Ožívá legenda minulého století. Volkswagen představil elektrickou verzi ikonického Brouka
Automobilový průmysl má hned několik modelů, které zná snad každá osoba, ať už je majitelem řidičského oprávnění, či nikoliv. Minimálně dva takové modely má i Volkswagen ve svém Golfu a Beetlu. Zatímco první jmenovaný se brzy představí ve své již osmé generaci, které nebude chybět ani elektrická verze, výroba znovuoživeného Beetlu byla již definitivně ukončena a s jejím pokračováním se nepočítá.
Klasického Brouka, který zažil svou slávu v letech 1938 až 2003, bylo vyrobeno celkem 21,5 milionu, díky čemuž se jedná o jeden z modelů s největším počtem vyrobených kusů. Jeho nástupci jménem New Beetle se překonat úspěchy slavného předka nepodařilo a po 1,7 milionech vyrobených kusů Volkswagen jeho výrobu letos definitivně ukončil.
Německý výrobce se totiž po svých problémech v rámci aféry Dieselgate, kdy falšoval výsledky produkce emisí u svých naftových vozidel, ve velkém opřel do elektromobility. Představil rodinu I.D., která zastřešuje koncepty i produkční verze elektromobilů a tento týden odhalil svůj očekávaný první „masový“ elektromobil ID.3.
Plánem automobilky je prodávat 2 až 3 miliony elektromobilů ročně a do tří let představit hned 27 elektrifikovaných novinek. Elektrický Brouk však mezi nimi s největší pravděpodobností nebude. To ale neznamená, že elektrického Brouka nemůžete mít.
Ve spolupráci se společností eClassic připravil Volkswagen pro nadcházející autosalon ve Frankfurtu zajímavost v podobě vozu Volkswagen e-Beetle. Nejedná se o elektrickou verzi poslední generace New Beetlu, ale naopak o přestavbu klasického Brouka, kterému byl propůjčen elektrický pohonný systém z moderního Volkswagenu e-Up.
Díky tomu je e-Beetle schopen uhánět rychlostí až 150 km/h a energie uložená v bateriích o kapacitě 36,8 kWh vystačí na dojezd 200 kilometrů. Z 0 na 50 km/h dokáže zrychlit za necelé 4 sekundy, o což se stará elektromotor o výkonu 82 koňských sil. S novým pohonným ústrojím dostala klasika také vyztužení podvozku a lepší brzdy.
Díly dodal samotný Volkswagen, ale přestavbu má na svědomí společnost eClassics. Ta uvedla, že způsob, kterým byl přestavěn e-Beetle, bude možné používat i u dalších historických vozidel. Díky tomu bude i do budoucna možné jezdit v klasických vozech 20. století a zároveň nezanechávat jejich provozem žádnou uhlíkovou stopu. eClassic nyní pracuje na platformě pro přestavbu historických autobusů a v nejbližší době by se chtěli pokusit o vytvoření e-Porsche 356.
Elektrický Brouk z dílny eClassic bude prozatím jedinou možností, jak získat klasiku od Volkswagenu v elektrické podobě. Konec nadějím na návrat legendy totiž učinil šéf VW Herbert Diess, který prohlásil, že je Brouk natolik ikonickým modelem, že by jeho přeměna na elektromobil nebyla správná a že si lidé spojují elektromobil s něčím moderním a nikoli s vozem s moderní technikou v retro designu.
Tato slova však trochu podkopává fakt, že přesně takový elektromobil ztělesňuje koncept I.D. Buzz. Ten je elektrickým odkazem na minibus Transporter T1, který se stal jedním ze symbolů nespoutaného životního stylu za éry hippie. Jeho design legendární „Téčko“ nápadně připomíná a Volkswagen se vůbec nebrání výrobě jeho sériové verze, která by měla být zahájena v roce 2022.
Elektrické verze starých dobrých klasik nejsou u automobilek ničím výjimečným. Svou elektrickou verzi má například italský drobeček Fiat 500 a co nevidět se nám představí i elektrická verze pokračovatele ikonického Mini jménem Mini Cooper SE. Moderní elektrický Brouk by si tak zcela jistě své kupce našel, ale Volkswagen se rozhodl jít trochu jinou cestou, na které si nostalgickou písničku rozhodně pobroukávat nehodlá.
Potkat takový automobil u dobíjecí stanice bude pro ostatní majitele elektromobilů celkem překvapení