Petr Kováčik po konci ve Skrz.cz staví online platformu Blabu. Chce mít Uber pro konverzaci v cizím jazyce

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

0Zobrazit komentáře

Mohl ležet na pláži, užívat si svou odměnu, ke které přišel po úspěšných letech ve Skrz.cz a jeho následném prodeji, a konečně na pár měsíců vypnout. Jenže to by nebyl Petr Kováčik, jemuž začalo v hlavě šrotovat, co bude dál dělat, ještě dřív, než naposledy oficiálně prošel 31. 12. 2018 dveřmi vinohradských kanceláří největšího tuzemského slevového vyhledávače. Tehdy už český internetový matador Petr Kováčik věděl, že ho odpočinek nečeká.

Skrz.cz se pod jeho vedením za osm let vypracoval v největší vyhledávač slev v Česku a sladká odměna za dobrou práci přišla v srpnu 2017, kdy Skrz spolu se Slevomatem v obřím dealu za 1,5 miliardy korun odkoupila britská skupina Secret Escapes. Kováčik nakonec ve firmě, kterou pomáhal budovat od nuly, ještě několik měsíců zůstal a připravoval půdu na předání žezla.

Definitivní rozhodnutí padlo loni před létem, kdy Kováčik zašel za svými novými britskými šéfy a řekl jim, že má splněno a skončí. Ve světě e-commerce strávil dlouhé roky, v rámci byznysu Skrzu dosáhl na tuzemský vrchol, připravil expanzi do zahraničí a potřeboval novou motivaci. V momentě, kdy v Londýně oznamoval, že na konci roku skončí, měl ještě v hlavě možnost, že by si začátkem nového roku na chvíli odpočinul a vypnul.

„Jenže zlom přišel na podzim, kdy jsem se vydal na delší zahraniční cestu. Jelikož jsem už věděl, že ve Skrzu končím, tak se mi okamžitě uvolnila hlava, a místo Skrzu se v ní objevila nová věc,“ popisuje Kováčik, jak se rodil nápad na jeho další startup, tentokrát už od první chvíle globální a potenciálně mnohamiliardový byznys. „Poprvé mě to napadlo už v roce 2015, ale tehdy na to ještě nebyl čas. Všechno, co mě napadne, si nicméně zapisuju, a tak jsem se k tomu jen vrátil a všechno to do sebe zapadlo,“ pokyvuje Kováčik.

blabu-petr-kovacik

Foto: Blabu

Zakladatel Blabu Petr Kováčik

Na důkaz, že si nevymýšlí, mě nechává nahlédnout do svých poznámek v Evernotu, kde za poslední roky nastřádal hned několik byznysových nápadů. Našli byste tam podnikání s automobily, několik technologických projektů, rozmanité služby, ale Kováčik si hned na začátku vzpomněl na konkrétní projekt, zapsaný před necelými čtyřmi lety. „Jen jsem zkontroloval, jestli to skutečně není blbý a jestli to pořád ještě nikdo nedělá.“ A jelikož to pořád nikdo nedělá, rozhodl se, že jde do toho.

Jmenujeme se Blabu a naším cílem je postavit globální platformu pro instantní video konverzace s rodilými mluvčími,“ začíná pitchovat Kováčik svůj nový startup. Když to slyšíte poprvé, automaticky se musíte ptát: to opravdu nic takového neexistuje? A Kováčik je na tuto otázku velmi dobře připraven. Koncem loňského roku už věděl, že ho v lednu žádná dovolená nečeká. Po večerech a víkendech si totiž dělal podrobnou rešerši, jestli skutečně nikdo takový není, a pomalu vše rozjížděl.

michal-micka-C2H

Přečtěte si takéMichal Mička prodal svůj podíl v Liftagu společnosti Livesport. Na investici vydělal desítky milionů korunMichal Mička prodal svůj podíl v Liftagu společnosti Livesport. Na investici vydělal desítky milionů korun

Navíc ještě v listopadu dokázal do týmu získat klíčovou posilu. V Liftagu v té době končila Eva Peterková, která měla na starosti expanzi do nových měst a business development, a s Petrem Kováčikem se potkala vlastně náhodou díky svému šéfovi Ondřeji Krátkému, který ji nabídl pomoc s hledáním nové práce. Měla sice už za sebou několik pohovorů a na stole nabídky z různých firem, ale pak ji v e-mailu přistála zpráva od Petra, kterého v té době ještě ani pořádně neznala.

„Poslal mi dvouřádkový pitch svého nápadu a napsal, že zatím nemá jméno, nemá lidi, nemá kanceláře, že to bude až za pár měsíců a co na to říkám,“ směje se dnes Eva Peterková, která v Liftagu strávila dva roky a s rozjížděním startupů od nuly neměla příliš zkušeností. Když se pak ale s Petrem Kováčikem nad jeho novým nápadem potkala, měla jasno, že do toho chce jít.

blabu-eva-peterkova

Eva Peterková, COO Blabu

A co že tedy přesně půjde? „Jako jsme dnes zvyklí si pouštět Netflix, kdykoliv se chceme podívat na film, tak si budete moci kdykoliv spustit Blabu a okamžitě si procvičovat angličtinu nebo jakýkoliv jiný jazyk. Propojíme vás s rodilým mluvčím, se kterým budete moci nezávazně a jak dlouho budete chtít konverzovat na libovolná témata,“ popisuje Kováčik hlavní myšlenku nového startupu Blabu.

Kováčik nezastírá, že nepřichází s něčím úplně přelomovým, protože různé jazykové platformy již existují, ale podle něj jde o to, jak bude Blabu fungovat, a vrací se k tomu, jaktože něco podobného ještě neexistuje. Někteří konkurenti prý vznikly již před mnoha lety a zasekli se a mnoho platforem jsou pouze jazykové školy přenesené z offlinu do onlinu, což už je dnes podle Kováčika přežité.

„Dnes musí být všechno instantní, ihned. Chci si trénovat angličtinu, když mám čas já a ne kdy ho má učitel. Blabu chceme postavit podle současných moderních trendů a změnit způsob, jak tato oblast vzdělávání funguje,“ neskrývá ambice Kováčik, který s tímto nápadem nepřišel jen tak. Sám totiž před časem narazil, když si chtěl oprášit němčinu. Všichni učitelé nabízeli pouze standardní hodinové lekce v daný čas a den v týdnu, což Kováčik jako neustále zaneprázdněný šéf Skrzu nemohl akceptovat.

Proto vymyslel úplně nový model, kdy z celé rovnice právě učitele a rigidní standardní způsob výuky vyřadil. Ne že by snad byli učitelé špatní, ale Blabu nebude primárně o učení, ale o konverzaci a tedy pro lidi, kteří již vybraným jazykem do jisté míry vládnou a potřebují především mluvit, aby se zdokonalovali. „Nebudeme mít učitele, ale běžné lidi ze všech koutů světa, abyste se mohli propojit třeba s Newyorčanem z Bronxu nebo Angličanem z Newcastlu, pokud zrovna tam pojedete a budete se chtít dopředu připravit,“ popisuje Eva Peterková a druhým dechem dodává, že výukové platformy rozhodně Blabu nenahradí, ale bude jejich vhodným doplňkem.

blabu-tomas-strejcek

Tomáš Strejček, CTO Blabu

Byť se tomu slovu Petr Kováčik snažil většinu našeho rozhovoru vyhnout, nakonec ho stejně utrousil. „Je to uberizace výuky jazyka, kdy na jedné straně lidem poskytujeme snadnou možnost konverzace v cizím jazyce na vyžádání a na druhé nabízíme rodilým mluvčím si kdykoliv zajímavě přivydělat,“ doplňuje. Aby to celé fungovalo, musí se postavit kompletní a robustní technologická platforma, ve které bude běžet všechno – a hlavně samotné videohovory, kterých může být v budoucnu klidně stovky tisíc najednou.

Proto si dal Kováčik do startu ještě jeden důležitý úkol, aby našel schopného člověka, který by celý vývoj řídil. A opět mu přálo štěstí, protože svého CTO také našel hned na začátku a opět vcelku náhodou. Technologickým ředitelem Blabu bude Tomáš Strejček, který dosud působil v iflixu, což je obdoba Netflixu pro rozvojové trhy. „Jelikož je Blabu také hodně o streamingu, tak jsem to s ním nejprve jen konzultoval, až mi nakonec oznámil, že je ve výpovědi a rád by se k projektu přidal,“ vzpomíná Kováčik. Základní kostra jeho týmu ve složení Kováčik, Peterková, Strejček je tak nyní kompletní a začne pořádná práce.

Sám třiatřicetiletý internetový podnikatel do Blabu vkládá na začátku 20 milionů korun, aby se mohl tým plně soustředit na práci a zpočátku neřešil trable s financováním. Jelikož chce již za pár měsíců Kováčik začít v rámci MVP novou platformu testovat, bude v následujících týdnech usilovně hledat plno vývojářů a také lidí do byznysu, jak bude aktivity rozjíždět.

blabu-petr-kovacik-eva-peterkova-tomas-strejcek

Tým Blabu: Eva Peterková (COO), Petr Kováčik (CEO) a Tomáš Strejček (CTO)

Když se Kováčika zeptáte, jaké má se svým novým projektem cíle, tak zcela otevřeně odpoví: „Abych byl upřímný, potenciál jsme ani nepočítali. Jednoduchá statistika je, že jen angličtinu se na světě učí 1,5 miliardy lidí. Naším cílem jsou tedy alespoň miliony uživatelů, ale tady opravdu platí, že sky is the limit.“ V Blabu si zároveň uvědomují, že globální škálování a další rozvoj celé platformy bude mnohem dražší než pár desítek milionů korun, ale to je zatím daleko. Důležité bude službu rozjet, spoustu věcí otestovat a pak s ní jít za hranice, a to jak geograficky, tak jazykově.