V Norsku vyjela první hybridní výletní loď, která umí plout jen na baterky. Produkovat má o pětinu méně emisí

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

ms-roald-amundsen-1

Foto: Hurtigruten

Výletní loď MS Roald Amundsen s hybridním motorem

0Zobrazit komentáře

Lodní doprava sice vypouští do atmosféry v globálním srovnání relativně málo oxidu uhličitého, ale vzhledem k její velikosti a dalším faktorům je i tak významným přispěvatelem ke klimatickým změnám. Zejména u výletních lodí se nicméně vzhledem k jejich poměrně rychlému vývoji začíná experimentovat s přechodem na udržitelnější zdroje energie, než je současné lodní palivo.

Důkazem je nyní MS Roald Amundsen od společnosti Hurtigruten, která je první lodí v mezinárodních vodách, jež je schopná alespoň část cesty své motory pohánět pouze elektřinou z baterií.

Luxusní loď pro až 530 pasažérů na své první cestě zrovna proplouvala kolem západního pobřeží Norska, když zkušený kapitán Kai Albrigtsen vydal poprvé ve svém profesním životě pokyn, aby byly vypnuty dieselové motory a spuštěn elektrický pohon. MS Roald Amundsen, pojmenovaná po prvním cestovateli, co v roce 1911 přešel Antarktidu a dorazil na Severní pól, se tak stala první výletní lodí, která při plavbě nevypouštěla žádné skleníkové plyny.

ms-roald-amundsen-2

Foto: Hurtigruten

Výletní loď MS Roald Amundsen s hybridním motorem

Albrigtsen byl z možnosti vést jeden z prvních náznaků elektrické budoucnosti na moři pochopitelně nadšený. „Být kapitánem nové lodi a vyvést ji z loděnice je vždy pocta. Fakt, že je MS Roald Amundsen zeleným průkopníkem, pro mě a posádku z toho momentu činí opravdu výjimečnou událost. Loď, její technologie a jak se ovládá, mě maximálně ohromily,“ uvedl kapitán.

Velké lodě jsou často popisovány jako jedny z největších ničitelů životního prostředí kvůli látkám a prachu, které do atmosféry vypouštějí. Platí to, ale nikoliv pro oxid uhličitý – z hlediska emisí skleníkových plynů je lodní doprava při spočtení přepraveného nákladu na množství vyprodukovaných klima oteplujících plynů skutečně nejšetrnější. Naopak pravdivé je tvrzení, že patnáct největších nákladních lodí znečišťuje ovzduší oxidem siřičitým více než všechna auta světa.

elektromobil-rekord4

Přečtěte si takéDva Češi a norský youtuber vytvořili nový rekord mezi elektromobily. Za 24 hodin ujeli s Teslou 2 781 kilometrůDva Češi a norský youtuber vytvořili nový rekord mezi elektromobily. Za 24 hodin ujeli s Teslou 2 781 kilometrů

Důvodem pro to je lodní palivo, které je mnohem méně rafinované („čisté“) než benzin nebo nafta do aut a při jeho spalování tedy vzniká velký objem prachových částic, sazí a oxidů síry. Srovnání lodí a aut je tak v tomto případě silně zkreslující – auta dané látky skoro vůbec, nebo vůbec neprodukují.

Co se ovšem týče emisí oxidu uhličitého a dalších skleníkových plynů v dopravě, automobily, nákladní auta a autobusy mají podle Mezivládního panelu pro změnu klimatu OSN zdaleka největší podíl – přes 70%.

ms-roald-amundsen-5

Foto: Hurtigruten

Restaurace na lodi směřující k ekologičtější budoucnosti

Oxidy síry, které tvoří hlavní část emisí lodních spalovacích motorů, přispívají k okyselování moří a oceánů. Mezinárodní námořní organizace (IMO) proto od příštího roku výrazně sníží povolený vypouštěný objem těchto plynů. I před tímto snížením ale mají emise lodní dopravy skoro zanedbatelný, ačkoliv stále podstatný, vliv v poměru k automobilové dopravě.

Větší důraz na udržitelnost neznamená omezení luxusu

Pasažéři MS Roald Amundsen se kvůli hybridnímu pohonu nemusejí vzdávat ničeho z typických luxusních charakteristik. Přítomny jsou panoramatické sauny, bary, restaurace, velké vyhlídkové plošiny, samostatné balkóny u většiny kajut i soukromé vířivky a nekonečný bazén.

Všechny kajuty se nacházejí na vnější straně lodi, takže poskytují skvělý výhled mimo interiér plný přepychových skandinávských materiálů jako žula, břízové dřevo a vlna v atraktivním moderním designu. Jádrem společenského lodního prostoru je pak vědecké centrum. Výletníci se zde budou moci setkat s posádkou i expedičním týmem. Pro vzdělávání jsou připraveny přednáškové prostory a malá knihovna a zájemci se budou moci zúčastnit workshopů ve fotografii, biologii a dalších oblastech.

ms-roald-amundsen-3

Foto: Hurtigruten

Interiér hybridní výletní lodě MS Roald Amundsen

Loď, která je navržená specificky pro podmínky ve studených severních vodách, se ještě letos v létě vydá na plavby podél pobřeží Norska, souostroví Špicberky a Grónska. Následovat budou cesty do obou Amerik a napříč Atlantským oceánem.

Norský lodní dopravce Hurtigruten má v plánu v následujících letech svoji flotilu rozšířit ještě o druhou loď s hybridním pohonem, jež by měla z hlediska svého dopadu na životní prostředí plnit stejná kritéria jako MS Roald Amundsen. Ta má díky přepínání mezi dieselovým a elektrickým pohonem snížit emise až o 20 procent. Alternativní pohon má díky efektivnímu vedení elektřiny zároveň až o pětinu snižovat i celkovou spotřebu plavidla.

Stejně jako je tomu u aut, elektrický pohon kromě ekologičtějšího provozu znamená i minimalizaci hluku. Ten může být v moři větším problémem než na pevnině, protože se zvukové vlny mohou šířit až desítky kilometrů daleko. Mnoho mořských tvorů, zejména velcí kytovci, přitom zvuky vysokých frekvencí využívá ke komunikaci a navigaci. Zvuky z lodí mohou obojí výrazně narušit, což má za následek rozpad důležitých sociálních vazeb mořských živočichů a objevování se jejich obřích mrtvých těl na plážích.

ms-roald-amundsen-4

Foto: Hurtigruten

Vědecké centrum na palubě MS Roald Amundsen

Hurtigruten tak učinil jeden z prvních kroků k pravděpodobně nutné výrazné změně pohánění nejen výletních, ale také nákladních lodí. Ty zajišťují masivní část světové dopravy zboží (více než 90 % veškerého zboží na světě se má dnes přepravovat na kontejnerových lodích) a podle studie IMO v roce 2012 do atmosféry vypouštěly 2,2 % z celkového objemu vygenerovaných skleníkových plynů. Pokud nenastane změna, kvůli neustále rostoucím nárokům na přepravu zboží by se toto číslo mohlo do roku 2050 zvýšit o 50 až 250 %.

Naštěstí se u Hurtigruten nejedná o průkopníka v kontextu veškeré lodní dopravy, zahrnující i nákladní lodě. Už v roce 2017 začala čínská firma Hangzhou Modern Ship Design & Research Co. používat plně elektrickou nákladní loď a na svých pracují i další společnosti. Například firma Maersk, největší námořní dopravce na světě, se zavázal, že bude do roku 2050 uhlíkově neutrální.

Dva Češi a norský youtuber vytvořili nový rekord mezi elektromobily. Za 24 hodin ujeli s Teslou 2 781 kilometrů

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

elektromobil-rekord4

Foto: Teslička.cz

Česko-norský tým, který ujel v Tesle nový rekord

0Zobrazit komentáře

Jedním z nejdiskutovanějších témat kolem elektromobility je dojezd. Přestože se baterie a technologie kolem nich neustále zlepšují a především se zrychluje jejich dobíjení, o příliš krátkém dojezdu na rozdíl od běžných aut na benzin či naftu se mluví pořád. Proto se konají různé akce, které demonstrují, že také elektrické vozy mohou ujet hodně. Za posledním rekordem navíc stojí i Češi.

Minulý čtvrtek se za volant Tesla Modelu 3 posadili ředitel Asociace pro elektromobilitu ČR Lukáš Hataš, Ondřej Hunčovský z projektu Teslička.cz a populární norský youtuber Bjørn Nyland, aby společně překonali rekord v počtu ujetých kilometrů elektromobilem za 24 hodin. A uspěli.

Když v pátek ve 22 hodin dojeli „do cíle“, na tachometru svítilo 2 781 kilometrů, což znamenalo překonání dosavadního rekordu o 137 kilometrů. Loni ho taktéž s Modelem 3 stanovil tým v čele s Němcem Horstem Lüningem, který překonával svůj předchozí rekord v Modelu S.

elektromobil-rekord1

Foto: Teslička.cz

Rekord byl zajetý s Tesla Model 3 Long Range AWD

Ústředními aktéry dalšího pokusu o rekord v podání Hataše, Hunčovského a Nylanda se stal jednak elektromobil, tentokrát Model 3 Long Range AWD, a německá dálnice A20, kde se nachází superrychlá nabíječka ze sítě Ionity.

Právě Ionity začíná v Evropě stavět síť tzv. superchargerů, které nabídnou výkon až 350 kW, což znamená, že většina elektromobilů se dobije jen za několik jednotek, maximálně pár desítek minut. Samotné elektromobily prozatím nejsou na takovou rychlost připraveny, ale právě Ionity ukazuje, že elektromobilní budoucnost by se mohla poměrně rychle přiblížit té spalovací i co se týče rychlosti dobíjení.

Rekordní jízda česko-norské trojice se odehrávala na německé dálnici A20 kolem odpočívadla Deeminer Land, kde se zmíněná rychlonabíječka od Ionity nachází. Řidiči chtěli, aby vše odpovídalo co nejvíce reálnému provozu, a tak jezdili na dálnici zhruba ve 120kilometrových okruzích za běžného provozu a během 24 hodin je dokonce brzdili i dvě zúžení, se kterými se původně nepočítalo.

elektromobil-rekord4

Foto: Teslička.cz

Celá rekordní jízda byla streamovaná na YouTube

elektromobil-rekord6

Foto: Teslička.cz

Rekordní jízda proběhla na německé dálnici A20

Jelikož na většině dálnice, po které se jelo, neplatí omezení rychlosti, pohybovala se průměrná rychlost Modelu 3 kolem 170 km/h a včetně dobíjecích zastávek nakonec byla 116 km/h. Řidiči, kteří se za volantem průběžně střídali, přijížděli k nabíječce obvykle s 8 % zbývající energie v bateriích, za 16 minut vždy dobili zhruba do 62 % a vydali se na další okružní jízdu.

„V řízení jsme se střídali tři řidiči: Bjørn Nyland, Lukáš Hataš a já, přičemž maximálně rychlý ‚pitstop‘ pro nás zajišťovala má žena Tereza,“ prozradil pro CzechCrunch Ondřej Hunčovský. Do Německa se za norským kolegou vypravili v Tesla Modelu X 100D, který zároveň posloužil i jako mobilní stan pro odpočinek třetího řidiče. Jelikož rekordní jízdu komplikoval vedle dopravy i hustý déšť, odpočinek se hodil.

model3performance

Přečtěte si takéElektromobily už mají v Norsku téměř polovinu prodejů. Nejprodávanější je Tesla Model 3Elektromobily už mají v Norsku téměř polovinu prodejů. Nejprodávanější je Tesla Model 3

Průměrná spotřeba se nakonec při čtyřiadvacetihodinové jízdě zastavila na 31,1 kWh na 100 kilometrů, přičemž zmíněná Tesla Model 3 Long Range AWD obsahuje 74kWh akumulátor. Výrobce přitom udává dojezd 523 kilometrů na jedno nabití. Celková spotřebovaná energie ve výši 850 kWh tak představuje zhruba 10 plných nabití tohoto modelu Tesly.

Jelikož byl maximální důraz na počet ujetých kilometrů, byla využita i právě nabíječka Ionity, jelikož aktuálně dokáže dobíjet příkonem až 195 kW, zatímco v Evropě dostupné Superchargery přímo od Tesly umí maximálně jen 145 kW. Tesla již sice pomalu nasazuje rychlejší 250kW Superchargery, ale ty prozatím v Evropě nejsou.

Pokud by se za spotřebovanou energii během rekordu platilo, vyšla by čtyřiadvacetihodinová jízda zhruba na 300 eur (7 600 korun), jelikož si Ionity účtuje 8 eur za každé nabíjení, nehledě na jeho délku. Tentokrát ovšem řidiči nic neplatili, jelikož jim Ionity energii poskytlo zdarma.

Za dobíjecí sítí Ionity stojí velké automobilky v čele s BMW, Daimlerem, Fordem či Volkswagenem, které chtějí podpořit rozvoj elektromobility po celé Evropě. Letos v květnu byla otevřená již 100. nabíjecí stanice, přičemž další desítky se budují. V roce 2020 chce mít Ionity po Evropě zhruba 400 rychlonabíječek a první by se měly objevit také v Česku.

elektromobil-rekord2

Foto: Teslička.cz

Tesla Model X sloužil pro odpočinek jednoho z řidičů

elektromobil-rekord7

Foto: Teslička.cz

Dobíjení elektromobilu probíhalo na superrychlé nabíječce Ionity