Spotify se víc zaměří na podcasty. Za stovky milionů koupilo dva podcastové startupy a chce další
I když se to na první pohled nemusí zdát, podcasty jsou jedním z vůbec nejposlouchanějších audio žánrů současnosti. Například na americkém trhu podcasty poslouchá jeden ze tří Američanů ve věku od 25 do 54 let, z toho zhruba čtvrtina je poslouchá v autě a téměř polovina doma. A zdá se, že si je toho vědom i švédský startup Spotify, na kterém podcasty či další nehudební tvorbu poslouchá více než 20 procent ze všech 207 milionů aktivních uživatelů.
Spotify totiž v tomto týdnu ohlásilo nákup společnosti Gimlet Media, která se soustředí jak na produkci podcastů, tak propojování tvůrců a inzerentů. Spotify za startup zaplatilo kolem 230 milionů dolarů, ale nebyla to jediná podobná akvizice, kterou firma Daniela Eka uskutečnila. Druhým nákupem byl ještě startup Anchor, který umožňuje podcasty tvořit a v jednoduché formě je i distribuovat a monetizovat.
Streamingový gigant chce za podobné akvizice letos utratit až 500 milionů dolarů, v hledáčku už má několik dalších adeptů, se kterými může rapidně urychlit jak množství přidaného obsahu vedle tradiční hudby, tak pomoci umělcům s jeho tvorbou. Podcasty se totiž za poslední roky staly zásadní součástí trhu a od své postupné popularizace od roku 2004 zažívají obrovský boom. Tehdy se začaly významněji uchycovat s příchodem prvních iPodů a také díky tomu, že je Apple přidal do svých iTunes.
Podcasty představují víceméně alternativní audio formu blogování, kterou lze ale oproti textové formě konzumovat kdekoliv, kde můžete poslouchat. Kroky Spotify tak mohou potenciálně značným způsobem rozšířit uživatelskou základnu služby a pomoci v boji s konkurenční službou Apple Music a celým ekosystémem Applu, který historicky právě na podcastech také hodně staví. Spotify navíc láká na některé exkluzivní podcasty, které se díky smlouvě se Spotify nemohou objevit jinde, což souvisí i se zmíněnou akvizicí Gimlet Media, která má k takovým partnerům jednoduchý přístup. To je záležitost, která se dosud ve velmi otevřeném světě podcastů příliš nepraktikovala.
Jde také o další rozšíření možností pro inzerenty, kteří tak mohou relativně jednoduše zasáhnout až desítky milionů uživatelů. Mezi platícími jich má Spotify aktuálně 96 milionů, těm reklamu prakticky nezobrazuje, ale většina je stále v bezplatném plánu, který se kompenzuje zobrazením reklam v desktopové či mobilní aplikaci a také vkládáním reklamních audio bloků mezi jednotlivé skladby.
Vůbec poprvé v zisku
Jediná oblast, kterou Spotify nezvládlo, bylo zapojení videa. Platforma s ním experimentovala již několikrát, ale nikdy nenašla udržitelný byznys, především kvůli rostoucí konkurenci na poli filmových a seriálových streamingových služeb. Daniel Ek, šéf a spoluzakladatel Spotify, to ovšem do budoucna stále nevylučuje a možná se nakonec jeho startupu opravdu podaří najít správnou cestu i v tomto segmentu.
Mimo to, že Spotify narostl zásadním způsobem počet aktivních uživatelů, rostly také příjmy a firma se vůbec poprvé dostala do provozního zisku. Za poslední čtvrtletí minulého roku dosáhlo Spotify v příjmech na 1,49 miliardy eur, což představuje 30% nárůst oproti srovnatelnému období v předcházejícím roce. Čisté příjmy se poté vyšplhaly na 442 milionů eur při provozním zisku ve výši 94 milionů eur. Profit zaznamenalo Spotify vůbec poprvé za celou svou historii, byť se celkové příjmy očekávaly dle analytiků mírně vyšší. Pro letošní rok navíc Spotify očekává znovu pád do červených čísel.