Budoucnost motorsportu je ve vzduchu. Po formulích a motorkách přichází závody pilotovaných dronů
S vynálezem aut přišly závody Formule 1, s vynálezem motorek série Moto GP a ikonou pro závody letadel byla ještě donedávna série Red Bull Air Race. Budoucnost motorsportu však dost možná bude úplně v jiných vozidlech. Vzestup dronů a kvadroptér v posledních letech způsobil, že již příští rok má odstartovat série závodů rychlostních létajících aut.
Startovní pole deseti multikoptér, každá s pilotem na palubě, které spolu závodí v rychlostech až 200 kilometrů v hodině na třech lokalitách po celém světě. To vše chce nabídnout série Airspeeder a stát se tak v podstatě leteckou verzí Formule 1.
Za nápadem stojí australský startup Alauda, který vyvíjí jak prototypy samotných závodních strojů, tak i celý koncept závodních speciálů. Ambiciózní tým nadšenců vede Matt Pearson, který je zatím i jediným investorem firmy. „Spojili jsme auto Formule 1 a závodní dron a vytvořili něco úplně nového,“ řekl pro CNN Pearson.
Alauda aktuálně disponuje dvěma prototypy Airspeederu Mk. 2, což jsou ještě drony bez lidského pilota uvnitř, a testuje je v australské poušti. Konečným produktem, který by se měl postavit už příští rok i ke startovní čáře, však bude Airspeeder Mk. 4. Ten bude přes 4 metry dlouhý, 3,5 metru široký a ke svému pohonu ponese baterie o výkonu 500 kilowatt. Důraz tvůrci kladou především na váhu kvadroptéry, která by měla činit asi 230 kilogramů (bez pilota).
S testováním Mk. 4 by startup chtěl začít v listopadu, se závody samotnými nejdéle rok poté. Dle současných představ Alaudy by diváci mohli vidět jak individuální rychlostní zkoušky, tak hromadné starty. Firma chce také vytvořit regule, například v jakých výškách by bylo možné létat, a tato pravidla následně zabudovat i do palubního systému.
Již příští víkend se Airspeedery představí na Goodwood Festival of Speed v britském Sussexu. Zatímco Mk. 2 uvidí diváci i za letu, Mk. 4 bude pouze vystaven.
Zrušená kampaň na Kickstarteru a nedořešené otázky
Ještě v prosinci 2017, téměř souběžně poté, co se Alauda představila veřejnosti, vznikla také kickstarterová kampaň, kde chtěla firma vybrat 70 tisíc dolarů. Po osmnácti dnech, několika článcích v technologických médiích a pouhé padesátce dárců, však snažení ukončila – prý kvůli tomu, že představila moc věcí najednou. Jedinými investory tak zůstávají sami zakladatelé.
Na povrch však vyplouvají také další nedořešené otázky – jak, kde a kdo bude organizovat závody? Kdo stojí za pěticí týmů, o nichž tvůrci celého konceptu mluví? Při pohledu na závodní drony a myšlence, že by se nemělo závodit jen jednotlivě, ale na jedné trati i hromadně, také vyvstávají pochybnosti nad bezpečností.
Je totiž otázka, zda a jak bude Alauda zajišťovat, aby do sebe drony nenarážely, což by pochopitelně mohlo být životu nebezpečné. Materiály australského startupu na tyto otázky alespoň zatím neodpovídají.
Podivná geneze nového sportu
Tím nejpodstatnějším a prozatím nedořešeným zádrhelem však je, že Airspeeder Mk. 4 ještě neletěl. Přitom vůbec první, komerčně vyráběný dron pro lidskou posádkou byl představen v Číně teprve v roce 2016. Ve stejném roce získal své povolení i slovenský Aeromobil, následovaly testovací lety dalších startupů i větších iniciativ. Ve fázi testování je i český startup Zuri.
Všechny tyto projekty a jejich vývoj nicméně trvají dlouhé roky. Alauda chce postavit, otestovat, létat i závodit se svým dronem v rychlostech přes 200 kilometrů za hodinu od nynějška zhruba za 18 měsíců.
Prvním střediskem, kde by přepravní drony mohly fungovat, by mohla být již příští rok Dubaj. Ale i v tomto městě, které má inovaci jako druhé jméno, je aktuálně systém ve fázi testování. Jednoduše řečeno, lidé ještě nepoužívají drony k dennímu použití, a tak vyvstává otázka, jestli je vůbec svět na závody pilotovaných dronů připraven.
U jiných sportů je totiž geneze odlišná – lidé nejdříve vynalezli a používali jízdní kola kvůli lepší dopravě a poté na nich začali závodit. Lidé vynalezli a používali auta a až poté vznikly automobilové závody. V případě pilotovaných dronů tak sice existuje vynález, ale zatím nikoliv jejich používanost.