Za lepší dopravu ve městech. Český startup GoodVision nabírá 26 milionů korun, zapojilo se i Credo

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

goodvision-stofan-hrubyInsider

Foto: GoodVision

Spoluzakladatelé GoodVision Daniel Štofan a Lukáš Hrubý

0Zobrazit komentáře

Zlepšování dopravní situace je velké téma ve většině měst. Abyste však mohli skutečně efektivně řídit dopravu a plánovat v oblasti městské mobility, potřebujete vědět nejen to, kolik aut, motorek i cyklistů nebo chodců ulicemi projede, ale i množství informací o chování této dopravy. Přestože žijeme v 21. století a mnoho obcí se ohání termínem smart city, i základní počítání provozu se často provádí manuálně.

To je však teprve začátek. Jedna věc je, že dnes často pověření pracovníci sedí u kamerových záznamů a počítají auta, nebo dokonce stojí na ulici se sčítačem v ruce. To samo o sobě není příliš efektivní, ale především se při této činnosti nedokáže vytěžit spousta dalších zásadních dat, bez kterých se dopravní situace zlepšuje jen stěží.

Přesné trajektorie dopravy v čase a prostoru, rychlost dopravy na křižovatkách, agresivita řidičů, rozestupy mezi vozy, doba průjezdu jednotlivých dopravních prostředků. To je jen část informací, které potřebují dopravní modeláři nebo analytici získat, aby mohli celou dopravní situaci optimalizovat.

Inovace pro dopravní modeláře

Pracovník v terénu ani u videa nemá šanci všechny tyto detailní statistiky a data manuálně zaznamenat a dosud neexistovalo žádné pracovní prostředí, v němž by mohli dopravní modeláři efektivně pracovat. S řešením pro neutěšený stav zamrzlého oboru se tak rozhodl přijít produktový manažer v oblasti umělé inteligence Daniel Štofan, který spolu se zkušeným softwarovým architektem Lukášem Hrubým před dvěma lety založil startup GoodVision.

goodvision-drone-scene-21

Foto: GoodVision

GoodVision sleduje nejen auta, ale také chodce, nákladní auta, dodávky, motorky, kola, autobus nebo dokonce zvíře

Výsledkem je unikátní online platforma GoodVision Video Insights, díky které mohou dopravní inženýři provádět veškeré své datové analýzy na jednom místě a místo manuální práce se více zaměřovat na svou profesi. Problém je totiž často nejen v tom, že měření dopravy v mnoha případech probíhá manuálním sčítáním nebo ruční analýzou videa, ale také v tom, že každou část celého procesu zpracovává někdo jiný.

„Platforma GoodVision je vůbec prvním řešením, které poskytuje ultrarychlé zpracování obrovského množství video dat, bezkonkurenční přesnost ve všech geografických a povětrnostních podmínkách a bohatou sadu funkcí pro dopravní analýzy, které nad daty umožňují provádět úkoly a vyhledávat události, jejichž automatizace byla dříve nepředstavitelná,“ vysvětluje pro CzechCrunch Daniel Štofan.

citymove-app

Přečtěte si takéŠkodovka spouští aplikaci Citymove. Propojí v ní MHD, sdílená kola, taxi i parkování pro efektivnější dopravu v PrazeŠkodovka spouští aplikaci Citymove. Propojí v ní MHD, sdílená kola, taxi i parkování pro efektivnější dopravu v Praze

Online platforma GoodVision Video Insights umí z kamerových záznamů získávat dopravní data automaticky a pro dopravní modeláře tak představuje významnou inovaci. Spočítat a rozpoznat navíc umí vše, tedy nejen auta, ale také chodce, nákladní auta, dodávky, motorky, kola, autobus nebo dokonce zvíře. Po nahrání videa dokáže kompletní analýzu daného provozu zpracovat už za hodinu, což významně zefektivňuje celý proces.

Dokonalý vizuální zážitek

„Jakmile z videa vytěžíme dopravní data, získáte pocit, jako byste byli přímo v dané situaci. Najednou máte plné porozumění toho, co se na ulici děje. Od začátku jsme šli za tím, abychom dokázali poskytnout dokonalý vizuální zážitek o jakékoliv dopravní situaci. Díky nám je teď možné identifikovat vzory v dopravním chaosu,“ vysvětluje Daniel Štofan.

GoodVision dnes pro efektivní práci s dopravními daty využívá přes 600 registrovaných uživatelů po celém světě a českému projektu věří také investoři. V rámci prvního velkého investičního kola do GoodVision vkládají 26 milionů korun (1 milion eur) čeští Credo Ventures a bulharští Neo Ventures. Nové peníze pomohou startupu v expanzi s důrazem na růst ve Velké Británii, kde GoodVision ostatně sídlí.

goodvision-new-generation-app-analyze-screen-21

Foto: GoodVision

Online platforma GoodVision Video Insights

„Řešení GoodVision nemá v rychlosti, spolehlivosti a přesnosti ve svém oboru konkurenci a navíc řeší skutečný problém dopravních inženýrů, kteří potřebují lepší data, jimiž by mohli nakrmit své modely. Dosud přitom využívali lidské sčítače, kteří jsou velmi pomalí a nespolehliví,“ komentuje investici Vladislav Jež z Credo Ventures.

Celá analytická platforma GoodVision je dostupná komukoliv jako SaaS, tedy software jako služba na bázi předplatného. Pro její využití není třeba nic instalovat a nahrát lze jakékoliv vlastní záběry dopravy. Ty pak zpracuje umělá inteligence, kterou v GoodVision vyvinuli, a připraví data pro další analýzy.

metallica_

Přečtěte si takéMetallica v Praze zaválela před více než 70 tisíci diváky. Ze vstupenek darovala 1,8 milionu korun na obědy pro dětiMetallica v Praze zaválela před více než 70 tisíci diváky. Ze vstupenek darovala 1,8 milionu korun na obědy pro děti

Předplatné analytické platformy není nastaveno paušálně, ale podle toho, kolik hodin videa chcete zpracovat a zanalyzovat, nehledě na složitost dopravní scény. V závislosti na zakoupeném balíčku stojí zpracování jedné hodiny záznamu 4 až 15 eur (105 až 390 korun).

Lepší návrhy silnic a křižovatek

Od svého uvedení na trh mají GoodVision ve svém portfoliu vyšší desítky platících firem a denně platforma zpracovává stovky hodin videozáznamu. Obvyklým klientem českého startupu jsou dopravně inženýrské firmy, které potřebují přesná a strukturovaná data pro své analýzy a dopravní průzkumy.

„Výsledkem používání platformy jsou lepší návrhy silnic, křižovatek, modely pro časování semaforů a zejména to, že rozhodnutí o dopravní výstavbě s dopadem na desítky let se už nemusí dělat na základě malých vzorků potenciálně nepřesných dat. Stále zajímavějším tématem je také analýza pěších a kol, která může sloužit pro lepší plánování cyklomobility ve městech,“ doplňuje pro CzechCrunch Daniel Štofan.

Tržby v letošním roce odhadují v GoodVision na desítky milionů korun s tím, že potenciál růstu je vzhledem ke zvyšující se poptávce po automatizaci procesů a zlepšování dopravy obrovský. Pro maximální spolehlivost a účinnost své platformy navíc GoodVision neustále svou umělou inteligenci trénují ohromnou škálou záběrů z kamer z celého světa, a to za každého počasí i denní doby. Výsledkem je, že si umí jejich software poradit s různými situacemi i dopravními prostředky v každém městě.

Získaná data navíc mohou využít nejen plánovači městské mobility či dopravní analytici, ale také třeba specialisté pro měření hlukových studií nebo inženýři pro bezpečnost dopravního provozu pro vyhodnocení rizikových dopravních míst. Platforma GoodVision totiž nejen že identifikuje různé třídy objektů, jako jsou zmíněná auta nebo kola, ale zároveň zachytí veškeré dopravní toky včetně přesných trajektorií a chování vozidel na scéně v prostoru i čase.

Učí Čechy dobře se oblékat a přitom šetřit čas. Štěpán Vladyka buduje Stylify a posílá módu na míru poštou

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

stepan-vladykaInsider

Foto: Stylify

Štěpán Vladyka, spoluzakladatel Stylify

0Zobrazit komentáře

Finance, házená, móda. Ptáte se, jak jdou tyto tři světy dohromady? Pro třiatřicetiletého Štěpána Vladyku to je prakticky denní chleba. Zatímco ve svém hlavním zaměstnání pomáhá se stavěním finančních produktů po celém světě, o víkendech hraje druhou nejvyšší házenkářskou ligu v Česku a o volných večerech ještě s kamarády rozjíždí vlastní internetový byznys s pánskou módou – Stylify. Štěpán Vladyka je zkrátka muž mnoha oborů, který chce naučit Čechy dobře se oblékat.

Allianz Group, NN pojišťovna, Deloitte, Accenture. Štěpán Vladyka se celou svou profesní kariéru věnuje v různých pozicích i společnostech financím, ale co je v tuto chvíli důležitější než firmy v jeho CV, je fakt, že během těch let absolvoval stovky mítinků s těmi nejvýše postavenými manažery a šéfy nejen svých firem všude po světě.

A jestli si z toho vedle mnoha nově nabytých pracovních zkušeností vášnivý sportovec něco odnesl, tak to, že se čeští manažeři neumí příliš dobře oblékat. „Lidé z boardů a top managementu se často oblékají úplně šíleně. Mají nepadnoucí obleky, špatné pásky, potkávám je dnes a denně,“ směje se v kavárně na pražských Vinohradech Štěpán Vladyka.

stepan-vladyka2

Foto: Stylify

Štěpán Vladyka, spoluzakladatel Stylify

Měl to sem kousek. Deloitte, kde aktuálně pomáhá zejména bankám a pojišťovnám v různých zemích v oblasti financí a nových technologií, se nedávno přestěhoval do nového sídla v komplexu Churchill právě na Vinohradech. Vladyka přišel v kostičkované košili a chinoskách a ještě než dosedl, tak hned podotkl, že dress code i v dříve striktně kravaťáckých firmách jako Deloitte je dnes již značně uvolněnější než dřív.

Podle něj je však pořád důležité, jak se lidé oblékají. Nehledě na to, jestli musí mít kravatu, nebo třeba jen košili a kraťasy. „Nemusí všichni chodit nastrojení jako Italové, ale jsem zastáncem toho, že to, jak jsi oblečený, reprezentuje jednak tebe a jednak tvoji firmu,“ je přesvědčen Vladyka, který ve volném čase zvládá ještě pořádat různé akce pro házenkářskou komunitu.

Šetřit čas dobře situovaným mužům

To je ale pořád hlavně zábava. Když se před časem s nejlepším kamarádem Vojtěchem Hanzlem a jeho švagrem Ondřejem Jelínkem bavili o tom, že by mohli rozjet vlastní byznys, celkem rychle našli společnou notu. Jejich startup ale vznikal trochu jinak, než bývá zvykem. „Nejprve jsme si vybrali naši cílovou skupinu, která nám byla blízká. Rozhodli jsme se cílit na dobře situované muže, kterým chceme šetřit čas,“ popisuje Vladyka.

Důvod byl nasnadě. Štěpán Vladyka se mezi takovými lidmi pohybuje a jejich životy tak dobře zná. Dnes je již zcela běžné, že si na šetření času lidé najímají uklízečky nebo údržbáře a trojice přátel chtěla přidat další službu. „Měli jsme vytipovaných asi pět oblastí, ale na začátku jsme ještě nevěděli, do jaké se pustíme,“ vzpomíná Vladyka. Nakonec padla volba na módu – a tak vznikl projekt Stylify.

„Stylify je prémiová služba pro muže, které nebaví chodit do obchodů.“

Motivaci měli začínající startupisté jasnou. Chtěli kultivovat českou módní scénu a šetřit čas zaneprázdněným mužům. Služby, které dokáží každému zájemci na míru zkompletovat outfit, sice nejsou ve světě žádnou novinkou, ale v Česku v té době žádná nefungovala. Vladyka se se svými kolegy inspiroval zejména u německého Outfittery a také dalších služeb z jiných zemí, vzal z nich to nejlepší a vytvořili Stylify, které má dobře fungovat i pro český trh.

stylify01-min

Foto: Stylify

Oblečení na míru vám Stylify doručí ve stylové krabici

Před dvěma lety začal nápad nabývat reálných obrysů a dnes je to přesně rok, co je Stylify v plném provozu a má za sebou vytvořené outfity pro první desítky zákazníků. A o co že přesně jde? „Stylify je prémiová služba pro muže, které nebaví chodit do obchodů, ale zároveň chtějí vylepšit svůj styl a oblékat se podle posledních trendů,“ popisuje Vladyka.

Když si chcete nechat vytvořit outfit na míru, musíte na webu Stylify vyplnit svůj módní profil. Prozradíte, co nosíte ve volném čase, jak se oblékáte do práce, jaký styl obuvi se vám líbí, jaké preferujete značky – a pak přijde to hlavní: zvolíte, jaký outfit vlastně chcete sestavit. Algoritmus strojového učení zpracuje klientské data a ty jsou vstupem pro stylisty. Profesionální stylisté umí cokoliv, od formálního obleku přes smart casual až po volnočasové triko s kraťasy.

Stylista pro každého

Právě stylista je klíčovou součástí celého Stylify. „Lidé u nás nejsou zvyklí používat stylisty. Obecně u nás módu řešíme méně než třeba na Slovensku nebo v Rumunsku, ale chceme to změnit. Služba stylisty je naše největší přidaná hodnota,“ říká Vladyka s tím, že stylisté jsou obecně poměrně drazí, ale Stylify dokáže jejich cenu stlačit na minimum.

„Stylista vše sladí a vysvětlí vám, proč takové kousky vybral, jak je máte nosit a jak je můžete kombinovat s dalšími věcmi. Za rozumné peníze dostanete outfit, který dohromady dává smysl, obsahuje nejnovější trendy, a zároveň vše funguje i samostatně,“ vysvětluje onu přidanou hodnotu služby její šéf.

stylify02-min

Foto: Stylify

Stylify umí obléknout muže pro každou příležitost

Jakmile stylista na základě vašich preferencí a přání sestaví outfit, máte dvě možnosti. Buď si necháte balíček poslat tzv. naslepo, nebo do něj můžete ještě před odesláním nahlédnout a se stylistou případně doladit, když se vám nějaký kousek nezdá. Při první objednávce se prý lidé raději podívají předem, ale Stylify již má i několik vracejících se zákazníků, kteří už vědí, co mohou od stylisty čekat, a rádi se nechají dalším outfitem překvapit.

frusack-hana-fortova-tereza-dvorakova

Přečtěte si takéČeského eko sáčku Frusack se už v Evropě prodalo čtvrt milionu kusů. Teď s ním chtějí zakladatelky dobýt AmerikuČeského eko sáčku Frusack se už v Evropě prodalo čtvrt milionu kusů. Teď s ním chtějí zakladatelky dobýt Ameriku

Vladyka ostatně přiznává, že práce se stylistou, na kterou skutečně většina Čechů není vůbec zvyklá, vás může značně posunout z vaší komfortní zóny. Sám si již několik outfitů nechal od profíka sestavit a když viděl oblečení v krabici, trochu se vyděsil. „Kdybych takové věci viděl v obchodě, nikdy bych si je nekoupil. Když si je ale pak vyzkouším, tak to všechno začne dávat smysl, protože to k sobě zkrátka pasuje,“ předává vlastní zkušenost Vladyka.

Stylista se pochopitelně nemusí vždy trefit do vkusu, ale Stylify se proto nejprve snaží získat co možná nejvíce dat, z nichž pak lze vycházet. V prvním roce dokázala módní platforma přilákat první desítky zákazníků, kteří udělali několik stovek objednávek, a Vladyka říká, že v drtivé většině případů s výběrem stylisty žádný problém nebyl. „Do stylu se trefujeme dobře, výměna bývá většinou kvůli špatné velikosti,“ říká.

Za lépe oblečené kolegy

V Česku již dnes není Stylify samo, kdo se snaží o zlepšení módní situace a propouje stylisty s lidmi, kteří se chtějí dobře obléknout. Podobně dlouho funguje také Genster Michaely Kloudové, který letos získal první několikamilionovou investici. „Pomáháme si v tom, že společně vzděláváme celý trh a umožňujeme lidem jednoduše využít služeb stylisty,“ přitakává Vladyka.

Podobně jako ve světě funguje podobných služeb vícero, ani Stylify si s Gensterem přímo nekonkurují. Stylify je svým výběrem značek prémiovější, jinými slovy dražší služba, která cílí na bohatší klientelu. Stylisté vybírají ze stovek značek, mezi nimiž jsou tradiční jména jako Gant, Lacoste, Tommy Hilfiger nebo Calvin Klein, ale často si hrají i s menšími značkami.

„Když nás nějaká značka baví, rádi ji nabízíme i zákazníkům. Teď jsou to třeba české ponožky We Are Ferdinand a do některých outfitů jsme dávali také například limitovanou košili od českého návrháře Leoše Matzenauera, to bylo unikátní,“ říká Vladyka. Cena outfitů – obvykle složených alespoň ze tří kusů – se na Stylify vejde i pod 10 tisíc korun, ale často stojí 10 až 20 tisíc.

stylify03-min

Foto: Stylify

V krabici od Stylify můžete dostat všechno od bot přes kalhoty až po triko, košili či sako

Se zájmem zákazníků Stylify problém nicméně nemá. Sám Štěpán Vladyka říká, že na to, že je na trhu se svou službou teprve relativně krátce, zájem předčil jeho očekávání, a tak už podobně jako konkurenční Genster pokukuje po první investici. Vzhledem k jeho plnému vytížení v Deloittu, odkud se odcházet nechystá, je potřeba najímat lidi, kteří by slušně se rozjíždějící módní startup pomohli posunout dál.

luke-nichols

Přečtěte si takéOutdoor Boys končí: Youtuber Nichols opouští slávu kvůli rodiněJeho videa, jak přežívá v divočině, mají desítky milionů zhlédnutí. Teď youtuber končí, vadí mu sláva

„O první investici již jednáme. Najali bychom nové lidi a také posílili marketing, protože potřebujeme, aby se o nás lidé dozvěděli. V hlavě už máme také potenciální expanzi na východ, protože tam takový trh vůbec neexistuje, a i díky své práci v zahraničí tam mám konexe, jež by nám při expanzi pomohly,“ dodává Vladyka.

V hlavě už má i plno technologií, které by chtěl do svého startupu nasadit, ale na ty je zatím brzy. Prozatím je pro něj nejdůležitější další růst a fakt, že dokáže Čechům jednoduše a online nabídnout služeb stylisty, díky čemuž by se mohl i na svých schůzkách potkávat se stále lépe oblečenými kolegy.