Norsko vytvořilo nový rekord v podílu prodaných elektromobilů. Nejprodávanějším byl Nissan Leaf
Když se procházíte nebo projíždíte ulicemi Osla, zcela běžně potkáváte Tesly, Volkswageny e-Golf nebo Nissany Leaf. V hlavním norském městě a také většině dalších je jasně vidět, že Norsko tlačí elektromobilitu významně kupředu, a lidé na to slyší. Důkazem jsou i prodejní čísla za loňský rok, kdy téměř třetina nových aut prodaných v Norsku byla čistě elektrických.
Jedná se o světový rekord, protože tolik elektrických aut se podílově neprodává nikde jinde na světě. Přestože je Norsko největším producentem ropy a plynu v západní Evropě, vysoký počet elektrických vozů není v severské zemi náhodný. Norské království totiž usilovně pracuje na ambiciózním cíli, kdy chce už do roku 2025 skoncovat s prodejem aut, která mají pohon na fosilní paliva.
Podle norského silničního svazu NRF se loni prodalo v Norsku 147 929 vozů, což sice značí meziroční propad o 6,8 procenta, ale zároveň došlo k dalšímu významnému nárůstu obliby elektromobilů. Ještě v roce 2013 byl podíl elektrických aut na všech nových prodaných vozech pouhých 5,5 procenta, v roce 2017 to bylo už 20,8 procenta a za rok 2018 se podíl vyšplhal na 31,2 procenta.
Čistě elektrických vozů se v Norsku za uplynulých dvanáct měsíců prodalo lehce přes 46 tisíc. Naopak propad zaznamenaly vozy s naftovými a benzinovými motory, kterých se prodalo o 28, respektive 17 procent méně. Vedle tradičních spalovacích motorů už v Norsku tolik nefungují ani hybridy, které je kombinují s elektromotorem, ale nejde je nabíjet ze zásuvky – jejich prodej se snížil o 20 procent.
Prodeje tlačí osvobození od daní a další výhody
Suverénně nejpopulárnějším elektromobilem byl loni v Norsku Nissan Leaf, jehož se prodalo více než 12 tisíc. Dále si Norové z plně elektrických vozů nejčastěji vybírali Volkswagen e-Golf, BMW i3 a Tesla Model X. Důvod popularity elektrických vozidel je jednoduchý: s cílem snížit uhlíkové emise a celkové znečišťování životního prostředí Norsko osvobozuje elektromobily od většiny daní. Navíc nabízí také další výhody, jako je parkování zdarma a místa k dobíjení.
Norsko je přitom zároveň největší producentem ropy a plynu v západní Evropě, ale chce se postupně přesunout k ekologičtější ekonomice a elektromobily jsou zatím nejvíce viditelným důkazem. Už dnes je Norsko globálním lídrem v prodeji elektrických aut na obyvatele a nůžky mezi prodejem elektrických vozů a těch se spalovacím motorem se nadále rozvírají.
Podle norského silničního svazu, jak píše agentura Reuters, měly v prosinci v Norsku elektrická auta spolu s hybridy více než 65% podíl na trhu, zatímco na dieselové a benzinové vozy zbylo něco málo přes třetinu. Vyšší podíl měly spalovací motory naposledy v polovině roku 2017, od té doby už jezdí po norských silnicích více elektrických a hybridních automobilů.
Společný podíl elektromobilů a plug-in hybridů na celkovém prodeji aut v roce 2017 měl být v Norsku podle údajů Mezinárodní agentury pro energii 39 procent. Druhý byl Island s podílem 12 procent a třetí Švédsko s šesti procenty. V Číně byl tento podíl jen 2,2 procenta a v USA 1,2 procenta.
Foto: Carlos Bryant/Flickr