Zuzana Maderová z Enehano: Mise Silicon Valley aneb na co se při první startupové cestě připravit

Zuzana Maderová z Enehano Solutions

0Zobrazit komentáře

Sny by se měly plnit. Pro nejeden český startup není takovým snem nic menšího, než obstát v Silicon Valley. Své o tom ví i Zuzana Maderová z českého startupu Enehano Solutions, který pomáhá firmám s efektivnějším řízením jejich byznysu za pomoci CRM platformy Salesforce. Právě Zuzana Maderová se jako Expansion and Business Development ředitelka Enehana na misi do San Franciska vydala a pro CzechCrunch posílá exkluzivní zápisky ze své cesty.

Pro expanzi na americký trh jsme se jako Enehano rozhodli kvůli referencím. Měli jsme štěstí, že si nás na implementaci automatizace obchodu Salesforce vybral česko-americký Productboard a po úspěšné implementaci nás doporučil i svému obchodnímu partnerovi, který hledal firmu, se kterou dodávat Salesforce.

Když jsme se pak rozhodovali, zda je lepší snažit se prorazit v Německu či Velké Británii bez referencí, nebo ve Spojených státech s referencemi (navíc od velmi sexy značky), byla to nakonec poměrně jednoduchá volba. Význam reference Productboardu se ukazuje hlavně nyní, když oslovujeme samotné VCs a zmíníme, že Productboard je zainvestovaný například Index Ventures. Takže s referencemi je určitě dobré dát si práci a používat je co nejvíc.

san-francisco

San Francisco

Po samotném rozhodnutí jít do Spojených států by mělo být jedním z prvních a nejdůležitějších kroků nastavení jasných a reálných cílů, což je podle mě čtvrtina úspěchu, ne-li víc. Já jsem se do Silicon Valley vypravila s několika hlavními cíli:

  • Dokázat, že na trhu můžeme uspět a že máme v Bay Area zákazníky. Zároveň prověřit získání dalších case studies v rámci B2B SaaS.
  • Definovat UVP Enehano podle feedbacku z trhu.
  • Vytvořit nový Pricing model.
  • Najít ředitele pro Spojené státy.

Jen nadšení nestačí

Asi nemusím příliš zdůrazňovat, že jen entuziasmus vám na začátku nepomůže. Určitě si dejte práci s přípravou na první cestu. Vybrala jsem pár věcí, které mi pomohly a můžou se hodit i vám. Z takových těch všeobecných praktických rad bych doporučila řešit víza (B-1) aspoň dva týdny předem. Dělají to sice na počkání, ale lepší je nechat si nějaký prostor, aby se člověk dostal na pohovor na ambasádě. Víza vám umožní zůstat ve Spojených státech po dobu šesti měsíců.

Před cestou si zařiďte ubytování v blízkosti centra, což znamená maximálně do 40 minut cesty po svých. Za ubytování v centru sice zaplatíte víc, ale pěšky nebo přes UberPool vás vyjde cesta na pár dolarů (ano, UberPool tu vyjde tak lacino jako MHD).

zuzana-maderova3

Zuzana Maderová z Enehano Solutions

Podobnou strategii radím i s coworkingem. Najděte si nějaký blízko Market St./Howard St./Union Square. Jsou sice nejdražší, ale všechny eventy a meetingy budete mít pěšky na nějakých 20 až 30 minut, což je k nezaplacení (my například sedíme v Galvanize). A jeden hack navíc, pokud máte Revolut Business Account, tak coworking WeWork je na tři měsíce zdarma – ve Spojených státech začínají a mají teď tuhle akci jako promo.

Jasná pravidla a definice

Základem byznysové předpřípravy je podle mě jasné zadání. V první řadě stanovení si KPIs a procentuálních scénářů jejich naplnění (např. jaký bude output, pokud naplníme na 50 procent – budeme pokračovat s expanzí?). Samotné KPIs by měly být nastavené reálně, aby nedemotivovaly. Souhlasím sice s tím, že je potřeba dávat si vysoké cíle, ale v tomhle případě je dobré myslet i na to, že často tam je člověk sám nebo ve dvou lidech.

Jasně stanovené by už předem mělo být i očekávání mezi Expansion leaderem a domovskou pobočkou. Trhy jsou naprosto jiné a nedá se očekávat, že když v České republice pracujete s velkými korporacemi, budete s nimi hned dělat i ve Spojených státech.

Dopředu si vypracujte i lead generation strategii – direct mailing, LinkedIn, eventy a tak dále. Počítejte s tím, že tady všichni mají naplánovaný program na pár týdnů předem. My jsme začali s oslovováním klientů dva týdny před odletem a bylo to tak akorát.

san-francisco2-min

San Francisco

Vylistujte si předem zajímavé skupiny na Meetupu, abyste sledovali jejich eventy. Mimochodem eventy se tu nejvíc hledají právě přes Meetup a zkusit můžete také Eventbrite nebo Startup Digest. Třeba Facebook tady totiž na business eventy nefrčí.

Praktické je také mít zařízený support team na „práci za počítačem“. Je dobré si uvědomit, že váš čas v Americe je drahý, a proto byste měli dělat hlavně to, kvůli čemu tam jste, což je na začátku hlavně budování vztahů a vytváření networku. Potenciál zdejšího trhu je obrovský, ale může trvat, než narazíte na toho jednoho správného člověka nebo firmu. Počítejte rovněž s tím, že vás čeká dlouhodobé budování vztahů. Všichni se s vámi totiž rádi potkají, ale na prvním meetingu se byznys nedělá.

To nejdůležitější v prvních dvou týdnech

Pravidlo číslo 1: po příletu se ze všeho nejdřív zbavte jet lagu, jinak vám dokáže pořádně zavařit. Vřele pak doporučuji sehnat si kolo, buď přes Craiglist, nebo si předplatit nějakou službu. Je to velmi pohodlné, kolo vezmete a pak ho necháte jednoduše na veřejných stojanech. Jestli budete mít vlastní kolo, určitě nezapomeňte na zámek. Právě kola se totiž v San Francisku kradou nejvíc.

Byznysově byste měli právě teď, v prvních dnech, nejvíc těžit z dobré domácí přípravy. Pokud jste ji nepodcenili, tak vás čeká hlavně nastavení pravidelného updatu s firemní centrálou v České republice. A asi nejdůležitější je podle mě na začátku vytvoření dobrého časového plánu, zejména pokud jste ve Spojených státech součástí nějakého inkubátoru (v našem případě přes CzechAccelerator) nebo máte na místě pravidelný mentoring. Mně se osvědčilo, stanovit si s mentorem pravidelné meetingy, od kterých se pak odvíjejí ostatní schůzky a všechny další akce.

Teď už musím končit, čekají mě další meetingy, ale naše dobrodružství v Křemíkovém údolí rozhodně nekončí.

Michal Menšík z DoDo: Nezahlcujme města dalšími auty. Budoucnost městské logistiky je v dokonalém plánování

Michal MenšíkMichal Menšík

michal-mensik-dodo-inveoKomentář

Foto: DoDo

Michal Menšík, CEO DoDo

0Zobrazit komentáře

Udržitelnost, chytré plánování, autonomní technologie, i to jsou spojení, které v souvislosti s chytrými městy slýcháváme stále častěji. Jak je ale nastavit a především aplikovat do reálného provozu a situací? Nejen na to se pokouší ve svém blogpostu najít odpověď zakladatel donáškové služby DoDo a softwarové společnosti Inveo Michal Menšík.

Městská logistika je dynamicky se vyvíjející obor, kterému je v posledních letech právem věnováno čím dál více pozornosti. Objem přepravovaných zásilek totiž roste a velice rychle se rozvíjí rovněž segment tzv. „same-day deliveries“, tedy zásilek, které je potřeba doručit ve stejný den. Například dle studie McKinsey & Company má trh se same-day delivery vyrůst do roku 2025 až dvacetkrát a v den podání bude v té době doručena celá čtvrtina všech zásilek.

Doručení ve stejný den a doprava v rámci tzv. poslední míle s sebou nicméně nesou řadu výzev. Právě poslední etapa rozvozu, kdy zboží putuje až do rukou koncového zákazníka, je v celém logistickém procesu etapou nejsložitější a nejdražší. Tvoří dokonce 53 % z celkových nákladů spojených s pohybem zboží a je tedy nákladnější než přeprava zboží mezi vzdálenou továrnou na jiném kontinentu a cílovým městem.

Chytrá logistika šetří město

Protože městská logistika je extrémně náročná na plánování, moderní logistická firma by měla splňovat jeden klíčový aspekt – být primárně technologickou a daty poháněnou společností. Nasbíraná data (o pohybu kurýrů, aktuálnímu provozu, ale i nejrůznějších výkyvech poptávky) je následně potřeba analyzovat a v reálném čase promítat do dalších platforem pro plánování. Na základě těchto dat je možné koordinovat zakázky tak, aby byla maximálně efektivně využita kapacita kurýrů i aut. Kromě úspory nákladů se takovéto plánování mimo jiné pozitivně promítne také do dopravní situace ve městě.

praha-prague2

Trendem posledních let, a především urbanistickou výzvou metropolí, je udržitelnost, a to i ve vztahu k dopravě. Zahlcená města proto hledají nové způsoby, jak řešit komplikovanou dopravní situaci a omezit nadužívání aut. Na druhé straně však stojí rostoucí segment e-commerce, který klade zejména na městskou logistiku vysoké nároky. Moderní e-shopy i restaurace, které využívají rozvoz, proto stále častěji využívají specializované logistické služby. Ty mají know-how a pokročilý systém, díky čemuž mohou zboží rozvážet rychleji, levněji a šetrněji k životnímu prostředí, protože dokáží maximálně efektivně využít svůj vozový park.

Budoucnost městské logistiky a zároveň velká síla DoDo spočívá mimo jiné ve správném balancování portfolia klientů tak, aby byla poptávka z jejich strany rovnoměrně a bez velkých výkyvů rozložena do celého dne. Zde opět přichází ke slovu přístup založený na datech, díky kterému lze analyzovat potřeby různých typů byznysu. Rozvážení jídla z fastfoodu má špičku přes oběd a přes večeři, potraviny si lidé nejčastěji nechávají dovézt v momentě, kdy přichází domů z práce, a třeba kancelářské potřeby chtějí lidé do práce obvykle dovézt dopoledne.

vlastimil-hrabal-oriente

Přečtěte si takéVlastimil Hrabal: Jak se rozjíždí asijský startup se zakladatelem Skypu a čínskými milionářiVlastimil Hrabal: Jak se rozjíždí asijský startup se zakladatelem Skypu a čínskými milionáři

Klíčem k úspěchu je dobře nastavená spolupráce s různými typy partnerů a vyvážení jejich portfolia tak, aby byli kurýři vytížení rovnoměrně po celý den, a samozřejmě tak, aby bylo o všechny typy rozvozu relevantně postaráno. Díky diverzifikaci portfolia zákazníků mají kurýři DoDo rovnoměrný přísun zakázek a jsou po celý den efektivně využiti.

Drony ani autonomní vozy nás v dohledné době nespasí

V následujících měsících a letech čeká městskou logistiku překotný vývoj. Využití může nalézt technologie strojového učení a bude se ještě více prohlubovat samotná práce s daty. Moderní logistika je obor, který s daty stojí a padá. Díky strojovému učení bude možné dále zlepšovat plánování a s vysokou přesností predikovat objednávky. Díky tomu bude možné na ně reagovat ještě dříve, než budou skutečně vytvořeny. Ze zvýšení efektivity celého systému městské logistiky bude profitovat především koncový zákazník, pro kterého to bude znamenat ještě rychlejší dodávky zboží či třeba jídla.

dodo-kuryr1

jiri-smejc

Přečtěte si takéŠmejc se vrací ke své Emmě. Ta miluje Balkán a straní se realitŠmejc se vrací ke své Emmě. Ta miluje Balkán, kupuje firmy od čtvrt miliardy výš a straní se realit

S městskou logistikou je často spojovaná možnost využití doručovacích dronů či autonomních vozů. Vzhledem k přetrvávajícím legislativním překážkám, především v Evropě, se ale v nejbližších letech jejich využití pravděpodobně nedočkáme. Mnohem blíže realizaci jsou inovace na poli samotného předání zásilky zákazníkovi. DoDo již nyní pracuje například na možnosti doručování zásilek do kufrů aut a zajímavou roli mohou v městské logistice do budoucna hrát i prvky chytré domácnosti. Mohlo by být například možné odemknout na dálku kurýrovi garáž a nechat si do ní doručit nové pneumatiky.

Nejen kvůli boomu v oblasti e-commerce rapidně roste objem zboží přepravovaného po městě a spolu s tím rostou také požadavky na rychlost a kvalitu doručení. Městskou logistiku proto čeká v příštích letech rychlý rozvoj založený především na využití nejmodernějších technologií. Firmy zaměřené na městskou logistiku musí disponovat daty a technologickým know-how, aby dokázaly na rostoucí požadavky ze strany zákazníků reagovat, a to s ohledem na životní prostředí, komplikovanou dopravní situaci ve městě i cenovou náročnost poslední míle.

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel