Online supermarket Rohlik.cz se zbavuje plastů. Igelitové sáčky už má jen na mražené zboží
Boj s plasty a stále se navyšujícím objemem souvisejícího odpadu probíhá na všech frontách. Jedním z nejjednodušších kroků, jak spotřebu plastů alespoň částečně eliminovat, je přestat v nich prodávat zboží. A právě toho se chytají jak velké obchodní řetězce, tak také například největší tuzemský online supermarket Rohlik.cz. Jeho šéf Tomáš Čupr oznámil, že igelitové sáčky už bude používat jen na mražené zboží.
Je to jednoznačný trend, kdy se v obchodech stále významněji nahrazují jednorázové plastové tašky papírovými, které jsou určené na opakované použití a navíc jsou vyrobeny z přírodních materiálů. Největší tuzemský e-shop s potravinami navíc zachází ještě dál. Do konce roku 2018 se Rohlik.cz zbavil drtivé většiny plastových výrobků a igelitové sáčky byl nucen ponechat pouze u mraženého zboží.
„Pro naše zákazníky je ekologie zásadním tématem. Dlouhodobě veškeré nákupy doručujeme v taškách z dobře recyklovatelného papíru. Počet se snažíme snižovat a nabízíme také následný odvoz tašek,“ komentuje ekologické kroky Rohlíku jeho marketingový ředitel Rostislav Brzobohatý. Proto Rohlik.cz nabízí místo plastových výrobků pouze dřevěné lžičky, papírové kelímky, rozložitelné sáčky či pytle na odpadky a také ekologicky rozložitelné dětské pleny.
Zákazníci tak už na Rohlíku nenajdou ani plastové obaly na pečivo, ovoce či zeleninu a také drogerie se prodává ve 100% recyklovaných obalech. Slabé igelitové sáčky na Rohlik.cz zůstávají jen v případě balení mraženého zboží, kde je zejména z hygienických důvodů obtížné je nahradit. Ostatní rozložitelné sáčky jinak obsahují speciální aditivum „d2w“, díky kterému se rozloží již po 18 až 24 měsících. Ostatní sáčky se rozkládají 300 a více let.
Pokud chtějí mít zákazníci jistotu, že si nekoupí žádný produkt, který je balen do plastů, zavedl Rohlik.cz loni v srpnu tzv. bezplastovou uličku, kde si lze všechny produkty vyfiltrovat. Není to však ale zdaleka pouze internetový supermarket, který plasty řeší. Od jednorázových igelitek dávají postupně ruce pryč také největší kamenné obchodní řetězce jako Penny Market, Billa nebo Albert.
Už jen několik týdnů bude mít například k dispozici plastové sáčky Penny Market. Jakmile je doprodá, nabídne místo nich výhradně tašky pro opakované použití z papíru, bavlny a polyesteru. Navíc ve spolupráci se známými osobnostmi připravil také speciální edici textilních tašek s různými motivy. S koncem roku přestala prodávat igelitové nákupní tašky také Billa. Zákazníci si z ní budou moci nově odnést nákup v taškách z recyklovaného papíru a rozložitelného polypropylenu a na jaře se v Bille objeví také tašky jutové a textilní. Albert zase začal nabízet papírové tašky ve třech velikostech.
V České republice jinak už rok platí v návaznosti na předpisy Evropské unie zákaz bezplatného výdeje plastových tašek. Tenkých sáčků se sice změna nedotkla, ale i ty se snaží většina řetězců postupně omezovat. Mnoho z nich vyhlásilo, že do roku 2025 výrazně sníží množství plastů v obalech výrobků svých privátních značek a podobně jako již nyní učinil Rohlik.cz omezí také prodej plastové nádobí a dalších plastových produktů. Celé věcí pomáhá i Ministerstvo životního prostředí, které loni přišlo s kampaní #dostbyloplastu, do které se zatím zapojilo 17 firem včetně společností jako IKEA, České dráhy, Lidl, Relay či Starbucks.