Vyhoď PET lahev, získej jízdenku na MHD. V Římě rozjíždí inovativní recyklační automaty

Filip HouskaFilip Houska

rimska-tramvaj

Foto: Rob Dammers / Flickr

Typická římská tramvaj

0Zobrazit komentáře

Proti plastovému odpadu se dá bojovat různými způsoby. Od manuálního sbírání s partou přátel po nahrazování klasických jednorázových plastů za šetrnější alternativy. Dost možná nejpopulárnějším způsobem je však jeho prostá recyklace spočívající ve vyhození PET lahve do kontejneru, v případě Česka do toho žlutého, který stojí nejen ve meště, ale i téměř každé vesnici.

Po vhození lahve nebo jakéhokoliv jiného plastového výrobku do tohoto kontejneru však Češi dostanou maximálně dobrý pocit. Ten sice může být v kontextu masivního znečišťování planety velmi cenný, na druhou stranu za tyto ekologické snahy neobdrží nic „na oplátku“. Jinak na to pohlíží Italové, respektive hlavní město Řím, které přišlo v tomto ohledu s inovativním nápadem.

zluty-kontejner

Foto: Goetz Heinen

Žluté kontejnery na plast

Do tří stanic svého metra umístily tamní úřady speciální recyklační automaty, v nichž jde směnovat spotřebované PET lahve za jízdenky na městskou hromadnou dopravu, kterou provozuje firma ATAC. Za každou vyhozenou flašku do tohoto žlutého zařízení pak člověk získá body, které si spravuje přes mobilní aplikaci (My Cicero nebo TabNet). Jakmile nasbírá dostatečný počet bodů, může mít cestu prakticky zadarmo.

V praxi je nutné zrecyklovat alespoň 30 plastových lahví, aby bylo možné lístek v digitální podobě na telefonu získat. Jedna PET lahev totiž představuje hodnotu pěti eurocentů, tedy přibližně 1,3 koruny. Nejde tedy o situaci, kdy spolu s nákupem (a následným zrecyklováním) jedné půllitrové vody pojede člověk v MHD vždy zdarma, ale i tak se jedná o chytrou iniciativu, která by recyklaci v metropolích mohla podpořit.

Obecně Řím patří mezi města, která jsou plastovým a dalším jiným odpadem značně znečištěna. Ostatně jde tak trochu o jižanskou náturu Italů, jež si s úklidem příliš starostí nedělají. Pokud by však mohli za změnu svého environmentálního chování dostat něco užitečného zdarma, může se situace malinko posunout k lepšímu.

Pokud projekt uspěje, automaty se rozšíří

Jak bylo zmíněno výše, aktuálně se v podzemní Říma nachází pouze tři tyto automaty, a to konkrétně ve stanicích Cipro (linka A), Piramide (linka B) a San Giovanni (linka C). Úřady a ministr životního prostředí Sergio Costa však dodávají, že pokud se tento projekt uchytí, budou se zařízení rozšiřovat dále. Testovací období je stanoveno na jeden rok.

Současně se očekává, že by se postupem času měla zvedat i funkční kvalita samotných automatů. Dle očekávání se totiž po prvních dnech provozu ozvali lidé s tím, že jim automaty nechtějí plastové lahve brát. Provozovatel římské dopravy ATAC však upozorňuje, že zařízení pojme jen takovou lahev, která má víčko a neporušenou etiketu. Tím chce patrně zamezovat sbíráním takových lahví, které již byly za účelem recyklace vyhozeny do klasických kontejnerů.

Nový vítr do starých plachet lodní dopravy. Lush a další firmy se vrací k přepravě nákladů ekologickými plachetnicemi

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

lush-plachetnice

Foto: Lush

0Zobrazit komentáře

Rána v přístavu patří k těm nejkrásnějším, když čekáte na připlouvající loď a sledujete, jak před její přídí po hladině utíkají sytě žluté paprsky vycházejícího slunce. Pak složí plachty, dorazí k molu a je čas vyložit náklad, obohatit svůj domov o kvalitní zboží z jiného kontinentu. Náročnost práce na plachetnici snad ulehčí pocit, že má smysl a budoucnost i v roce 2019, když je to na úkor velkých nákladních lodí s motory na odpadní ropu.

Právě taková plachetnice dorazivší do přístavu však nemusí patřit hipsterskému krámu s nadšením pro lodě, ale britské kosmetické firmě Lush, jejíž loňské příjmy přesáhly půl miliardy liber. Od svého založení v polovině 90. let se profiluje jako ekologicky a eticky zodpovědná společnost, která žádný ze svých přírodních produktů netestuje na zvířatech, používá recyklovatelné obaly, naprosté minimum plastu a snaží se minimalizovat svůj dopad na životní prostředí a nepřispívat ke klimatickým změnám.

Lodí bez motorů dopravovala od svých dodavatelů zdroje – z Portugalska korek pro kompostovatelné obaly, z Francie sůl a z Belgie mech. Korek pochází z kůry stromů, která opět doroste, vytváří nový zdroj příjmů pro farmáře a má pozitivní dopad na život ptáků a dalších živočichů. Obaly z něj vyrobené uchovávají šamponové kostky a po použití nevyžaduje žádné zvláštní zpracování – v přírodě se rozloží jako jakýkoliv jiný organický materiál.

lush-sailboat-4

Foto: Lush

Korkové obaly jsou zcela biodegradovatelné

Pro snížení dopadu svého dodavatelského řetězce na životní prostředí se Lush rozhodl navázat spolupráci s firmou New Dawn Traders, která poskytuje přepravu prostřednictvím plachetnic. Doba dodání je podstatně delší než například při využití kamionů, ale když se vše naplánuje, jde to i jinak.

Žádný marketingový tah

V Lushi tak stačilo časově náročnější distribuci vzít v potaz při plánování výroby a vše bylo tam, kde mělo být, v čase, kdy to bylo potřeba. Navíc kromě co nejvyšší a nejefektivnější produkce je z dlouhodobého hlediska také její udržitelnost.

„Doprava zboží plachetnicemi dobře zapadá do naší etiky a ambicí snižovat poškozování naší planety, jelikož je z velké části uhlíkově neutrální,“ řekl manažer Lush Derek Hallé. Současný systém je stále založený na ideji neustálého růstu zahrnujícího zrychlování výroby a většího využívání prostředků. Naštěstí se nejedná o zcela nekompromisní princip a umožňuje alternativní modely, zaměřené na zisk, ale beroucí v potaz dlouhodobé náklady spojené s přílišným zatěžováním a poškozováním životního prostředí.

lush-sailboat-5

Foto: Lush

Plachetnice New Dawn Traders v přístavu

Lush chce plachetnicemi postupně přepravovat čím dál tím větší část svého zboží a materiálu, takže plachtění pod vlajkou firmy na začátku července bylo jen prvním případem z plánovaných mnoha.

Seniorní nákupčí firmy pro Bournemouth Echo vysvětluje: „Není to cvičení v PR nebo marketingu. Zkoušíme to, abychom zjistili, jak to můžeme rozšířit. Můžeme na tomhle typu lodi každý rok přepravovat víc?“ Uvědomuje si přitom, že zlepšení musí být výsledkem pokračujícího úsilí. „Jsme v tomto velmi realističtí a víme, že tak nebudeme moci začít přepravovat všechno přes noc – musíme ale na té cestě být a zjistit, co se dá dělat,“ dodává.

beyond-burger_summer-2018_1

Přečtěte si takéV Praze se představí budoucnost potravin. V hlavní roli bude laboratorní maso i inovativní způsoby pěstitelstvíV Praze se představí budoucnost potravin. V hlavní roli bude laboratorní maso i inovativní způsoby pěstitelství

Nedávno jsme psali o výletní lodi s hybridním pohonem schopné část cesty absolvovat za použití pouze elektrického motoru. Podobné projekty jsou také významné, ale prozatím přinášejí pouze relativně malé snížení množství uhlíkových emisí. Lodní doprava je s 9% podílem na celkových emisích z dopravy relativně malým producentem skleníkových plynů, obzvlášť v poměru k 70 % pocházejícím z automobilové dopravy.

Stále však lodní doprava stanoví výrazný ekologický problém, jež se má při zachování současné trajektorie do budoucna pouze stupňovat. V roce 2014 transport podle Mezivládního panelu pro změny klimatu produkoval 23 % z globálních emisí oxidu uhličitého. I kdyby se toto číslo nemělo zvyšovat, je důležité co nejvíce omezovat především dopravu pomocí neekologických prostředků.

lush-sailboat-2

Foto: Lush

New Dawn Traders založili alianci sdružující firmy nabízející přepravu nákladů plachetnicemi

Doprava zboží za použití větru jako pohonu se může vrátit z minulosti a do budoucna velkým dílem snížit znečištění z lodí, nejdříve ale musí překonat vlastní specifické výzvy. Například jí už vůbec není uzpůsobena značná část přístavů, optimalizovaných pro přijímání moderních nákladních plavidel. Nastává tedy tak trochu problém vejce a slepice, jelikož je třeba vypravit dostatečné množství plachetnic, aby ekonomicky dávalo smysl upravit pro ně přístavy (a nebo naopak?). I kromě toho jsou náklady na ekologicky zodpovědnější přepravu prozatím vyšší a nabízí ji pouze několik námořních dopravních firem.

„Snižování nákladů je možné povzbuzováním dalších společností k využívání plachetnic,“ popisuje manažer Lush Derek Hallé. Jednou z překážek je ovšem momentálně také jejich relativně omezená kapacita. Klasický škuner totiž potřebuje velkou plochu pro ovládání lodi a z hlediska nákladového prostoru není schopen realisticky konkurovat obrovským nákladním lodím.

airbus-bird-of-prey-concept-plane1

Přečtěte si takéAirbus hledá inspiraci u dravých ptáků. Nový koncept ukazuje možnou budoucnost nízkoemisních letadelAirbus hledá inspiraci u dravých ptáků. Nový koncept ukazuje možnou budoucnost nízkoemisních letadel

V tomto ohledu mají výhodu plně elektrické lodě a jedna taková má v Norsku brzy nahradit 40 tisíc cest kamionem ročně. Na druhou stranu takové lodě zase mají problém s velmi omezeným dojezdem na jedno nabití. Další ekologicky přívětivou alternativou je také vodíkový pohon, ten je ale zatím spíše budoucností.

Několik společností proto pracuje na nové podobě plachetnic. Francouzská Neoline se chystá stavět lodě využívající sílu větru schopné přepravit 500 aut a navázala už spolupráci s Renaultem. Transatlantické nákladní plachetnice mají být až 136 metrů dlouhé, s dvojnásobně většími motorovými loděmi však budou pořád muset soupeřit hlavně v přívětivosti k životnímu prostředí. Ředitel Neoline je přitom považuje za aktuálně jedinou možnost, jak výrazně snížit emise skleníkových plynů z lodní dopravy.

neoline-sailboat

Foto: Neoline

Koncept 136 metrů dlouhé plachetnice pro přepravu aut

Návrat k plachetnicím přitom samozřejmě neznamená návrat k několik set let starým technologiím. Už velikost nových lodí umožňuje pouze zužitkování současných vědeckých poznatků a připojí se k nim také ty nejlepší meteorologické modely pro maximální optimalizaci lodních tras a časů.

elden

Přečtěte si takéJedna z nejlepších her míří do kin. Film režíruje tvůrce Ex MachinaJedna z nejlepších videoher vůbec míří na velké plátno. Elden Ring tam přivede režisér Ex Machina

Navíc jedna loď v sobě může kombinovat několik různých zdrojů energie pro pohon – Neoline do budoucna počítá se solárními panely i vodíkem. I když ty největší motorová plavidla prozatím zůstanou bez konkurence z hlediska kapacity, nové limity pro emise pro příští rok by z nich měly učinit nejednoznačnou volbu pro přepravu.

Romantická doba lodních dobrodružství díky jejich nepředvídatelnosti a těžké, duch vzpírající práce, nemusí být zdaleka pryč, ale jen mimo kontext transportu velkých objemů zboží. I sem se ale může vrátit idea pohánění pokroku přírodními silami, využívajíc zdrojů, co nám planeta sama poskytne, a ne násilné ždímání jejích zdrojů.