Český startup Invent Medical získal za své 3D tištěné zdravotní pomůcky hned dva designové Oscary

Michal PtáčekMichal Ptáček

invent-2
0Zobrazit komentáře

Udílení prestižních mezinárodních cen Red Dot Award, které jsou v designérském světě považovány za obdobu filmových Oscarů, je za námi a tak jako loni o sobě dali čeští zástupci opět pořádně vědět. Po úspěchu české designérky Anny Marešové, která si za svůj designový návrh tramvaje T3 Coupé odnesla ocenění za mimořádný počin v designu a konstrukci produktu, neodešli s prázdnou ani zástupci české společnosti Invent Medical.

Ostravský startup vyrábějící 3D tištěné ortotické a protetické produkty na míru, které pomáhají pacientům po operacích nebo lidem se zdravotními deformitami, si z německého Essenu, kde se soutěž již od roku 1955 koná, odnesl hned dvě prvenství: cenu Red Dot Award za kvalitní design a Red Dot: Best of the Best za výjimečný produkt udávající trendy světového designu.

Zejména v případě druhé vítězné kategorie mají být tvůrci na co hrdí. Ocenění se jim totiž dostalo za jejich produkt kraniální remodelační ortézy, která je určena k léčbě vážného stupně deformity lebky u novorozenců. Ta postihuje přibližně tři procenta z nich. 

talee3

Kraniální remodelační ortéza pro novorozence získala ocenění Red Dot: Best of the Best

Český startup se přitom od samého počátku drží poměrně jednoduchého pravidla, které mu umožňuje odlišovat se výrazně od konkurence. Dle filozofie společnosti by totiž zdravotní pomůcky v dnešní době neměly být jen funkční, ale zároveň atraktivní po vizuální stránce. Cílem je tak vytvářet flexibilní zdravotní produkty, které připomínají spíše módní doplňky a jsou pohodlné na nošení.

„Cílem našich pomůcek je nejen efektivně léčit pacienty, ale také bourat předsudky, že zdravotní pomůcky jsou nekomfortní produkty a jejich používání je nutné zlo. Uvědomujeme si, že psychologická stránka léčby je pro pacienty neméně důležitá, a proto se snažíme být o krok dále než ostatní firmy v oboru a nabídnout pacientům moderní produkty, které svým vzhledem připomínají spíše módní doplňky než zdravotní pomůcky,“ říká Aleš Grygar, šéfdesignér Invent Medical, který stojí za návrhem zmíněné kraniální remodelační ortézy.

invent-medical-designers

Tomáš Bouma a Aleš Grygar z Invent Medical

„Standardní ortézy na míru jsou nevzhledné a nepohodlné. To je způsobeno limity, které mají běžně používané výrobní technologie v našem oboru,“ doplňuje Grygar. Právě k flexibilitě a překonání tradičních limitů pomáhá využití moderních technologií a materiálů. 3D tisk, 3D skenování, algoritmy a umělá inteligence, to jsou základní ingredience, na které se česká společnost ve své hlavní základně v Moravskoslezském inovačním centru v Ostravě spoléhá.

„Pacienti, kteří využívají naše produkty, si je navíc mohou jednoduše upravit v našem interaktivním konfigurátoru podle svého vkusu a preferencí tak, aby se ještě více zvýšila jejich akceptace dané pomůcky,“ dodává Tomáš Bouma, designér firmy, který pro změnu stojí za návrhem 3D tištěných ortopedických vložek a jenž získal cenu Red Dot Award.

 

invent-medical-1

3D tištěné ortopedické vložky od Invent Medical získaly Red Dot Award

 

 

iPhone už není vše. Apple představil nové služby pro televizi, časopisy, hry i kreditní kartu

Filip HouskaFilip Houska

apple-tim-cook-keynote-top

Foto: Apple

Šéf Applu Tim Cook

0Zobrazit komentáře

Ačkoliv byl Apple brán vždy spíše jako hardwarová firma, poslední měsíce jasně napovídaly, že se misky vah budou pomalu překlápět na obrácenou stranu, respektive do segmentu softwaru a služeb, ve kterém je obrovský potenciál. A včerejší tisková konference, která se odehrála v posluchárně Steve Jobs Theater v Apple Parku, to jen potvrdila. Kalifornský gigant na ní představil rovnou pět služeb, s nimiž chce získat novou klientelu a ukázat světu, že jeho působení na technologickém trhu nemusí stát pouze na iPhonu.

Jako první odhalil Apple před plným sálem novou platformu pro konzumaci digitálního magazínového obsahu, kterou nazval Apple News+. Prakticky jde o nástavbu původní nativní aplikace Apple News pro iOS a macOS, avšak s tím rozdílem, že nyní do ní míří až 300 různorodých magazínů, mezi nimiž se objevují i prestižní hráči jako The Wall Street Journal, Los Angeles Times, Vogue či National Geographic, pochopitelně ve zcela nativním formátu, uzpůsobeného čtení na daných zařízeních. Právě tento balíček budou mít uživatelé zařízení od Applu k dispozici za necelých 10 dolarů (230 korun) měsíčně.

apple-keynote-magazines-news

Foto: Apple

Do Apple News+ míří na 300 magazínů

Apple celou službu navíc obohacuje například pohyblivými obálkami nebo možností rodinného sdílení, v rámci kterého může obsah konzumovat každý člen rodiny bez dodatečných poplatků. Nehledě na to, že veškerý obsah má být zcela bez reklam. Nicméně jak tomu u debutu nových produktů Applu bývá, i Apple News+ nebude ze startu určeno pro český trh, nýbrž jen pro ten americký. Pochopitelné to tu je zejména vzhledem k jazyku.

Po Apple News+ následovala další věc, která byla v médiích hojně rozebírána – platební karta. Tu Apple včera skutečně představil, a to pod označením Apple Card. V principu se jedná o digitální řešení klasické kreditní karty, kterou lze uložit do aplikace Wallet a díky podpoře platební služby Apple Pay ji využívat nejen pro platby u bezkontaktních terminálů, ale také na internetu a v aplikacích.

apple-card-iphone-xs

Foto: Apple

Američané budou moci od léta platit s Apple Card

Své zákazníky si má mimo jiné získat i absencí skrytých poplatků, nízkými úroky (byť při detailním pohledu to vypadá, že půjde o klasické úroky, jaké jsou ve Spojených státech běžné) a přehledným bankovním rozhraním, které zobrazuje nejrůznější parametry plateb. Důležitým aspektem je i takzvaný denní cashback, na základě kterého bude Apple svým klientům, kteří Apple Card během platby použijí, vyplácet procenta z transakce zpět na jejich účet každý den. Konkrétně má jít o 2 % u běžných obchodníků a 3 % u plateb spojených přímo s Applem.

Vedle virtuálního světa má však Apple Card, na které firma Tima Cooka spolupracovala s bankou Goldman Sachs a Mastercard, být i fyzická. Konkrétně z tenkého, minimalisticky upraveného titanu, na němž se kvůli bezpečnosti nebudou objevovat žádné údaje o kartě (číslo, datum expirace ani bezpečnostní kód). Pro české zákazníky to však zatím nebude – Apple Card má jako první přijít do Spojených států, které budou pravděpodobně delší dobu jejím jediným stanovištěm. Napovídá tomu jak partnerství s Goldman Sachs, tak to, že je šita na míru americkým zvyklostem.

apple-card-jenniefr-bailey

Foto: Apple

Jennifer Bailey, VP Apple Pay, představuje novou kreditní kartu Apple Card

Před zlatým hřebem dorazily hry

V pořadí třetí službou, která včera spatřila světlo světa, se stala nová herní platforma Apple Arcade. Ta bude v rámci měsíčního, dosud neznámého předplatného nabízet uživatelům balíček čítající až 100 exkluzivních herních titulů, mezi kterými mají být i díla jako Sony Racing, Beyond a Steel Sky, LEGO Brawl, Oceanhorn 2: Knights of the Lost Realm a další.

Apple-introduces-apple-arcade-apple-tv-ipad-pro-iphone-xs-macbook-pro-03252019-1160×560

Apple Arcade má být zajímavá nejen z konzumního pohledu, ale také z toho vývojářského. Apple má totiž s vývojáři her úzce spolupracovat, a to stylem, kdy s nimi bude konzultovat jednotlivé kroky a dokonce jim hradit i část nákladů na vývoj. Co se pak týče dostupnosti, služba bude jakožto součást online obchodu App Store k dispozici na podzim tohoto roku ve 150 zemích světa, tedy i v Česku.

„It’s show time!“

Tím hlavním, okolo čeho se celá show točila, se stala dlouho očekávaná televizní streamovací služba Applu, o které již s předstihem detailněji informoval sesterský web AppleCrunch. Ve své podstatě však ale šlo o dvě televizní služby: jedna, nazvaná Apple TV Channels, se zaměřením na agregaci obsahu třetích stran (HBO, Showtime, Starz, CBS, Amazon Prime, Hulu a další), kterou Apple inovoval stávající aplikaci Apple TV, a druhá s důrazem na vlastní originální obsah – Apple TV+.

Apple_TV_app_Spiderverse_032519

O ní se mluvilo již hodně dlouho a prakticky nebylo dne, kdy by se neobjevily nové střípky. Apple totiž dlouhé měsíce piloval smlouvy a partnerství s umělci a produkčními studii, jejichž díla se mají nově promítat právě v Apple TV+. A půjde o poměrně bohatou nabídku. Od dokumentů po animované seriály, od denních pořadů po dramata s předními hollywoodskými herci, mezi kterými nemá chybět například Chris Evans (Captain America), Jennifer Aniston, Reese Witherspoon, Oprah a řada dalších.

Apple TV+ by měla být oficiálně spuštěna na podzim letošního roku pro vybrané země. Jestli je mezi nimi i Česká republika, je zatím nejasné. Stejně tak jako cena měsíčního předplatného, kterou Apple taktéž drží v tajnosti. Na mnoho podrobností ohledně služeb, které kalifornská firma tento týden představila, si tak budeme muset teprve počkat.

https://www.youtube.com/watch?v=RrdbT4hpwBk

oprah-winfrey-apple-tv

Foto: Apple

Na Apple TV+ se objeví Oprah Winfrey

jennifer-anniston-reese-whiterspoon-apple-tv

Foto: Apple

Vlastní pořad budou mít na Apple TV+ Reese Whiterspoon a Jennifer Aniston

steven-spielberg-apple-tv

Foto: Apple

Pořady pro Apple TV+ připravuje i Steven Spielberg

apple-keynote-jason-momoa-alfre-woodard

Foto: Apple

V novém seriálu se na Apple TV+ objeví Jason Momoa a Alfre Woodard

apple-steve-jobs-theater-march2019

Foto: Apple

Celá akce se opět konala ve Steve Jobs Theater