Český carsharing HoppyGo začíná v Praze půjčovat i vlastní vozy. K vyzvednutí budou v obchodním centru na Chodově

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

hoppygo-opel-adam1

Opel Adam od HoppyGo

0Zobrazit komentáře

Přeprava budoucnosti má mnoho podob a v Praze – a nejen tam – neustále přibývají nové možnosti, jak se dostat z místa A na místo B. K tradičním dopravním prostředkům, jako jsou autobusy, tramvaje nebo vlak, přibývají sdílené elektrické koloběžky, elektrokola, alternativní taxislužby a velkou roli mají hrát také carsharingy. Jedním z nich je i český HoppyGo, který se nyní pouští do nové oblasti.

Až dosud se HoppyGo, které ve společném podniku provozuje dopravce Leo Express a Škoda Auto DigiLab, profilovalo výhradně jako peer-to-peer carsharing. To znamená, že si mezi sebou půjčují vlastní auta jednotliví uživatelé, a zpravidla jde o výpůjčky na delší časové období (v řádu hodin až dní). HoppyGo však nově vstupuje i do segmentu krátkodobých výpůjček.

Ve spolupráci s Centrem Chodov otevírá HoppyGo v tomto pražském obchodním domě svůj první pickup point, kde bude mít trvale umístěná svá auta, jež si bude moci kdokoliv zapůjčit – a odvést si s nimi domů nákup nebo třeba vyrazit na víkend a neřešit, kde a od koho si auto vypůjčí. HoppyGo, které se před rokem v rámci zmíněného společného podniku spojilo s konkurenčním SmileCarem a šéfuje mu bývalý automobilový závodník Jan Charouz, pro tyto účely poskytne vozy z vlastní flotily.

hoppygo-chodov

Pickup point HoppyGo na Chodově

Až dosud se přitom HoppyGo soustředilo výhradně na zmíněný P2P carsharing. Nicméně poptávka po různých variantách sdílené mobility u zákazníků roste a navíc do Prahy vstupují další hráči, kteří právě sdílené vozy z vlastní flotily nabízejí. Naposledy oznámil příchod italský carsharing Anytime a v Česku působí také tuzemští hráči jako Car4Way, Auto Napůl či Ajo.

„Naším hlavním fokusem je P2P carsharing s fyzickou předávkou vozu, protože ten je nejčistší formou carsharingu. Není ale nejvhodnější variantou pro krátké výpůjčky na pár hodin. V obchodním centru na Chodově proto nasazujeme vlastní vozy, na kterých budeme brzy testovat i výpůjčky v hodinovém tarifu a rovněž bezklíčové odemykání skrze aplikaci. Tuto inovaci bychom poté chtěli umožnit i majitelům aut na HoppyGo,“ vysvětluje pro CzechCrunch nový provozní ředitel HoppyGo Brian Koslowski.

martin-peleska-boxed

Přečtěte si takéŠéf Toyoty Martin Peleška: Budoucnost je v elektromobilech, ale na vodík. Je chyba vyvíjet jen baterieŠéf Toyoty Martin Peleška: Budoucnost je v elektromobilech, ale na vodík. Je chyba vyvíjet jen baterie

Centrum Chodov si v HoppyGo vybrali jednak kvůli tomu, že sdílené vozy mohou lidem sloužit pro odvoz nákupu, a také díky jeho strategické poloze poblíž dálnice D1, odkud se dá snadno vyjet na výlet i mimo Prahu. Prozatím budou na novém pick up pointu k dispozici tři vozy Opel Adam, které si půjde zarezervovat a půjčit přes aplikaci stejně jako jakékoliv jiné auto na HoppyGo.

Hybridní carsharing

Zpočátku si bude nutné vyzvednout klíče, které budou zákazníkovi předány přímo v garáži, ale HoppyGo již pracuje na bezklíčovém technologickém řešení od společnosti Xmarton, díky kterému bude možné auto odemknout prostřednictvím mobilního telefonu. V budoucnu navíc mají být pickup pointy otevřeny i dalším vozům z nabídky HoppyGo, takže si je budou moci zákazníci předávat přímo tam, bez nutnosti osobního setkání.

hoppygo-opel-adam2

Foto: HoppyGo

Opel Adam od HoppyGo

Přestože tedy HoppyGo tvrdí, že se chce stále zaměřovat především na půjčování aut mezi lidmi – a s více než 40 tisíci uživateli je u nás největším P2P carsharingem –, otevření prvního pickup pointu naznačuje, že budoucnost služby by mohla být v jakémsi hybridním modelu mezi peer-to-peer a flotilovým carsharingem. Ostatně to nepřímo potvrzuje i samo HoppyGo.

„Cílem HoppyGo je snížit díky sdíleným vozům počet nevyužitých aut v ulicích a zároveň umožnit lidem, aby mohli na každou příležitost využít ten nejvhodnější možný vůz. Auta na speciálních pickup pointech v Centru Chodov jsou další možností, jak tuto ambici naplňovat a jak auta efektivně sdílet,“ doplňuje Koslowski.

Český Avast rok po vstupu na burzu dále roste. Za první letošní čtvrtletí utržil bezmála 5 miliard korun

Avast_Reception

Foto: Avast

Pražské sídlo Avastu na Pankráci

0Zobrazit komentáře

Jedna z největších antivirových společností na světě ukončila první čtvrtletí se 435 miliony uživatelů a znovu rostla i v tržbách a zisku. Řeč je o českém Avastu, který založili Pavel Baudiš a Eduard Kučera a který za první kvartál letošního roku dosáhl v tržbách na 211,8 milionu dolarů, v přepočtu 4,8 miliardy korun. Upravené tržby o odprodanou aplikaci Managed Workplace a nepokračující operace činily 209,1 milionu dolarů, respektive 4,7 miliardy korun.

Tržby meziročně vyrostly o 8,5 procenta a zisk EBITDA (před zdaněním, odpisy a úroky) poskočil o 5,4 procenta na 117,5 milionu dolarů, tedy 2,7 miliardy korun. I to dopomohlo Avastu k březnovému splacení závazků ve výši 200 milionů dolarů, byť se jednorázová ztráta kvůli optimalizaci účetnictví a operativních leasingů dostala na téměř 70 milionů dolarů.

Většina příjmů společnosti už delší dobu není na samotném antivirovém poli, naopak z dlouhodobého pohledu tato oblast spíše stagnuje. Kolem 55 procent všech příjmů totiž tvoří produkty mimo antivir, jako například správce hesel nebo VPN, vyjádřil se nastupující generální ředitel Avastu Ondřej Vlček pro server Lupa. Další příjmy by měly v následujících letech plynout z IoT produktů, tedy nejrůznějších vychytávek pro chytrou domácnost a zabezpečení.

vince

Odcházející CEO Avastu Vince Steckler

Letos by měl Avast v příjmech celkově dosáhnout zhruba 7,5 procenta růstu, což naváže na jinak velmi úspěšný loňský rok, ve kterém Avast utržil kolem 18,4 miliardy korun při zisku EBITDA ve výši 10,1 miliardy korun. Souvisela s tím i velká změna ve vedení, kdy do pozice generálního ředitele po 24 letech práce v různých pozicích ve firmě nastoupí výše zmíněný Ondřej Vlček. Změna proběhne ke konci června. Ve funkci nahradí odcházejícího Vince Stecklera, který 30. června odchází do penze.

Nutno dodat, že Avast je i přes své globální působení stále daňovým rezidentem primárně v Česku, kam plyne většina příjmů. V loňském roce díky tomu zaplatil v Česku na daních 1,3 miliardy korun a hodná v tom pokračovat i nadále. Firma má aktuálně 1 200 zaměstnanců, z nichž bezmála třetina pracuje z Brna, většina pak na výzkumu a vývoji.

ondrej-vlcek

Nastupující šéf Avastu Ondřej Vlček