Česká platební brána ThePay loni vyrostla o čtvrtinu. Protočily se přes ni transakce za 2,2 miliardy korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

havel

Daniel Havel, spoluzakladatel ThePay

Platební brána ThePay byla založena v roce 2011, od roku 2015 naplno působí z Jihlavy a dnes patří mezi tři největší platební brány v Česku vůbec. Potvrzují to i finanční výsledky za loňský rok, který byl pro firmu sídlící na pomezí Čech a Moravy rekordní. ThePay v roce 2018 zprostředkovalo transakce za 2,2 miliardy korun, což znamenalo meziroční růst zhruba o čtvrtinu. Ještě významněji nicméně rostly tržby, které představují část, již si ThePay bere z transakcí jako provizi, a to o více než 44 % na necelých 19 milionů korun.

Důležitým hnacím motorem pro růst firmy je aktuálně partnerský program, který ThePay vytvořilo na míru pro poskytovatele e-shopových řešení, jimž dodává platební řešení. Celkem dnes firma poskytuje různým obchodům a společnostem již přes 1 200 platebních bran s tím, že pod jednou střechou nabízí celkem 20 platebních metod od plateb kartou přes platby předvyplněným bankovním tlačítkem až po kryptoměny. V rámci partnerského programu má dnes ThePay 51 partnerů a dále ho rozšiřuje.

„S našimi partnery férově participujeme, a to 50/50 na výnosech z platební brány. Partner dodává nové e-shopy a spravuje implementace, my dodáváme platební řešení. Našimi klienty dnes nejsou jen e-shopy, které prodávají zboží a služby, ale také telekomunikační společnosti, finanční sektor, neziskové organizace, prodejci vstupenek a mnoho dalších,“ popisuje jeden ze spoluzakladatelů ThePay Daniel Havel.

thepay-kancelar

Další důležitý pilíř, na němž ThePay staví stůj byznys, představuje aplikace Sender, která má opačnou funkci než platební brána a odlišuje jihlavskou službu od ostatních platebních bran na trhu. Sender totiž peníze nepřijímá, ale odesílá a navíc umí v reálném čase převádět finance v rámci bank bez nutnosti čekání do druhého dne, jak bývá standardem. Sender pro odesílání peněz v reálném čase využívá například skupina Home Credit a další desítky subjektů, které potřebují nepřetržitě peníze nejen přijímat, ale také odesílat bez ohledu na banku příjemce.

Plánovaný růst firmy o dalších více než 35 procent pro letošní rok, kdy chce ThePay zprostředkovat platby za 3 miliardy korun, pak Havel vysvětluje tím, že stále vidí obrovský potenciál pro rozšiřování v segmentech, které na osedlání online platbami teprve čekají. Navíc ThePay navázalo koncem loňského roku partnerskou spolupráci na dodávku platebních terminálů, díky čemuž začne oslovovat napřímo také kamenné prodejny, provozovny, které dosud přijímaly pouze platby v hotovosti.

„Od února začneme nabízet hned tři typy platebních terminálů určené pro platby kartou. Vznikne tím zajímavá synergie v našem portfoliu, protože jsme zjistili, že každý čtvrtý e-shop má alespoň jednu kamennou provozovnu,“ popisuje další plány Daniel Havel, který i po osmi letech drží firmu v relativně malém počtu, aktuálně 15 lidí, a zakládá si na osobním přístupu k jednotlivým partnerům a klientům.

Zahraniční plány a udržení malého týmu

„Projekty běží, vše je flexibilnější. Víc osobní. Nové kolegy nehledáme přes klasické pracovní portály, protože ty dnes už dávno nefungují tak, jak by měly, a v našem oboru obzvlášť. Osvědčilo se nám, že ten, komu se líbí, co děláme, si nás najde sám. A většinou to funguje. Tento rok bychom rádi rozšířili marketingové pozice a postavili obchodní oddělení na distribuci POS terminálů,“ doplňuje Havel.

thepay

Rok 2019 by měl v ThePay také znamenat první expanzi do zahraničí. Daniel Havel původně plánoval proniknutí na první zahraničí trhy už v loňském roce, ale s ohledem na zpřísněné podmínky vyplývající z nového zákona o platebním styku a souvisejících obecných pokynů EBA se nepodařilo včas získat povolení k činnosti Instituce elektronických peněz (EMI), která umožní právě vstup na zahraniční trhy.

Jihlavská společnost nejprve musela České národní bance prokázat, že má veškeré systémy a procesy bezpečné, což se podařilo, a letos by už tak expanzi nemělo nic bránit. ThePay, které patří do realitní a finanční skupiny Havel Holding, všechny tyto kroky podniká bez externích investic, jelikož si na svůj byznys vydělává sama. Do jakých zemí se ThePay vydá jako první, zatím Havel odmítá prozradit, ale mělo by to být již brzy.

Dropbox kupuje za 230 milionů dolarů startup HelloSign. Chce více prosadit elektronické podpisy

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

hellosign
0Zobrazit komentáře

Kalifornská firma Dropbox, která stojí za populárním cloudovým úložištěm, loni vstoupila na burzu a letošní rok začíná svou dosud největší akvizicí. Za 230 milionů korun, tedy necelých 5,2 miliardy korun, kupuje startup HelloSign, který se specializuje na zpracování dokumentů a elektronické podpisy. Prozatím bude HelloSign fungovat nezávisle, ale Dropbox s ním má velké plány.

Dropbox je především cloudové úložiště pro dokumenty všeho druhu, ale od roku 2010 se na něj postupně nabalilo mnoho dalších funkcionalit, přičemž samotná firma chce vytvořit ideální prostor pro spoluvytváření a spolupráci na jakémkoliv obsahu. Právě akvizice HelloSign, který využívá více než 80 tisíc zákazníků, má v této vizi pomoci.

„Některé z našich nejdůležitějších životních okamžiků vyžadují podepsání dokumentu nebo vyplnění formuláře – od otevření investičního účtu přes nákup bytu nebo podepsání nového velkého klienta či najmutí nového zaměstnance. Ale i dnes pro to ještě miliony lidí používají tradiční pero a papír, což ústí v neefektivní a nesourodý zážitek,“ vysvětluje Dropbox na svém blogu, proč se pro akvizici HelloSign rozhodl.

dropbox-iphone-app

Lepší řešení této záležitosti přináší právě startup ze San Franciska se svoji jednoduchou platformou, která obsahuje elektronické podpisy, digitální workflow či elektronický fax. Pro uživatele Dropboxu (a mnoho dalších) nicméně nebude HelloSign žádnou novinkou. Dropbox totiž loni představil novou funkcionalitu Extensions, přes kterou do svých služeb napojuje třetí strany, a právě HelloSign patřil mezi první integrace.

„Na HelloSign a jeho investicích do API a workflow produktů je unikátní, že to skutečně odpovídá našemu dlouhodobému směřování,“ prozradil pro magazín TechCrunch senior viceprezident inženýrství Dropboxu Quentin Clark, který přiznal, že ho přesvědčila právě integrace, jakou HelloSign loni pro Dropbox vytvořil. K akvizici už pak vedla relativně rychlá cesta.

strnadelt

Přečtěte si takéBrněnští vývojáři The Funtasty chtějí letos utržit 70 milionů korun. Pomůže jim i nová pobočka v PrazeBrněnští vývojáři The Funtasty chtějí letos utržit 70 milionů korun. Pomůže jim i nová pobočka v Praze

Pro HelloSign se díky Dropboxu rázem otevírá mnohem větší trh, který nyní bude chtít oslovovat. Zatímco Dropbox totiž loni po jedenácti letech na trhu vstoupil na burzu a jeho tržní hodnota se aktuálně pohybuje těsně pod 10 miliardami dolarů, HelloSign za osm let vybral jen 16 milionů dolarů. Za 230 milionů dolarů se tak nyní jedná pro jeho investory o skvělý obchod a bude zajímavé sledovat, jak rychle se dokáže startup rozvíjet. Aktuálně má přes 80 tisíc uživatelů včetně Lyftu, Samsungu nebo Twitteru.

dropbox-hellosign

Rozšíření HelloSign v Dropboxu

Pro zákazníky je nyní důležité, že HelloSign bude nadále operovat jako nezávislá firma s tím, že její CEO Joseph Walla se bude zpovídat v Dropboxu zmíněnému Clarkovi, a tak se toho pro uživatele příliš nezmění. Dropbox do budoucna plánuje platformu pro elektronické podpisy a další funkce HelloSign integrovat více než jen formou rozšíření, ale zatím je prý brzy říkat, jak to bude vypadat.

Na úvodní fotografii jsou pak vidět všechny klíčové postavy celého dealu: zleva spoluzakladatel a CEO HelloSign Joseph Walla, spoluzakladatel a CTO Neal O’Mara, spoluzakladatel Dropboxu Arash Ferdowsi, spoluzakladatel a CEO Drew Houston a COO HelloSign Whitney Boucková.