Pracovní výkonnost zaměstnanců je každý den ovlivňována celou řadou faktorů. Ať už se jedná o jejich fyzickou či psychickou pohodu, samotný obsah a formu jejich práce, ale také o to, v jakém pracovním prostředí se pohybují. Správným prostředím v kancelářích se zabývá český startup The Greenest Company, který vnáší do kanceláří kus přírody snoubící se s moderními technologiemi, zlepšující akustiku prostoru, kvalitu ovzduší a celkovou pohodu zaměstnanců, kteří v kancelářích pracují.
Pro co nejlepší optimalizaci pracovního prostředí začala The Greenest Company provádět tzv. Space Monitoring. Díky němu firma získává velké množství dat, na základě kterých se klient dozvídá, jak kvalitní prostředí jeho kanceláře poskytují, jak moc se v nich dá soustředit, zda jsou prostory využity správně, co se dá zlepšit a na čem ušetřit.
„Prostředí na nás má ohromný vliv. Na náladu, spokojenost, soustředění, na práci, na naše zdraví… A nejde jen o estetiku – hlavní roli ve skutečnosti hraje kvalita vzduchu, akustika, četnost vyrušení, hladiny CO2 a další faktory. Jenže dosud neexistoval jednoduchý způsob, jak kanceláře objektivně měřit. Tak jsme ho navrhli,“ říká Jindřich Fialka, spoluzakladatel českého startupu The Greenest Company.
Space Monitor od The Greenest Company
Na mysli má speciální zařízení pro monitoring prostředí, kterým je kávovník Space Monitor. Rostlina zasazená do elegantního květináče se výrazně liší od klasických monitorovacích krabiček. V praxi to funguje tak, že rostlinka se na týden stává příjemnou součástí monitorované kanceláře, zatímco její senzory umístěné v květináči sbírají data a sledují hladinu CO2, akustiku, teplotu a vlhkost vzduchu, četnost vyrušení nebo světelné podmínky, které v místnosti panují. Zároveň je v rámci monitoringu pomocí online dotazníků zjišťován i názor zaměstnanců na prostředí, ve kterém pracují.
Netradičně technologicky vyspělý kávovník tímto způsobem nashromáždí zhruba 350 tisíc datových záznamů až z 50 metrů čtverečních plochy kanceláří, přičemž obvykle měření probíhá v sestavě 10 kávovníku pro pokrytí většího prostoru. Data jsou následně zpracována big data analýzou a na jejím základě je vyhodnocena kvalita prostředí na jednotlivých kancelářských patrech či v celém kancelářském prostoru.
A jaký může být výsledek? „Jednomu z klientů jsme například doporučili plošně snížit teplotu o 1 °C, což může v jeho případě na patře s 350 lidmi mít reálný dopad na zvýšení soustředění zhruba o 20 procent. Jelikož mají na patře spoustu zasedaček, kanceláří a šest různých open spaců, bylo důležité, že jsme přesně řekli, která místa mají jaké problémy a proč, a co se s tím dá dělat,“ prozrazuje pro CzechCrunch Jindřich Fialka.
Space Monitor od The Greenest Company
Pro každou zónu je vypočítán index soustředění, index spokojenosti a porovnává se vnímaná kvalita s tou naměřenou. Spolu s nimi The Greenest Company zhotovuje i doporučení, která pomohou zvýšit soustředění a produktivitu zaměstnanců a přispívají i k jejich duševnímu a fyzickému zdraví. „Dopad je přitom obrovský – jsou kanceláře, ve kterých hladiny CO2 nebo akustiky dosahují hodnot, při nichž lidský mozek reálně funguje jen na 50 % nebo méně,“ dodává Fialka.
The Greenest Company prozatím nabízí monitoring kanceláří jako službu, která zahrnuje samotné měření i následnou analýzu, interpretaci dat a doporučení. Nasadit si hi-tech kávovník na jednom kancelářském patře o rozloze 1 tisíc metrů čtverečních vyjde zhruba na 50 tisíc korun, přičemž cena je počítána vždy podle měřených zón. Měřicí přístroje zatím český startup samostatně neprodává, ale Jindřich Fialka nevylučuje, že k tomu v budoucnu dojde.
Města jsou zahlcená auty, čímž trpí prakticky všichni jejich obyvatelé. Je navíc zřejmé, že valná většina aut není využita naplno a automobilová doprava po městě je neefektivní. Svůj díl viny na přeplněných ulicích nesou i služby přepravující pasažéry či zboží a lidé z oboru proto hledají cesty, jak efektivitu a vytíženost aut zvýšit.
Zajímavou případovou studii, která ukazuje, jak může sdílení dat a jejich správné pochopení vést ke zvyšování efektivity při pohybu po městě, spolu minulý týden v budově pražského Centra architektury a městského plánování (CAMP) odprezentovali šéf přepravní aplikace Liftago Ondřej Krátký a Tomáš Havryluk z největšího českého e-shopu Alza.cz. Data obou firem ukázala, že kdyby byla lépe využívána auta, která již jsou na silnici a jedou konkrétní trasu, městu by se mohlo značně ulevit. Trasy taxikářů a kurýrů se totiž mnohdy shodují.
Potenciál v kombinaci přepravy lidí i zboží
Hlavní slovo měl Ondřej Krátký, který stojí v čele platformy Liftago, jež funguje podobně jako třeba Uber či Bolt a sdružuje licencované taxikáře. Podobně jako mnoho dalších oborů, i taxikářské řemeslo má přes den různé výkyvy a řidiči nejsou po celý den vytíženi rovnoměrně. Stejně tak není vždy plně obsazen jejich vůz a ve světě se tedy již různě experimentuje s různými formami utilizace vozů a řidičů přepravních služeb.
Tomáš Havryluk z Alzy, Ondřej Krátký z Liftaga a pražský primátor Zdeněk Hřib
Může jít o tzv. carpooling, kdy stejnou cestu sdílí více pasažérů a o jízdné se tedy podělí, nebo o delivery pooling, kdy je volná kapacita vozu využita pro převoz zásilky, což opět zlevní přepravu jak pro pasažéra, tak pro adresáta zboží. Není to ale tak, že by balík a pasažér museli nutně jet spolu. Taxikáři se mohou rozhodnout si přivydělat rozvozem zboží také v momentech, kdy je poptávka ze strany lidí nízká a řidič by tak zbytečně čekal na zákazníka.
Ať tak či onak, Liftago v kombinaci přepravy lidí a zboží vidí potenciál a postupně přichází s aktivitami, které to dokládají. Již v březnu firma oznámila spolupráci se Zásilkovnou, v rámci které řidiči Liftaga přivezou balík z e-shopu až k zákazníkovi do 90 minut. Liftago má navíc zájem o mnohem širší spolupráci na poli městské logistiky. Ve spolupráci s Alzou a Institutem plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) nechalo zpracovat data o pohybu řidičů Liftaga v průběhu dne a data Alzy o místech doručení zásilek po Praze, aby se mohlo zkoumat, kde možná spolupráce dává smysl.
Taxikáři i kurýři jezdí stejným směrem
Efektní vizualizace IPR vycházející z první sady nasdílených přepravních a logistických dat ukázaly, že volné kapacity řidičů Liftaga mimo „špičku“ se kryjí s poptávkou Alzy pro doručování zásilek. V době dopravní špičky navíc mohou taxikáři stejným směrem odvézt zásilky i pasažéry naráz. Pokud by firmy na základě data lépe spolupracovaly a auta by se díky tomu pohybovala efektivněji, městu by se dle Ondřeje Krátkého výrazně ulevilo.
Žluté nástupní body ukazují hustotu taxikářské sítě Liftaga. Modrá barva značí oblast 5-minutové dostupnosti taxíku pro rozvoz zásilek z pobočky Alza.cz v Holešovicích.
„V současnosti je situace taková, že jak e-commerce, tak samotné taxislužby kvůli nárůstu byznysu přidávají do ulic víc a víc aut, která nejsou po celou dobu plně vytížená. Spolupráce se Zásilkovnou nám umožnila vytvořit API pro zásilky, přes které může kapacitu taxikářů využívat jakýkoliv e-commerce hráč ve všech městech, kde Liftago působí,“ popisuje konkrétní kroky Liftaga v této oblasti Ondřej Krátký.
„Právě analýza poptávky Liftaga a Alzy totiž naznačuje, že taxikáři naší platformy mohou odbavit velkou část zásilek e-commerce nebo zredukovat potřebné množství kurýrů v ulicích,“ vysvětluje Krátký a dodává, že v dopravně nejzatíženějších částech města až v 85 % případů zároveň jede stejným směrem taxikář Liftaga i kurýr s balíčkem Alzy.
Jak už to ale u dobrého byznysového nápadu bývá, koncept, který kombinuje přepravu lidí a zásilek, čímž lépe vytěžuje taxikáře, není výhrou jen pro životní prostředí a dopravu ve městě. Jedná se také o dobrou obchodní příležitost pro samotné taxikáře i provozovatele platformy, který má z každé jízdy a doručení provizi. Vydělá ale také zákazník.
Foto: Liftago
Ondřej Krátký, CEO Liftaga
Taxikáři ve službách e-shopů totiž otevírají možnosti pro rozvoz i v časech, kdy e-commerce standardně zásilky nerozváží, tedy například o víkendech či v pozdních večerních hodinách. Síla trhu zde navíc může sama o sobě optimalizovat vytížení řidičů. V hlušších místech, kdy nejsou taxíky příliš využívány, mohou e-shopy promovat rozvozová okna, která taxislužbu vytíží právě ve „hluchých“ časech, a tím stáhnout komerční přepravu zboží do časů mimo dopravní špičky.
Sdílení dat pomáhá rozvoji města
Prezentace v Centru architektury a městského plánování ale nebyla jen o jedné konkrétní spolupráci komerčních subjektů, které se rozhodly zužitkovat data, jež shromažďují. Vystoupení mělo za cíl především ukázat, že data jsou mocným nástrojem, který může v rukou správných lidí výrazně zvyšovat efektivitu, vytvářet obchodní příležitosti a pomoci městu i všem jeho obyvatelům, kteří v něm žijí a denně se jím pohybují
To potvrzuje i primátor Prahy Zdeněk Hřib, který do CAMPu rovněž dorazil. „Při provozu města vznikají data, která je možné anonymizovaně využívat ke zlepšení situace, v tomto případě té dopravní. Sdílení dat jednoznačně podporuji, je podstatou moderních chytrých měst,“ komentoval Hřib prezentované výsledky.
Firmy mohou svá data sdílet s IPR a přispívat tak k rozvoji města v různých oblastech. Ochota firem data sdílet se ale liší a velmi závisí na jejich chuti, potřebě nebo motivaci s Prahou či IPR spolupracovat. „Liftago je jednou z nejaktivnějších firem, co se týče zájmu o datové sdílení, častěji se setkáváme se snahou firem data nabízet komerčně. Obecně se ale situace mění a možností přibývá,“ komentuje Jiří Čtyroký, ředitel Sekce prostorových informací IPR.
Nastavení firem v tomto směru se tedy snad mění a město by postupem času mohlo získávat více užitečných dat. Dokazuje to i právě datový příspěvek Alzy a komentář Tomáš Havryluka, místopředsedy jejího představenstva. „První reakce jednotlivců i firem ke sdílení dat je opatrná. Člověk vždy přemýšlí, než je dá z ruky, ale hodnota, kterou lze vytěžit, je mnohem větší.“
Praha
Hodnotu dat potvrzuje i Jiří Čtyroký z IPR: „Pro IPR jsou tato data zajímavá hlavně pro analýzy pro územní a dopravní plánování, umožní nám totiž vidět chování v území z jiných úhlů a pomůže nám to vysvětlit některé fenomény, které jinak spíše tušíme, nebo o nich ani nevíme. Současně nám to může pomoci najít nové způsoby řešení. Nová data jsou samozřejmě vždy jen doplňkem, ale mnohdy velmi zajímavým.“
Přesto, že data soukromých společností mohou mít pro město velký význam a posouvat ho kupředu, Jiří Čtyroký není zastáncem myšlenky, aby bylo sdílení povinné. „Myšlenka povinného sdílení dat není dle mého názoru správná cesta, zejména ne ve vztahu k soukromým firmám. Potenciál sdílení musí být založen na pozitivní motivaci vzájemné výhodnosti. Firmy mohou z principu sdílet jen taková data, jejichž uvolnění je nepoškodí. U veřejných subjektů je to trochu jiná otázka, ale jsem přesvědčen, že ani tady není produktivní sdílet všechno, co má podobu dat,“ doplňuje Čtyřoký.
Cyklostezky, stojany či krátkodobá stání pro kurýry
A kde mohou data pomoci? V rámci diskuze s primátorem Prahy Zdeňkem Hřibem a náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem zaznělo, že data nově sdílí například společnost Lime, která v Praze funguje od loňského roku. Provozovatelé sdílených koloběžek či kol totiž mohou sdílením anonymizovaných dat o pohybu svých uživatelů přispět k podloženému budování infrastruktury pro cyklisty a speciálních stojanů či parkovišť na těch nejvhodnějších místech. O údaje o pohybu svých kol se v minulosti podělila i největší česká bikesharingová společnost Rekola.
Václavské náměstí v Praze
Data s IPR sdílí rovněž logistické společnosti jako například DoDo. „Institutu plánování a rozvoje jsme poskytli data o pohybu našich kurýrů, která mohou být dobře využita při budování dopravní infrastruktury. Městské logistice může výrazně pomoci například budování krátkodobých stání pro vyložení zásilky a díky datům, jako jsou ta od nás, může město tato místa budovat skutečně tam, kde jsou nejvíc potřeba,“ popisuje Michal Menšík, CEO startupu DoDo, který se právě na efektivní městskou logistiku zaměřuje.
Jak bylo patrné z příspěvků všech zúčastněných v CAMPu, data mají velkou sílu. Skvělou zprávou navíc je, že město má své odborníky, kteří jsou data soukromých společností schopni využít a interpretovat. To pro hlavní město znamená slušnou vyhlídku, že se infrastruktura bude vyvíjet skutečně účelně a na základě podkladů, které by město v takto komplexní podobě nemělo samo o sobě nikdy šanci získat.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.