Český carsharing HoppyGo začíná v Praze půjčovat i vlastní vozy. K vyzvednutí budou v obchodním centru na Chodově
Přeprava budoucnosti má mnoho podob a v Praze – a nejen tam – neustále přibývají nové možnosti, jak se dostat z místa A na místo B. K tradičním dopravním prostředkům, jako jsou autobusy, tramvaje nebo vlak, přibývají sdílené elektrické koloběžky, elektrokola, alternativní taxislužby a velkou roli mají hrát také carsharingy. Jedním z nich je i český HoppyGo, který se nyní pouští do nové oblasti.
Až dosud se HoppyGo, které ve společném podniku provozuje dopravce Leo Express a Škoda Auto DigiLab, profilovalo výhradně jako peer-to-peer carsharing. To znamená, že si mezi sebou půjčují vlastní auta jednotliví uživatelé, a zpravidla jde o výpůjčky na delší časové období (v řádu hodin až dní). HoppyGo však nově vstupuje i do segmentu krátkodobých výpůjček.
Ve spolupráci s Centrem Chodov otevírá HoppyGo v tomto pražském obchodním domě svůj první pickup point, kde bude mít trvale umístěná svá auta, jež si bude moci kdokoliv zapůjčit – a odvést si s nimi domů nákup nebo třeba vyrazit na víkend a neřešit, kde a od koho si auto vypůjčí. HoppyGo, které se před rokem v rámci zmíněného společného podniku spojilo s konkurenčním SmileCarem a šéfuje mu bývalý automobilový závodník Jan Charouz, pro tyto účely poskytne vozy z vlastní flotily.
Až dosud se přitom HoppyGo soustředilo výhradně na zmíněný P2P carsharing. Nicméně poptávka po různých variantách sdílené mobility u zákazníků roste a navíc do Prahy vstupují další hráči, kteří právě sdílené vozy z vlastní flotily nabízejí. Naposledy oznámil příchod italský carsharing Anytime a v Česku působí také tuzemští hráči jako Car4Way, Auto Napůl či Ajo.
„Naším hlavním fokusem je P2P carsharing s fyzickou předávkou vozu, protože ten je nejčistší formou carsharingu. Není ale nejvhodnější variantou pro krátké výpůjčky na pár hodin. V obchodním centru na Chodově proto nasazujeme vlastní vozy, na kterých budeme brzy testovat i výpůjčky v hodinovém tarifu a rovněž bezklíčové odemykání skrze aplikaci. Tuto inovaci bychom poté chtěli umožnit i majitelům aut na HoppyGo,“ vysvětluje pro CzechCrunch nový provozní ředitel HoppyGo Brian Koslowski.
Centrum Chodov si v HoppyGo vybrali jednak kvůli tomu, že sdílené vozy mohou lidem sloužit pro odvoz nákupu, a také díky jeho strategické poloze poblíž dálnice D1, odkud se dá snadno vyjet na výlet i mimo Prahu. Prozatím budou na novém pick up pointu k dispozici tři vozy Opel Adam, které si půjde zarezervovat a půjčit přes aplikaci stejně jako jakékoliv jiné auto na HoppyGo.
Hybridní carsharing
Zpočátku si bude nutné vyzvednout klíče, které budou zákazníkovi předány přímo v garáži, ale HoppyGo již pracuje na bezklíčovém technologickém řešení od společnosti Xmarton, díky kterému bude možné auto odemknout prostřednictvím mobilního telefonu. V budoucnu navíc mají být pickup pointy otevřeny i dalším vozům z nabídky HoppyGo, takže si je budou moci zákazníci předávat přímo tam, bez nutnosti osobního setkání.
Přestože tedy HoppyGo tvrdí, že se chce stále zaměřovat především na půjčování aut mezi lidmi – a s více než 40 tisíci uživateli je u nás největším P2P carsharingem –, otevření prvního pickup pointu naznačuje, že budoucnost služby by mohla být v jakémsi hybridním modelu mezi peer-to-peer a flotilovým carsharingem. Ostatně to nepřímo potvrzuje i samo HoppyGo.
„Cílem HoppyGo je snížit díky sdíleným vozům počet nevyužitých aut v ulicích a zároveň umožnit lidem, aby mohli na každou příležitost využít ten nejvhodnější možný vůz. Auta na speciálních pickup pointech v Centru Chodov jsou další možností, jak tuto ambici naplňovat a jak auta efektivně sdílet,“ doplňuje Koslowski.