Kanadský Harbour Air se chce stát první elektrickou aerolinkou. Jeho hydroplány dostanou elektromotory
Stejně jako pozemní dopravní prostředky i letadla se postupně adaptují na trend elektrifikace, kdy by namísto klasických spalovacích motorů sázela výhradně na elektrické a přírodě šetrnější alternativy. Zatím však byly s těmito plány spojovány především létající prostředky na bázi vertikálního vzletu a přistání (VTOL), tedy spíš osobní drony. Tam se výrazně angažuje například Airbus se svým projektem Vahana. Elektromotory by nicméně mohly být použitelné i pro pravidelné linky, v čemž vidí velkou budoucnost kanadská letecká společnost Harbour Air.
Jeden z největších provozovatelů hydroplánů v Severní Americe, které patří mezi oblíbenou volbu cestujících pro kratší vzdálenosti (zpravidla do 1 600 kilometrů), oznámil, že svou celou letku přetransformuje do elektrické podoby. Konkrétně má jít o 34 hydroplánů, pomocí kterých dokáže každým rokem obsloužit až půl milionu pasažérů na 30 tisících komerčních letech napříč západním pobřežím Spojených států a Kanady. Za pár let by tak lidé mohli například z Vancouveru do Seattlu cestovat výhradně v modelech poháněných elektřinou.
K tomuto účelu, jenž má firmě snížit náklady na provoz a zároveň omezovat negativní stopy na životní prostředí, Harbour Air zahajuje partnerství se společností magniX, která se na výrobu elektrických pohonných systémů zaměřuje. Ta bude postupně do všech hydroplánů implementovat svá řešení pod označením magni500 o 750 koních.
„V roce 2018 bylo okolo 75 procent všech globálních letů do vzdálenosti 1 000 mil. V tomto směru vidíme obrovský potenciál, který chceme naplnit pomocí našich pohonných systémů a baterií,“ říká CEO magniX Roei Ganzarski.
Pokud vše půjde podle předem nastaveného scénáře, kompletní proměna hydroplánů od Harbour Air by měla proběhnout do roku 2021. Jako první se chystá společnost nasadit elektrické motory do deseti svých šestimístných modelů de Havilland Beaver a první testy mají být uskutečněny ještě letos. Kompletní elektrifikace by pak měla proběhnout do dvou let.
„Opět posouváme limity letectví a chceme se stát první aerolinkou, která bude výhradně poháněna elektrickými systémy. Jsme nadšeni z toho, že můžeme komerční ‚elektroaerolinku‘ přinést právě na severozápad Pacifiku,“ říká Greg McDougall, zakladatel a šéf Harbour Air.
O proměnu se snaží i EasyJet
V elektrifikaci aerolinek však nevidí budoucnost pouze Harbour Air. Zajímavým zástupcem na tomto poli může být i známá nízkonákladová letecká společnost EasyJet, která má svá elektroletadla na pravidelnější bázi do vzduchu vysílat v roce 2027. Na této vizi spolupracuje s kalifornským startupem Wright Electric, přičemž první testy by se mohly odehrát už tento rok.
Foto: Harbour Air; EasyJet