapadnou. Dojde v tu chvíli k takzvanému ‚culture matchi‘ jako u Tinderu,“ popisuje mechaniku Proudly Klusoň.
Firmy si dnes již stále více začínají uvědomovat, že jim nestačí vystavit klasickou nabídku na pracovním portálu a čekat. Začínají více komunikovat, natáčí různá videa, ukazují se na sociálních sítích. V době, kdy má Česká republika dlouhodobě nejnižší nezaměstnanost v Evropě, je najít vhodné zaměstnance stále obtížnější. Byť peníze vždy hrají svou roli, především pro mileniály a mladou generaci je stále důležitější právě firemní kultura.
„Pro mladé lidi je firemní kultura důležitější, než tomu bylo dřív. Kolikrát jsou vůči firmě, kde se cítí dobře a kde je příjemné prostředí, mnohem více loajální a raději v ní zůstanou, i když jim někdo jinde nabídne třeba o 10 tisíc korun víc,“ popisuje Klusoň. Jeho Proudly proto umožňuje firmám jejich kulturu a prostředí velmi atraktivně a zároveň efektivně představit světu.
Na Proudly je dnes zhruba 100 firemních profilů, přičemž každý byl sestavován na základě mnoha rozhovorů vedených s jednotlivými zaměstnanci ve firmě. I díky tomu pak dokáže Proudly věrně popsat, jak daná firma funguje, protože během mnoha návštěv ve firmě nasaje i zmíněnou atmosféru a částečně i celkovou kulturu. Vše atraktivně nafotit je pak pochopitelně další krok, ale jak Honza Klusoň upozorňuje, dnes už to zdaleka nestačí. Proudly proto firmám pomáhá i s vystavováním pracovních nabídek, komunikací na sociálních sítích nebo využíváním internetových reklam.
Nasát atmosféru předem
Každý měsíc se na Proudly hlásí pár desítek nových firem a každá sleduje trochu jiný cíl. Některé využívají prostor především pro prezentaci vlastní značky a chtějí ukázat, jak se u nich pracuje. Jiné mají kampaň zaměřenou na výkon a jde jim o každé získané vodítko na potenciálního zaměstnance. Prý se ještě nestalo, aby se nějaké firmě na Proudly nikdo neozval, ale Klusoň potvrzuje, že jsou lidé hodně vybíraví. Průměrně odpoví na necelé dvě (1,7) pracovní nabídky. Pro všechny strany je to ale vlastně pozitivní.
„Díky Proudly jsme eliminovali například to, aby někdo přišel na pohovor do firmy v obleku, když tam jsou všichni v triku. Lidé atmosféru nasají už předem a když pak poprvé do firmy skutečně přijdou, cítí se mnohem komfortněji,“ popisuje příklady z praxe Klusoň. Sám kdysi v pruhovaném obleku do jedné reklamní agentury nakráčel a už ve dveřích poznal, že to nebude to pravé ořechové.
S firmami dnes proto začíná vytvářet i virtuální realitu, díky které si mohou zájemci celými kancelářemi opravdu projít. Na Proudly se dnes představují jak velké společnosti jako Unicorn nebo Škoda Auto, které mají po lidech největší hlad, tak menší firmy a startupy.
V Česku si Proudly za tři roky ověřilo, že jeho koncept kariérního portálu ukazující kulturu ve firmách funguje, a proto přichází další logický krok. Od října začíná Proudly fungovat také na Slovensku, kde by chtělo první rok odstartovat stejně jako v Česku. „Rádi bychom na Slovensku dosáhli v prvním roce na stejný obrat jako v prvním roce v Česku, což je zhruba 5 až 6 milionů korun. Na Slovensku je trh sice o něco menší, ale máme zase tři roky zkušeností, které jsme u nás neměli,“ věří Klusoň.
Slovensko, Polsko a dál po Evropě
Také na Slovensku chce Proudly firmy mnohem více otevřít a komunikovat to, jak fungují. Žádná podobná platforma u našich východních sousedů nefunguje, na druhou stranu tam panuje trochu jiná situace než u nás. Přestože například Bratislava má podobně nízkou nezaměstnanost, jako je v Česku, trápí Slováky jiný problém. Podle Klusoně zhruba 5 procent Slováků pravidelně odchází do Čech a zatímco jich u nás máme 375 tisíc, Čechů je na Slovensku jen 47 tisíc.
„Slovenské firmy mají často problém s tím, že nemají tak dobrý příběh. Praha je zajímavější a poutavější město, než když se řekne Bratislava, a firmy nevědí, jak lidi přilákat zpět,“ naráží Klusoň zejména na mladé lidi, kteří do Česka odejdou při studiích a už tu zůstanou. Často pak mluví o větší kvalitě firem, pracovních nabídek i celkově vyšší životní úrovni. „Přitom jak jsme si sami ověřili, i na Slovensku jsou velmi zajímavé firmy, jen o nich ani sami Slováci často neví,“ doplňuje Klusoň.
Jedním z úkolů pro Proudly na Slovensku tak bude i právě tyto firmy mnohem více otevřít a představit široké veřejnosti včetně toho, jak se v nich pracuje. Slovenskou expanzi chce Proudly pokrýt z vlastních zdrojů, i vzhledem k tomu, že je firma finančně soběstačná a pravidelně v lehkém zisku. Klusoň již nyní ale vyhlíží také další země, přičemž tou třetí by se nejspíš mělo stát Polsko. U něj již není vyloučeno, že Proudly nějakého investora hledat bude, ale zatím je to daleko. Ve hře jsou pro následující roky a rozšiřování platformy také Maďarsko či Rumunsko.