Online supermarket Košík.cz začíná prodávat dostupnější zeleninu bez zbytečné chemie

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kosik-auto-kuryr
0Zobrazit komentáře

Stále více zákazníků při nakupování potravin řeší jejich kvalitu. Týká se to také zeleniny, u níž se vedle země původu řeší to, zda byly při jejím pěstování používány nějaké chemikálie. Zárukou toho, že se tak nestalo, by měla být tzv. bio kvalita, nicméně ta bývá také zpravidla výrazně dražší. Internetový supermarket Košík.cz proto nyní začíná nabízet zeleninu, jež se bio kvalitě díky certifikaci IPZ (integrované pěstování zeleniny) blíží, ale je levnější.

Potravinový e-shop pod křídly Mall Group – jak nedávno ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch prozradil šéf Košíku Tomáš Jeřábek – se snaží rozvíjet novou filozofii, že je „obchodem pro všechny“, čemuž právě nově zařazená zelenina odpovídá. Zákazníci by podle Košíku rádi nakupovali potraviny v bio kvalitě, ale ne vždy si je mohou dovolit, a proto e-shop sází na zeleninu z integrované produkce, která je dostupnější.

kosik-ipz-zelenina

„Pro Čechy je kvalita zeleniny a ovoce na prvním místě. Naprostá většina našich zákazníků v průzkumech potvrzuje, že má zájem kupovat a podporovat pěstitele, využívající ekologické metody. Zároveň však zmiňují, že s ohledem na rozpočet svých domácností často nemají šanci platit vždy ceny za zeleninu v bio kvalitě,“ vysvětluje Tomáš Jeřábek, šéf Košík.cz.

feistenauer

Přečtěte si takéHannes Feistenauer ze Saturo: Čechy zdravý životní styl zajímá. Prodáváme tu desítky tisíc lahví měsíčněHannes Feistenauer ze Saturo: Čechy zdravý životní styl zajímá. Prodáváme tu desítky tisíc lahví měsíčně

Certifikaci IPZ uděluje už přes deset let Zelinářská unie Čech a Moravy a zakazuje nadužívání pesticidů, které se u velkoprodukce mohou dostat přímo do zeleniny. To ve výsledku znamená především to, že zemědělci pravidelně testují kvalitu své půdy a zjišťují, zda se v ní nenachází nadlimitní množství látek. Obecně jde o to, že na polích obměňují plodiny, takže nedochází k nadměrnému výskytu plevele nebo škůdců, a také spolu nesází takové plodiny, jež by mohly na zeleninu přenést různé choroby.

Souboj Košík.cz vs. Rohlik.cz pokračuje

V nabídce Košíku je aktuálně osm nejvíce poptávaných druhů zeleniny s tím, že v příští sezoně by se měla nabídka výrazně rozrůst. Z české produkce si tak můžete koupit mrkev, celer nebo salát. Co se týče samotné kvality IPZ produkce, potvrzují ji i nezávislé testy. Například Vysoká škola chemicko-technologická nezjistila v průběhu dvou let u 43 % vzorků zeleniny žádné pozůstatky pesticidů, u zbytku byly hodnoty takzvaných reziduí hluboko pod povoleným limitem.

tomas-jerabek-kosik2

Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz

Nasazení dostupnější zeleniny bez zbytečného nadbytku chemie je od Košíku další tah ve velkém konkurenčním souboji s Rohlik.cz Tomáše Čupra, který je na českém trhu jednička v prodeji potravin online. V říjnu představil Košík nový program pro seniory a handicapované, do dvou let chce skončit s prodejem klecových vajec a také začal prodávat italské produkty Wine Food. Konkurenční Rohlik.cz proti tomu vyrukoval s pečivem z Antonínova pekařství, rozjel velkou spolupráci s lékárnami BENU, začal upozorňovat na nevhodná éčka a také se chystá skoncovat s jednorázovými plasty.

V konečném důsledku zatím na konkurenčním boji vydělává především zákazník, jemuž se dostává prakticky každý měsíc několika nových služeb nebo produktů, ať už od jednoho či druhého e-shopu.

Česká food delivery jednička Dáme jídlo má nového šéfa. Jana Matějů střídá Filip Fingl z Mall Group

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

filip-fingl-dame-jidlo

Foto: Dáme jídlo

Filip Fingl, CEO Dáme jídlo

0Zobrazit komentáře

Český trh s rozvozem z jídla, tedy především ten pražský, zažil v posledních měsících překotné změny. Dosavadního lídra a prakticky jediného hráče, kterým bylo původem tuzemské Dáme jídlo, doplnili globální startupy Uber Eats a Wolt. Dáme jídlo se tak musí rázem mnohem více ohánět a nyní pro další růst povolává nového šéfa. Jana Matějů v roli CEO střídá Filip Fingl (na úvodní fotce).

Jan Matějů působil v Dáme jídlo, které od roku 2015 patří do velké německé skupiny Delivery Hero, tři roky, během nichž provedl celou firmu transformací z prodaného startupu do fungující firmy, která loni zprostředkovala byznys za více než 1 miliardu korun. Ani to ale zatím Dáme jídlu nestačí, aby se otočilo do zisku, a tak na rychle rostoucím trhu stále prodělává.

jan-mateju-dame-jidlo

Bývalý CEO Dáme jídlo Jan Matějů

Za poslední tři roky, kdy firmu vedl Jan Matějů, Dáme jídlo prošlo významným rebrandingem, získalo nový mobilní web i aplikaci a dosáhlo na dva zajímavé milníky: odbavilo 30 milionů objednávek a milion zákazníků. „Podařilo se nám kompletně společnost přestavět a zároveň udržet několikanásobný růst. Těším se, co dalšího Dáme jídlo dokáže,“ říká ke svému odchodu Jan Matějů.

kfc

Přečtěte si takéČeské KFC a Burger King loni vydělaly AmRestu téměř 230 milionů korun. Na McDonald’s to nestačíČeské KFC a Burger King loni vydělaly AmRestu téměř 230 milionů korun. Na McDonald’s to nestačí

S dalším růstem má firmě pomoci Filip Fingl, který naposledy působil jako ředitel strategie v Mall Group a v Rockaway dělal investičního manažera. Dáme jídlo aktuálně rozváží z více než dvou tisíc restaurací po celé zemi, a to ve 170 městech a obcích. Možná nejtěžší úkol však na nového CEO čeká podle všeho v Praze, kde se v dalších měsících čeká pokračující ofenzíva ze strany Uber Eats či Woltu.

„Firma má skvělou výchozí pozici a je teď na mě a týmu, abychom ji pomohli dostat na ještě vyšší úroveň,“ je přesvědčen Fingl. Jeho předchůdce nám v nedávném velkém rozhovoru říkal, že Dáme jídlo roste meziročně roste o 40 procent, a bude tak velmi zajímavé sledovat, jaká bude letošní vykázaná ztráta. Před rokem to bylo 25 milionů korun, rok předtím téměř jednou tolik.

dame-jidlo-web1