Český carsharing HoppyGo nabral už 40 tisíc uživatelů. Nová aplikace půjčení auta ještě zjednoduší
Od léta funguje na českém carsharingovém trhu jeden velký hráč. Pod značkou HoppyGo se spojily stejnojmenný carsharing od Škoda Auto DigiLabu a SmileCar, který vyvíjel Leo Express, a společně prokopávají půjčování aut mezi lidmi, na což Češi zatím nejsou příliš zvyklí. První měsíce ale v HoppyGo hodnotí pozitivně. Zvyšuje se počet aut i počet uživatelů a v DigiLabu i Leo Expressu, kteří mají ve společném podniku podíl, věří, že sdílení aut je budoucnost mobility.
To, že obě firmy se snaží Čechy učit, jak a proč by měli sdílet svá auta s jinými lidmi, nezmiňujeme náhodou. Právě edukace a bourání zažitých bariér je jeden z důvodů, proč se škodovácký DigiLab a Leo Express spojili. Rok budovali velmi podobnou službu a jelikož je carsharingový trh stále velmi malý, došlo jim, že bude jednodušší se spojit a vystupovat pod jednou značkou. Když jejich spojení v červnu posvětil antimonopolní úřad, daly se věci do pohybu.
„Vybrali jsme si tu nejsložitější variantu. Pro uživatele HoppyGo se změnila celá aplikace a zůstalo jen stejné jméno, pro uživatele SmileCar zase zůstalo všechno při starém, ale změnil se název služby. Podařilo se nám ale vše úspěšně sloučit do jedné platformy a máme na to od uživatelů dobrou odezvu,“ popisuje letní rošádu CEO HoppyGo Jan Charouz, který dříve vedl právě SmileCar.
Carsharing už není cizí slovo
Vývojáři museli do jedné aplikace spojit platformy s rozdílnými technologiemi, strukturou a parametry a musely se zároveň přenést aktivní otevřené rezervace, ale 12. července už byli všichni uživatelé na zbrusu nové aplikaci HoppyGo, která přinesla několik novinek a od té doby se navíc dál rozvíjí. Jak podotýká provozní ředitel Petr Dörner, v HoppyGo moc dobře vědí, že jsou teprve na začátku a je potřeba službu neustále vylepšovat.
„Potřebujeme především bourat bariéry jak na straně řidičů, tak majitelů. Za rok, co jsme na trhu, ale vidíme značný posun a HoppyGo používá stále více lidí. Zatímco před rokem lidé vůbec nevěděli, o co se jedná, dnes už začínají carsharing rozpoznávat jako další alternativu v rámci mobility,“ vysvětluje Dörner, který do společného podniku pro změnu přišel z HoppyGo. Zkušenosti nicméně měly oba ještě nedávno konkurenční carsharingy velmi podobné.
Dnes je na platformě HoppyGo registrováno zhruba 40 tisíc uživatelů, ale ne každý si zatím auto půjčil. „Češi nejsou zvyklí používat ani půjčovny. Když řeší nějakou situaci, kdy potřebují auto, HoppyGo je zatím obvykle ani nenapadne, protože nejsme zvyklí si auta půjčovat,“ vypočítává jeden z hlavních bodů, kde je potřeba edukovat širokou veřejnost o výhodách služby, bývalý automobilový závodník Charouz. Zatím jsou tak půjčování více otevřenější majitelé, i proto, že za to pochopitelně dostávají zaplaceno.
HoppyGo má nyní v nabídce kolem 1 500 vozů, což je dvojnásobek proti stavu před několika měsíci, a i toto číslo roste. Nejvíce je aut podle očekávání v Praze, ale služba se postupně rozšiřuje i do dalších regionů a alespoň pár aut už má dnes HoppyGo ve větších městech prakticky po celé zemi. I to je pro budoucnost služby důležité, protože o to větší smysl pak bude dávat propojení HoppyGo s vlakovou dopravou Leo Expressu.
Business třída
Pokud budete cestovat s Leo Expressem a budete se potřebovat dostat dál, než kam dojede vlak, aplikace vám automaticky nabídne možnost zapůjčit si auto přes HoppyGo jako další možnost přepravy do vaší cílové destinace. Budování integrované nabídky mobility je totiž jedním z cílů škodováckého DigiLabu a do budoucna tam chce napojit další možnosti řešení poslední a další služby. Synergie hledá HoppyGo nejen v rámci Leo Expressu, ale také ve Škodovce. Nově se do HoppyGo začínají zapojovat také jednotliví dealeři Škoda Auto, kteří jsou rozeseti po celé republice a mohou zapůjčit své volné vozy, které jinak stojí na prodejně.
Spolupráce s dealerskou sítí má výhody pro všechny strany. Pro prodejce to přinese jednoduchou možnost autopůjčovny, která je nic nestojí a přináší peníze navíc, a uživatelé HoppyGo si zase budou moci půjčit prakticky nová auta a třeba si tak i různé modely vyzkoušet před jejich samotným nákupem. Pro HoppyGo je klíčové, že takovými auty bude plnit novou kategorii Business, v níž musí být auto mladší než 2 roky, mít maximální nájezd 50 tisíc kilometrů a být vždy perfektně čisté a servisované. Navíc k tomu přidává i další důležitou novinku pro firemní klientelu, a to možnost odpočtu DPH.
Největší český P2P carsharing tak chce oslovit široké spektrum zákazníků. Zatímco konkurenční carsharingy jako Car4Way nebo Ajo, které mají vlastní flotily vozů, se soustředí hlavně na kratší výpůjčky a fungují jako alternativa ve městě, HoppyGo je stavěné zejména pro delší výlety. „Zaměřujeme se na větší vzdálenosti a delší pronájmy. Průměrně se u nás půjčuje auto na 3,5 dne, během kterých se najede 160 kilometrů. HoppyGo je hlavně na cestu z města, na výlety, kam třeba není dobré spojení hromadnou dopravou,“ vysvětluje rozdíly mezi carsharingy Charouz.
Jednodušší a rychlejší aplikace
V HoppyGo navíc nyní chystají novou mobilní aplikaci, která dorazí do konce roku a přinese ještě propracovanější platformu, kam už zákazník nebude chodit pouze pro zapůjčení vozu. „Nechceme, aby to bylo jen o výsledcích vyhledávání. V nové aplikaci uživatelé najdou na hlavní stránce informace o novinkách v HoppyGo, upozornění na zajímavá auta nebo třeba tipy, kam vyrazit. Spustili jsme k tomu i vlastní blog,“ doplňuje přesah služby Charouz. Vedle toho nový dashboard uživateli přesně ukáže, co ho kdy čeká a jaké doklady nebo informace bude potřebovat.
Důraz na maximální jednoduchost celého procesu, ať už ze strany majitele vozu nebo řidiče, který si auto půjčuje, se v nové aplikaci projeví na zjednodušených krocích a jasných vysvětlivkách, co a proč je potřeba udělat. Nově bude umět aplikace HoppyGo také automaticky vyčítat informace z naskenovaných dokumentů, jako je občanský a řidičský průkaz, takže již nebude třeba zadávat žádná čísla ručně. Jen vyfotíte dokument a za pár vteřin máte ověřenou identitu a můžete začít HoppyGo aktivně využívat. I to je odstranění jedné z bariér, která některé uživatelé odradila – zdlouhavost a relativní náročnost registrace, se kterou se potýkají všechny služby, jež potřebují ověřit vaši totožnost.
HoppyGo podle svých šéfů po spojení roste rychleji, než předpokládali. Prozatím ale nechtějí prozrazovat žádná přesnější čísla, protože společný podnik funguje teprve pár měsíců a je brzy na vynášení jakýchkoliv soudů. Leo Express se Škoda Auto DigiLabem navíc nyní aktivně investuje do dalšího rozvoje a rozšiřování služby, takže i vzhledem k teprve vznikajícímu carsharingovému trhu je jasné, že je třeba HoppyGo dotovat. Cíl je ale pochopitelně nastavený tak, že se z HoppyGo stane výdělečný byznys s potenciálem zahraniční expanze. I na tu je ale zatím brzy.