Pražský veletrh Jobs Dev řeší nedostatek programátorů v Česku. Propojuje zkušené seniory a hledající firmy

Michal PtáčekMichal Ptáček

jobsdev4

Technologie vládnou světu a na denní bázi ulehčují situace, ve kterých bylo dříve nutné se spoléhat na manuální lidskou sílu. Neustále rostoucí technologická poptávka však v posledních letech generuje jeden zásadní problém: nedostatek lidí, kteří by právě moderní technologie tvořili a posouvali dále. Programátoři, kodéři, vývojáři, to je dnes obrovsky nedostupná cílová skupina, o kterou se přetahují firmy napříč všemi obory.

První náznaky tohoto rostoucího problému přineslo už na začátku nového tisíciletí americké Silicon Valley, ovšem netrvalo dlouho a problém s nedostatkem vývojářů se přenesl i do naší kotliny. Na jedné straně tu sice máme i díky kvalitnímu vysokoškolskému technickému vzdělávání celou plejádu technologicky vzdělaných lidí s určitými požadavky, pro něž však nabírající firmy na straně druhé často nemají adekvátní nabídky a zejména seniornější programátory ničím nezaujmou.

jobsdev2

Často přitom potenciální spolupráce může ztroskotat zcela zbytečně už na začátku v případě nevhodného propojení. Vyřešit tuto situaci se letos už potřetí bude snažit pražský veletrh Jobs Dev, který se na rozdíl od jiných veletrhů zaměřuje převážně na cílovou skupinu pokročilejších programátorů se zkušenostmi a speciálními požadavky. Právě je chce ušetřit často nerelevantního martyria v podobě několikakolových přijímacích řízení s personalisty, kterým se část programátorů záměrně vyhýbá.

Situace na trhu je taková, že chce-li firma ulovit kvalitního programátora, dostane se k němu spíše přes síť osobních doporučení a kontaktů než přes nekonkrétní inzerát či pracovní sociální síť LinkedIn. I proto si dala akce Jobs Dev za cíl zprostředkovat osobní kontakt možných zaměstnavatelů a jejich potenciálních zaměstnanců tak, aby zjistili více nejen o sobě, ale i prostředí firmy, využitých technologiích nebo náborových procesech.

Programátoři pro programátory

Účastníci se tak dozví, jaké jsou současné požadavky na schopnosti, technologie nebo i osobnosti lidí v jednotlivých firmách. Ostatně motto akce zní „programátoři pro programátory“, jinými slovy potkávají se zde programátoři s programátory již aktivních v některé z účastnících se firem, nikoliv personalisté. Setkání je tak ušetřeno neefektivních kroků a zaměřuje se na reálná setkání, networking a výměnu kontaktů typologicky stejně zaměřených lidí a dost možná i budoucích kolegů.

jobsdev

Jobs Dev 2019 představí v doprovodném programu hned několik řečníků

Minulý rok v pořadí druhý ročník navštívilo kolem 600 programátorů s tím, že se mezi nimi průměrná délka jejich praxe pohybovala nad hranicí 6 let. Mezi nejčastější znalosti programovacích jazyků patřil jednoznačně JavaScript, dále také Java, PHP a samozřejmě i C#. Primárním cílem na veletrh mířících programátorů je opravdu hledání nové práce, jde tedy vidět, že i jednotlivci na volné noze nebo ve stabilních firmách pokoukávají po jiných možnostech. Loni se na Jobs Dev objevily i firmy jako Avast, Rohlik.cz, Fortuna nebo Škoda Auto.

Třetí ročník Jobs Dev proběhne 18. května od 10 hodin v prostorách PVA EXPO v pražských Letňanech a již nyní je na něj přihlášeno více než 500 programátorů, od JavaScriptařů, péhápkařů přes javisty až po pythonisty. Vstup je zdarma.

Mimo samotného veletrhu, kde se budou potkávat firmy s programátory, se bude souběžně konat také odborná konference, kde se představí hned několik řečníků na aktuální témata. Nepůjde ovšem o obecné přednášky, ani nepůjde o HR, ale konkrétní věci z praxe. Jedna z nich bude od Andreye Kukoverova z Veeam Software, který přijede z Petrohradu, aby se v přednášce podělil o své řešení pro CI/CD. Další přednášky v programu budou zveřejněny v následujících týdnech.

Mezitím se můžete podívat na shrnutí loňského ročníku:

Tesla příští rok spustí přepravní službu se samořídícími vozy. Zapojit se mohou přímo majitelé Modelů 3

CEO Tesly Elon Musk

0Zobrazit komentáře

Šéf kalifornské automobilky Tesla Elon Musk se již před takřka třemi roky zmiňoval o tehdy ještě relativně bláznivých plánech na budoucí vývoj jeho automobilky, která v té době vyráběla pouze pár desítek tisíc elektromobilů a měla problémy s vyděláváním peněz. Plány spočívaly v možném rozšíření služeb na vlastní robotickou taxislužbu, díky které by se mohli uživatelé přepravovat podobně jako u klasického taxíku nebo Uberu, ale místo řidiče by je auto odvezlo samo.

To, co ještě před pár lety vypadalo jako nereálná záležitost, se ale postupně stává skutečností a sám Elon Musk během včerejšího dne potvrdil, že Tesla plánuje autonomní „taxislužbu“ spustit již příští rok. Co víc, nejen že bude část elektromobilů v oběhu provozovat sama, nabídne možnost přivýdělku i stávajícím zákazníkům, kteří se rozhodnou své auto sdílet.

Majitelé Modelů 3 by si podle Muska, který v pondělí představoval novinky a plány v rámci tzv. Autonomy Day, mohli tímto způsobem ročně přivydělat kolem 30 tisíc dolarů, v přepočtu zhruba 685 tisíc korun, což už se téměř blíží ceně samotného auta v jeho nejlevnější verzi. Ta ovšem nebude funkce pro samořízení podporovat, k tomu je nutné zakoupit dodatečný balíček Full Self-Driving za cenu 5 tisíc dolarů.

robotaxicost

Orientační profit zákazníků, kteří se rozhodnou sdílet svou Teslu

Sdílet své vozidlo, případně si zavolat cizí bude možné přímo prostřednictvím mobilní aplikace Tesly. Automobilka si z každé objednávky vezme 25-30% poplatek a v místech, kde bude málo sdílených vozů přímo od jejich majitelů, nabídne i automobily z vlastního vozového parku. Do konce roku 2020 chce mít Tesla v oběhu kolem milionu kusů vozidel s plným samořídícím režimem, ze kterých očekává podstatnou část zapojenou do chystané novinky.

Vše nyní závisí na dvou klíčových věcech. Předně musí Elon Musk a jeho automobilka plně dotáhnout samotný autonomní mód, tedy funkce vozidla, díky kterým bude schopno jezdit skutečně samo. Aktuálně vyráběné kusy automobilů jsou již co se týče hardwaru dle všeho plně připraveny, do konce roku do nich pak chce Tesla poslat softwarovou aktualizaci, která bude umožňovat všechny zásadní funkce, jež jsou pro samostatné řízení nutné. Řidiči ovšem do té doby budou stále muset věnovat řízení pozornost, byť bude jejich vozidlo schopno provést jakýkoliv manévr.

the-witcher-netflix

Přečtěte si takéSeriálová adaptace kultovního fantasy díla Zaklínač přichází. Na Netflixu se objeví už letos na podzimSeriálová adaptace kultovního fantasy díla Zaklínač přichází. Na Netflixu se objeví už letos na podzim

Zhruba v polovině příštího roku by se pak měl aktivovat plně samořídící mód, který bude fungovat i bez zásahu řidiče. Ten bude Tesla nějakou dobu testovat a poté postupně spustí svou robotickou taxislužbu. Musk věří, že to nebude déle než 15 měsíců, tedy někdy kolem srpna příštího roku. V reakci na to se samozřejmě ozývají i kritici, kteří zpochybňují jak chystané kroky, tak samotnou autonomní technologii.

Vozidla, která jsou dle automobilky již nyní připravena pro samostatné řízení a stačí jim pouze update, obsahují hned několik senzorů, včetně množství kamer a předního radaru. Dle odborníků jim ovšem chybí například lidar nebo senzor na detekci světla, tedy hned několik technologií, bez které se podle mnohých plně samořídící vozidlo neobejde. Musk se však těmto slovům v rámci včerejší akce opět vysmál a stále tvrdí, že to, co aktuálně Tesla v automobilech nabízí, je dostatek technologií pro budoucí autonomii. Například lidar je dle něj jen zbytečná a předražená technologie, která není v jisté fázi vůbec třeba.

teslarideshare

Budoucí přepravní aplikace Tesly

To je nicméně pouze jedna důležitá věc. Důležité je rovněž schválení regulatorních orgánů, na kterých závisí, zda se vůbec taková technologie dostane na silnice a kde přesně ji bude možno využívat. Vstříc v tomto smyslu firmám, jako je Tesla či Waymo od Googlu, vychází Kalifornie, ale i Waymo nakonec od svých plánů na taxislužbu se samořídícími vozy prozatím ustoupilo, takže je otázka, jak pořídí Tesla – a to jak technologicky, tak regulatorně.

U Tesly se sice může po včerejší prezentaci zdát, že má technologii i legislativu relativně dobře rozplánovanou a postupně se skutečně blíží k autonomnímu řízení, ale i tak je třeba brát vše s rezervou a počkat si, dokud výše zmíněné novinky Tesla skutečně nepředstaví v běžném provozu. Elon Musk a jeho automobilka jsou totiž známí tím, že odsouvají termíny nebo si pozměňují různé parametry a výhody zákazníkům podle aktuální situace, takže se ještě může v průběhu následujících měsíců cokoliv změnit. Ostatně o samořízených autech už Musk původně hovořil směrem k roku 2018, což se splnit nepodařilo.

Tesla kromě toho bude řešit také nabíjení vozidel. Ideální stav je podle Muska ten, že se elektromobily dobijí mezi jednotlivými jízdami samy nebo po ukončení své „služby“ dojedou zpět domů a tam se samy připojí na nabíječku. Aktuální Superchargery, tedy rychlonabíjecí stanice Tesly, nejsou schopny připojit automobil bez zásahu člověka, takže by pro to bylo nutné kolem vypuštění přepravní služby vytvořit také jiný typ Superchargerů, u kterých se elektromobily budou dobíjet samy bez jakékoliv asistence lidí.

Pohled na plně samořízený Model 3 od Tesly:

I přes proklamace Elona Muska je zatím složité předpokládat, kdy by se mohla robotická taxislužba s elektromobily od Tesly a bez řidičů dostat do provozu, protože plnění termínů není silnou stránkou Muskovy firmy, což sám její šéf přiznává, ale rozhodně jde o jeden z kroků, který může zásadně změnit způsob, jakým se v dnešní době přepravujeme. Nezbývá než čekat, kdo s takovou technologií přijde první – zda Tesla, nebo její konkurence. Tento týden navíc ještě bude Tesla oznamovat finanční výsledky, což bude rovněž zajímavé sledovat.