Velký český exit. Světový lídr v digitalizaci zákaznické péče NICE kupuje startup Brand Embassy
Na české startupové scéně se zrodil další velký úspěch. Vít Horký a Damián Brhel prodali veškeré své podíly ve startupu Brand Embassy, který za osm let na trhu mimořádně vyrostl a se zákaznickou péčí pomáhá těm největším globálním hráčům. V transakci, na jejíž druhé straně stojí světový lídr v digitalizaci zákaznické péče, izraelská společnost NICE, prodávají své podíly i všichni investoři včetně českých fondů Rockaway Capital a Reflex Capital.
Brand Embassy se podařilo z pražského Karlína vyvinout unikátní software, který v sobě integruje a analyzuje všechny příchozí požadavky od zákazníků napříč digitálními kanály, což zásadně usnadňuje práci zákaznické lince v době, kdy lidé místo zvednutí telefonu otevírají Messenger nebo WhatsApp. Fakt, že si nyní český startup vyhlédla nadnárodní jednička ve svém oboru, oceňuje jeho kvality.
Ani jedna ze stran se nicméně rozhodla nekomentovat částku, za kterou NICE 100% podíl v Brand Embassy odkoupil. Jedním z důvodů je i skutečnost, že mezinárodní gigant je obchodovaný na newyorské a telavivské burze, kde se jeho aktuální tržní hodnota pohybuje kolem 8,8 miliardy dolarů. Ještě minulý týden přitom byla tržní valuace zhruba 8,1 miliardy dolarů. Pak ovšem NICE oznámil pozitivní finanční výsledky (meziroční růst obratu v Q1 o 12 % na 378 milionů dolarů) a do růstu ceny akcií se promítla i právě oznámená akvizice Brand Embassy.
Řešení od českého startupu, který zaměstnává kolem padesáti lidí, bude v rámci NICE začleněno do stávající služby CXone, čímž vznikne unikátní platforma, umožňující správu, analýzu a řízení více než 35 různých digitálních komunikačních kanálů. Mezi nimi nechybí například e-maily, live chat i videochat, zprávy na Facebooku, WhatsAppu, Apple Business Chatu, LinkedInu, Twitteru a dalších, na což se právě soustředil i český startup.
Akcelerace dlouhodobé vize
„Dnešní zákazník na telefonní linku tolik nevolá, použije místo toho WhatsApp, mobilní aplikaci nebo chat. Právě pro takového zákazníka jsme náš produkt postavili a jsme nadšení, že se nyní spojujeme s lídrem na globálním trhu, díky němuž můžeme akcelerovat naši dlouhodobou vizi,“ říká Vít Horký, zakladatel a CEO Brand Embassy, po jehož boku stál od začátku jako spoluzakladatel a CTO Damián Brhel. Oba by měli spolu s kolegy nadále pracovat na svém produktu i v rámci NICE.
Vedle pražského sídla má Brand Embassy zastoupení také v Bostonu a Londýně, jelikož jeho řešení už využívá přes 100 mezinárodních firem včetně těch největších jako T-Mobile, Vodafone, Home Credit, Samsung či Alibaba, a v posledních letech tuzemský startup registroval pravidelně více než 100% meziroční nárůsty. Ani tady ale přesněji čísla komentovat nechce. Ostatně jen před několika týdny v rozhovoru pro CzechCrunch sám Vít Horký říkal, že obří kontrakt s velkým operátorem za více než milion dolarů, který jeho firma podepsala, je teprve začátek.
Nakonec se ukázalo, že je to tak trochu i symbolický konec samostatného působení Brand Embassy, které se nyní začlení do zmíněné služby CXone. Z ní se stane nejkomplexnější řešení pro jednoduchou integraci jakéhokoliv digitálního kanálu do každodenního provozu zákaznické péče. NICE dnes poskytuje svůj produkt více než 25 tisícům firmám ve více než 150 zemích a českému startupu tak umožní oslovit ještě zásadně větší počet klientů.
„CXone je dnes zavedeným lídrem trhu, a to především díky své silné integraci a těm nejlepším službám na trhu – například WFO, analytice a omnichannelu,“ říká Barak Eilam, CEO NICE. „Díky tomu je ideální volbou pro podniky všech velikostí, které postupně přecházejí na cloudová řešení a svou konkurenční výhodu hledají v analytice. Společně s Brand Embassy, a jejich zprvu průkopnickým, ale dnes už dobře prověřeným modelem, teď CXone umožňuje firmám plně se soustředit na své digitální strategie, a to vše pod jednou platformou.“
Brand Embassy původně vzešlo už v roce 2011 ze smíchovského akcelerátoru StartupYard a během své cesty nabralo na investicích kolem 7 milionů dolarů. Jedním z nejvýraznějších investorů byla skupina Rockaway Capital Jakuba Havrlanta, která s dvojicí spoluzakladatelů aktivně spolupracovala v posledních šesti letech.
Podle vyjádření Dušana Zábrodského, investičního partnera v Rockaway, se investice jeho fondu v rámci transakce zhodnotila pětinásobně. I podle toho a dalších finančních indikátorů CzechCrunch odhaduje, že by se cena transakce měla pohybovat v desítkách milionů dolarů, ale její aktéři ji komentovat nechtějí.
„Příběh Brand Embassy a hlavně jejich přístup může posloužit jako inspirace pro ostatní startupy z našeho regionu. Globálního úspěchu lze opravdu dosáhnout, není to ale zadarmo,“ říká Dušan Zábrodský k úspěšnému exitu českého startupu.
Vedle Rockaway podobně dlouho Brand Embassy podporoval také Ondřej Fryc prostřednictvím svého Reflex Capital (na začátku ještě jako Spread Capital) a peníze včetně svých kontaktů a know-how do projektu vložila i celá řada angel investorů z celého světa. Nyní všichni stávající podílníci ze startupu vystupují.