FlixBus oficiálně pohltil dalšího konkurenta. Autobusy Eurolines postupně zmizí i z českých silnic

Michal MarekMichal Marek

flixbus-praha

Foto: FlixBus

Autobus společnosti FlixBus u pražského Tančícího domu

0Zobrazit komentáře

Na začátku března FlixBus rozeslal tiskovou zprávu o tom, že chystá akvizici francouzské skupiny Transdev. Pod tu spadá známý evropský dopravce Eurolines a rovněž síť francouzských vnitrostátních linek isilines. Jelikož o akvizici informoval sám FlixBus a nejednalo se tedy o pouhé domněnky novinářů, záležitost byla brána za hotovou věc. Dne 30. dubna pak bylo vše stvrzeno podpisem smlouvy a akvizice je nyní oficiální. Její cena nebyla zveřejněna.

„Akvizice, jako je tato, by mohla upevnit naši pozici jedničky na trhu ve Francii a integrace dopravní sítě Eurolines a isilines by tak mohly umožnit náš další evropský rozvoj. Díky propojení by FlixBus mohl nabídnout ještě komplexnější a rozmanitější služby a dokázat tak oslovit širší publikum. Naším cílem je být první volbou cestovatelů napříč celou Evropou,“ komentoval chystanou akvizici v březnu spoluzakladatel FlixBusu Joachim Engert.

FlixBus_bus_1

Foto: FlixBus

Autobus společnosti FlixBus v Praze

Akvizice tradičního evropského přepravce Eurolines se ale zdaleka netýká jen zahraničních trhů. Kromě domovské Francie, Nizozemska, Belgie a Španělska působí Eurolines také v České republice, kde zastavuje hned v pětici měst. Dopravce provozuje například atraktivní linky z Prahy do Drážďan, Budapešti, Amsterdamu či Lille. Z České republiky nabízí Eurolines spojení do více než 20 evropských zemí a téměř 150 měst. Celkově pak společnost propojuje více než 500 evropských destinací.

Nákup největších evropských konkurentů

Pro FlixBus tedy může akvizice zajistit další skokový nárůst počtu linek napříč Evropou a samozřejmě také eliminaci jednoho z největších evropských konkurentů. V minulém roce pro změnu FlixBus pohltil polského velikána Polskibus a švédskou jedničku na poli autobusové dopravy Swebus.

Německý poskytovatel autobusové přepravy akvizicí získává všechny aktivity Eurolines i samotnou tradiční značku. Ta tedy ze silnic postupně vymizí a autobusy se převlečou do klasického zeleného hávu FlixBusu. Zároveň se dá očekávat integrace jízdních řádů obou značek a FlixBusem bychom se tedy mohli brzy svézt v nových časech a do nových destinací. Stejně tak je ale možné, že čeští cestující o některá spojení doposud provozované Eurolines naopak přijdou.

eurolines-bus

Autobusy Eurolines

Změny ale neproběhnou ze dne na den. Autobusy značky Eurolines a isilines budou na silnicích ještě nějakou dobu k vidění a také optimalizace jízdních řádů bude spíše postupná. Cílem do budoucna je ale samozřejmě jednotná a komplexní síť autobusových linek. Podobný průběh ostatně měla i loňská akvizice Polskibusu, kdy červené autobusy byly ještě nějakou dobu po akvizici běžně k vidění, ale postupně se staly pevnou (a zelenou) součástí systému FlixBusu.

„Vzhledem k tomu, že k podpisu smlouvy došlo teprve nedávno, jakékoliv konkrétnější plány prozatím nejsou k dispozici. Po vyhodnocení stávajících aktivit obou značek ale samozřejmě budeme pracovat na tom, co umíme nejlépe – abychom zákazníkům přinesli tu nejlepší nabídku, a to jak ve výběru destinací, tak i v úrovni kvality služeb. Aktuálně bude vše fungovat tak jako doposud, tedy že značky Eurolines a isilines zatím budou vidět a k jakékoliv změně dojde pomalu,“ komentuje pro CzechCrunch nadcházející plány FlixBusu mluvčí pro český a slovenský trh Martina Čmielová.

FlixBus_bus_4

Foto: FlixBus

Autobus společnosti FlixBus u pražského hlavního nádraží

Na trzích, kde Eurolines působí, budou na převzetí obchodních aktivit dohlížet příslušní regionální ředitelé FlixBusu. Skupina Transdev nezaniká a ponechá si své aktivity v oblasti B2B pronájmu autobusů v domovské Francii. Sdružení aktivit FlixBusu s nově nakoupenými dopravci bude usnadněné tím, že FlixBus i Eurolines a isilines fungují na podobné obchodní bázi. Firmy nevlastní žádné autobusy a nezaměstnávají žádné řidiče, ale spolupracují s regionálními dopravci, kteří pro ně linky provozují.

FlixBus již v lednu oznámil, že se stal největším poskytovatele autobusové přepravy na světě. Pomohla mu k tomu expanze po Evropě, vstup do Spojených států i pohlcení již zmíněného Polskibusu a Swebusu. Nynější akvizice zásadního evropského hráče Eurolines pozici německé firmy dále upevňuje.

regiojet-radim-jancura

Přečtěte si takéŽelezniční dopravce RegioJet loni skončil v zisku a dál roste. Za první čtvrtletí vydělal 18 milionů korunŽelezniční dopravce RegioJet loni skončil v zisku a dál roste. Za první čtvrtletí vydělal 18 milionů korun

Na českém trhu je největším konkurentem FlixBusu známý provozovatel žlutých autobusů RegioJet Radima Jančury, a to jak na poli vnitrostátním, tak i v oblasti mezinárodní přepravy. V rámci konkurenčního boje chystá Jančurův RegioJet navázat bližší spolupráci s novým soupeřem FlixBusu, francouzským BlaBlaBusem. Ten patří provozovatelům známé platformy BlaBlaCar pro spolujízdu. RegioJetu by francouzský nováček do budoucna mohl pomoci s prodejem jízdenek, a to především zahraničním turistům, pro které se bude díky mezináronímu marketingovému dosahu jednat o známější značku, než jakou je stále především tuzemský RegioJet.