Proti plastovému odpadu se dá bojovat různými způsoby. Od manuálního sbírání s partou přátel po nahrazování klasických jednorázových plastů za šetrnější alternativy. Dost možná nejpopulárnějším způsobem je však jeho prostá recyklace spočívající ve vyhození PET lahve do kontejneru, v případě Česka do toho žlutého, který stojí nejen ve meště, ale i téměř každé vesnici.
Po vhození lahve nebo jakéhokoliv jiného plastového výrobku do tohoto kontejneru však Češi dostanou maximálně dobrý pocit. Ten sice může být v kontextu masivního znečišťování planety velmi cenný, na druhou stranu za tyto ekologické snahy neobdrží nic „na oplátku“. Jinak na to pohlíží Italové, respektive hlavní město Řím, které přišlo v tomto ohledu s inovativním nápadem.
Foto: Goetz Heinen
Žluté kontejnery na plast
Do tří stanic svého metra umístily tamní úřady speciální recyklační automaty, v nichž jde směnovat spotřebované PET lahve za jízdenky na městskou hromadnou dopravu, kterou provozuje firma ATAC. Za každou vyhozenou flašku do tohoto žlutého zařízení pak člověk získá body, které si spravuje přes mobilní aplikaci (My Cicero nebo TabNet). Jakmile nasbírá dostatečný počet bodů, může mít cestu prakticky zadarmo.
Roma, plastica da riciclare in cambio di biglietti per il trasporto pubblico. #Verdi: “Soluzione interessante, l’abbiamo proposta all’Eav. Potrà essere un incentivo alla differenziata e ridurrà i passeggeri senza biglietto” pic.twitter.com/wTIUmdn4Zr
V praxi je nutné zrecyklovat alespoň 30 plastových lahví, aby bylo možné lístek v digitální podobě na telefonu získat. Jedna PET lahev totiž představuje hodnotu pěti eurocentů, tedy přibližně 1,3 koruny. Nejde tedy o situaci, kdy spolu s nákupem (a následným zrecyklováním) jedné půllitrové vody pojede člověk v MHD vždy zdarma, ale i tak se jedná o chytrou iniciativu, která by recyklaci v metropolích mohla podpořit.
Obecně Řím patří mezi města, která jsou plastovým a dalším jiným odpadem značně znečištěna. Ostatně jde tak trochu o jižanskou náturu Italů, jež si s úklidem příliš starostí nedělají. Pokud by však mohli za změnu svého environmentálního chování dostat něco užitečného zdarma, může se situace malinko posunout k lepšímu.
Pokud projekt uspěje, automaty se rozšíří
Jak bylo zmíněno výše, aktuálně se v podzemní Říma nachází pouze tři tyto automaty, a to konkrétně ve stanicích Cipro (linka A), Piramide (linka B) a San Giovanni (linka C). Úřady a ministr životního prostředí Sergio Costa však dodávají, že pokud se tento projekt uchytí, budou se zařízení rozšiřovat dále. Testovací období je stanoveno na jeden rok.
Současně se očekává, že by se postupem času měla zvedat i funkční kvalita samotných automatů. Dle očekávání se totiž po prvních dnech provozu ozvali lidé s tím, že jim automaty nechtějí plastové lahve brát. Provozovatel římské dopravy ATAC však upozorňuje, že zařízení pojme jen takovou lahev, která má víčko a neporušenou etiketu. Tím chce patrně zamezovat sbíráním takových lahví, které již byly za účelem recyklace vyhozeny do klasických kontejnerů.
Rána v přístavu patří k těm nejkrásnějším, když čekáte na připlouvající loď a sledujete, jak před její přídí po hladině utíkají sytě žluté paprsky vycházejícího slunce. Pak složí plachty, dorazí k molu a je čas vyložit náklad, obohatit svůj domov o kvalitní zboží z jiného kontinentu. Náročnost práce na plachetnici snad ulehčí pocit, že má smysl a budoucnost i v roce 2019, když je to na úkor velkých nákladních lodí s motory na odpadní ropu.
Právě taková plachetnice dorazivší do přístavu však nemusí patřit hipsterskému krámu s nadšením pro lodě, ale britské kosmetické firmě Lush, jejíž loňské příjmy přesáhly půl miliardy liber. Od svého založení v polovině 90. let se profiluje jako ekologicky a eticky zodpovědná společnost, která žádný ze svých přírodních produktů netestuje na zvířatech, používá recyklovatelné obaly, naprosté minimum plastu a snaží se minimalizovat svůj dopad na životní prostředí a nepřispívat ke klimatickým změnám.
Lodí bez motorů dopravovala od svých dodavatelů zdroje – z Portugalska korek pro kompostovatelné obaly, z Francie sůl a z Belgie mech. Korek pochází z kůry stromů, která opět doroste, vytváří nový zdroj příjmů pro farmáře a má pozitivní dopad na život ptáků a dalších živočichů. Obaly z něj vyrobené uchovávají šamponové kostky a po použití nevyžaduje žádné zvláštní zpracování – v přírodě se rozloží jako jakýkoliv jiný organický materiál.
Foto: Lush
Korkové obaly jsou zcela biodegradovatelné
Pro snížení dopadu svého dodavatelského řetězce na životní prostředí se Lush rozhodl navázat spolupráci s firmou New Dawn Traders, která poskytuje přepravu prostřednictvím plachetnic. Doba dodání je podstatně delší než například při využití kamionů, ale když se vše naplánuje, jde to i jinak.
Žádný marketingový tah
V Lushi tak stačilo časově náročnější distribuci vzít v potaz při plánování výroby a vše bylo tam, kde mělo být, v čase, kdy to bylo potřeba. Navíc kromě co nejvyšší a nejefektivnější produkce je z dlouhodobého hlediska také její udržitelnost.
„Doprava zboží plachetnicemi dobře zapadá do naší etiky a ambicí snižovat poškozování naší planety, jelikož je z velké části uhlíkově neutrální,“ řekl manažer Lush Derek Hallé. Současný systém je stále založený na ideji neustálého růstu zahrnujícího zrychlování výroby a většího využívání prostředků. Naštěstí se nejedná o zcela nekompromisní princip a umožňuje alternativní modely, zaměřené na zisk, ale beroucí v potaz dlouhodobé náklady spojené s přílišným zatěžováním a poškozováním životního prostředí.
Foto: Lush
Plachetnice New Dawn Traders v přístavu
Lush chce plachetnicemi postupně přepravovat čím dál tím větší část svého zboží a materiálu, takže plachtění pod vlajkou firmy na začátku července bylo jen prvním případem z plánovaných mnoha.
Seniorní nákupčí firmy pro Bournemouth Echovysvětluje: „Není to cvičení v PR nebo marketingu. Zkoušíme to, abychom zjistili, jak to můžeme rozšířit. Můžeme na tomhle typu lodi každý rok přepravovat víc?“ Uvědomuje si přitom, že zlepšení musí být výsledkem pokračujícího úsilí. „Jsme v tomto velmi realističtí a víme, že tak nebudeme moci začít přepravovat všechno přes noc – musíme ale na té cestě být a zjistit, co se dá dělat,“ dodává.
Nedávno jsme psali o výletní lodi s hybridním pohonem schopné část cesty absolvovat za použití pouze elektrického motoru. Podobné projekty jsou také významné, ale prozatím přinášejí pouze relativně malé snížení množství uhlíkových emisí. Lodní doprava je s 9% podílem na celkových emisích z dopravy relativně malým producentem skleníkových plynů, obzvlášť v poměru k 70 % pocházejícím z automobilové dopravy.
Stále však lodní doprava stanoví výrazný ekologický problém, jež se má při zachování současné trajektorie do budoucna pouze stupňovat. V roce 2014 transport podle Mezivládního panelu pro změny klimatu produkoval 23 % z globálních emisí oxidu uhličitého. I kdyby se toto číslo nemělo zvyšovat, je důležité co nejvíce omezovat především dopravu pomocí neekologických prostředků.
Foto: Lush
New Dawn Traders založili alianci sdružující firmy nabízející přepravu nákladů plachetnicemi
Doprava zboží za použití větru jako pohonu se může vrátit z minulosti a do budoucna velkým dílem snížit znečištění z lodí, nejdříve ale musí překonat vlastní specifické výzvy. Například jí už vůbec není uzpůsobena značná část přístavů, optimalizovaných pro přijímání moderních nákladních plavidel. Nastává tedy tak trochu problém vejce a slepice, jelikož je třeba vypravit dostatečné množství plachetnic, aby ekonomicky dávalo smysl upravit pro ně přístavy (a nebo naopak?). I kromě toho jsou náklady na ekologicky zodpovědnější přepravu prozatím vyšší a nabízí ji pouze několik námořních dopravních firem.
„Snižování nákladů je možné povzbuzováním dalších společností k využívání plachetnic,“ popisuje manažer Lush Derek Hallé. Jednou z překážek je ovšem momentálně také jejich relativně omezená kapacita. Klasický škuner totiž potřebuje velkou plochu pro ovládání lodi a z hlediska nákladového prostoru není schopen realisticky konkurovat obrovským nákladním lodím.
V tomto ohledu mají výhodu plně elektrické lodě a jedna taková má v Norsku brzy nahradit 40 tisíc cest kamionem ročně. Na druhou stranu takové lodě zase mají problém s velmi omezeným dojezdem na jedno nabití. Další ekologicky přívětivou alternativou je také vodíkový pohon, ten je ale zatím spíše budoucností.
Několik společností proto pracuje na nové podobě plachetnic. Francouzská Neoline se chystá stavět lodě využívající sílu větru schopné přepravit 500 aut a navázala už spolupráci s Renaultem. Transatlantické nákladní plachetnice mají být až 136 metrů dlouhé, s dvojnásobně většími motorovými loděmi však budou pořád muset soupeřit hlavně v přívětivosti k životnímu prostředí. Ředitel Neoline je přitom považuje za aktuálně jedinou možnost, jak výrazně snížit emise skleníkových plynů z lodní dopravy.
Foto: Neoline
Koncept 136 metrů dlouhé plachetnice pro přepravu aut
Návrat k plachetnicím přitom samozřejmě neznamená návrat k několik set let starým technologiím. Už velikost nových lodí umožňuje pouze zužitkování současných vědeckých poznatků a připojí se k nim také ty nejlepší meteorologické modely pro maximální optimalizaci lodních tras a časů.
Navíc jedna loď v sobě může kombinovat několik různých zdrojů energie pro pohon – Neoline do budoucna počítá se solárními panely i vodíkem. I když ty největší motorová plavidla prozatím zůstanou bez konkurence z hlediska kapacity, nové limity pro emise pro příští rok by z nich měly učinit nejednoznačnou volbu pro přepravu.
Romantická doba lodních dobrodružství díky jejich nepředvídatelnosti a těžké, duch vzpírající práce, nemusí být zdaleka pryč, ale jen mimo kontext transportu velkých objemů zboží. I sem se ale může vrátit idea pohánění pokroku přírodními silami, využívajíc zdrojů, co nám planeta sama poskytne, a ne násilné ždímání jejích zdrojů.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.