Koloběžka s logem BMW. Německá automobilka přichází s vlastním elektrickým modelem do města

bmw-scooterxx

Foto: BMW

BMW E-Scooter

0Zobrazit komentáře

Koloběžky zažívají v posledních letech obrovský boom, a to hlavně díky jejich elektrifikaci a službám na jejich sdílení. Z dříve nevinného dopravního prostředku určeného hlavně pro děti se dnes stala neodmyslitelná součást dopravy pro malé i velké. Prodej a půjčování elekrokoloběžek se navíc ukázal být zajímavým byznysem, do kterého se snaží proniknout stále větší počet hráčů a některá jména mohou překvapit.

Čím dál více z nich pochází ze světa automobilového průmyslu – jako například BMW. Ano, i mnichovský výrobce luxusních automobilů s bohatou závodní historií plánuje v září tohoto roku zahájit prodej vlastní koloběžky, která vznikla v rámci spolupráce s výrobcem Micro Scooter. Vozy BMW se vždy daly charakterizovat jako automobily se skvělými jízdními vlastnostmi a vysokou cenovkou. Vysoká pořizovací cena zůstává i u koloběžky BMW E-Scooter, s jízdními vlastnostmi je to však o něco horší.

bmw-scooter3

Foto: BMW

BMW E-Scooter

E-Scooter totiž nabídne spíše průměrné jízdní parametry. Maximální rychlost 20 kilometrů v hodině a výkon 150 W, které koloběžce dává motor uložený v zadním kole, hladinu adrenalinu v těle příliš nerozvíří. Koloběžka nabízí dva brzdové systémy a přední a zadní světlo integrované přímo do rámu koloběžky. S koloběžkou se jezdec projede nanejvýše 12 kilometrů a pak mu dojde energie v baterii uložené v podlážce koloběžky. Její opětovné nabití na 100 % kapacity zabere dvě hodny.

Jedná se o průměrná čísla, která celá řada jiných výrobců snadno překonává. Z nejnovějších konkurentů můžeme zmínit americký Boosted, jehož elektrická koloběžka má ty nejvyšší ambice. Je maximálně odolná, má být rychlá i do kopců a po rovině jede až 38 kilometrů v hodině.

revolt-elektromotorka

Přečtěte si takéČeský carsharing Revolt nasazuje další elektrické motorky. Po Praze jich nově budou desítkyČeský carsharing Revolt nasazuje další elektrické motorky. Po Praze jich nově budou desítky

Po designové stránce koloběžka od BMW nikterak neuráží. Jednoduchá konstrukce s úsporným designem, jak jej BMW samo nazývá, je vyrobena z lehkých slitin, díky kterým koloběžka váží devět kilogramů. Celá je v matně černém laku, na boku najdeme velké nápisy BMW E-Scooter a chybět nesmí ani notoricky známé logo vrtule BMW, které však v tomto případě vyvolává jemné cukání koutků úst.

bmw-scooter-kids2

Foto: BMW

Dětské odrážedlo od BMW

Nyní se však dostáváme k největší slabině této koloběžky, kterou je, jak jsme již naznačili, její cena. I když koloběžka nebudí emoce svými technickými parametry, snadno toho dosahuje svou cenovkou 799 eur, tedy částkou atakující hranici 20 tisíc korun. Za tuto sumu můžete pořídit celou řadu o poznání výkonnějších koloběžek, ale uznáváme, že se žádná z nich nemůže chlubit logem BMW. Spolu se svou elektrokoloběžkou začne BMW nabízet i standardní koloběžku za částku pohybující se okolo 5 tisíc korun a její dětskou verzi, tedy spíše odrážedlo, za 3 tisíce korun.

Seat a další výrobci

Svou vlastní elektrickou koloběžku již představil také španělský Seat, patřící do koncernu Volkswagen. Jeho eXS KickScooter vznikl v rámci spolupráce se společností Segway-Ninebot a jedná se o poměrně sofistikovanou „smart“ koloběžku, která nabízí tři jízdní módy Sport, Normal a Eco. Koloběžku je možné ovládat buď prostřednictvím displeje, nebo skrze aplikaci v telefonu. Její maximální rychlost je 25 kilometrů v hodině, dojezd činí 45 kilometrů a o 300W výkon se stará elektromotor uložený v předním kole. Koloběžku je možné nabít na 100 % kapacity baterie za 3,5 hodiny a její váha je 12,5 kilogramu.

Na rozdíl od elektrického modelu od BMW, který dorazí až za pár měsíců, už Seat svou koloběžku prodává. V České republice je k mání za 16 299 korun, což znamená, že v porovnání s BMW dostanete za méně peněz mnohem lepší jízdní parametry. Německá automobilka tak podle všeho opravdu spoléhá na to, že zákazníky naláká na své logo.

SEAT-eXS-KickScooter2

Seat eXS KickScooter

Mezi další automobilové výrobce, kteří uvažují o výrobě vlastních elektrokoloběžek či elektrokol, patří například Ford, Tesla, GM, ale i Škoda Auto. Ford v listopadu minulého roku investoval 100 milionů dolarů do výrobce koloběžek Spin, ten samý měsíc oznámil Elon Musk, že Tesla uvažuje o výrobě vlastních elektrokol, a nedlouho poté ohlásilo i GM plán vyrábět dvojici městských elektrokol. Škoda Auto již své elektrokolo představila, prozatím však pouze jako koncept na autosalonu v Ženevě a prezentovala jím především své technické umění.