Nakupování na internetu se již stalo zcela běžnou součástí našich životů, stejně jako fakt, že často pro placení volíme tu nejpohodlnější metodu, kterou pro mnohé zákazníky představuje platba kartou. Stačí jen zadat pár čísel z karty a je hotovo. Maximálně musíte ještě opsat bezpečnostní kód, který vám přijde SMS zprávou. A právě to se již brzy změní a celý proces se ještě zjednoduší.
Od září budou moci čeští zákazníci při nakupování online využít pro ověření své totožnosti a tedy i platby biometrické údaje. Místo opisování SMS kódu bude stačit jen v mobilní aplikaci přiložit svůj prst či naskenovat obličej a platba se potvrdí, a to nejen při nakupování přes mobil, ale i při všech dalších platbách na internetu, tedy i na počítači. Novinku spolu se zástupci českých bank představila společnost Mastercard.
Biometrie místo otisku prstu
Ověření pomocí biometrických údajů bude novým standardem, který partneři Mastercard, jimiž jsou i všechny české banky, nasadí do svých mobilních aplikací. Ty dnes slouží jak pro mobilní bankovnictví, tak zároveň právě i pro ověření totožnosti například při vstupu do internetového bankovnictví nebo potvrzení platby. Některé banky mají ověřování integrované v jedné aplikaci, jiné na to mají samostatné aplikace a nově v nich přibude i možnost potvrdit tímto způsobem platbu kartou v internetovém obchodě.
Zavádění biometrického ověřování pro platby kartou je mimo jiné i výsledkem nových regulatorních požadavků Evropské unie, které v rámci směrnice PSD2 mají za cíl od září letošního roku zajistit, aby realizace i přijímání plateb byly bezpečné, jednoduché a pohodlné. Klíčové je v tomto ohledu dvoustupňové ověření totožnosti, kdy se uživatel musí prokázat dvěma ze tří možných způsobů: pomocí něčeho, co zná, něčeho, co má, a něčeho, čím je.
Foto: Mastercard
Miroslav Lukeš šéfoval Mastercard pro Česko, Slovensko a Rakousko
První věc, kterou zná, je heslo, druhá věc, kterou má, může být například mobilní telefon nebo generátor tokenů, a to, čím je, zajistí biometrický údaj, jako je otisk prstu nebo sken obličeje, což je mnohem bezpečnější než opisování SMS kódu. „Použití biometrických údajů je bezpečným způsobem, jak platební transakce ověřovat. Biometrické ověřování navíc výrazně zlepšuje celý proces, aniž by přitom docházelo ke snížení bezpečnosti,“ vysvětluje generální ředitel Mastercard pro Česko, Slovensko a Rakousko Miroslav Lukeš.
Aby si banky nemusely nutně vyvíjet vlastní řešení, nabízí jim Mastercard své řešení Identity Check Mobile, které snadno napojí do své aplikace. Od září by tak měli mít možnost využívat biometrického ověření plateb na internetu všichni čeští zákazníci, a to jak ze všech bank, tak vedle karet Mastercard i s těmi od Visy.
Po letech plánování a mnoha odkladech Uber během včerejšího dne podal oficiální žádost o vstup na burzu, která odhalila spoustu detailů z pozadí rychle rostoucího a zároveň stále ztrátového byznysu. Na newyorskou burzu chce firma vstoupit pod vcelku očekávaným tickerem „UBER“ a plánuje vybrat kolem 10 miliard dolarů, které by firmu ocenily na ohromných 90 až 100 miliard dolarů. Mělo by se tak jednat o jeden z největších vstupů startupu na burzu za poslední dekádu.
Obrat Uberu za minulý rok činil 11,27 miliardy dolarů s čistými příjmy ve výši 997 milionů dolarů a ztrátou EBITDA (před započtením úroků, daní a odpisů) 1,85 miliardy dolarů. Samotný přepravní byznys činil v loňském roce 9,2 miliardy dolarů s obratem na jízdách dosahující téměř 42 miliard dolarů. Na pozitivního čísla v kolonce čistých příjmů dosáhl Uber díky loňskému odprodeji svého byznysu v jihovýchodní Asii.
V posledním kvartálu loňského roku měl Uber u všech svých služeb dohromady kolem 91 milionů aktivních zákazníků, kteří během stejného období učinili 1,5 miliardy jízd, ať už šlo o přepravu lidí nebo jen rozvoz jídla. Ostatně právě rozvoz jídla přes Uber Eats raketově roste na mnoha trzích, včetně České republiky. Za minulý rok příjmy Uber Eats vyrostly o 146 % na 1,46 miliardy dolarů, byť jde oproti 460% růstu v předcházejícím období o pokles.
Foto: Uber
Dara Khosrowshahi, nynější CEO Uberu
Celková provozní ztráta Uberu za minulý rok činila zhruba 3 miliardy dolarů, započítáme-li i náklady na vývoj a výzkum, které činily více než 2,5 miliardy dolarů a podstatnou část z nich tvořila divize samořídících automobilů. Do těch Uber vložil celkem 457 milionů dolarů, číslo bude ale kvůli propojení s dalšími divizemi ještě vyšší. Čisté příjmy by tak potřeboval Uber navýšit více než trojnásobně, aby se vůbec dokázal dostat do černých čísel. Ještě nějakou dobu se tak ale pravděpodobně nestane.
Vstup Uberu na burzu má být osmý největší v historii Spojených států, zároveň jde o firmu, která ještě před vstupem na burzu získala historicky největší externí financování, které v případě Uberu činilo téměř 20 miliard dolarů. Loňský rok firma ukončila s provozní hotovostí ve výši 6,4 miliardy dolarů a dlouhodobým zadlužením ve výši 6,9 miliardy dolarů. Celkem 1,4 miliardy dolarů má v letošním roce Uber použít na splacení části peněz za akvizici dubajské přepravní firmy Careem, za který má jinak zaplatit dalších 1,7 miliardy dolarů ve formě akcií.
Zajímavostí je, že téměř čtvrtina všech jízd, konkrétně 24 procent, byla v minulém roce závislá pouze na pěti městech (San Francisco, Los Angeles, New York, Londýn a brazilské São Paulo). Celkem 15 procent jízd pak představovaly cesty z nebo na letiště a zhruba 13 procent ze všech jízd bylo placeno v hotovosti. Na americkém trhu se hotovost k platbám nevyužívá tolik jako například ve zmíněné Jižní Americe, na afrických trzích nebo v Asii.
Největší vítězové po vstupu na burzu
Každý vstup na burzu doprovází i spoustu příležitostí pro stávající akcionáře a také zaměstnance nebo další partnery, především pak partnerské řidiče, kteří mohou získat šanci na odkup akcií za výhodnou cenu. Naopak stávající akcionáři se mohou konečně svých podílů zbavit a přijít si na slušné peníze.
Vůbec největším akcionářem Uberu je na první pohled naprosto neznámá společnost s názvem SB Cayman 2, která ovšem spadá pod známou japonskou investiční společnost SoftBank a která vlastní celkem 16,3 % celého startupu. Celkem se jedná o 222 milionů kusů akcií.
Bývalý CEO Uberu, Travis Kalanick
Druhým největším akcionářem je investiční společnost Benchmark Capital Partners, která vlastní 11 % neboli 150 milionů kusů akcií. Třetím největším akcionářem je nicméně Travis Kalanick, kontroverzní spoluzakladatel Uberu, který kvůli mnoha problémům v roce 2017 odstoupil z vedení firmy, ale i nadále drží její podstatnou část.
Konkrétně jde o 8,6 %, respektive 117,5 milionu akcií, jejichž hodnota by v případě valuace ve výši 100 miliard dolarů mohla dosáhnout zhruba 9 miliard dolarů. A je velmi pravděpodobné, že se velké části z nich bude chtít Kalanick s ohledem na své vztahy se startupem zbavit.
Saúdskoarabský fond Public Investment Fund (72,8 milionu akcií = 5,3 %)
Vlastník Googlu, firma Alphabet (71 milionů akcií = 5,3 %)
Uber se zároveň v dokumentech, které posílal k žádosti o listing na burzu, zmínil o několika rizicích pro investory. Mezi ty nejzásadnější patří například vztah platformy s řidiči – pokud by je Uber musel místo spolupráce na bázi nezávislých kontraktorů zaměstnávat, mohlo by to způsobit závažné komplikace.
Dalším rizikem je konkurence, na americkém trhu například v podobě Lyftu, který nedávno vstoupil také na burzu, v Asii pak zase služby spadající do portfolia Didi Chuxing. Třešničkou na dortu jsou pak potenciální právní problémy, problémy s negativním vnímáním značky, zvyšující se provozní náklady nebo regulace ze strany států.
V souvislosti se vstupem na burzu se chce Uber odvděčit také svým partnerským řidičům, kteří vytvořili a vlastně i dále tvoří absolutní jádro jeho byznysu. Vytvořil pro ně tak motivační systém bonusů, které mají získat, tedy alespoň pokud jde o řidiče ve Spojených státech. Ti, kteří stihli do 7. dubna letošního roku uskutečnit alespoň 2 500 jízd, získají bonus ve výši 100 dolarů. Při 5 000 jízdách jde o 500 dolarů, 10 tisíci jízdách o 1 000 dolarů a při 20 tisíci jízdách o 10 000 dolarů v hotovosti nebo ve formě akcií. Podobný systém zavedl i konkurenční Lyft.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.