Spoluzakladatel Googlu Larry Page investuje do dalšího létajícího auta BlackFly. Na trh přijde již příští rok
Spoluzakladatel Googlu Larry Page je velkým příznivcem létajících aut, formálně řečeno elektrických vozidel s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL). Do této futuristické přepravy postupně investuje miliony dolarů a mezi jeho želízka v ohni patří zejména startup Kitty Hawk. Není však jediný. Zainvestováno má Page také do dalšího zajímavého hráče na tomto poli – startupu Opener.
Opener je několikátým startupem, který se snaží vyvinout funkční létající řešení pro přepravu lidí. Prakticky o něm nebylo slyšet do doby, než se na povrch dostala zmínka, že do něj vstupuje právě Page. A mezitím, co jej nikdo neregistroval, piloval ve svých dílnách v Palo Altu prototyp pod názvem BlackFly, který před sebou může mít slibnou budoucnost.
Černobíle provedený BlackFly nabízí místo pro jednoho pasažéra (respektive pilota) a na jedno nabití má zvládnout vzdálenost okolo 64 kilometrů při rychlosti až 116 km/h. Na druhou stranu je nutné brát v potaz, že maximální dolet a rychlost jsou regulovány úřady příslušných států, tudíž se tyto kapacity mohou flexibilně měnit na základě konkrétních stanov. I tak se ale nemá jednat o prostředek pro dlouhé cestování.
Ovládaní je řešeno pomocí integrovaného joysticku. V případě problému je k dispozici také tlačítko, po jehož stisknutí se BlackFly vrátí na přesné místo, odkud vzlétl. V nejhorších situacích je vybaveno i balistickým padákem. Bezpečnost je pochopitelně na prvním místě, což byl i důvod k zakomponování několika záložních motorů a baterií. Díky nim by pak BlackFly měl setrvat ve vzduchu, i kdyby se jeden z nich porouchal.
K zásadnějším a životu ohrožujícím situacím však během testovacích letů zatím nedošlo. Jak dodává server CNBC, BlackFly si již do dnešního dne mělo vyzkoušet sedm „pilotů“, přičemž někteří z nich neměli žádné pilotní zaškolení. Opener má ostatně v plánu tento prostředek nabízet i lidem bez pilotních zkoušek, a to zcela legálně. Obecně pak má sloužit jako dostupnější alternativa ke klasickým autům.
Vzhledem k tomu, že za původně kanadským startupem stojí Page, lze očekávat, že na nedostatek peněz nebude Opener trpět. I proto si stanovuje ambiciózní cíl ke spuštění masové výroby a oficiálního uvedení na komerční trh (minimálně ten americký) již v průběhu příštího roku. Je však otázka, co na to regulatorní úřady, kterým práce s ohledem na rostoucí trend těchto eVTOL prostředků jen přibývá. Aktuálně je totiž ve Spojených státech možné létat s těmito letouny pouze ve vytyčených, zpravidla venkovských oblastech.
Foto: Opener; Fortune Global Forum 2015 / Flickr