Do Prahy přichází první zahraniční carsharing. Italský Anytime přiveze až 500 hybridních Toyot
Služby, v rámci kterých jsou sdíleny přepravní prostředky, zažívají v Praze velký boom. Již delší dobu v hlavním městě fungují sdílená kola Rekola, před půl rokem do města dorazily sdílené elektrické koloběžky Lime, nyní do Prahy vstoupila bikesharingová firma Homeport s 500 elektrokoly Freebike a velký rozkvět zažívají i carsharingy, tedy služby pro sdílení automobilů. Právě v poslední jmenované oblasti se do Česka chystá první významný zahraniční hráč.
Na poli sdílených aut byla doposud lídrem mezi poskytovateli s vlastní flotilou společnost Car4Way s takřka 400 vozy v nabídce. V Praze působí i brněnské Auto Napůl, firma Ajo, poskytovatel malých elektrických autíček Revolt a také lídr na poli P2P carsharingu HoppyGo. Především flotilovým carsharingům ale nyní přichází první velký konkurent z kategorie globálních hráčů. Je jím italská společnost Anytime.
Anytime tento týden zahájil možnost registrace uživatelů prostřednictvím mobilní aplikace a do měsíce by měl začít po Praze nabízet i sdílené vozy. Italská firma má být jedním z největších poskytovatelů carsharingu na světě a prvním nadnárodním hráčem, který do Česka přichází. Podle svých slov myslí vstup na český trh vážně a v České republice plánuje v příštích letech investovat až 30 milionů eur (necelých 800 milionů korun).
Sdílení vozidel funguje standardně, jak bychom u moderního carsharingu očekávali, tedy auta je možné vyhledávat, rezervovat a odemykat přímo z mobilní aplikace. A jaké vozy se budou půjčovat? Anytime do Prahy přiveze nejprve sto a do konce roku až pět stovek městských vozidel Toyota Yaris Hybrid s automatickou převodovkou, parkovací kamerou a část z nich má ve výbavě také Bluetooth pro připojení mobilního telefonu.
Pět korun přes den, dvě koruny v noci
Pronájem vozidel lze dle potřeby počítat na minuty i na dny. Za minutu výpůjčky uživatel zaplatí přes den 5 korun, v noci jen 2 koruny. Denní sazba je pak stanovena na 1 299 korun. Pokud má uživatel zájem, může si připlatit za lepší pojištění s nižší spoluúčastí v případě způsobení škody. Nic dalšího již ale neplatí. Služba zahrnuje benzín, mytí i pojištění vozu. Benefitem služby je i možnost bezplatného parkování v modrých a fialových zónách. Platba proběhne automaticky po ukončení pronájmu z připojené platební karty.
„Po schválení registrace si zákazník může vybrat nejbližší auto Anytime a rezervovat jej prostřednictvím mobilní aplikace. Aplikace najde nejbližší auto a vytvoří k němu trasu. Klient pak bude mít 20 minut zdarma, aby se k rezervovanému vozu dostal. Pak již jen pomocí aplikace auto otevře a může vyrazit,“ popisuje proces výpůjčky ředitel české pobočky Anytime Milan Beutl.
Carsharing se ve městech stává čím dál častěji využívanou službou, a to primárně z toho důvodu, že dle statistik lidé využívají vlastní auto jen zhruba ve čtyřech procentech z celkového času. Pro mnoho lidí proto vlastní vůz nedává ekonomický smysl, což zdůrazňuje řada zastánců sdílených aut. Nejhlasitějším z nich je v České republice pravděpodobně Jan Charouz z HoppyGo, který na rozdíl od flotilových carsharingů právě typu Anytime nebo Car4Way funguje tak, že zajišťuje půjčování aut mezi lidmi.
Sdílené auto ušetří až 15 parkovacích míst
„Hodně lidí považuje za náklady spojené s vlastním autem pouze cenu projetého paliva. Často ale přehlíží skryté náklady, jako je hodnota peněz, které mi v autě leží, amortizace vozu, celoroční pojištění, parkování, pravidelný servis, provozní kapaliny, letní a zimní gumy, pravidelné přezouvání a tak dále. Výhodou carsharingu je, že za auto opravdu platíte, jen když ho potřebujete,“ vysvětluje smysl carsharingu šéf HoppyGo.
Vysoká koncentrace automobilů ve městě navíc způsobuje značné škody na životním prostředí. Podle Anytime i HoppyGo by mohl jeden sdílený vůz v Praze uvolnit 8 až 15 parkovacích míst. Místa k parkování totiž ve velkém ukrajují právě nevyužitá auta. Podle Jana Charouze je v Praze 1,1 milionu registrovaných aut, přičemž řidičský průkaz má jen 700 tisíc lidí. „I kdyby všichni řidiči nasedli najednou do svých aut, stále v ulicích zůstane 400 tisíc bezprizorních aut bez řidiče,“ dodává bývalý automobilový závodník Charouz, který dnes řídí HoppyGo ve společném podniku Leo Expressu a škodováckého DigiLabu.
Italská společnost Anytime carsharing začala služby v oblasti pronájmu aut provozovat v roce 2012. V současné době jeho globální flotila čítá přes 8 000 automobilů, které jsou k dispozici ve čtrnácti městech ve čtyřech zemích. Za Anytime stojí skupina Mikro Kapital Group, kterou v roce 2008 založil podnikatel Vincenzo Trani a jež operuje vedle sdílení automobilů také ve finančních službách a mikrofinancování. Celkem působí již v 17 zemích.