Český carsharing HoppyGo nabral už 40 tisíc uživatelů. Nová aplikace půjčení auta ještě zjednoduší

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

hoppygo-auto
0Zobrazit komentáře

Od léta funguje na českém carsharingovém trhu jeden velký hráč. Pod značkou HoppyGo se spojily stejnojmenný carsharing od Škoda Auto DigiLabu a SmileCar, který vyvíjel Leo Express, a společně prokopávají půjčování aut mezi lidmi, na což Češi zatím nejsou příliš zvyklí. První měsíce ale v HoppyGo hodnotí pozitivně. Zvyšuje se počet aut i počet uživatelů a v DigiLabu i Leo Expressu, kteří mají ve společném podniku podíl, věří, že sdílení aut je budoucnost mobility.

To, že obě firmy se snaží Čechy učit, jak a proč by měli sdílet svá auta s jinými lidmi, nezmiňujeme náhodou. Právě edukace a bourání zažitých bariér je jeden z důvodů, proč se škodovácký DigiLab a Leo Express spojili. Rok budovali velmi podobnou službu a jelikož je carsharingový trh stále velmi malý, došlo jim, že bude jednodušší se spojit a vystupovat pod jednou značkou. Když jejich spojení v červnu posvětil antimonopolní úřad, daly se věci do pohybu.

„Vybrali jsme si tu nejsložitější variantu. Pro uživatele HoppyGo se změnila celá aplikace a zůstalo jen stejné jméno, pro uživatele SmileCar zase zůstalo všechno při starém, ale změnil se název služby. Podařilo se nám ale vše úspěšně sloučit do jedné platformy a máme na to od uživatelů dobrou odezvu,“ popisuje letní rošádu CEO HoppyGo Jan Charouz, který dříve vedl právě SmileCar.

hoppygo-dorner-charouz

Petr Dörner, COO, a Jan Charouz, CEO HoppyGo

Carsharing už není cizí slovo

Vývojáři museli do jedné aplikace spojit platformy s rozdílnými technologiemi, strukturou a parametry a musely se zároveň přenést aktivní otevřené rezervace, ale 12. července už byli všichni uživatelé na zbrusu nové aplikaci HoppyGo, která přinesla několik novinek a od té doby se navíc dál rozvíjí. Jak podotýká provozní ředitel Petr Dörner, v HoppyGo moc dobře vědí, že jsou teprve na začátku a je potřeba službu neustále vylepšovat.

„Potřebujeme především bourat bariéry jak na straně řidičů, tak majitelů. Za rok, co jsme na trhu, ale vidíme značný posun a HoppyGo používá stále více lidí. Zatímco před rokem lidé vůbec nevěděli, o co se jedná, dnes už začínají carsharing rozpoznávat jako další alternativu v rámci mobility,“ vysvětluje Dörner, který do společného podniku pro změnu přišel z HoppyGo. Zkušenosti nicméně měly oba ještě nedávno konkurenční carsharingy velmi podobné.

Dnes je na platformě HoppyGo registrováno zhruba 40 tisíc uživatelů, ale ne každý si zatím auto půjčil. „Češi nejsou zvyklí používat ani půjčovny. Když řeší nějakou situaci, kdy potřebují auto, HoppyGo je zatím obvykle ani nenapadne, protože nejsme zvyklí si auta půjčovat,“ vypočítává jeden z hlavních bodů, kde je potřeba edukovat širokou veřejnost o výhodách služby, bývalý automobilový závodník Charouz. Zatím jsou tak půjčování více otevřenější majitelé, i proto, že za to pochopitelně dostávají zaplaceno.

hoppygo-web

HoppyGo má nyní v nabídce kolem 1 500 vozů, což je dvojnásobek proti stavu před několika měsíci, a i toto číslo roste. Nejvíce je aut podle očekávání v Praze, ale služba se postupně rozšiřuje i do dalších regionů a alespoň pár aut už má dnes HoppyGo ve větších městech prakticky po celé zemi. I to je pro budoucnost služby důležité, protože o to větší smysl pak bude dávat propojení HoppyGo s vlakovou dopravou Leo Expressu.

Business třída

Pokud budete cestovat s Leo Expressem a budete se potřebovat dostat dál, než kam dojede vlak, aplikace vám automaticky nabídne možnost zapůjčit si auto přes HoppyGo jako další možnost přepravy do vaší cílové destinace. Budování integrované nabídky mobility je totiž jedním z cílů škodováckého DigiLabu a do budoucna tam chce napojit další možnosti řešení poslední a další služby. Synergie hledá HoppyGo nejen v rámci Leo Expressu, ale také ve Škodovce. Nově se do HoppyGo začínají zapojovat také jednotliví dealeři Škoda Auto, kteří jsou rozeseti po celé republice a mohou zapůjčit své volné vozy, které jinak stojí na prodejně.

The Volkswagen Group, Intel’s Mobileye and Champion Motors on Monday, Oct. 29, 2018, announced plans to deploy Israel’s first self-driving ride hailing service in 2019. The Volkswagen Group will provide the electric vehicles and bring in its in-depth knowledge and competency about design and deployment of user-centered mobility services. (Credit: Volkswagen Group)

Přečtěte si takéVolkswagen, Intel a Mobileye v příštím roce spustí první taxislužbu s elektrickými vozy bez řidičůVolkswagen, Intel a Mobileye v příštím roce spustí první taxislužbu s elektrickými vozy bez řidičů

Spolupráce s dealerskou sítí má výhody pro všechny strany. Pro prodejce to přinese jednoduchou možnost autopůjčovny, která je nic nestojí a přináší peníze navíc, a uživatelé HoppyGo si zase budou moci půjčit prakticky nová auta a třeba si tak i různé modely vyzkoušet před jejich samotným nákupem. Pro HoppyGo je klíčové, že takovými auty bude plnit novou kategorii Business, v níž musí být auto mladší než 2 roky, mít maximální nájezd 50 tisíc kilometrů a být vždy perfektně čisté a servisované. Navíc k tomu přidává i další důležitou novinku pro firemní klientelu, a to možnost odpočtu DPH.

Největší český P2P carsharing tak chce oslovit široké spektrum zákazníků. Zatímco konkurenční carsharingy jako Car4Way nebo Ajo, které mají vlastní flotily vozů, se soustředí hlavně na kratší výpůjčky a fungují jako alternativa ve městě, HoppyGo je stavěné zejména pro delší výlety. „Zaměřujeme se na větší vzdálenosti a delší pronájmy. Průměrně se u nás půjčuje auto na 3,5 dne, během kterých se najede 160 kilometrů. HoppyGo je hlavně na cestu z města, na výlety, kam třeba není dobré spojení hromadnou dopravou,“ vysvětluje rozdíly mezi carsharingy Charouz.

hoppygo-aplikace

Připravovaná nová aplikace HoppyGo

Jednodušší a rychlejší aplikace

V HoppyGo navíc nyní chystají novou mobilní aplikaci, která dorazí do konce roku a přinese ještě propracovanější platformu, kam už zákazník nebude chodit pouze pro zapůjčení vozu. „Nechceme, aby to bylo jen o výsledcích vyhledávání. V nové aplikaci uživatelé najdou na hlavní stránce informace o novinkách v HoppyGo, upozornění na zajímavá auta nebo třeba tipy, kam vyrazit. Spustili jsme k tomu i vlastní blog,“ doplňuje přesah služby Charouz. Vedle toho nový dashboard uživateli přesně ukáže, co ho kdy čeká a jaké doklady nebo informace bude potřebovat.

Důraz na maximální jednoduchost celého procesu, ať už ze strany majitele vozu nebo řidiče, který si auto půjčuje, se v nové aplikaci projeví na zjednodušených krocích a jasných vysvětlivkách, co a proč je potřeba udělat. Nově bude umět aplikace HoppyGo také automaticky vyčítat informace z naskenovaných dokumentů, jako je občanský a řidičský průkaz, takže již nebude třeba zadávat žádná čísla ručně. Jen vyfotíte dokument a za pár vteřin máte ověřenou identitu a můžete začít HoppyGo aktivně využívat. I to je odstranění jedné z bariér, která některé uživatelé odradila – zdlouhavost a relativní náročnost registrace, se kterou se potýkají všechny služby, jež potřebují ověřit vaši totožnost.

HoppyGo podle svých šéfů po spojení roste rychleji, než předpokládali. Prozatím ale nechtějí prozrazovat žádná přesnější čísla, protože společný podnik funguje teprve pár měsíců a je brzy na vynášení jakýchkoliv soudů. Leo Express se Škoda Auto DigiLabem navíc nyní aktivně investuje do dalšího rozvoje a rozšiřování služby, takže i vzhledem k teprve vznikajícímu carsharingovému trhu je jasné, že je třeba HoppyGo dotovat. Cíl je ale pochopitelně nastavený tak, že se z HoppyGo stane výdělečný byznys s potenciálem zahraniční expanze. I na tu je ale zatím brzy.

Bývalí zaměstnanci PayPalu tvoří novou měnu Q. Podívejte se, o co jde a proč ji rozdávají zdarma

initiativeq
0Zobrazit komentáře

Pokud máte mezi přáteli nebo sledovanými na sociálnících sítích některé alespoň trochu technicky zdatné jedince, dost pravděpodobně jste narazili v posledních dnech, týdnech či dokonce měsících na sdílené pozvánky do na první pohled záhadného projektu Initiative Q. Kromě samotného přístupu, který bez pozvánky není možný, služba slibuje přiřazení určeného počtu nové měny, kterou v případě enormního zájmu veřejnosti spustí.

Na první pohled jde o klasický letadlový systém ve smyslu pozvání co nejvyššího počtu přátel, kteří pozvou další přátele, a čím dříve se do tohoto systému zapojíte, tím více můžete potenciálně nové měny získat. Za poslední čtyři měsíce nicméně do tohoto vlaku naskočily bezmála 2 miliony lidí a desítky tisíc dalších přibývají každým dnem. Po přijmutí pozvánky, zadání e-mailu a doplnění informací o profilu musí registraci potvrdit člověk, který vás pozval. Poté již získáte něco kolem 3 až 4 tisíc kusů měny Q.

Nejde nicméně žádným způsobem o kryptoměnu, pouze o další alternativní platidlo, které není vázáno na fyzické zdroje, ale funguje pouze ve virtuálním světě a má potenciálně nahradit systém kreditních karet. Celkově budou vydány 2 biliony kusů měny a cílová hodnota jednoho kusu Q má být zhruba dolar, což by mělo zajistit bezproblémovou likviditu mezi standardními platidly a novou digitální měnou, která má dle jejího tvůrce způsobit podobnou revoluci jako Bitcoin v poslední dekádě.

initiativeq-acc

Detail účtu na Initiative Q po přijmutí pozvánky

Kdo za tím vším ovšem stojí a jde vůbec o reálnou věc?

Samozřejmě, aktuální cena Q je nulová, není založena na žádném reálném produktu, ani hodnotě, jde tedy pouze o spekulaci a o možný růst v budoucnu. Možná i to dokázalo nalákat tolik lidí, nejen ve světě, ale i v Česku, kde se v posledních dnech šíří pozvánky mezi technologickou komunitou jako lavina. Stejně jako v případě takzvaných airdropů u nově vydávaných kryptoměn tak Initiative Q pouze zkouší zájem a potenciál adopce – vše navíc zcela zdarma, bez nutnosti platby za cokoliv.

Data má prý Initiative Q uložena bezpečně u sebe, nehodlá je sdílet s žádnou třetí stranou a v případě neúspěchu projektu je chce všechny vymazat. Je nicméně na každém, jakou míru rizika pro něj představuje sdílení jména a e-mailové adresy.

rdr2-top

Přečtěte si takéRed Dead Redemption 2 překonalo všechny rekordy. Za první víkend herní hit utržil 725 milionů dolarůRed Dead Redemption 2 překonalo všechny rekordy. Za první víkend herní hit utržil 725 milionů dolarů

Zakladatelem iniciativy je Saar Wilf, který se ve finančním světě pohybuje již od roku 1997. Založil také vlastní startup na detekci potenciálních podvodů u finančních operací s názvem Fraud Sciences, který později prodal PayPalu. Zajímavostí je, že je Izraelec Wilf náruživým pokerovým hráčem – v živých turnajích vyhrál více než 870 tisíc dolarů a v průběhu loňského roku inkasoval desítky tisíc dolarů i v Česku. Teď má ale před sebou výzvu při shánění milionů lidí, kteří jeho myšlence budou věřit a potenciální měnu pravidelně využívat.

saarwilf2

Zakladatel Initiative Q Saar Wilf

Množství finančních expertů nicméně Wilfovi a jeho novému projektu nevěří. Podle nich se Initiative Q nepodaří získat až takovou trakci, aby se hodnotou vyrovnala dolaru a aby, jak tvrdí přímo Saar Wilf, dosáhla v ročním objemu na transakce z kreditních karet ve výši 20 miliard dolarů. Na druhou stranu nutno říct, že nikdo podobným způsobem nevěřil ani Bitcoinu a dalším kryptoměnám, které získaly rychle na spekulativní hodnotě, ale zatím naplno nepronikly do reálného světa a využití.

Web Initiative Q popisuje celkem podrobně nastavený ekonomický model, stejně jako platební platformu, ale na první pohled je v celé komunikaci až moc vidět spíše vypichování negativ standardních finančních systémů a kryptoměn než reálné řešení na nejzásadnější problémy, které Initiative Q chystá.

Za co lze nyní Q získat a v jakém počtu (v době psaní článku):

  • Potvrzení pozvánky: 3 688 Q
  • Pozvání 5 lidí během 14 dní: 2 950 Q za každého z nich (14 750 Q celkem)
  • Další případné pozvánky v omezeném počtu: až 2 950 Q za každého dalšího pozvaného
  • Druhořadé registrace po vyčerpání pozvánek: různý počet Q při přivedení uživatelů až do počtu 120 vyčerpaných registrací přes vlastní odkaz
  • Plnění dodatečných úkolů: prozatím nefunkční, nicméně Q bude možné získat například za další doplnění profilu nebo stažení aplikace

Ale jak všichni víme, získat dnes něco zdarma zní až moc dobře, a šance, že se tak opravdu stane a Q budou mít vůbec nějakou hodnotu, je opravdu velmi mizivá. Byť to stále není nic nemožného.

Jaké jsou další kroky Initiative Q?

Snahou celého hnutí je získat ještě před dalším vývojem a bližším rozepsáním technologie desítky milionů registrovaných uživatelů. K tomu samozřejmě využívá Initiative Q systému popsaného výše, ve kterém uživatelé zvou další uživatele výměnou za určitou odměnu. Fáze získávání nových uživatelů má trvat až do poloviny příštího roku.

Samotný vývoj platformy pro zpracování plateb má zabrat od poloviny příštího roku dva roky. V průběhu roku 2020 nicméně chce mít Initiative Q několik fyzických lokací, postupně začít uzavírat smlouvu s místy, které budou platby prostřednictvím nové měny podporovat, a zapojit nezávislého člověka, který bude mít na starosti chod platebních operací. Přelom 2020 a 2021 má pak pro Initiative Q znamenat prodej dodatečného množství měny Q investorům, a to v minimální výši 100 milionů dolarů. Z těchto peněz iniciativa využije část prostředků pro další vývoj, kromě jiného i na mobilní aplikaci, a část pro financování chodu.

wilf

Saar Wilf

Má to smysl?

Ptáte-li se, zda je bezpečné přijmout pozvánku, kterou vám pošle kamarád, pak je má odpověď ano. Ale pouze v případě, že vám nevadí potenciální únik e-mailové adresy do cizích rukou, což je jediné, co se může stát, jelikož za vstup do Initiative Q nic neplatíte.

Pokud se ovšem ptáte, zda se vám vyplatí s Initiative Q ztrácet čas pro získání nějakého finančního obnosu, pak bych byl opatrnější. Vstup a získání jakýchsi virtuálních kusů měny Q v žádném případě neznamená, že bude mít měna reálně v budoucnu nějakou hodnotu. Dost možná, i pokud se projektu nezúčastní dostatek lidí, tak skončíte s nulou a ztrátou nějakého menšího úsilí a času. Zajímavé bude ovšem sledovat, jaké budou další kroky samotné iniciativy v dalších měsících.

Foto: Saar Wilf, Initiative Q