Šéfovat tátovi nejde. E-shop Grizly byl rodinná firma, už není – z rodičů a syna jsou teď konkurenti

Populární e-shop s oříšky a zdravou výživou prošel v minulých letech pozoruhodnou vnitřní proměnou – rodina se rozešla, aby se zase našla.

Luboš KrečLuboš Kreč

grizly-dominik-224Insider

Foto: Grizly

Zakladatel e-shopu Grizly Dominik Píchal

0Zobrazit komentáře

Na úplném začátku stamilionového e-shopu Grizly.cz byl skomírající internetový obchod přidružený k síti prodejen s módou Chaos. Otec Jiří Píchal si s ním nevěděl moc rady, a tak jej v roce 2013 svěřil svému synovi Dominikovi, toho času studentovi pražské Vysoké školy ekonomické a fanouškovi kulturistiky. Ten na něm nejdřív zkoušel prodávat – ne moc úspěšně – fitness doplňky stravy, v roce 2015 jej ale přetvořil na oříškové království. Otec i matka mu později ve firmě pomáhali, drželi v ní i majetkový podíl. Jenže to už neplatí, a dokonce jsou z nich konkurenti.

Rodinné byznysové ságy byly vždy oblíbeným scenáristickým tématem. Populární seriály jako Dallas, Yellowstone či Boj o moc staví právě na atraktivitě křehkosti vztahů, jejichž podobu chtě nechtě pomáhají definovat finanční (ne)úspěchy. Jedna taková mini sága se v minulých letech odehrála i v obci Křelov na Olomoucku, odkud pochází a kde žije právě rodina Píchalových: především syn Dominik a jeho táta Jiří.

„Grizly.cz jsem založil v roce 2015 a táta se přidal jako pětinový podílník v letech 2016 a 2017. Grizlymu se pak skvěle dařilo, ale jako společníci, a navíc syn a otec bez nastavených pravidel a shody, jsme měli velké osobně-rodinné problémy,“ rekapituluje Dominik Píchal vývoj, který nebyl navenek patrný. Naopak e-shop byl a dodnes je prototypem byznysové sukces-story: loni pokořil v tržbách hranici 650 milionů korun, rostl i v dobách propadu české e-commerce posledních let a je součástí našeho žebříčku Top 100 e-shopů.

Určitý záblesk, že ne vše je v zákulisí ideální, padl při rozhovoru pro Hospodářské noviny v roce 2021: „Funguje nám to dobře, ale bylo pár těžších momentů, to víte, že jo. Někdo do týmu se ještě hodí. Přece jen obvykle to je tak, že táta šéfuje a syn se učí. U nás to je ale naopak.“ Tehdy Dominik Píchal hovořil o tom, že hledají další kolegy do manažerského týmu. Kromě toho se ale podařilo najít také investory, a ne ledajaké: do Grizlyho vstoupila skupina eRockets, za níž stojí mimo jiné Jiří Hlavenka a která má ve svém portfoliu firmy jako Wuch, Ovečkárna, Sportega nebo Astratex.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě s pomocí týmu zkušených internetových podnikatelů se podařilo vyřešit i bobtnající interní krizi v Grizlym, takže podíl Jiřího Píchala (oficiálně psaný na jeho manželku Marcelu) vykoupil z části syn a z části eRockets. Dominik Píchal anabázi shrnuje takto: „Já, otec, vstup, vztahový problém, výstup a opětovné narovnávání rodinných vztahů dost velkou učební lekcí. A nejspíš i nejnáročnější část mého podnikání.“

A o narovnání vztahů hovoří i jeho otec Jiří: „Podnikání nám krátkodobě narušilo rodinné vztahy, ale stálo to za to, nyní jsou vztahy ideální.“ A na dotaz, zda vidí podobně hodnocení svého syna, že jejich vzájemná byznysová spolupráce prostě neklapala, dodává: „To celkem souhlasí.“

Paradoxní ovšem je, že ačkoli Píchalovi po byznysovém rozchodu hodnotí rodinné vztahy pozitivně, stali se z nich konkurenti – otec s matkou si totiž založili vlastní e-shop s potravinami, který nazvali Fitboy.cz. Doménu si Jiří Píchal zaregistroval loni na jaře a hlásí: „Do tří let budeme větší než Grizly.“ Minimálně svým jménem pak konkurují i dalšímu e-shopu s trendy mlsáním Bigboy.cz.

navrh-bez-nazvu

Foto: CzechCrunch

Náhled webu Fitboy.cz

Je to samozřejmě poměrně ambiciózní plán, jelikož Grizly se má příští rok dostat v tržbách přes miliardu korun. Ostatně motto Píchala jr. z jeho LinkedInu zní jasně: „Za 10 let z 0 na 1 mld CZK.“ Jen za první letošní kvartál olomoucký e-shop utržil přes 200 milionů korun, takže nejde o nerealistický plán.

Dominik se nad úsilím svých rodičů nijak nepozastavuje, Fitboy bere jako dalšího z řady konkurentů: „Pro Grizly je aktuálně Fitboy jistá malá online konkurence s desítkami objednávek, kterých je na trhu celá řada. Zároveň mezi Grizlym a Fitboyem není žádné spojení, je to čistě projekt bývalého zaměstnance, respektive společníka.“

Jeho otec pak na dotaz, co považuje za klíčovou zkušenost, kterou si z Grizly odnesl a kterou hodlá aplikovat v novém projektu, říká: „Stěžejní byl můj nápad prodávat kilovky ořechů.“ Příběh rozchodu Píchalových není ojedinělý, přestože se v médiích často píše o tom, jak úspěšně rodinné firmy fungují a jak je rodinný byznys páteří ekonomiky. To připouští i Dominik Píchal.

„Věřím, že nejsme první společníci, co opomenuli vyřešení dobré společenské smlouvy na startu. A v tomto případě nejen společníci, ale i syn a otec. A navíc s tím, že já jako syn jsem byl zakladatel a CEO, otec ten druhý, a to bylo fakt těžké,“ říká a s úsměvem připomíná: „Protože šéfovat tátovi nejde.“

Alza začala prodávat satelitní internet Starlink Elona Muska. Dodá ho rychleji včetně delší záruky

Starlink si je od dnešního dne možné objednat jako kterékoliv jiné zboží na Alze. A třeba z Alzaboxu si jej vyzvednout hned druhý den.

img_2728-1

Foto: Alza

Alzák se Starlinkem

1Zobrazit komentáře

Pro ty, kteří žijí nebo mají chalupy v odlehlých koutech světa, často cestují karavanem nebo třeba na lodi, a nebo pro ty, kteří mají ve vybrané lokalitě špatný přístup k tradičnímu internetovému připojení, je určen satelitní internet Starlink Elona Muska. Ten je dostupný i českým zákazníkům, kteří si jej doposud mohli zakoupit jen přes oficiální distribuci na stránkách služby. Nyní je nově k mání také na Alze, díky které lze mít Starlink na střeše téměř okamžitě.

Starlink se dočkal svého spuštění v roce 2018 s ambicí nabídnout rychlý internet i v místech, kam nedosáhne signál operátorů. Od té doby si ho pořídila i řada Čechů. Už před lety si jeho schopnosti pochvaloval i Ondřej Vlček, filantrop a někdejší šéf Avastu, který pro CzechCrunch popsal, jak jej využívá u sebe na chalupě.

Až doposud bylo možné Starlink získat jen prostřednictvím oficiální online distribuce, teď se však do jeho prodeje pustila i Alza, což pro české zákazníky přináší několik výhod. „Při nákupu online přímo od výrobce je zboží doručeno během jednoho až dvou týdnů, platíte dopravné, na produkt máte jednoletou záruku a servis řešíte přes web Starlinku,“ vysvětluje pro CzechCrunch Eliška Čeřovská, PR manažerka Alzy.

Při objednání naskladněných Starlink Standard Kitů u Alzy se zákazník zboží dočká stejně rychle jako u kteréhokoliv jiného naskladněného zboží, které u největšího českého e-shopu objedná. Dle českých zákonů se navíc na produkt vztahuje záruka dvou let a odpadá nutnost platit částku 570 korun za zpracování a dopravu, kterou si Starlink běžně účtuje.

residential_b_install_m_le_auto_x2-min

Foto: Starlink

Parabola a router Starlinku

Další poplatky zůstávají stejné. Za samotný hardware zákazník i na Alze zaplatí 8 790 korun a následně si vybere některý z nabízených tarifů. „Uživatel si objednává tarif přímo na stránkách Starlinku. Všechny tarify Starlinku mají neomezená vysokorychlostní data a další výhodou tohoto řešení je, že neuzavíráte dlouhodobou smlouvu a službu lze kdykoliv zrušit,“ vysvětluje Čeřovská.

Pro představu: tarif Standard určený pro domácnosti je po razantním zlevnění služby v roce 2022 dostupný za 1 249 korun za měsíc. Tarify Mobile-Regional a Mobile Priority-50GB, určené pro cestovatele, jsou k mání za 1 469, respektive 7 052 korun za měsíc. A pro majitele lodí jsou určeny tarify Mobile Priority – 1 TB za 28 206 korun na měsíc a Mobile Priority – 5 TB za 116 554 korun na měsíc. Pro ně je však doporučeno využívat hardware Flat High Performance, který ve své nabídce Alza prozatím nemá.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Alza již před několika dny otevřela možnost předobjednávek Starlinku, které od dnešního dne začala odbavovat. Rozhodnutí rozjet jeho prodej označuje za dobré, protože jen v předobjednávkách již prodala vyšší stovky kusů. A to dost možná i proto, že je Starlink natolik unikátní záležitost, že Alza momentálně nemá ve své nabídce k této službě alternativu. Běžná dostupnost produktu skladem by se měla na webu podle Čeřovské objevit zítra, přesto je možné, že bude po zboží tak velká poptávka, že se opět rychle vyprodá, firma má každý den ale podle svého vyjádření naskladňovat nové stovky kusů. Čeřovská proto věří, že se ho zákazníci u Alzy dočkají podstatně rychleji, než kdyby si jej objednali přímo od Starlinku.

Mimo Českou republiku jej začne nabízet také na dalších trzích, na kterých je aktivní, konkrétně tedy i na Slovensku, v Maďarsku, Rakousku a Německu. Starlink zároveň začal nedávno nabízet také Starlink Mini, zmenšenou obdobu klasické paraboly, kterou by mělo být možné zabalit i do batohu a být tak online třeba i na čundru. Tato služba je však prozatím dostupná pouze ve Spojených státech.