Zoot v problémech. Český e-shop přestal splácet stamilionové dluhy a zkracuje dobu na vrácení zboží
Český módní e-shop Zoot.cz je sice u zákazníků populární, jenže se to už delší dobu neprojevuje na hospodářských výsledcích firmy. Zoot je stále prodělečný a navíc ho začínají významně ovlivňovat dluhy, které – jak se nyní ukázalo – nedokáže splácet. Vedle finančních problémů, s nimiž se potýká, navíc začal osekávat také služby pro své zákazníky, na nichž v předchozích letech celou značku vystavěl.
Jak ukázala zpráva Zootu pro Českou národní banku o jednání s věřiteli o restrukturalizaci svých dluhů, nedokázal se jeden z největších tuzemských e-shopů s oblečením domluvit s Raiffeisenbank, u níž měl úvěr ve výši 35 milionů korun. Jeho splatnost zůstala k 15. listopadu 2018 a jelikož nedošlo k dohodě o jejím prodloužením, postoupila Raiffeisenbank následně veškeré své pohledávky investičnímu fondu Natland Finance.
Právě česká investiční skupina Natland Group, pod níž Natland Finance spadá a za kterou stojí Tomáš Raška, se tak stala důležitým hráčem, který může mít zásadní slovo v dalším směřování a celkové budoucnosti Zootu. Natland Finance totiž odkoupil pohledávky také od dalších věřitelů a Hospodářské noviny informují, že dohromady již nyní Raškův investiční fond drží pohledávky v hodnotě 150 milionů korun. Dalším významným věřitelem je společnost Citibank Europe, se kterou Natland rovněž jedná.
O tom, že je Zoot v problémech, svědčily už výsledky za první pololetí loňského roku, v nichž sice módní e-shop utržil 518 milionů korun, ale zároveň se propadl do ještě větší ztráty. Vlastní kapitál Zootu se tehdy propadl do záporných čísel a kumulovaná ztráta se vyšplhala na téměř půl miliardy korun. Zakladatel a ředitel Zootu Ladislav Trpák už tehdy vysvětloval, že se na zhoršených výsledcích projevilo počasí a výrazný sezónní výpadek prodeje jarního zboží.
Tento argument Zoot i nyní připomíná, ale zároveň dodává, že se nepodařilo negativní výsledky za první pololetí loňského roku v tom druhém zvrátit, jak očekával. Nevyplnila se ani očekávání v tom, že ve druhé polovině roku dojde k navýšení vlastního kapitálu společnosti dodatečnými vklady ze strany akcionářů a externích investorů, což vyústilo v jediný výsledek: Zoot nemá dostatek finančních prostředků, aby dokázal splácet své pohledávky.
Kladné zhodnocení dluhopisů v ohrožení
„Zoot proto musí jednat se svými dodavateli za účelem restrukturalizace svých dluhů. V současné době společnost, ve spolupráci s hlavním věřitelem (Natland Finance), připravuje plán restrukturalizace společnosti s cílem zvýšení efektivity,“ vysvětluje Zoot ve zprávě pro ČNB o jednání s věřiteli aktuální situaci. Zároveň firma připomíná, že významnými věřiteli jsou vedle zmíněných Natland Finance, Citibank a dodavatelů také vlastníci podřízených dluhopisů, které Zoot vydal v celkovém objemu 230 milionů korun.
Splatnost těchto dluhopisů je v roce 2020, respektive 2021 a podle Zootu bude muset restrukturalizace dluhů společnosti nutně zahrnovat rovněž restrukturalizaci dluhů právě z emisí dluhopisů. O podmínkách a celém procesu restrukturalizace se zatím jedná. Zoot už do svého vedení po dohodě se stávajícími akcionáři přizval jako externí konzultanty Lukáše Uhla, který působil v Dáme jídlo, a Roberta Vojáčka se zkušenostmi z Liftaga či startupu LidskáSíla.cz.
Ředitel Zootu Ladislav Trpák pro Hospodářské noviny prozradil, že již se skupinou Natland našel dohodu o budoucím rozvoji firmy včetně vyřešení závazků z minulosti a na chodu firmy by se to mělo již brzy projevit. Zatím však není jasné, o jaké kroky půjde. Koncem loňského roku se spekulovalo o tom, že by mohl Zoot své módní produkty nabízet na Mall.cz, ale je otázka, jestli je v současné situaci vůbec taková možnost na stole. Není vyloučeno ani to, že finanční skupina Natland do e-shopu vstoupí majetkově.
Jisté je zatím jen to, že se Zoot rozhodl snížit dobu, během které mohou zákazníci vracet zakoupené zboží. Z původních 90 dní je nyní doba zkrácená na třetinu a přestože Zoot tvrdí, že nejde o změnu závislou na restrukturalizaci firmy, není vyloučené, že přijdou i další podobné změny, co se týče služeb a přístupu k zákazníkům, ačkoliv právě na maximálním důrazu na dobrý nákupní zážitek a servis byl Zoot vybudován.
„Dobu na vrácení jsme zkrátili na 30 dní a byl to zcela separátní proces,“ vysvětluje pro CzechCrunch tisková mluvčí Zootu Andrea Burgerová. „Důvod je, že taková doba je na českém trhu běžným standardem a my jsme tomu přizpůsobili, jelikož z historie našich dat vyplývá, že většina našich zákazníků 90denní lhůtu na vrácení nevyužívá. Nejdéle si naši zákazníci zboží nechávají při vánočních nákupech, i tak se ale s vracením vejdou do 30 dnů.“
Někteří zákazníci si začátkem roku začali stěžovat, že je Zoot na vcelku výraznou změnu svých podmínek neupozornil, ale podle Burgerové je zákaznický proces zcela transparentní. „Zkrácená 30denní lhůta na vrácení je jasně viditelná na všech potřebných místech. Všechny budeme ještě o změně oficiálně informovat,“ dodává tisková mluvčí Zootu.
Podle ní se zároveň díky zkrácené době zboží dostává rychleji do oběhu a je tak k mání pro další zákazníky. Ostatně právě časté vratky zboží byla záležitost, se kterou módní e-shop kvůli finanční náročnosti dlouhodobě bojoval a nedařila se mu vyřešit. Jisté je nyní to, že Zoot operuje pod velkým tlakem. Vedle finančních problémů totiž na něj od loňska tlačí také dva noví velcí konkurenti z Německa, e-shopy Zalando a About You, a bude tak zajímavé sledovat, kdo nakonec z této hry vyjde jako vítěz, případně jako poražený.