Budoucnost motorsportu je ve vzduchu. Po formulích a motorkách přichází závody pilotovaných dronů

Jiří SvobodaJiří Svoboda

alauda-airspeeder

Foto: Alauda

Závodní Airspeeder

0Zobrazit komentáře

S vynálezem aut přišly závody Formule 1, s vynálezem motorek série Moto GP a ikonou pro závody letadel byla ještě donedávna série Red Bull Air Race. Budoucnost motorsportu však dost možná bude úplně v jiných vozidlech. Vzestup dronů a kvadroptér v posledních letech způsobil, že již příští rok má odstartovat série závodů rychlostních létajících aut.

Startovní pole deseti multikoptér, každá s pilotem na palubě, které spolu závodí v rychlostech až 200 kilometrů v hodině na třech lokalitách po celém světě. To vše chce nabídnout série Airspeeder a stát se tak v podstatě leteckou verzí Formule 1.

Za nápadem stojí australský startup Alauda, který vyvíjí jak prototypy samotných závodních strojů, tak i celý koncept závodních speciálů. Ambiciózní tým nadšenců vede Matt Pearson, který je zatím i jediným investorem firmy. „Spojili jsme auto Formule 1 a závodní dron a vytvořili něco úplně nového,“ řekl pro CNN Pearson.

airspeed2

Foto: Alauda

Airspeeder Mk. 2 a Mk. 4

Alauda aktuálně disponuje dvěma prototypy Airspeederu Mk. 2, což jsou ještě drony bez lidského pilota uvnitř, a testuje je v australské poušti. Konečným produktem, který by se měl postavit už příští rok i ke startovní čáře, však bude Airspeeder Mk. 4. Ten bude přes 4 metry dlouhý, 3,5 metru široký a ke svému pohonu ponese baterie o výkonu 500 kilowatt. Důraz tvůrci kladou především na váhu kvadroptéry, která by měla činit asi 230 kilogramů (bez pilota).

S testováním Mk. 4 by startup chtěl začít v listopadu, se závody samotnými nejdéle rok poté. Dle současných představ Alaudy by diváci mohli vidět jak individuální rychlostní zkoušky, tak hromadné starty. Firma chce také vytvořit regule, například v jakých výškách by bylo možné létat, a tato pravidla následně zabudovat i do palubního systému.

Již příští víkend se Airspeedery představí na Goodwood Festival of Speed v britském Sussexu. Zatímco Mk. 2 uvidí diváci i za letu, Mk. 4 bude pouze vystaven.

Zrušená kampaň na Kickstarteru a nedořešené otázky

Ještě v prosinci 2017, téměř souběžně poté, co se Alauda představila veřejnosti, vznikla také kickstarterová kampaň, kde chtěla firma vybrat 70 tisíc dolarů. Po osmnácti dnech, několika článcích v technologických médiích a pouhé padesátce dárců, však snažení ukončila – prý kvůli tomu, že představila moc věcí najednou. Jedinými investory tak zůstávají sami zakladatelé.

Na povrch však vyplouvají také další nedořešené otázky – jak, kde a kdo bude organizovat závody? Kdo stojí za pěticí týmů, o nichž tvůrci celého konceptu mluví? Při pohledu na závodní drony a myšlence, že by se nemělo závodit jen jednotlivě, ale na jedné trati i hromadně, také vyvstávají pochybnosti nad bezpečností.

Je totiž otázka, zda a jak bude Alauda zajišťovat, aby do sebe drony nenarážely, což by pochopitelně mohlo být životu nebezpečné. Materiály australského startupu na tyto otázky alespoň zatím neodpovídají.

airspeeder1

Foto: Alauda

Tým startupu Alauda

Podivná geneze nového sportu

Tím nejpodstatnějším a prozatím nedořešeným zádrhelem však je, že Airspeeder Mk. 4 ještě neletěl. Přitom vůbec první, komerčně vyráběný dron pro lidskou posádkou byl představen v Číně teprve v roce 2016. Ve stejném roce získal své povolení i slovenský Aeromobil, následovaly testovací lety dalších startupů i větších iniciativ. Ve fázi testování je i český startup Zuri.

Všechny tyto projekty a jejich vývoj nicméně trvají dlouhé roky. Alauda chce postavit, otestovat, létat i závodit se svým dronem v rychlostech přes 200 kilometrů za hodinu od nynějška zhruba za 18 měsíců.

Lightyear One

Přečtěte si takéElektromobil Lightyear One ujede na jedno nabití přes 700 kilometrů. Dobíjí se i ze slunečních paprskůElektromobil Lightyear One ujede na jedno nabití přes 700 kilometrů. Dobíjí se i ze slunečních paprsků

Prvním střediskem, kde by přepravní drony mohly fungovat, by mohla být již příští rok Dubaj. Ale i v tomto městě, které má inovaci jako druhé jméno, je aktuálně systém ve fázi testování. Jednoduše řečeno, lidé ještě nepoužívají drony k dennímu použití, a tak vyvstává otázka, jestli je vůbec svět na závody pilotovaných dronů připraven.

U jiných sportů je totiž geneze odlišná – lidé nejdříve vynalezli a používali jízdní kola kvůli lepší dopravě a poté na nich začali závodit. Lidé vynalezli a používali auta a až poté vznikly automobilové závody. V případě pilotovaných dronů tak sice existuje vynález, ale zatím nikoliv jejich používanost.