EasyJet začne příští rok testovat malé elektrické letadlo. V elektrice vidí budoucnost létání
Elektrický pohon neustále proniká do dalších oblastí mobility. Auta, autobusy, motorky, kola, koloběžky – zkrátka všechny dopravní prostředky postupně přecházejí ze spalovacích motorů (nebo žádných) na elektřinu, v níž vidí většina firem budoucnost. Kam se elektřina zatím tolik nedostala, bylo letectví. Postavit letadlo s takovým pohonem je mnohem složitější, ale britský letecký dopravce EasyJet hlásí, že elektrické letadla tu budou poměrně brzy. V příštím roce už chce jedno začít testovat.
Britské nízkonákladové aerolinky mají plán, že do roku 2027 budou pasažéry na některých linkách přepravovat elektrickými letadly. EasyJet chce začít sázet na pro životní prostředí přívětivější a také méně hlučná elektrická letadla, která vyvíjí s americkým startupem Wright Electric. To už ostatně oznámil před rokem, ale nyní své plány upřesnil a prozradil, jak za poslední rok pokročil.
„Elektrické létání se stává realitou a my už nyní můžeme předvídat budoucnost, která není závislá výhradně na leteckém palivu,“ citovala pondělní prohlášení šéfa EasyJetu Johana Lundgrena agentura Reuters. Za Ryanairem evropská nízkonákladová dvojka by chtěla už v příštím roce začít první elektrické letadlo reálně testovat.
Startup Wright Electric nyní pracuje na elektrickém motoru pro devítimístné letadlo, které by se mělo příští rok dostat do vzduchu. Wright už úspěšně otestoval dvoumístné letadlo a věří, že se mu bude dařit i s vývojem větších strojů. EasyJet by díky tomu chtěl do deseti let létat s elektrickými letadly zhruba 500 kilometrů dlouhé linky, což by mohlo znamenat využití například na druhé nejrušnější trase v Evropě, která vede z Londýna do Amsterdamu.
Elektrické letadlo pochopitelně bude mít za výsledek nižší emise, hluk a také přepravní náklady. Právě pro nízkonákladové dopravce je to atraktivní vidina, protože palivo je jedna z nejdražších položek v jejich finančních knihách. Letos navíc jeho cena neustále stoupá, což způsobuje nejednomu dopravci problémy. Už do roku 2022 chce nicméně EasyJet díky efektivnějším letadlům, jako je například Airbus A320neo, snížit uhlíkové emise na jednoho pasažéra na kilometr o 10 procent.
Na elektrických letadlech pochopitelně pracuje několik firem. Wright již ale například zažádal o patent na vlastní model motoru, který by mohl být využit pro větší letadlo, a začíná pracovat na designu letadla, které by velikostí odpovídalo potřebám EasyJetu. To znamená zhruba 150místné letadlo, které by se mohlo měřit s Boeingy 737. Dočkat bychom se ho měli dle prohlášení aerolinky do deseti let.
Foto: Airbus, EasyJet