Když Spotify v letošním roce kupovalo několik podcastových startupů za stovky milionů dolarů, byla to pro mnohé sázka na nejistotu, která se ale nakonec pořádně vyplatila. Díky nákupu, který do švédské streamingové služby přidal množství nástrojů k editaci, publikaci či vylepšení vlastních podcastů, se ze Spotify stává pro podobné tvůrce jedno z nejoblíbenějších útočišť.
Ostatně v minulém čtvrtletí narostl počet posluchačů podcastů na Spotify o 50 procent a rostly také příjmy. Ty za poslední tři měsíce povyskočily o celých 31 procent a zdá se, že Spotify na poli podcastů bude v nejbližší době jen růst. Nyní k tomu navíc spouští pro všechny své uživatele platformu Spotify for Podcasters, která nabízí tvůrcům v přehledném rozhraní nástroje a statistiky z jejich tvorby.
Jednoduše tak lze zjistit, jaká je demografie posluchačů vašich podcastů, kdy si je nejčastěji pouštějí, z jaké jsou země nebo jaké interprety nejčastěji poslouchají. To má pomoci nejen v lepším cílení reklam pro potenciální inzerenty, jak je u Spotify zvykem, ale samozřejmě i k vylepšení vlastní tvorby. Tvůrci přitom publikují podcasty na platformu zdarma a získávají odměnu za každé přehrání.
https://www.youtube.com/watch?v=7BeKkcY5y4E
Spotify for Podcasters bylo až doteď v beta verzi. Na platformě se spojují i služby startupů, jež Spotify získalo nedávnou akvizicí. Anchor tak nabízí tvorbu a hostování neomezeného počtu podcastů a jejich bezplatnou distribuci. Služba Soundtrap pak zase jejich jednoduchou editaci a samotné nahrávání, ale i spoustu dalších nástrojů.
Psal se rok 2007 a vedle dnes největší sociální sítě Facebook začala vznikat také mikroblogovací platforma Tumblr, která umožňovala uživatelům vytvoření jednoduchého blogu na několik kliků, kam často jen nahrávali samostatné obrázky nebo kratší texty. Alternativní sociální síť si získala na popularitě a vyrostla na více než 460 milionů blogů, 172 miliard příspěvků a přes 550 milionů měsíčních uživatelů.
To bylo ke konci roku 2016. Už o několik let dříve se ovšem uvnitř společnosti začaly objevovat problémy – to když Tumblr v roce 2013 odkoupil internetový obr Yahoo a začal poměrně radikálně omezovat obsah pro dospělé, pro který byla vždy platforma poměrně populární, a mimo Twitteru jde vlastně o jednu z mála síti, kam šel podobný obsah nahrávat. Tehdy Yahoo za platformu zaplatilo 1,1 miliardy dolarů s tím, že zakladatel a někdejší šéf firmy David Karp se v ní rozhodl zůstat.
To trvalo až do roku 2017, kdy se americký operátor Verizon rozhodl koupit za 4,5 miliardy dolarů celé Yahoo, pod které v té době spadal nejen Tumblr, ale například i Flickr, AOL nebo populární servery TechCrunch a Engadget. Šéfka Yahoo Marissa Mayerová tehdy odstoupila a vedle ní také samotný Karp, který do té doby Tumblr vedl. Tumblr jako takový měl mít v té době cenu 350 milionů dolarů, tedy asi třetinu toho, co za něj původně zaplatilo Yahoo.
V rukou Verizonu se navíc začaly ještě více utahovat opasky a přišel další razantní krok, který pravděpodobně pohřbil podstatnou část platformy úplně. Na konci minulého roku služba zcela zakázala veškerou pornografii a podobný obsah, čímž okamžitě ztratila téměř třetinu všech uživatelů, když jejich počet z 521 milionů uživatelů počet klesl na 370 milionů během 3 měsíců. A skomírání služby postupně pokračovalo až do letošního roku, kdy Verizon oznámil své plány na odprodej platformy.
Nakonec se mu to opravdu podařilo a Tumblr tak putuje do rukou společnosti Automattic, která stojí za populární blogovou platformou WordPress a dalšími nástroji. I když se obě společnosti nechtěly vyjadřovat k ceně transakce, podle informací serveru Axios, který má kontakt na blízké zdroje, se měla cena pohybovat pod 20 miliony dolarů. Následně byl report upraven a informoval o méně než 10 milionech dolarů a nakonec editor Axiosu Dan Primack na svém Twitteru uvedl dokonce částku 3 miliony dolarů.
Jak je možné, že se firma, které se dařilo, dostala během několika let z hodnoty přesahující jednu miliardu dolarů na pouhých několik milionů? Jsou to pravděpodobně jednotlivé kroky a omezování, které zničily profilaci platformy, jež nedokázala najít rozumný a finančně fungující model. Budoucnost Tumblru je tak poměrně nejistá, byť se pravděpodobně tvůrci WordPressu budou snažit o propojení se svými stávajícími nástroji.
Jak ale přímo Automattic potvrdil, s obsahem pro dospělé nic nového hodlat nedělá, zákaz bude platit i nadále – byť původně vznikl jako rychlá náplast na fakt, že nebyl Tumblr schopen pořádně nevhodný obsah monitorovat sám (nebo nechtěl?). V rámci poměrně malé společnosti, za kterou stojí WordPress s více než 60 miliony vytvořených stránek po celém světě, jde o největší akvizici v historii. A to jak z pohledu peněz, tak z pohledu počtu lidí. Těch je v Tumblr konkrétně 200.
Teď je jen otázka, zda podobný trend jako s Tumblrem bude pokračovat i na další aktiva, která Verizon vlastní. Mezi nimi je také AOL, ale samozřejmě i zmíněný TechCrunch nebo populární Huffington Post. V rámci Tumblru jako takového jde ale o poměrně smutný vývoj, ve kterém se platforma, která kdysi ovlivnila svět blogování, postupně transformovala v něco, čím spousta potenciálních uživatelů opovrhuje.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.