Tesla vydala dosud nejpokročilejší verzi Autopilota. Na dálnici auto jede téměř samo

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tesla-modelx

Tesla Model X

0Zobrazit komentáře

Automobilka Tesla v čele s Elonem Muskem pokračuje ve vývoji svého autonomního navigačního systému, díky kterému budou moci v budoucnosti její vozy jezdit zcela bez řidičů. To prozatím není z mnoha důvodů možné, avšak nová funkce Autopilota, který Tesla nabízí, přináší další krok směrem k samořiditelným vozům. Model 3, Model S i Model X už si po nové aktualizaci poradí s většinou úkonů na dálnici prakticky bez zásahu řidiče.

Jedná se o vylepšení funkce Autopilot, která před několika týdny vyšla v nové verzi 9 a nyní dostala další update. Version 9 získala novou funkci autokamery, hry, které jdou hrát, když je auto zaparkované, a také nové nastavení navigace, na což nyní navazuje funkce Navigate with Autopilot (Navigovat Autopilotem).

Jakmile řidič novou navigační funkci aktivuje, Tesla mu dokáže při jízdě na dálnici sama navrhovat přejezd z jednoho pruhu do druhého a následně ho provést nebo zvolit a odbočit na správný sjezd. Klíčové je, že řidič musí mít prozatím řízení vozidla vždy pod kontrolou a například i přejezd do vedlejšího pruhu schválit stisknutím blinkru.

Nejde tedy zatím o plně autonomní řízení, které není v běžném provozu povoleno, a Tesla navíc potřebuje sbírat další data, aby byly její systémy skutečně vyladěné. Kalifornská automobilka již ale uvedla, že do budoucna nutnost potvrdit změnu pruhu blinkrem odstraní, a lze očekávat, že přijdou i další podobné novinky. Nejnovější vylepšení Autopilotu se nicméně zatím týká pouze Spojených států.

emusk

Přečtěte si takéTesla zažila své nejlepší čtvrtletí v historii. S tržbami přes 6,5 miliardy dolarů skončila v ziskuTesla zažila své nejlepší čtvrtletí v historii. S tržbami přes 6,5 miliardy dolarů skončila v zisku

Při jízdě na dálnici, kterou Tesla spolu s funkcí Navigate ukázala v krátkém videu, sbírá navigační systém data z kamer, radarů a senzorů, díky čemuž vyhodnocuje, zda se kolem nachází ostatní auta, aby mohla Tesla bezpečně odbočit nebo přejet do jiného pruhu. Zároveň všechna tato data putují do vývojových středisek Tesly, která na základě toho vylepšuje svůj software.

tesla-model3-interier-dashboard

Foto: Tesla

Tesla Model 3 a její obří obrazovka, která doslova láká k sledování filmů a videí

Funkci Autopilot ve svých vozech má od roku 2015 a od té doby nasbírala data z více než miliardy reálně najetých mil. Tesla pro své vozy navíc vyvíjí vlastní čip pro umělou inteligenci a samořiditelnou platformu, díky které bude zpracovávat data a posouvat celou technologii ještě rychleji.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Newyorští designéři navrhli minimalistický batoh vyrobený z plastového odpadu

Filip HouskaFilip Houska

solgaarddaypack_czechcrunch-1
0Zobrazit komentáře

Likvidace neustále přibývajícího plastového odpadu je jednou z nejaktuálnějších ekologických iniciativ, kterou řeší čím dál více společností. Některé chtějí plasty sbírat z vod, některé je chtějí přestat zcela nabízet a některé z nich plánují vyrábět oblečení či doplňky. To je případ newyorského startupu Solgaard Design, který chce možnou zkázu planety proměnit ve stylové batohy.

Na crowdfundingové platformě Kickstarter představuje batoh pod jednoduchým označením Daypack, který má být v případě úspěšné kampaně vyráběn výhradně z mořského plastového odpadu. Tvůrci dokonce uvádí, že na produkci jednoho kusu bude použito okolo 2,3 kilogramu odpadu, konkrétně nalezeného v okolí Malediv, jež mají být první lokalitou, odkud se budou vyhozené plasty k výrobě sbírat.

daypack_cc

Po nasbírání dostatečného množství se plasty očistí, roztřídí a následně rozehřejí, aby se z nich daly zformovat části určené pro výrobu malých vláken. Ta se poté „upletou“ do jakési plastové tkaniny, jež bude sloužit k vytvoření designového batohu, který bude nejprve nabízen ve dvou barevných provedeních – minimalisticky černé a světle modré.

Daypack jako takový nicméně nebude určen jen pro ty, kteří vyloženě dbají o životní prostředí a chtějí tento boj podpořit za každou cenu. Díky své multifunkčnosti bude Daypack ideální volbou také pro pravidelné cestovatele nebo ty, kteří s sebou každodenně nosí spoustu věcí. V prostoru o objemu 17 litrů nabídne dostatečné místo nejen pro nejrůznější doplňky nebo oblečení, ale také pro 15palcový notebook, pro nějž bude k dispozici dedikovaná polstrovaná schránka.

daypack_cc1

Ekologický batoh od Solgaard Designu dále přijde s organizační přepážkou, řadou bočních kapes nebo obecnou odolností vůči vodě. A aby byla ekologická iniciativa ještě více podpořena, součástí má být i speciální brčko z nerezové oceli, pravděpodobně proto, že se o brčkách také hojně mluví jako o jednom ze značných faktorů ve znečišťování životního prostředí.

cyril-klepek-1

Přečtěte si takéCyril Klepek: Ekonomické zpomalení je na obzoru. Záchranným kruhem může být cirkulární ekonomikaCyril Klepek: Ekonomické zpomalení je na obzoru. Záchranným kruhem může být cirkulární ekonomika

Co se týče ceny, tvůrci jej nabízí za minimálně 64 dolarů (necelých 1 500 korun) s očekávaným doručením v průběhu května příštího roku, a to po celém světě. Jak u crowdfundingových platforem bývá zvykem, k dispozici jsou i další, pro někoho výhodnější balíčky. Cílová částka 25 tisíc dolarů už byla splněna, aktuálně má „eko“ batoh vybráno už přes 38 tisíc dolarů (přes 850 tisíc korun).

daypack_cc2

Oblečení a doplňky jako skvělé využití plastů

I když pravděpodobně existuje několik firem, které ze spotřebovaných plastů vyrábějí užitečné produkty (zejména z módní oblasti), tím nejvýraznějším je německý gigant Adidas, který například před dvěma lety ve spolupráci s organizací Parley for the Oceans představil tenisky vyrobené z 95 procent z mořských plastů, aby jich o rok později prodal přes jeden milion. A protože se tato iniciativa velmi chytla, začal před nedávnem vyrábět z plastů také sportovní oblečení.

adidasparley1

Foto: Solgaard Design; Adidas