V Trutnově jezdí od února už jen autobusy s alternativním pohonem. Jde o další zelenou MHD v Česku

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

trutnov-elektrobus4
0Zobrazit komentáře

Zatímco v Praze začal jezdit tento týden první hybridní autobus, který kombinuje spalovací motor a elektromotor, trutnovská městská hromadná doprava bude od února už plně alternativní. V Trutnově budou jezdit pouze elektrobusy a autobusy na CNG, které nahradí tradiční diesely. Dobíjení elektrických autobusů zajistí jedna rychlodobíjecí stanice a čtyři klasické nabíječky.

Trutnovská městská hromadná doprava nabídne celkem sedm ekologických autobusů, jež mají přispět jak ke zlepšení životního prostředí, tak k modernizaci celé MHD. Konkrétně jde o čtyři elektrobusy značky Škoda 26BB, další tři jsou na stlačený zemní plyn značky SOR NBG 18. Elektrobusy pojmou celkem 65 cestujících, kloubové autobusy na CNG pak 144 lidí.

„Z Trutnova se dnešním dnem stává naprostý unikát v rámci celé České republiky, co se ekologizace a modernizace městské hromadné dopravy týče. Nová flotila autobusů je oproti klasickým vozům mnohem šetrnější k přírodě, což naši občané přivítají,“ vysvětluje Ivan Adamec, starosta města Trutnova. Kompletně zelenou městskou hromadnou dopravu už mají například také v Hranicích na Moravě nebo Novém Jičíně.

trutnov-elektrobus5

Dobíjení elektrických autobusů bude řešeno jednou rychlodobíjecí stanicí ABB o výkonu 150 kW, kterou dodává ČEZ ESCO, a doplňovat ji budou čtyři normální dobíjecí stanice Škoda. Aktivitu umožní čerpání dotačního titulu EU. Energii pro provoz dobíjecího areálu pro elektrobusy dodá Elektrárna Poříčí ze Skupiny ČEZ, která ročně vyrobí více než 200 milionů kWh ekologické elektřiny z čisté biomasy.

Kompletní modernizace trutnovské MHD

„Elektrobusy s dojezdem 200 kilometrů a denním nájezdem převyšujícím 300 kilometrů jsme vybírali zejména s ohledem na místní členitý terén a obtížné zimní podmínky. Při brzdění nebo jízdě z kopce vozidlo rekuperuje a zpětně se dobíjí. Na sněhu zlepšuje jízdní vlastnosti zatížení zadní nápravy těžkými bateriemi,“ říká Jindřich Poláček, předseda představenstva Arriva Východní Čechy, která se na projektu rovněž podílí.

dalnice-D8

Přečtěte si takéZa dva roky mají v Česku fungovat elektronické dálniční známky. Elektromobily budou jezdit zdarmaZa dva roky mají v Česku fungovat elektronické dálniční známky. Elektromobily budou jezdit zdarma

Spolu s výměnou autobusové flotily navíc Trutnov zavádí také nový odbavovací systém, který přinese užitečné novinky pro cestující. Nově bude možné využít standardní bankovní karty pro nákup časových kuponů i jednoduchého jízdného s tím, že stávající dopravní karty Osnado zůstanou v provozu jen do konce své aktuální životnosti, poté je Trutnov vyřadí z provozu.

Instalace rychlodobíjecí stanice ABB je zatím v České republice unikát, protože jde o první tuzemskou instalaci. Rychlonabíječka umožňuje nabíjení o výkonu až 150 kW, což znamená, že většinu kapacity baterií elektrobusu doplní za několik desítek minut. Jedná se o nejmodernější nabíjecí stanici společnosti ABB, která by se postupně měla objevit i v dalších městech.

trutnov-elektrobus6
trutnov-elektrobus7

Fio banka poprvé v historii vydělala přes 1 miliardu korun a blíží se k miliontému klientovi

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

fio-banka-karta
0Zobrazit komentáře

Tuzemské banky začaly oznamovat své finanční výsledky za uplynulý rok a první dva zástupci, ti z nejmladších, mohou být spokojení. Air Bank významně překročila miliardový zisk a poprvé se přes tuto metu za rok 2018 přehoupla také Fio banka, jejíž zisk překonal hranici 1 miliardy korun pouze o pár desítek tisíc. Znovu ale Fio bance přibylo více než 100 tisíc nových klientů.

Čistý zisk Fio banky se loni zvýšil konkrétně na 1,013 miliardy korun. V zisku nicméně Fio banka každý rok od udělení bankovní licence v roce 2010 a také již šestý rok v řadě získala během roku více než 100 tisíc nových klientů. Aktuálně jich má 900 tisíc, což z ní dělá pátou největší banku v Česku, a letos by mohla přivítat již svého miliontého klienta. V řeči čísel se jedná o meziroční nárůst klientů o 13 %.

Do Fio banky přichází jak spotřebitelé tak firmy, jichž byla loni z nových zákazníků pětina. Na české poměry stále ještě relativně mladá banka láká na účty bez poplatků a podmínek a navíc na spořicích účtech založila vlastní investiční společnost a nabízí investování do podílových fondů. Již zanedlouho by se také do Fio banky měla dostat podpora mobilních plateb přes Google Pay a zatím není jasné, zda již za pár týdnů také Apple Pay, nebo dorazí až později.

fio-banka

Fio banka rozšíří svou pobočkou síť

„Důvěra našich klientů nás velmi těší a tempo růstu nepřestává udivovat. Vždyť v době udělení bankovní licence v roce 2010 jsme měli zhruba 50 tisíc klientů, přes půlmilionovou hranici jsme se přehoupli v roce 2015 a nyní je s námi již 900 tisíc klientů. Teď už nemůžeme zastírat, že milionová hranice je pro nás dalším cílem a sami vidíme, že není už tak vzdálený,“ neskrývá ambice tiskový mluvčí Fio banky Ján Franek.

Pro své klienty Fio banka loni otevírala také nové pobočky, kterých má aktuálně 86, a rozšiřovat by se měla její působnost i letos. Modernizací by pak měly projít minimálně pobočky v Českých Budějovicích a Valašském Meziříčí. V letošním roce pak chce Fio banka expandovat rovněž se svými bankomaty, kterých má nyní 179. Všechny bankomaty jsou již dnes bezkontaktní a umožňují výběr hotovosti pouhým přiložením karty.

Foto: Fio banka