Přepravní startup Bolt, který funguje i v Praze, potvrzuje status jednorožce. Získává dalších 60 milionů eur

bolt_markusvillig_car-min

Foto: Bolt

Markus Villig, spoluzakladatel a CEO Boltu

0Zobrazit komentáře

Na přepravním trhu je už prakticky 10 let množství alternativních služeb, které se postavily klasickým taxislužbám a samy mezi sebou konkurují jedna druhé a předhánějí se v tom, kdo pokryje větší část světa a ukrojí si větší díl z koláče zvaném zákazníci. Nejlépe našlápnuto má v této hře pravděpodobně Uber, který dnes funguje již ve více než 60 zemích a 400 městech světa, včetně Prahy. Na paty mu ale například na americkém trhu šlape Lyft, na asijském miliardové Didi a na tom evropském zase pomalu, ale jistě Bolt (dříve Taxify).

Původem estonský startup, který od roku 2015 funguje i v Praze, totiž v novém kole financování získá kolem 60 milionů eur, v přepočtu tedy kolem 1,5 miliardy korun, a posune se tak v kombinaci s předchozími investicemi vysoko nad hranici jedné miliardy dolarů v hodnotě firmy. To znamená, že ještě výrazněji potvrdí své zařazení mezi takzvané startupové jednorožce, nebo-li startupy, které dosáhly na více než miliardu dolarů v tržní kapitalizaci. K těm se Bolt poprvé přiblížil loňskou investicí ve výši 175 milionů dolarů, vedenou Daimlerem.

„V posledních dnech jsme uzavřeli nové investiční kolo. Jeho cílem je podpořit naši nedávnou expanzi do Londýna a také ji zamýšlíme využít pro financování rozšíření do dalších měst, do kterých bychom chtěli vstoupit v letošním roce,“ říká Markus Villig, CEO a zakladatel Boltu. Zpráva přichází krátce poté, co Bolt vstoupil do Londýna a co potvrdil masivní zahraniční expanzi, ve které se mu budou nově nabyté prostředky hodit. Další financování by se navíc mělo znovu přehoupnout do devítimístných cifer, tedy nad hranici 100 milionů eur, což by postupně posunulo Bolt na jeden z nejlépe financovaných startupů v Evropě.

bolt-aplikace

Foto: Bolt

Aplikace Bolt pro řidiče

Vyjednávání o dalším kole investic dle všeho probíhalo již od prvního kvartálu letošního roku a potvrzeno bylo nyní. Mezi investory se zařadí například švédský fond Nordic Ninjas, Naya Capital, Creandum, G Squared nebo Superangel, který podporuje startup již od jeho začátku. Větší investoři, kteří se zapojili již dříve, jako například SoftBank či Didi, v novém kole ovšem dle všeho nejsou.

Šedesát milionů eur nicméně nemusí být poslední slovo, jelikož aktuální kolo nebylo prozatím finálně uzavřeno. Je tak možné, že na stůl vyloží karty ještě několik dalších investorů a finální částka bude vyšší, což by akorát umocnilo pozici firmy na trhu i v miliardových žebříčcích.

samaras

Přečtěte si takéČeská nápojářská skupina Kofola vstupuje do byznysu s kávou. Kupuje tuzemskou firmu EspressoČeská nápojářská skupina Kofola vstupuje do byznysu s kávou. Kupuje tuzemskou firmu Espresso

Bolt aktuálně působí na mnoha trzích západní Evropy, stejně jako v několika arabských zemích, Africe, východní Evropě, západní Asii a také Austrálii. Je tak dost možné, že se mimo saturovaného trhu v Londýně, kde dosud dominoval především Uber, pustí také na další asijské, případně i západní trhy. Mimo sdílených jízd navíc Bolt nabízí také elektrické koloběžky nebo dovoz jídla, podobně jako jeho další konkurenti, což je pro podobné aplikace klíčové.

Mohou tím relativně levně získat uživatele na levnější službu a v rámci stejné aplikace je přetáhnout k dražším alternativám. Například půjčení koloběžky často vyjde na pouhé desítky korun, kdežto za přejíždění autem pak zákazník měsíčně utratí stovky i tisíce korun. Pro změnu přitom stačí jen jednou kliknout v aplikaci.

České Behavee používá umělou inteligenci pro vylepšování marketingu. Od investorů nově získává 12 milionů korun

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tomas-pluharik-behaveeInsider

Foto: StartupYard

Tomáš Pluhařík, CEO Behavee

0Zobrazit komentáře

Přizpůsobovat obsah na internetu na míru každému zákazníkovi je pro firmy velmi lákavé. Získat však potřebná data, aby byla nabídka produktů a služeb co možná nejlepší, často naráží na soukromí uživatelů, kteří nechtějí být sledováni. Právě tento problém řeší český startup Behavee, který nyní ohlásil svou první investici.

Za Behavee stojí tým kolem Tomáše Pluhaříka, který se po štacích ve Vodafonu, Hewlett-Packard, Microsoftu, PwC nebo Deloittu rozhodl pustit na startupovou dráhu. V pražském akcelerátoru StartupYard tak loni vznikl nový projekt, který do světa marketingu přináší inovace za pomocí umělé inteligence.

Behavee vyvíjí doporučovací algoritmus založený na strojovém učení, který se neustále učí na anonymizovaném chování zákazníků a díky tomu následně dokáže navrhnout ty nejlepší nabídky v reálném čase. Nákupní doporučení navíc neustále zpřesňuje. To vše při dodržení veškerých pravidel ohledně ochrany soukromí uživatelů včetně GDPR, což je dnes při personalizaci kampaní důležité téma.

„Díky nové investici vydáme zbrusu novou verzi našeho produktu, který se zároveň chystáme integrovat také do e-commerce portálů jako Shoptet nebo Shopify,“ popisuje Tomáš Pluhařík, který za sebou ovšem nemá jen kariéru ve velkých korporacích. Před dvaceti lety stál u rozkvětu tuzemské herní scény, když například v Illusion Softworks vyvíjel počítačové hry, a s úsměvem vzpomíná, že to bylo velmi podobné jako dnešní startupy. „Jen se tomu tak ještě neříkalo,“ směje se Pluhařík.

petr-sedivy-venture-club

Foto: Venture Club

Petr Šedivý, zakladatel Venture Clubu

Nová verze jejich nástroje nabídne vylepšené funkce praktické aplikace dat, které Behavee sbírá, jako například personalizované kampaně, vylepšený pohled na košíky a doporučování zboží či generování leadů. V jeho vývoji i vydání pomůže investice ve výši 12 milionů korun, kterou do Behavee vkládá Venture Club. Ten založil finančník Petr Šedivý a spojil se v něm vedle dalších angel investorů také například se spoluzakladatelem výrobce síťových kamer 2N Hanušem Brychtou.

„Projekt Behavee nás zaujal svou vizí, nasazením pro věc i personálním obsazením. Naplňuje nesporný trend personalizace obsahu v online prostředí. Věříme, že zkušený tým pod vedením Tomáše Pluhaříka dokáže nástroj vyvinout, reagovat na jeho reálné užívání na trhu i prosadit ho v globálním měřítku,“ komentuje nejnovější investici svého andělského klubu Petr Šedivý.

samaras

Přečtěte si takéČeská nápojářská skupina Kofola vstupuje do byznysu s kávou. Kupuje tuzemskou firmu EspressoČeská nápojářská skupina Kofola vstupuje do byznysu s kávou. Kupuje tuzemskou firmu Espresso

lego-nike-dunk

Přečtěte si takéNové tenisky Nike jsou z LEGO kostek. Takhle vypadajíNové tenisky Nike jsou z LEGO kostek. Dvě slavné značky rovnou ukázaly, jak vypadají

Venture Club získává v projektu necelých 11 procent a jedná se o vůbec první externí investici do Behavee. Pluhařík se svými kolegy až dosud projekt financoval sám. Od StartupYardu, který ve startupu získal lehce přes 4 procenta, si vzali pouze nefinanční podporu, která byla pochopitelně i tak pro Behavee velmi přínosná.

Mise Behavee je nabídnout klientům personalizaci a analýzu chování uživatelů, a to především dostupnou, praktickou a otevřenou. Na roadmapě Microsoftu je ostatně Behavee řazeno jako dostupná open source alternativa k produktům společností, jako je Adobe, SaS nebo Exponea. V dnešní době běží Behavee u několika desítek klientů ve formě uzavřeného testování, což se ale má s novou verzí změnit.