Koloběžka s logem BMW. Německá automobilka přichází s vlastním elektrickým modelem do města
Koloběžky zažívají v posledních letech obrovský boom, a to hlavně díky jejich elektrifikaci a službám na jejich sdílení. Z dříve nevinného dopravního prostředku určeného hlavně pro děti se dnes stala neodmyslitelná součást dopravy pro malé i velké. Prodej a půjčování elekrokoloběžek se navíc ukázal být zajímavým byznysem, do kterého se snaží proniknout stále větší počet hráčů a některá jména mohou překvapit.
Čím dál více z nich pochází ze světa automobilového průmyslu – jako například BMW. Ano, i mnichovský výrobce luxusních automobilů s bohatou závodní historií plánuje v září tohoto roku zahájit prodej vlastní koloběžky, která vznikla v rámci spolupráce s výrobcem Micro Scooter. Vozy BMW se vždy daly charakterizovat jako automobily se skvělými jízdními vlastnostmi a vysokou cenovkou. Vysoká pořizovací cena zůstává i u koloběžky BMW E-Scooter, s jízdními vlastnostmi je to však o něco horší.
E-Scooter totiž nabídne spíše průměrné jízdní parametry. Maximální rychlost 20 kilometrů v hodině a výkon 150 W, které koloběžce dává motor uložený v zadním kole, hladinu adrenalinu v těle příliš nerozvíří. Koloběžka nabízí dva brzdové systémy a přední a zadní světlo integrované přímo do rámu koloběžky. S koloběžkou se jezdec projede nanejvýše 12 kilometrů a pak mu dojde energie v baterii uložené v podlážce koloběžky. Její opětovné nabití na 100 % kapacity zabere dvě hodny.
Jedná se o průměrná čísla, která celá řada jiných výrobců snadno překonává. Z nejnovějších konkurentů můžeme zmínit americký Boosted, jehož elektrická koloběžka má ty nejvyšší ambice. Je maximálně odolná, má být rychlá i do kopců a po rovině jede až 38 kilometrů v hodině.
Po designové stránce koloběžka od BMW nikterak neuráží. Jednoduchá konstrukce s úsporným designem, jak jej BMW samo nazývá, je vyrobena z lehkých slitin, díky kterým koloběžka váží devět kilogramů. Celá je v matně černém laku, na boku najdeme velké nápisy BMW E-Scooter a chybět nesmí ani notoricky známé logo vrtule BMW, které však v tomto případě vyvolává jemné cukání koutků úst.
Nyní se však dostáváme k největší slabině této koloběžky, kterou je, jak jsme již naznačili, její cena. I když koloběžka nebudí emoce svými technickými parametry, snadno toho dosahuje svou cenovkou 799 eur, tedy částkou atakující hranici 20 tisíc korun. Za tuto sumu můžete pořídit celou řadu o poznání výkonnějších koloběžek, ale uznáváme, že se žádná z nich nemůže chlubit logem BMW. Spolu se svou elektrokoloběžkou začne BMW nabízet i standardní koloběžku za částku pohybující se okolo 5 tisíc korun a její dětskou verzi, tedy spíše odrážedlo, za 3 tisíce korun.
Seat a další výrobci
Svou vlastní elektrickou koloběžku již představil také španělský Seat, patřící do koncernu Volkswagen. Jeho eXS KickScooter vznikl v rámci spolupráce se společností Segway-Ninebot a jedná se o poměrně sofistikovanou „smart“ koloběžku, která nabízí tři jízdní módy Sport, Normal a Eco. Koloběžku je možné ovládat buď prostřednictvím displeje, nebo skrze aplikaci v telefonu. Její maximální rychlost je 25 kilometrů v hodině, dojezd činí 45 kilometrů a o 300W výkon se stará elektromotor uložený v předním kole. Koloběžku je možné nabít na 100 % kapacity baterie za 3,5 hodiny a její váha je 12,5 kilogramu.
Na rozdíl od elektrického modelu od BMW, který dorazí až za pár měsíců, už Seat svou koloběžku prodává. V České republice je k mání za 16 299 korun, což znamená, že v porovnání s BMW dostanete za méně peněz mnohem lepší jízdní parametry. Německá automobilka tak podle všeho opravdu spoléhá na to, že zákazníky naláká na své logo.
Mezi další automobilové výrobce, kteří uvažují o výrobě vlastních elektrokoloběžek či elektrokol, patří například Ford, Tesla, GM, ale i Škoda Auto. Ford v listopadu minulého roku investoval 100 milionů dolarů do výrobce koloběžek Spin, ten samý měsíc oznámil Elon Musk, že Tesla uvažuje o výrobě vlastních elektrokol, a nedlouho poté ohlásilo i GM plán vyrábět dvojici městských elektrokol. Škoda Auto již své elektrokolo představila, prozatím však pouze jako koncept na autosalonu v Ženevě a prezentovala jím především své technické umění.