Audi experimentuje s alternativním dopravním prostředkem. Jeho elektrická koloběžka je kříženec se skateboardem
Ještě před pár lety by si leckdo ťukal na čelo, kdybyste mu tvrdili, že automobilky jednou začnou vedle svých velkých vozů vyrábět něco takového, jako elektrické koloběžky. Obří boom všemožných alternativních dopravních prostředků, dnes obvykle elektrických, však přenesl tento trend i do tradičního světa automobilek.
Poslední značkou, která na něj naskakuje, je německé Audi. První vstup do světa elektromobility má již za sebou. Po silnicích jezdí jeho první elektrické SUV e-tron a právě jako doplněk k většímu elektromobilu má sloužit nový Audi e-tron Scooter.
V názvu sice má nový mobilní dopravní prostředek pouze koloběžku (anglicky scooter), ale ve skutečnosti jde o kombinaci koloběžky a skateboardu. Právě to jsou ostatně dva oblíbené prostředky, které taktéž potkala elektrifikace, a Audi se tak snaží využít jejich popularity a zároveň skloubit jejich přednosti do jednoho produktu.
Výsledkem je „koloběžka“, která váží 12 kilogramů a může být přeložena napůl, což má zajistit jednodušší přenášení například při cestování městskou hromadnou dopravou. Klíčové tu ale je, jak se vůbec celý e-tron Scooter ovládá. Typická řidítka totiž nahrazuje jediné držadlo, které chytíte jen jednou rukou, a spodní část má jako skateboard čtyři kolečka.
Audi zážitek z jízdy na e-tron Scooteru popisuje, jako kdybyste jezdili ve vlnách. V praxi to funguje tak, že zatímco jednou rukou se držíte madla na „řidítkách“ a ovládáte jím akceleraci či brzdíte, nakláněním a přenášením váhy svého těla zatáčíte právě jako na skateboardu. Na e-tron Scooteru tak nestojí jako na koloběžce čelem, ale bokem jako na skateboardu.
Klíčové podle Audi je, že díky tomuto stylu ovládání máte na rozdíl od běžných koloběžek jednu rukou volnou, a tak se můžete snadněji rozhlížet a především dávat signály, když zatáčíte. To bývá v rušné dopravě důležité, ale u koloběžek obvykle složité, protože při řízení jednou rukou nejsou tolik stabilní.
V řidítkách se zároveň nachází baterie a veškerá elektronika, včetně displeje, který ukazuje stav nabití. Brzdit pak vedle řidítek můžete ještě klasickou hydraulickou brzdou a vpředu ani vzadu nechybí LED světla pro lepší viditelnost v provozu. Maximální rychlost je podle Audi 20 kilometrů v hodině.
Obstát v konkurenčním boji
Koloběžko-skateboard má zároveň zabudovanou rekuperaci, díky které se při brzdění dobíjí baterie, ale i tak německá automobilka udává jen 20kilometrový dojezd. To ovšem není jediný poněkud překvapivý údaj.
Nejen že současné koloběžky již dokáží na jedno nabití často ujet více, ale Audi se svůj alternativní dopravní prostředek nechystá prodávat dříve než koncem příštího roku. A to ještě k tomu za 2 tisíce eur, což je více než 51 tisíc korun.
Bude proto zajímavé sledovat, kolik zájemců Audi při takové ceně a parametrech přiláká. Protože například Boosted Rev, nová elektrická koloběžka od populárního výrobce elektrických skateboardů, stojí zhruba o 10 tisíc korun méně, jede rychleji a dojede dál.
Audi ovšem bude chtít pravděpodobně nalákat právě na propojení se svým elektromobilem e-tron (a to nejen brandově), protože bude moci svou koloběžku nabízet jako extra doplněk k základní výbavě. E-tron Scooter pak půjde dobíjet přímo v kufru auta a využívat ho na krátké dojezdy do cílové destinace, kam se s autem dostává složitěji.