Nadzvukový letoun od NASA nebude mít výhled z kokpitu. Pilot bude koukat přes virtuální okno
Jeden z nejambicióznějších projektů americké agentury NASA je opět o něco blíže uvedení do reality. Připravované nadzvukové letadlo X-59, které americká vládní agentura vyvíjí ve spolupráci se známým výrobcem stíhaček Lockheed Martin, totiž nebude mít klasické přední sklo, a proto bude vybaveno klíčovým systémem, které ho nahradí. A právě tento systém nyní v NASA úspěšně otestovali.
Očekávaný nástupce Concordu, který by mohl do letecké dopravy opět vrátit komerční nadzvukové lety, do výbavy dostane virtuální kokpit označovaný jako eXternal Visibility System, který poskytne plně virtuální pohled do okolí letadla. Důvod je jednoduchý – pilot totiž z letadla uvidí jen do stran a nahoru, přední sklo v nadzvukovém letounu X-59 neexistuje.
4K výhled v rozšířené realitě
Základem je kombinace přední kamery se 4K displejem, který v rozšířené realitě navede pilota například na letiště nebo poskytne informace o ostatních letadlech ve vzdušném prostoru. Dodatečná kamera umístěná na spodku letadla zase pomůže během přistávání nebo vzletu.
V praxi tak pilot letadla nepotřebuje k řízení žádný výhled, jelikož vše podstatné se odehrává právě na virtuálním skle, navíc ve většině situací ve vyšší vizuální kvalitě než při pohledu z běžného předního okna. To ostatně potvrdilo i právě proběhlé testování systému, který byl úspěšně nainstalován do testovacího stroje Beechcraft King Air UC-12B. Na testování se můžete podívat i na videu níže.
Virtuální okna mají například i v Emirates
S podobným principem mimo jiné před časem přišla letecká společnost Emirates, která do svých Boeingů 777-300ER implementovala namísto klasických oken okna virtuální. Pasažéři první třídy se tak nově mohou během letů kochat pohledem na virtuální plynoucí mraky a okolní krajinu, které jsou často k nerozeznání od reality.
Nejde však jen o vizuální stránku věci. Virtuální kokpit totiž připravovanému nadzvukovému letadlu pomůže také s dosažením hlavního očekávání, která jsou do něj vkládána – tedy aby se stalo pravým nástupcem legendárního Concordu, který do vzdušného prostoru naposledy vzlétl v říjnu roku 2003. Absence klasického předního okna sníží jeho váhu, zvýší rychlost a zároveň umožní po aerodynamické stránce vymodelovat více funkční tvar.
Výsledkem by měl být tichý let i v případě, kdy letoun X-59 přejde do nadzvukového módu. Sonický třesk, který je dosud kamenem úrazu při nadzvukovém létání, by v případě X-59 neměl být hlasitější než bouchnutí dveřmi auta, díky čemuž by letadlo mělo být bez problému schopno létat i nad pevninou a obydlenými oblastmi.
Jak ale očekávané nadzvukové letadlo, vyvíjené ve spolupráci NASA a Lockheed Martin, bude fungovat v reálném provozu, bychom se měli dozvědět zhruba za dva roky, kdy by měl být připravený první model letadla.