Evropská unie definitivně zakazuje jednorázové plasty. Skončit mají příbory, kelímky i brčka

Nela VítováNela Vítová

plastic-cup
0Zobrazit komentáře

Téma ekologie a s tím spojené smysluplnější užívání plastů je čím dál více skloňovaným tématem. Již nějakou dobu se spekulovalo o zákazu jednorázových plastů, které jsou jednou z hlavních příčin znečištění světových moří a oceánů. Zhruba před rokem byl předložen Evropskou komisí návrh týkající se této směrnice a dnes ho členské státy Evropské unie prostřednictvím Rady EU definitivně schválily.

Zákaz prodeje jednorázových plastových výrobků, jako jsou brčka, příbory, talíře a další produkty, by měl přispět v boji za snížení množství plastového odpadu na Zemi, a především v oceánech. Nová legislativa se však bude kromě jednorázových plastových výrobků zaměřovat i na ostatní druhy plastů. Větší důraz bude kladen na omezení jejich používání na úrovni členských států Evropské unie.

V tomto případě se bude nařízení týkat samotných výrobců, kteří budou povinni označit takové obaly patřičným designem včetně poznámky s návodem na nakládání s odpady a jejich odklízení. To se bude týkat především plastových kelímků a dalších nádob na potraviny, kterých by tak mělo postupně ubývat.

bird-plastic-waste-beach-min

„Společnost v Evropě si čím dál naléhavěji uvědomuje, že musíme udělat vše, co je v našich silách, abychom zastavili znečišťování moří a oceánů plasty. Evropská unie tuto jasnou výzvu svých občanů slyší a rozhodla se postavit se k ní čelem. Výsledkem jsou konkrétní opatření k omezení spotřeby jednorázových plastů,“ komentuje situaci první místopředseda Komise odpovědný za udržitelný rozvoj, Frans Timmermans.

Zelenější budoucnost

Nová legislativa by měla Evropu posunout o krok kupředu k ekologičtější budoucnosti a také zajistit lepší podmínky pro podniky, které tak získají nové příležitosti na poli konkurenceschopnosti. Evropa ročně vyprodukuje 25 milionů tun plastového odpadu. Alarmující však je, že pouhých 30 % z něj se recykluje. Dalších 39 % je spáleno a zbylých 31 % skončí na skládkách.

Podle předních osobností, které za novým nařízením stojí, je proto třeba nejen omezit množství plastového odpadu, ale většinu z něj také recyklovat a zajistit tak jeho další využití. Podle komisaře pro životní prostředí, námořní záležitosti a rybolov Karmenua Velly se bude nová legislativa o jednorázových plastech týkat až 70 % plastových výrobků tvořících odpad v oceánech.

jonasova-klepek

Přečtěte si takéSoňa Jonášová a Cyril Klepek: Společnost musí začít fungovat udržitelně. Je to otázka našeho přežitíSoňa Jonášová a Cyril Klepek: Společnost musí začít fungovat udržitelně. Je to otázka našeho přežití

Nově schválené předpisy se zčásti liší podle různých druhů plastových výrobků. Tím hlavním je však zákaz jednorázových plastových výrobků, pro které již na trhu existuje lepší alternativa. Mezi ty hlavní patří především plastové lahve, vatové tyčinky, hygienické potřeby, příbory, tácky, brčka, kelímky a nádoby na potraviny z expandovaného polystyrenu a všechny výrobky z oxo-rozložitelných plastů.

plastic-bottles

Nařízení se ale týká mimo jiné i tabákových výrobků, a to konkrétně plastových filtrů v nich umístěných. V případě takových produktů budou výrobci povinni jejich obal patřičně označit upozorněním včetně poznámky o možných škodách hrozících životnímu prostředí při odhození filtru jinam než do koše.

Navýšení recyklace

Na základě dohody členských států by mělo být do roku 2029 recyklováno 90 % všech plastových lahví. Výrobci jsou zároveň povinni do pěti let vyrábět plastové lahve pouze tak, aby s nimi jejich víčka byla spojená a nedocházelo k tomu, že je lidé budou v takovém množství vyhazovat na ulici. To se týká plastových nádob o objemu do tří litrů. Do roku 2025 by mělo být docíleno toho, že plastové lahve budou obsahovat 25 % recyklovaných plastů, a do roku 2030 by toto číslo mělo stoupnout až na 30 %.

Rozhodnutí Rady Evropské unie bude nyní zveřejněno v Úředním věstníku Evropské unie a směrnice poté vstoupí v platnost 20 dní po vyhlášení. Členské státy budou mít dva roky na to, aby hlavní prvky nové legislativy zavedly do svých zákonů. Další povinnosti výrobců musí být v závislosti na druhu výrobku provedeny až do roku 2024.

Plasty pomalu mizí i v Česku

Do iniciativy za lepší životní prostředí se už dříve zapojilo několik tuzemských firem, kterých se problém s plasty ve velké míře týká. Na dnešní schválení nového nařízení zareagoval také internetový supermarket Košík.cz, který k dnešnímu datu ze své nabídky vyřadil poslední jednorázové plastové obaly. Zákazníkům místo toho nabízí ekologičtější alternativy, kterými jsou například materiály vyrobené z cukrové třtiny, kompostovatelného papíru, dřeva nebo speciálních C-PLA bioplastů.

plastic-waste-ocean-sea-min

Oceány jsou zamořené plastovým odpadem

Jednorázové plasty již před časem začal nahrazovat také konkurenční Rohlik.cz Tomáše Čupra či tuzemský fastfood UGO a obecně jsou velkým tématem především kelímky, v nichž si lidé každý den vychutnávají svou kávu. Své „protiplastové“ iniciativy dlouhodobě podporuje IKEA a přidávají se i další velcí hráči jako Lidl či Starbucks.

Nadměrné užívání plastů nevede pouze ke znečišťování planety plasty samotnými. Jejich užívání zvyšuje také riziko zvýšené existence skleníkových plynů a spotřebu ropy vzhledem k tomu, že plasty jsou vyráběny právě z ropných derivátů. I to se někteří vědci snaží změnit. Pokud by nadále bylo užíváno takové množství plastů jako doposud, na jejich výrobu by do roku 2050 připadalo 20 % celkové spotřeby ropy a 15 % emisí skleníkových plynů. V mořích by tak nakonec bylo více plastů než ryb.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Freshlabels poprvé expandují do zahraničí. Nový Backpack Store otevřeli v samotném srdci Berlína

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

jan-bouska-jakub-veselsky-freshlabels-min

Zakladatelé Freshlabels Jan Bouška a Jakub Veselský

0Zobrazit komentáře

Český concept store Freshlabels Jana Boušky a Jakuba Veselského se rozhodl svou nabídku s unikátním kurátorským přístupem poprvé představit v kamenné prodejně v zahraničí a vybral si pro to rovnou centrum Berlína. V minimalisticky zařízeném obchodě zde nenabídne celý svůj sortiment, ale místo toho se snaží zaujmout specifickým výběrem batohů, tašek, cestovních zavazadel a dalších podobných doplňků.

Jakub Veselský ke zvolenému místu prodejny říká: „Německo je výzva. Máme rádi neprošlapané cesty a věříme, že náš koncept je natolik unikátní, aby uspěl i na západ od našich hranic. Není to určitě jednoduchý trh, ale zároveň v něm vidíme spoustu výhod a obrovský potenciál.“ Freshlabels Backpack Store se nachází ve čtvrti Mitte, která je přímo v centru německé metropole a je tedy hojně navštěvována nejen domácími, ale také turisty.

freshlabels-berlin2-min

Nový obchod Freshlabels v Berlíně

Podle některých cestovatelských webů se mnoho turistů při návštěvě Berlína může i pro několikadenní pobyt omezit právě pouze na Mitte, protože je zde mnoho k vidění, například slavná Braniborská brána, Ostrov muzeí nebo náměstí Alexanderplatz. Při procházení ulicemi této městské části tedy na Freshlabels nebude těžké narazit.

Freshlabels v roce 2006 vznikli jako e-shop se zajímavým konceptem kurátorského výběru nabídky. V ní se objevují světoznámé i lokální značky, z jejich portfolia jsou ale vybírány jen určité produkty, které zapadají do stylu Freshlabels, splňují jejich nároky na kvalitu a důležitá je i udržitelnost. Od roku 2006 firma otevřela několik kamenných obchodů v Teplicích a v Praze, v roce 2018 začala produkty z e-shopu rozesílat po celé Evropské unii a v blízké době chystá také spuštění plně lokalizované německé verze e-shopu.

vit-horky-brand-embassy

Přečtěte si takéVelký český exit. Světový lídr v digitalizaci zákaznické péče NICE kupuje startup Brand EmbassyVelký český exit. Světový lídr v digitalizaci zákaznické péče NICE kupuje startup Brand Embassy

Interiér německého kamenného obchodu navrhla architektka Lenka Míková, která se zaměřila na světlý prostor s odkrytými konstrukčními prvky. Ty tvoří přirozenou součást systému polic a věšáků, jež umožňuje prezentaci více než 250 batohů a obchod přitom zachovává vzdušnost. Mezi jeho další zajímavé prvky patří počítač s e-shopem a kabinka s obrazovkou pro prohlédnutí batohu na zádech ze všech úhlů.

jan-bouska-lenka-mikova-jakub-veselsky-freshlabels-min

Jan Bouška a Jakub Veselský z Freshlabels s architektkou Lenkou Míkovou

Německá pobočka Freshlabels zatím přitahuje hlavně české zákazníky, kteří s ní už jsou obeznámeni, ale firma očekává růst své atraktivity mezi zahraničními zákazníky díky dostupnosti, plánované lokalizaci e-shopu do němčiny a zmíněnému konceptu, který se podle zakladatelů Freshlabels v celém Berlíně nenachází. Nabídka kamenného obchodu se bude pravidelně obměňovat tak, aby představila širokou škálu produktů různých značek, kam kromě českých Alexmonhart a Braasi Industry patří i berlínský Ucon Acrbatics, pinqpong a Aevor.

Pro Freshlabels se jedná o důležitý krok, který je zároveň přirozenou součástí dlouhodobého růstu kurátorské značky. „Předpokládáme, že se letos tržby přiblíží 170 milionům. Meziroční růst zaznamenáváme ve výši 50 procent,“ dodává Jakub Veselský.

freshlabels-berlin-3D-min

Kabinka pro prohlédnutí batohu na zádech ze všech úhlů

freshlabels-berlin4-min

Nový obchod Freshlabels v Berlíně

freshlabels-berlin3-min

Nový obchod Freshlabels v Berlíně

freshlabels-berlin1-min

Nový obchod Freshlabels v Berlíně

Foto: Freshlabels/Alexandra Timpau