Daniel Helcl z Topíte.cz: Digitální řemeslníci aneb výměna kotle musí být stejně snadná jako nákup na e-shopu

Daniel HelclDaniel Helcl

topite-cz-helcl-naprstek-svedaInsider

Foto: Topíte.cz

Zakladatelé Woltairu (dříve Topíte.cz) Jiří Švéda, Daniel Helcl a Karel Náprstek

0Zobrazit komentáře

Tradiční řemesla i přes postupnou digitalizaci zůstávají víceméně stejná. Mění se však složení zákazníků, kteří jednotlivé řemeslné služby poptávají a vyžadují jejich okamžitou dostupnost kdykoliv a kdekoliv. Právě na tuto nastupující internetovou generaci, odchovanou moderním ecommerce, se rozhodl se svojí novou službou Topíte.cz zaměřit podnikatel Daniel Helcl.

V České republice je asi 38 tisíc platných topenářských živnostenských oprávnění. Většina topenářů dělá sama na sebe, existuje pouze několik málo firem, které pod sebou sdružují maximálně tři nebo čtyři zaměstnance. Moderní přístup v poskytování řemeslných prací je pojem, který u nás doposud prakticky neexistoval.

Na trhu tak úplně chybělo něco, co sám nazývám „řemeslo jako služba“ – služba pro lidi odchované e-commerce a s okamžitou dostupností prakticky jakéhokoliv zboží. Sehnat dobrého řemeslníka totiž může být kolikrát otázkou i několika měsíců a zákazníci logicky mají problém tak dlouhou dobu tolerovat.

Eskalující startupový boom naštěstí v pravou chvíli prokázal, že je možné objednat si topenáře jednoduše přes mobil nebo přes web, do týdne mít nový kotel a servisní prohlídky na pět let dopředu. Stejným způsobem, jako si zajistíte odvoz autem nebo se objednáte k holiči. Tak vzniklo Topíte.cz.

topite-cz-daniel-helcl-min

Foto: Topíte.cz

Daniel Helcl, spoluzakladatel startupu Woltair (dříve Topíte.cz)

Začali jsme s online kalkulačkou, která po zadání několika bodů pošle během chvilky e-mailem orientační cenovou nabídku. Pracujeme na celkové digitalizaci od kalendáře pro návštěvy u zákazníků až po automatické připomínky servisu. Všechny doklady a návody řešíme online, a tak máme vždy přehled o zákazníkovi a nemusíme se například složitě doptávat, jaké řešení jsme historicky instalovali.

Řemeslo funguje na stejném principu desetiletí

Od snu k realizaci je ale dlouhá cesta. Cíl je prostý: zákazník se nebude starat o nic, odpovědnost ponese firma. Jak jednoduché, že? Jde ale o něco, co v oboru řemesel ještě nikdo nezkusil.

Pravda, nepřály tomu podmínky a úskalí takového plánu jsou četná. Plně digitalizovat topenářskou firmu s sebou nese velké investice. V první řadě do IT podpory. Software, který bude přesně rozumět tomu, kdo co dělá, na které místo je třeba vyslat nejen topenáře, ale také zedníka, kdy je třeba mít pro řemeslníka připravenou velkou dodávku, jakou výbavu s sebou bude potřebovat a další.

hyundai-exoskelet-5

Přečtěte si takéHyundai vyvinula extrémně lehký exoskelet, který dělníkům ulehčí montáž vozů. Pomáhat by mohl i v ČeskuHyundai vyvinula extrémně lehký exoskelet, který dělníkům ulehčí montáž vozů. Pomáhat by mohl i v Česku

Program si musí umět dát jednotlivá data dohromady a co nejefektivněji s nimi pracovat. Jinak se může stát, že řemeslník bude před vaším domem stát sice načas, ale bez kotle.

Dál je nutné přesvědčit investory. Zkoušeli jste někdy přesvědčit peněžního mága o tom, že umíte vymalovat byt pistolí na americkou retuš? Ano, jde to, ale hledáte tak trochu futurologa. Naštěstí žijeme v době, kdy už máme aplikace na úplně všechno a potřeba modernizace je cítit všude.

craftsman

Modernizovat se musí i řemesla

Řemeslo funguje na stejném principu několik desetiletí, přičemž zákazníci i samotní řemeslníci mezitím vyměnili psací stroje za smartphony a tlusté detektivky za kindly. A i opatrní investoři si už všímají, že nastal ten pravý čas, a hledají příležitosti.

Výzvou bylo také najít tu správnou partu pro digitalizaci topenařiny. Společnou vizi jsme přivedli k životu společně s Karlem Náprstkem a Jiřím Švédou, kteří o modernizaci svého řemesla již nějakou dobu uvažovali. Vytvořili jsme projekt, které propojuje svět technologií a řemesel.

Řemeslnické firmy musí modernizovat

Marketplace řemesel tak, jak ho vidím, je v podstatě strašně jednoduchá a logická vize. Na jedné straně služby je zákazník, na druhé dodaná práce. Vše mezitím má na starosti firma a klienta to nemusí vůbec nijak trápit.

Zajímáte se o to, jakým způsobem vám potravinový e-shop kompletuje nákup nebo kolik na tom pracuje lidí? Já ne. A přesně tam s Topíte.cz míříme. Do karet nám hraje také to, že popularita učebních oborů roste a čerství absolventi chápou digitalizaci a smart zařízení jako naprostou samozřejmost a součást jejich života.

Mladá generace dneška má v průměru staženo zhruba 35 aplikací. Nainstalované tři to-do aplikace, dále čtyři různé kalendáře a dva časové trackery. Řemeslnické firmy tedy budou muset modernizovat už kvůli svým mladým zaměstnancům, nejen kvůli zákazníkům.

V neposlední řadě řešení v podobě modernizace vítají také zkušení řemeslníci. Jsou rádi, že se díky automatizaci administrace mohou věnovat pouze topenářské práci jako takové a přímému styku se zákazníkem. Proto se totiž rozhodli dělat řemeslo, ne aby jen neustále hlídali diář, řešili účetnictví a zmeškané hovory.

Ani bota, ani ponožka. Čeští Skinners prodali 200 tisíc unikátních ponožkobot a nově se zaměří i na děti

skinners-5-min

Foto: Skinners

Petr Procházka, spoluzakladatel startupu Skinners

Počítali jste někdy, kolik bot máte ve svém botníku? Většina z nás má více než tři páry pro nejrůznější účely, aktivní lidé často i násobně více. Boty však nejsou pro naši nohu vždy tím nejlepším, zvláště pak, jsou-li těsné, tuhé a nedávají svalům a šlachám chodidla příliš volnosti. Ví to i čeští Skinners, kteří se rozhodli před lety překopat celý koncept boty tak, aby vytvořili hybrid mezi botou a ponožkou. A nově v nich mohou dovádět i děti.

Podle archeologických nálezů jsou boty nedílnou součástí naší výbavy již minimálně 10 tisíc let. Za tuto dobu si bota prošla výraznými proměnami, ovšem její primární ochranný princip zůstává stejný. I přesto je dnešní obuv daleko pohodlnější, módnější a více funkční. Nemusí to však být vždy klasická obuv, kterou si můžeme na nohy nasadit, aby naše chodidlo chránila a zároveň doplňovala outfit. Příkladem jsou i české ponožkoboty Skinners.

Crowdfundingová kampaň na speciální ponožky s polymerovou podrážkou se před třemi lety rozjela na Hithitu a lidé byli novinkou, která v sobě kombinuje pohodlnost ponožky a ochrannou funkci bot, doslova nadšeni.

skinners-6-min

Foto: Skinners

Petr Procházka se svými ponožkobotami Skinners

Celý nápad vznikl v momentě, kdy si spoluzakladatel Skinners Petr Procházka při brigádě v Norsku všiml, že jeden z jeho kolegů chodí do ulic jen v ponožkách. Důvodem bylo zranění, které se mu v uzavřené obuvi špatně hojilo. Procházka mu pomohl ponožky vylepšit o podrážku, aby se mu hned neprošoupaly, a nápad byl na světě. První prototyp Skinners nakonec vytvořil z materiálu, který našel na staveništi, a příběh tzv. ponožkobot mohl začít.

Přes 200 tisíc prodaných párů

Procházka jej začal rozpracovávat hned po svém návratu do Česka, a tak vznikla ponožka s funkcí boty, kterou lze srolovat třeba do kapsy. Takovou obuv je možné využívat všude, kde se nechcete obouvat, ale zároveň nechcete být bosi, tedy v kempech, fitness centrech nebo během cestování. Bota by měla dopřávat příjemný pocit svobody pohybu a cit pro povrch, po kterém jdete, na což vsází i tzv. barefootová obuv.

vollebak-m

Přečtěte si takéBritský startup Vollebak vytvořil unikátní triko z řas a eukalyptu, které se do 12 týdnů samo rozloží v zemiBritský startup Vollebak vytvořil unikátní triko z řas a eukalyptu, které se do 12 týdnů samo rozloží v zemi

Díky crowdfundingu se Skinners podařilo vybrat nejdříve na českém Hithitu kolem 600 tisíc korun a následně na globálním Kickstarteru dalších 16 milionů korun. Získané finance pomohly rozjet výrobu ve velkém a za tři roky Skinners prodali již přes 200 tisíc párů „ponožkobot“ do 120 zemí světa.

Loňský obrat firmy činil 53 milionů korun a letošní výsledek by měl být ještě lepší. Skinners jsou už od prvního roku zisková firma a i přes poměrně rychlý růst to platí i nadále. Jeden pár ponožkobot přitom stojí 50 eur (1 250 korun).

skinners-1-min

Foto: Skinners

Skinners se dají použít v celé řadě případů. Například i u vodních sportů

„Důležitá je rozmanitost. Obuv je neodmyslitelný společenský fenomén, ale zároveň bychom neměli zapomenout, co je pro nohy přirozené. S naším produktem lidi od bot neodrazujeme, jen se snažíme upozornit na jejich dnešní nadužívání a že by svým nohám měli dopřát více volnosti,“ říká devětadvacetiletý Petr Procházka, který sice vystudoval práva a v oboru se po škole chvíli pochyboval, ale nakonec se naplno vrhl do vlastního byznysu.

Do podnikání se pustil se svou partnerkou Michaelou Matějkovou, která ve firmě působí jako provozní ředitelka a drží ve Skinners čtvrtinový podíl. Společně již dnes řídí firmu čtvrtým rokem a mají s ní poměrně velké plány.

Milion párů pro děti i dospělé

Ve Skinners proto nyní pracují na lepší škálovatelnosti produktu, přebudovávají strukturu svých výrobních podniků, které jsou situovány v České republice, a zavádí nové technologie zpracování materiálu dováženého převážně ze Švédska a Itálie. Jejich cílem je vyrábět milion párů Skinners ročně a posílit svou pozici ve Spojených státech, kde jsou české „ponožkoboty“ velice oblíbené.

Kromě toho chystá brněnská firma celou řadu dalších novinek, které by měla představit už v příštím roce. Vývoj však trvá, protože produkt je skutečným originálem, a tak není příliš prostoru pro inspiraci u konkurence.

skinners-2-min

Foto: Skinners

Skinners nově přicházejí s modely pro děti

Mezi největší novinky aktuálně patří kolekce dětských Skinners, které se společnost rozhodla vyrábět z důvodu vysoké poptávky ze strany rodičů, protože ty někdy dokonce sami upravují „dospělácké“ Skinners na míru svým ratolestem. Právě děti jsou velice náročnými uživateli obuvi, ale rodiče jim bohužel často kvůli krátké době používání kupují levnější modely, což se nepříznivě promítá do vývoje dětského chodidla.

Až 98 % dětí se rodí se zcela zdravými chodidly, na základních školách má však určitou formu vady již jedna třetina z nich a u dospělých je to pak dokonce až 60 %.

tomas-cupr

Přečtěte si takéDesítky milionů korun pro obleky na míru. Tomáš Čupr investuje do Le Premier Jakuba LohniskéhoDesítky milionů korun pro obleky na míru. Tomáš Čupr investuje do Le Premier Jakuba Lohniského

Skinners proto rozjeli novou crowdfundingovou kampaň na Hithitu, kam se vrátili po necelých čtyřech letech, a to s poměrně skromným cílem ve výši 200 tisíc korun.

Důvodem je snaha, zapojit rodiče do procesu vývoje ponožkobot. Rodiče mohou se startupem sdílet své tipy a zkušenosti, finančně jej podpořit a Skinners jim na oplátku poskytnou přesně takový produkt, jaký si přejí, navíc díky absenci obchodních mezičlánků za výhodnější cenu a ještě s předstihem.

skinners-4-min

Foto: Skinners

Skinners tak bude moct nosit celá rodina

 

Podle Petra Procházky může být dobře udělaný crowdfunding efektivnější než marketingová kampaň a dosavadní průběh druhého tažení na Hithitu mu dává za pravdu. Skinners se podařilo překročit původní cíl už během pár dní a nyní se drží nad hranicí 300 tisíc korun.

hailey

Přečtěte si takéHailey Bieber královsky vydělala, Justin Bieber se trochu zbláznilJejí muž se byznysově zbláznil, ona královsky vydělala. Svou virální kosmetiku prodala za miliardy

„Dětská verze ale není jen zmenšeninou té dospělé, jedná se o zcela nově vyvinutý model, do kterého jsme zapojili poznatky získané z několika let působení na trhu a zpětné vazby od zákazníků. Produkt je, co se týče zpracování a kvality, posunutý zase o kus dál,“ dodává k připravované dětské obuvi Procházka.

Zda si Skinners získají i malé neposedné zákazníky, se tedy ukáže v příštím roce. Jejich rodiče by však k nákupu mohlo přesvědčit i to, že se česká firma snaží boty vyrábět bezodpadovou technologií, produkt je zdravotně nezávadný, neobsahuje žádná lepidla či toxická změkčovadla a lze jej prát i v pračce.