FlixBus se chystá pohltit Eurolines, Jančurův RegioJet chce spolupracovat s novým konkurentem BlaBlaBusem
Skoro to již vypadalo, že se konkurenční boj mezi českým RegioJetem a globálním německým hráčem FlixBusem poněkud uklidnil. RegioJet Radima Jančury v lednu oznámil, že je opět v zisku a že se mu navíc vrací část ze 7 % cestujících, kteří jej po příchodu FlixBusu opustili. FlixBus naproti tomu dále rozšiřuje a optimalizuje nabídku svých linek a začátkem roku oznámil, že se stal největším poskytovatelem autobusové přepravy na světě. Nyní ale situace opět nabrala spád.
FlixBus včera v tiskové zprávě oznámil, že chce ovládnout dalšího velkého evropského dopravce Eurolines. Firma dosud spadá pod francouzskou skupinu Transdev a součástí akvizice má být i nákup sítě francouzských vnitrostátních linek isilines, které pod Transdev rovněž patří.
„Akvizice, jako je tato, by mohla upevnit naši pozici jedničky na trhu ve Francii a integrace dopravní sítě Eurolines a isilines by tak mohly umožnit náš další evropský rozvoj. Díky propojení by FlixBus mohl nabídnout ještě komplexnější a rozmanitější služby a dokázat tak oslovit širší publikum. Naším cílem je být první volbou cestovatelů napříč celou Evropou,“ komentoval chystanou akvizici spoluzakladatel FlixBusu Joachim Engert.
Eurolines zastavují i v Česku
Eurolines působí kromě domovské Francie také v Holandsku, Belgii, Španělsku či v České republice, kde zastavuje hned v pětici českých měst. Dopravce provozuje například atraktivní linky z Prahy do Drážďán, Budapešti či Lyonu. Celkově společnost nabízí na 500 tisíc možných spojení do 27 zemí. Pro FlixBus tedy může akvizice zajistit další skokový nárůst počtu linek napříč Evropou a samozřejmě také eliminaci jednoho z největších evropských konkurentů. V minulém roce FlixBus pohltil polského velikána Polskibus a švédskou jedničku na poli autobusové dopravy Swebus.
FlixBusu ale zároveň roste i konkurence nová a zajímavé je, že v rozvoji jí chce pomoci i právě Radim Jančura se svým RegioJetem. Na trh s dálkovými autobusy vstupuje francouzská společnost BlaBlaBus, se kterou Jančura zahájil jednání o spolupráci. Za BlaBlaBusem stojí firma provozující službu BlaBlaCar pro nabídku a poptávku spolujízdy. BlaBlaCar funguje i v České republice, kam naplno vstoupila v roce 2016 akvizicí tehdejší lokální jedničky Jízdomatu.
Nový autobusový dopravce BlaBlaBus vstoupil loni na trh s dálkovými autobusy nákupem autobusové divize francouzských státních drah SNCF Ouibus. Podle vyjádření BlaBlaCar se autobusy BlaBlaBus chystají ještě letos do Německa, zemí Beneluxu a Polska. Dle informací webu Zdopravy.cz chce nový hráč na trhu nabídnout jen v Německu spojení do 60 měst a konkurovat bude především cenou. Jízdenky v autobusech totiž díky téměř monopolnímu postavení FlixBusu v jeho domovské zemi za poslední roky výrazně zdražily. Jízdné je prý v průměru třikrát dražší než ve Francii, kde je prostředí výrazně konkurenčnější.
Díky Radimu Jančurovi by se ale BlaBlaBus mohl dostat brzy i k nám. Zatím to vypadá, že chce jít BlaBlaBus podobnou cestou jako FlixBus a místo toho, aby autobusy přímo provozoval, bude si najímat jiné dopravce nebo určitou kapacitu v jejich autobusech. A právě v přenechání určitého počtu míst pro potřeby BlaBlaBusu by podle všeho spočívala i případná spolupráce s RegioJetem.
„Jednání běží intenzivně několik týdnů. Nepůjde o žádné přemalování našich autobusů, ale o skutečnou spolupráci,“ odpovídal na dotazy k jednání Radim Jančura, který narážel na svá jednání s FlixBusem. Spolupráci s německým poskytovatelem autobusové dopravy totiž odmítl s tím, že by se nejednalo o rovnocennou spolupráci, ale o ztrátu identity, v rámci které by autobusy zezelenaly a RegioJet by odevzdával 30 % tržeb.