Primark míří do Česka. Oblíbený oděvní řetězec má otevřít pobočku za rok na Václavském náměstí
Není tajemstvím, že se Češi velmi rádi oblékají. Jen přes módní e-shopy měli podle vyhledávače Glami.cz za loňský rok utratit okolo 24,5 miliardy korun, přičemž číslo je mnohem vyšší, pokud se připočítají i nákupy v kamenných obchodech. Problémem však je, že si čeští zákazníci zpravidla nevybírají kvalitní (a dražší) oblečení, nýbrž cenově dostupné a méně ověřené kusy, které nabízí oděvní řetězce jako H&M, New Yorker, C&A, Zara, potažmo Marks & Spencer nebo Lidl. Obdobný směr ostatně prosazuje i Primark.
Tento irský výrobce oděvů (a bytových doplňků) se díky svému levnému a širokému sortimentu stal velmi oblíbený především v evropských zemích, konkrétně v Německu nebo Rakousku, kam mnohdy za vidinou dobrého nákupu ročně míří desetitisíce Čechů. Primark totiž dosud není na tuzemském trhu otevřen a dlouho se spekuluje, kdy na něj Irové své oblečení oficiálně dostanou. A údajně by to měla být záležitost příštího roku.
Podle informací, na které se odvolávají Hospodářské noviny, se má první česká pobočka oděvní značky Primark otevřít na jaře roku 2020 v Praze. Konkrétně by mělo jít o prostory chystaného Květinového domu, jenž vyroste na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice. Pravdivosti této informace má nahrávat i fakt, že developer a majitel této stavby, společnost Flow East, má s Primarkem již finalizovat smlouvu na pronájem maloobchodních prostor.
„Primark je jeden z nejvýznamnějších globálních prodejců oblečení. Středoevropský trh je pro značku důležitý,“ říká Jan Kotrbáček, partner poradenské firmy Cushman & Wakefield, která se vstupem Primarku na český trh pomáhá. Bližší informace zatím nejsou vzhledem k mlčenlivosti k dispozici, nicméně se očekává, že se bude pražský Primark v devítipodlažním Květinovém domě rozkládat na několika patrech o velikosti tisíců metrů čtverečních.
Velkou otázkou také je, jestli bude možné objednávat zboží z Primarku také online. Internetový způsob nakupování se totiž stává čím dál standardnější cestou k pořizování nových věcí a logicky by to dávalo smysl. Irská firma nicméně tuto možnost ze startu povolit nemá a stejně jako v jiných zemích bude i v Česku vše sázet na fyzické nakupování. To se v případě Primarku charakterizuje mnohdy až zběsilým házením množství kusů do hlubokých košíků, které se selektuje a skutečně vybírá až před samotným zaplacením u pokladny.
Tento způsob očividně minimálně Čechům svědčí. Přesvědčit se o tom je možné zejména na drážďanské nebo vídeňské pobočce, na nichž se často stává, že je přítomných zákazníků více z Česka než z Německa, respektive Rakouska. Velké návaly, gradující až v chaotické a stresující zážitky, se tedy očekávají i v Praze, a to pravděpodobně už v květnu příštího roku, byť přesný termín otevření také není definitivně potvrzený. Více informací by mělo být zveřejněno v následujících měsících. V západní Evropě a Spojených státech má jinak Primark celkem 363 poboček. Nejrozšířenější je ve Velké Británii, Španělsku a Irsku.
Foto: DennisM2/Flickr; Tim Dennel/Flickr