Ve světě začínají jezdit vlaky poháněné vodíkem. Mohou i na dráhy bez elektrického vedení

Jiří SvobodaJiří Svoboda

alstom-hydrogen-train
0Zobrazit komentáře

Budoucnost dopravy a zejména té hromadné dost možná nebude záviset pouze na elektrických motorech. Na ně si sice začínají zvykat odvětví od automobilového přes letecký až po lodní, avšak trochu jiným směrem se vydávají vlaky. Na neelektrifikovaných tratích ve Velké Británii i jinde po Evropě totiž začínají jezdit soupravy, jejichž jediným palivem je vodík.

Francouzský výrobce vlaků Alstom zmodernizuje pro provoz na britských ostrovech soupravy z 80. let, které by s vodíkovým pohonem měly být schopné na jedno nabití ujet 1 000 kilometrů. Jejich výhodami budou nulové emise, menší hluk a především malé provozní náklady oproti dieselovým soupravám. Velká Británie se zároveň zavázala, že do roku 2040 ze svých drah odstraní všechny dieselové soupravy, jelikož ale má elektrifikovaných jen 40 % své své železniční sítě, hledá vedle klasických vlaků poháněných elektřinou i další řešení.

Vodíkové vlaky nicméně již fungují i jinde ve světě. Loni v září dodal Alstom dvě vlakové jednotky Codaria iLint na stokilometrovou trasu do Německa, a to s příslibem dodat dalších čtrnáct během následujících let. Plány se rýsují i v samotné Francii, odkud Alstom pochází, nicméně užití by našly i v mnohých dalších zemích. Například v Česku je elektrifikována jen třetina tratí, avšak s tím, že Česko má nejhustší železničních síť na světě.

© René Frampe_evb_coradia ilint_EFR0023

Německá vodíková souprava Codaria iLint

Alstom je renomovaný výrobce vlaků, který po světě zaměstnává přes 34 tisíc lidí a už od roku 1928 se věnuje široké paletě činností v železničním průmyslu. V poslední době dodával vlaky do Švédska, Albánie či Lucemburska a tramvaje do měst v domovské Francii.

Vlakové hybridy

První vodíková lokomotiva byla představena v Kanadě už v roce 2002, místo přepravy cestujících však byla určena na těžbu. O čtyři roky později začal v Japonsku vývoj prvního osobního vlaku určeného na pohon vodíkem. V roce 2012 začal vývoj vodíkového vlaku také v Dánsku a v roce 2016 představil Alstom zmínění iLint.

elonmusk

Přečtěte si takéTesla v Číně staví továrnu, kde bude vyrábět i nový Model Y, a odhalila miliardový podíl zakladatele OracluTesla v Číně staví továrnu, kde bude vyrábět i nový Model Y, a odhalila miliardový podíl zakladatele Oraclu

Vlaky však nejsou jen elektrické, dieslové, nebo vodíkové – ve vzduchu aktuálně visí i varianta hybridních vozů, které by kromě vodíkových článků disponovaly i bateriemi, jež by se za jízdy nabíjely. Část cesty by tak vlak teoreticky mohl je to po elektrifikované trati a část mimo ní. Jak informovaly Hospodářské noviny, tento koncept u nás testují i České dráhy. Ve spolupráci se Škodou Transportation totiž předělají na hybridní verzi jednu ze souprav Regio Panther. První hybridní vlak by se mohl začít testovat do konce letošního roku v Jihomoravském kraji.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Praha otevřela data o hromadné dopravě. V Google Mapách už najdeme i zpoždění a mimořádnosti na trase

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

mhd-google-maps-praha
0Zobrazit komentáře

Cestování po Praze a okolí v prostředcích městské hromadné dopravy je od nového roku opět o něco jednodušší. Organizace ROPID ve spolupráci s Dopravním podnikem hlavního města Prahy a dalšími dopravci publikovala v otevřené formě data o veřejné dopravě, což znamená, že cestující budou mít ve svých aplikacích přesná data o poloze či odjezdu vlaků a autobusů včetně různých mimořádností. Jako první všechny novinky integrovaly Google Mapy.

Přímo v Google Mapách si mohou cestující vyhledat spojení v celé síti Pražské integrované dopravy, a to nově i včetně vlaků a informací o mimořádnostech na všech linkách v síti PID, což se týká Prahy a Středočeského kraje. V případě, že se na naplánované cestě objeví nějaká mimořádnost, bude nově cestující v reálném čase upozorněn. Vedle toho uvidí také informace o jízdném a zároveň byly upraveny barvy dopravních prostředků, aby odpovídaly skutečnosti.

Soukromí dopravci zase začínají k odjezdům autobusů doplňovat informace o aktuálních zpožděních svých linek, které jsou zapojeny do dispečerského systému ROPIDu, což jsou zejména příměstské spoje. Přímo v Google Mapách tak nově vidíte i aktuální zpoždění autobusů. Pražská integrovaná doprava je vůbec prvním systémem v Česku, který aktuální reálná data o provozu ve strojově čitelném formátu poskytuje. Všechna je lze najít zde.

mhd-praha-google-maps-android

„Naší prioritou je co největší otevřenost dat o životě ve městě, proto chceme v tomto nastoleném trendu pokračovat, zejména v otázce co nejrychlejšího zpřístupnění aktuálních dat o polohách vozidel pražského Dopravního podniku, což je pro cestující naprosto zásadní informace,“ uvádí náměstek primátora hl. m. Prahy a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr. Například data o vlacích a linkách tramvají a autobusů Dopravní podniku se teprve budou integrovat.

U vlakových linek Dopravního podniku už sice má ROPID data k dispozici, ale je třeba je zpracovat a převést do strojově čitelného formátu, který pak mohou snadno využít další služby. Vedle Google Map už je postupně začínají integrovat také celostátní aplikace IDOS nebo Seznam, ale zatím mají například jen zpoždění, nikoliv hlášení i mimořádnostech. Co se týče dat o poloze tramvají a autobusů, jež patří pod Dopravní podnik a které jsou velmi žádané, zatím není jasné, kdy je bude možné zveřejnit, protože je Dopravní podnik stále neuvolnil.