Bill Gates investoval do toalet, které transformují exkrementy do čisté vody, hnojiva i elektřiny

Jiří SvobodaJiří Svoboda

bill-gates-toilet2

Foto: Bill Gates/Facebook

Bill Gates

0Zobrazit komentáře

Splachovací toaleta je jeden z vynálezů, který lidstvu dělá společnost na denní bázi a je často považován za tak základní věc, že se jen těžko zamýšlíme nad tím, jak by tato technologie, která v takřka nezměněné podobě funguje už staletí, mohla být předělána k potřebám dnešní doby. Že jde o oblast s velkým potenciálem si myslí i Bill Gates, legendární miliardář a filantrop.

V úterý na čínském expo zvaném „Reinvent the toilet“ totiž Gates vystoupil a během své řeči vedle sebe postavil sklenici plnou lidských exkrementů. Tento překvapivý krok měl ukázat na jediné: nedostatek toalet v rozvojových zemích a důsledky nehygienické sanitace. V jedné takové sklenici může totiž dle Gatesových slov být až 200 bilionů buněk rotavirů, 20 miliard bakterií  a 100 tisíc vajíček parazitických červů.

Gates proto představil dvacet inovativních designů toalet, které eliminují nebezpečí a exkrementy předělávají na vodu a hnojivo. Jeden z nich, který do procesu zpracování odpadu přidává elektrochemický generátor, který ve výsledku vytvoří hnojivo a vodík, který může být použit jako zdroj energie. Vlastní energii přitom čerpá ze solárních panelů. Do tohoto a podobných zařízení investoval Gates 200 milionů dolarů.

https://www.facebook.com/BillGates/videos/553606581752391/

Špatná hygiena dle studie z roku 2017 přispívá k milionům úmrtí každý rok a dle Gatesových slov by se tento trend mohl s pomocí nových toalet otočit. Nejenom, že by ročně v globálním spektru ušetřily 233 miliard dolarů za výdaje spojené s léčbou průjmů cholery a dalších nemocí, zároveň by také dramaticky snížily náklady za celý čistící proces splašků, což by ve finále znamenalo pokles cen sanitačních zařízení.

houses

Přečtěte si takéModerní a levnější zelená energie. Stovky německých domácností nakupují elektřinu na blockchainuModerní a levnější zelená energie. Stovky německých domácností nakupují elektřinu na blockchainu

Podle Světové zdravotnické organizace nemá 2,3 miliardy lidí na Zemi přístup k základním sanitačním zařízením a Bill Gates se proto dle svých slov začal o oblast hygieny zajímat krátce potom, co opustil práci na plný úvazek v Microsoftu. Jeho nadace  se od té doby v oblasti hygieny zaměřila na oblasti subsaharské Afriky, jižní Asie a právě Číny, kde před třemi lety tamní vláda zahájila takzvanou záchodovou revoluci, když zrekonstruovala 68 tisíc veřejných toalet.

Gates je však ještě o něco dále a tvrdí, že otázka nových technologií v sanitárních zařízeních už není o tom, zda takové technologie dokážeme vyrobit, ale kdy budou implementovány. Byl to ostatně právě Gates, který už před třemi lety proslul tím, že vypil sklenici čisté vody derivovanou z exkrementů.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Nový rekord na Hithitu. Na české tenisky z konopí se vybraly téměř 4 miliony korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

bohempia_cc1
0Zobrazit komentáře

Crowdfundingový portál Hithit.cz má nového rekordmana. Česká firma Bohempia zlomila všechny dosavadní rekordy a její kampaň se stala první, která dokázala vybrat přes 3 miliony korun. Teniskám z technického konopí navíc chybělo jen necelých 50 tisíc do překonání dalšího významného milníku 4 milionů korun. V kategorii spotřebního zboží jde o nejúspěšnější kampaň v historii československého odměnového crowdfundingu.

Barefoot tenisky z technického konopí měly dobře našlápnuto už od začátku. První půl milion korun získaly na Hithitu v polovině října už za 7 hodin a v nastoleném trendu pokračovaly až do ukončení kampaně, která trvala 30 dní. Jejím výsledkem je cíl splněný na 807 %, protože český výrobce Bohempia chtěl původně vybrat „jen“ 490 tisíc korun. Nakonec se počítadlo zastavilo na 3 956 064 korunách.

bohempia_cc3

„Výsledky kampaně jsou opravdu neuvěřitelné. Podařilo se nám vybrat více než 800 % cílové částky od více než 1 600 lidí, kterým děkujeme za podporu. Rozjetí výroby barefoot tenisek vyžaduje velkou investici, která bude pokryta z předprodeje bot na Hithitu. Díky tomu, že se nám povedlo vybrat tak velkou částku, jsme schopni navýšit produkci a vyrobit i další varianty nových barefoot produktů,“ vzkazuje fanouškům Tomáš Rohal, zakladatel značky Bohempia. Ta už jednu ze svých nových kolekcí představila v létě.

chronotechna

Přečtěte si takéČeská firma Chronotechna vybrala za 10 minut na výrobu nejtmavších hodinek půl milionu korunČeská firma Chronotechna vybrala za 10 minut na výrobu nejtmavších hodinek půl milionu korun

Dosud nejúspěšnější kampaň na Hithitu měl projekt Nakopni Jatka!, který vybral přes 2,4 milionu korun. Žádnému se ale nepodařilo překonat 3 miliony korun a tenisky Bohempia tak kralují žebříčku nejúspěšnějších projektů na Hithitu i konkurenčním Startovači, který se rovněž zabývá odměnovým crowdfundingem, kde uživatelé za svůj příspěvek dostávají předem stanovenou, obvykle fyzickou odměnu, nikoliv akcie či podíl ve firmě.

Konopné tenisky Bohempia jsou tak aktuálně nejúspěšnějším odměnovým crowdfundigovým projektem v Česku i na Slovensku, ale pouze v rámci spotřebního zboží. Ještě na lepší výsledek totiž dosáhl před několika týdny nově vznikající český Deník N, jemuž se podařilo na svůj start vybrat 7 milionů korun a kampaň si organizoval sám.

Bohempia_TomasRohal

Tomáš Rohal, zakladatel značky Bohempia

„Na začátku Hithitu jsme měnili umělecké prostředí, poté se u nás začalo dařit veřejně prospěšným projektům typu Piana na ulici. Nyní se definitivně potvrdilo, že crowdfunding v Česku dokáže zajistit financování i podnikatelským projektům. Pro všechny, kdo zvažují způsoby získání zajímavé částky, je to velmi silný signál, že crowdfunding na Hithitu musí mít v jejich uvažovaní výrazné místo,” říká jeden ze zakladatelů portálu Pavel Eichler.