Mapy.cz spouští několik novinek pro řidiče. Nově zobrazí navigaci v jízdních pruzích a rychlostní limity

Michal MarekMichal Marek

mapy.cz-limity
0Zobrazit komentáře

Mapy.cz byly vždy populární mezi pěšími výletníky a cyklisty. Mají totiž skvěle propracované podklady turistických map a v této oblasti jen těžko hledají konkurenci. Navíc přináší i různé zajímavé funkce jako plánování výletního okruhu po okolí nebo měření uražené vzdálenosti. Nyní ale český internetový obr Seznam, pod něhož Mapy.cz patří, přichází s dalšími novinkami, kterými cílí na motoristy.

Mezi řidiči Mapy.cz nikdy tak silnou pozici jako u pěších neměly. To chce ale Seznam změnit a nyní přichází na Android i iOS s vylepšeními. Nová verze mapové aplikace umí zobrazovat aktuální povolenou rychlost a varovat řidiče při jejím překročení. Přibyla navíc i velice užitečná funkce navigace v jízdních pruzích. U komplikovaných křižovatek tak bude mít řidič vždy k ruce nápovědu, kam se zařadit, aby nejsnáze dorazil do svého cíle.

Konkurence svědčí

Pokud jste zvyklí v autě pravidelně využívat Google Maps, Waze či třeba populární placenou navigaci Sygic, nejspíš vás nové Mapy.cz k přechodu nepřinutí. Tyto konkurenční navigace jsou přeci jen od začátku cílené na řidiče a mají řadu výhod, přičemž tou hlavní jsou aktuální data o dopravě. Těmi vyniká zejména aplikace Waze a mnozí řidiči na ni proto nedají dopustit. Dle informací z ledna tohoto roku ji využívá měsíčně 700 tisíc Čechů.

Waze sbírá data na základě pohybu a hlášení svých uživatelů a je schopen efektivně plánovat trasu tak, aby se řidič vyhl dopravním komplikacím či zácpám. Původně izraelská aplikace se stala dokonce natolik populární, že ji v roce 2013 koupil za miliardu dolarů Google. Ten ji nechal nadále žít vlastním životem a její data i funkce využívá pro rozvoj vlastních Google Maps.

Vylepšení aplikace Mapy.cz je ovšem i tak pozitivní novinka. Konkurence na poli map a navigací je určitě vítaná a právě vysoké popularitě Seznamu a kvalitě jeho map vděčíme za to, že se u nás rozvíjejí i například Google Maps. V zemích, kde podobná konkurence neexistuje, se Google zdaleka tolik snažit nemusí a na kvalitě jeho mapových podkladů či třeba dostupnosti dat o hromadné dopravě je to leckde v zahraničí znát. Díky novinkám v Mapy.cz by tak Google například mohl do Česka přijít i právě s rychlostními limity, které na jiných trzích již má, ale u nás zatím nikoli.

V Evropě se začíná prodávat nejlevnější Tesla. Model 3 ale pořád stojí více než 1 milion korun

tesla-Model 3 Performance – Red Front Motion – SF Skyline

Foto: Tesla

Tesla Model 3

0Zobrazit komentáře

Nabídnout zákazníkovi elektromobil s cenovkou 35 tisíc dolarů (necelých 800 tisíc korun), to byl pro automobilku Tesla Elona Muska vždy jeden z hlavních cílů, který se měl naplnit s příchodem Modelu 3. Po dlouhém čekání začala Tesla skutečně začátkem minulého měsíce prodávat Model 3 ve verzi Standard Range, která za tuto magickou cenu nabídla dojezd 354 kilometrů a maximální rychlost 210 kilometrů v hodině. Spolu s ní ovšem přišla i o něco dražší verze Standard Range Plus s dojezdem 386 kilometrů a maximální rychlostí 225 kilometrů v hodině, která nyní vytlačuje nejlevnější model z nabídky.

Jak je tomu zvykem, jako první vstoupily obě verze na domovský trh. Pro evropské a čínské zákazníky otevřela Tesla možnost objednávky nejlevnější verze až nyní, ovšem ten, kdo se těšil na tolik slibovanou variantu Standard Range, bude nejspíše zklamaný. Tesla totiž začala po celém světě, tedy i Evropanům, nabízet pouze verzi Standard Range Plus, a to za částku 44 500 eur, což je více než 1,1 milionu korun.

Mnoha zájemci očekávaného Modelu 3 pod 1 milion korun se tak minimálně v nejbližší době nedočkáme. Nejlevněji pořídí verzi Standard Range Plus tradičně v Norsku, které u elektromobilů odpouští daň z přidané hodnoty. Nejlevnější Model 3 lze pořídit už od 377 020 norských korun, což je přesně 1 milion českých korun. Nicméně i dražší Model 3 už zažehl v Norsku a dalších evropských zemí o elektromobilitu velký zájem, když se stal jedním z nejprodávanějších vozů. Ve Švýcarsku byl v březnu například Model 3 dokonce nejprodávanějším autem vůbec, nejen mezi elektromobily.

tesla-model3-red1

Tesla Model 3

Co se týče evropských cen, nelze však brát Norsko vzhledem k významným daňovým úlevám, které jinde nejsou, jako bernou minci. Například v sousedním Německu jde aktuálně po započtení všech poplatků i odečtení ekologického bonusu (2 tisíce eur) koupit Teslu nejlevněji za 45 480 eur, což je 1,17 milionu korun. V Rakousku, kde je bonus ve výši 1 800 eur započitatelný jen pro firemní zákazníky a je o něco vyšší daň, stojí Model 3 minimálně 48 480 eur, tedy 1,24 milionu korun.

Podle Tesly není o levnou verzi zájem

Důvod, proč přestala kalifornská automobilka původně tolik očekávanou nejlevnější verzi nabízet, je prostý. Podle slov Tesly je o verzi Standard Range Plus jednoduše až šestkrát vyšší zájem než o Standard Range verzi za 35 tisíc dolarů, a proto ji automobilka nebude zákazníkům již dále nabízet. Jediným způsobem, jak se k takovému vozu bude možné dostat, je zajít nebo zavolat do místního Tesla Storu a osobně si jej vyžádat. V internetovém konfigurátoru, který se letos naplno otevřel v Evropě a během roku by měl dorazit i do České republiky, již v nabídce nebude.

michalillich

Přečtěte si takéČeský startup Zuri Michala Illicha získává další investici. Miliony korun do něj vkládá brněnské Kiwi.comČeský startup Zuri Michala Illicha získává další investici. Miliony korun do něj vkládá brněnské Kiwi.com

Navíc pokud si zákazník levnější verzi Standard Range skutečně vyžádá, dostane ve skutečnosti variantu Plus, ale softwarově omezenou tak, aby měla nižší dojezd i nižší maximální rychlost, jak bylo proklamováno. Takový automobil dostanou i ti, kteří si již nejlevnější Model 3 objednali a čekají na jeho dodání. Tesla k tomuto kroku přistupuje ve snaze snížit výrobní náklady a co nejvíce zjednodušit celý proces od objednání vozu až po doručení novému majiteli.

Zákazníci si navíc již nebudou moci vybírat, zda chtějí vůz se systémem Autopilot, či bez něj. Ten se stává pevnou součástí výbavy každého modelu, a s tím přichází i odpovídající zdražení. A tak zatímco dříve bylo možné objednávat ve Spojených státech verzi Standard Range Plus verzi za 37 tisíc dolarů, nyní je dostupná pouze varianta s Autopilotem za 39 500 dolarů. K Autopilotu, který umí auto řídit podle okolních vozidel, si navíc lze stále dokoupit i pokročilejší ovládání včetně Navigate on Autopilot, kdy už je schopen vůz jet skutečně sám. V Evropě stojí dalších 5 200 eur (přes 130 tisíc korun), v USA 5 000 dolarů.