Pořízení auta v době onlinové. Povýšili jsme operák na novou úroveň, říká šéf startupu Driveto Adam Szabó
Adam Szabó, CEO Driveta
Bonami, Glami, Rohlik.cz, Biano, Twisto, Dáme jídlo. To není jen výčet úspěšných českých projektů, ale především těch, za nimiž stojí Miton. Původem jablonecký internetový cirkus, jak si sami investoři a podnikatelé říkají, už pomohl s vybudováním nejednoho byznysu a nyní má našlápnuto prorazit s dalším. Startup Driveto právě oslavil dva roky na trhu a letošní rok by pro něj mohl být průlomový. Po automobilech za měsíční poplatek a bez starostí je totiž stále větší poptávka.
„Je to zkrátka výhodnější,“ říká mi šéf Driveta Adam Szabó v prostorné zasedačce karlínských kanceláří, kde sedí i další mitoní firmy, když se ho ptám, proč bych si vlastně dnes měl chtít pořídit auto tzv. na operák. Trend operativních leasingů, kdy si auto pouze za určitou měsíční částku pronajímáte, začal hlavně ve firmách, ale stále více oslovuje i soukromé řidiče, a Driveto chce být tím, kdo jim nabídne v době internetové ten nejlepší servis.
Argument, že je auto na operativní leasing výhodnější, je sice pro začátek dobrý, ale za tím, proč se pro něj rozhodnout, pochopitelně stojí více faktorů. Klíčová je především významnější proměna celé společnosti, ve které pomalu mizí potřeba vlastnit. Přestože mnoho Čechů stále nedá na vlastní auto dopustit, zejména mladší lidé z velkých měst už dnes kolikrát auto vůbec nepotřebují.
Možnosti mobility se rychle rozšiřují a když se chcete někam dopravit, máte na výběr od aut přes kola až po koloběžky podle toho, jak daleko jedete, a to vše dostanete třeba jen na pár hodin za relativně minimální poplatek. Minimálně ve srovnání s tím, kdybyste si měli kupovat vlastní auto. Operativní leasing pak vlastně stojí někde na pomezí, když sice auto potřebujete, ale hledáte alternativu, než zrovna vysypat z kapsy stovky tisíc korun.
„Operák je méně nákladný, než když si koupíte nové auto za půl milionu nebo milion, protože to okamžitě ztrácí na hodnotě. Navíc se zbavíte starostí s provozem, v ceně máte servis, zimní gumy, a nakonec neřešíte ani případný prodej,“ vyjmenovává Adam Szabó hlavní výhody při pořízení auta na operativní leasing. Podobně jako si mnoho Čechů teprve hledá cestu k autu, které jim ve skutečnosti nepatří, ale jen si ho dlouhodobě pronajímají, také Driveto se na začátku hledalo.
Každý zná nějakého automechanika
Začátky projektu, který pod křídly Mitonu v roce 2017 rozjížděl František Peterka poté, co prodal svůj e-shop Proděti.cz, souvisí s tím, že je v Česku velký trh s ojetými vozy, které se často kupují místo zbrusu nových vozů. V Drivetu proto nejprve chtěli vytvořit tržiště pro zánovní auta a zároveň lidem pomáhat s prověřením kupovaného vozu. Jenže to nefungovalo.
„Nákup ojetého auta sice může být náročný proces, se kterým jsme chtěli pomoct, ale zjistili jsme, že lidé by sice takovou službu uvítali, ale nechtějí do ní investovat. Každý totiž zná nějakého automechanika, se kterým to nakonec řeší,“ směje se dnes Adam Szabó, který stál od začátku po boku Františka Peterky a na začátku letošního roku od něj převzal roli CEO. Peterka nadále v projektu zůstává, ale věnuje se především strategickému rozvoji.
Nakonec tedy v Drivetu padla volba na operativní leasing. Budoucnost celé firmy se řešila v době, kdy především Škodovka začala otevírat operáky pro soukromé osoby, začaly se chytat další značky a především i zákazníci. V Drivetu tak vycítili příležitost, a to především proto, že tradiční proces nákupu auta se dnes stále oproti jiným segmentům dělá ještě v mnoha ohledech postaru.
„Chtěli jsme na trh s operáky přinést onlinovou péči, na kterou jsme dnes už zvyklí, a také službu, která bude hodně orientovaná na zákazníka,“ popisuje Szabó. Driveto tak začalo stavět agregátor, v němž by bylo možné jednoduše porovnat různé nabídky operativních leasingů, ale to by bylo málo. Skutečnou přidanou hodnotu na trh přináší především služba Driveto Klub. „Povýšili jsme operák na novou úroveň,“ přitakává Szabó.
Tradiční operativní leasing funguje následně: vy dáte na stůl měsíční splátku, která může začínat už někde u 3 až 4 tisíc korun, a za to dostanete nové auto, obvykle včetně pojištění. Zároveň je ale důležitý fakt, že si operák sjednáváte na předem danou dobu. Bývá to jeden, ale klidně až čtyři roky, během kterých musíte každý měsíc platit. Čím delší je závazek, tím bývá menší měsíční splátka.
Právě v tom spatřili v Drivetu potenciální bolístku tradičních operativní leasingů, kterou se rozhodli s vlastním Klubem vyřešit. „Když se upíšete na tři nebo čtyři roky, je to velký závazek. Když máte malou Fabii, narodí se vám dítě a vy ji máte ještě tři roky platit, nemá to řešení,“ zmiňuje modelový příklad Szabó. Driveto Klub je proto bez závazku. Auto můžete vrátit třeba po deváté měsíční splátce, nikdo se na nic neptá, ani neplatíte žádný poplatek.
Kolik stojí svoboda?
Povýšení na novou úroveň se navíc týká i vyššího komfortu díky dodatečným službám. Proti standardním operativní leasingům se v případě Driveto Klubu nemusíte starat, respektive platit za servis, garanční prohlídky, pneumatiky, ani jejich uskladnění – to vše máte v ceně. U běžného operáku jsou podobné služby obvykle za příplatek, pokud jsou vůbec k dispozici.
Pochopitelně ale nic není úplně zadarmo. Driveto Klub a především zmíněná svoboda, kdy můžete vrátit auto kdykoliv, stojí standardně dvě měsíční splátky. Minimálně vstupní cena je tedy vyšší než u klasického operativního leasingu, ale když pak cenu Driveto Klubu rozpočítáte mezi měsíce, ve kterých s autem jezdíte, a sečtete veškeré náklady, může být rozdíl třeba jen pár stovek. „Já se vždy ptám: jak vysokou hodnotu má pro vás svoboda?“ komentuje Szabó s tím, že pro každého je pochopitelně jiná.
Možnost svobodnějšího operáku už přilákala od loňského října, kdy byl Driveto Klub spuštěn, přes 300 zájemců a služba pomalu roste. Celkově se v loňském roce přes Driveto prodalo 1 250 aut, letos je cílem dostat se na 2 000 vozů a vzhledem k tomu, jak jsou operativní leasingy i pro soukromé osoby stále zajímavější, vyhlíží splnění cílů Adam Szabó optimisticky. „Ve druhém pololetí se chceme přehoupnout do černých čísel a zatím to vypadá dobře,“ potvrzuje.
Každý měsíc aktuálně Driveto roste o desítky procent, na tržbách inkasuje jednotky milionů korun a přestože je nyní zásadní, ukotvit se zejména na českém trhu, i další budoucnost už je nalajnovaná celkem jasně, pod tradičním scénářem z kuchařky Mitonu, podle kterých vařil i v předchozích projektech. „Chceme expandovat podobně jako jiné projekty Mitonu do zahraničí a ambicí je obsáhnout minimálně region CEE. Díváme se také do západní Evropy, kde už však některé podobné projekty fungují,“ dodává Szabó. Vzhledem k tomu, jak úspěšnou historii za sebou Miton má, jsou i na Driveto kladeny ty nejvyšší nároky.