Ve světě začínají jezdit vlaky poháněné vodíkem. Mohou i na dráhy bez elektrického vedení
Budoucnost dopravy a zejména té hromadné dost možná nebude záviset pouze na elektrických motorech. Na ně si sice začínají zvykat odvětví od automobilového přes letecký až po lodní, avšak trochu jiným směrem se vydávají vlaky. Na neelektrifikovaných tratích ve Velké Británii i jinde po Evropě totiž začínají jezdit soupravy, jejichž jediným palivem je vodík.
Francouzský výrobce vlaků Alstom zmodernizuje pro provoz na britských ostrovech soupravy z 80. let, které by s vodíkovým pohonem měly být schopné na jedno nabití ujet 1 000 kilometrů. Jejich výhodami budou nulové emise, menší hluk a především malé provozní náklady oproti dieselovým soupravám. Velká Británie se zároveň zavázala, že do roku 2040 ze svých drah odstraní všechny dieselové soupravy, jelikož ale má elektrifikovaných jen 40 % své své železniční sítě, hledá vedle klasických vlaků poháněných elektřinou i další řešení.
Vodíkové vlaky nicméně již fungují i jinde ve světě. Loni v září dodal Alstom dvě vlakové jednotky Codaria iLint na stokilometrovou trasu do Německa, a to s příslibem dodat dalších čtrnáct během následujících let. Plány se rýsují i v samotné Francii, odkud Alstom pochází, nicméně užití by našly i v mnohých dalších zemích. Například v Česku je elektrifikována jen třetina tratí, avšak s tím, že Česko má nejhustší železničních síť na světě.
Alstom je renomovaný výrobce vlaků, který po světě zaměstnává přes 34 tisíc lidí a už od roku 1928 se věnuje široké paletě činností v železničním průmyslu. V poslední době dodával vlaky do Švédska, Albánie či Lucemburska a tramvaje do měst v domovské Francii.
Vlakové hybridy
První vodíková lokomotiva byla představena v Kanadě už v roce 2002, místo přepravy cestujících však byla určena na těžbu. O čtyři roky později začal v Japonsku vývoj prvního osobního vlaku určeného na pohon vodíkem. V roce 2012 začal vývoj vodíkového vlaku také v Dánsku a v roce 2016 představil Alstom zmínění iLint.
Vlaky však nejsou jen elektrické, dieslové, nebo vodíkové – ve vzduchu aktuálně visí i varianta hybridních vozů, které by kromě vodíkových článků disponovaly i bateriemi, jež by se za jízdy nabíjely. Část cesty by tak vlak teoreticky mohl je to po elektrifikované trati a část mimo ní. Jak informovaly Hospodářské noviny, tento koncept u nás testují i České dráhy. Ve spolupráci se Škodou Transportation totiž předělají na hybridní verzi jednu ze souprav Regio Panther. První hybridní vlak by se mohl začít testovat do konce letošního roku v Jihomoravském kraji.