Už žádné nekonečné čekání na lince. Češi z Vocalls chtějí doplňovat lidské operátory umělou inteligencí

Filip HouskaFilip Houska

vocalls-2

Foto: Vocalls

Artem Markevich (CEO) a Martin Čermák, zakladatelské duo

„Vyčkejte, prosím. Operátor právě hovoří. V co nejbližší době se vám budeme věnovat.“ Podobné hlášky nejsou ničím neobvyklým, pokud voláte do call center a ne náhodou máte s poměrně urgentním požadavkem, který jste měli vyřešit ideálně už včera. Ať už jde o aktuální stav objednávky na e-shopu, problém s funkčností webu nebo informace o nezaplaceném mobilním tarifu.

Byť to rozhodně není příjemné, i operátoři jsou jen lidé, kteří zkrátka nedokáží obsloužit několik hovorů naráz a musí klienty držet na lince do doby, než se uvolní kapacita. Taková je realita. Pomocí novodobých technologií se však dají naprogramovat způsoby, které mohou tento každodenní nešvar elegantně řešit.

S řešením přichází i český startup Vocalls, za nímž stojí zakladatelé Artem Markevich (CEO) a Martin Čermák (CTO). Ti se zaměřili na poměrně sterilní telekomunikační trh a snažili se na trh uvést produkt, díky němuž by se jednotlivé procesy snadno zautomatizovaly a výrazně by tak šetřily práci příslušným pracovníkům.

vocalls-1

Foto: Vocalls

Artem Markevich (CEO) a Martin Čermák (CTO)

Vzhledem k tomu, že mají oba zakladatelé bohaté zkušenosti s úspěšným podnikáním a moderními technologiemi, nebylo pro ně založení nového technologického startupu nijak zvlášť obtížné. V roce 2015 proto rozjeli online platformu poskytující služby pro automatické telefonní kampaně malým firmám.

„Nechtěli jsme být na straně ‚zla‘, neboť se z našeho nástroje mohla velice snadno stát služba pro hromadné obvolávání lidí. Proto jsme upravili náš business plán a zaměřili se na umělou inteligenci,“ vysvětluje Čermák krok vedoucí k důležité transformaci, která nastartovala prakticky novou službu.

Na robota se nečeká

Vocalls vyrukovali s takzvaným Telefonním asistentem s umělou inteligencí. Byť toto označení nemusí nutně vzbuzovat žádné přehnané reakce týkající se inovativnosti, v jádru jde o zajímavý produkt, který může leccos změnit.

Jak už z názvu vyplývá, jde o fyzicky neexistujícího hlasového bota, který dokáže odbavit klienty na příchozí telefonní lince, aniž by čekali o vteřinu déle. Představit si tento proces ostatně není vůbec složité: vžijte se do situace, kdy zvednete telefon a se svým požadavkem voláte do daného call centra.

vocalls-homepage

Foto: Vocalls.cz

Homepage webu

Namísto lidského pracovníka však hovor jako první zvedne virtuální telefonní asistent, který s vámi bude proaktivně hovořit. Vy se jej můžete ptát na jakékoliv relevantní otázky, on vám bude plynule česky (nebo slovensky) odpovídat. Za pár minut se tak můžete ocitnout v situaci, kdy máte požadavek vyřešen, nečekali jste ani o minutu déle a vše jste probrali s robotem.

„Naší největší obavou je, aby se lidé nebáli s robotem mluvit, aby pochopili, že jim rozumí a že je chce odbavit proto, že by na operátora jinak čekali i několik minut (nebo hodin, pokud volají v noci),“ dodává Čermák. Jakmile se totiž lidé naučí s virtuálním hlasovým botem komunikovat, může to jim i firmám přinést řadu výhod.

Klidně si zakřičte, robot je stresuodolný

Z hlediska volajícího zákazníka dává bot od Vocalls smysl v tom, že plynně a srozumitelně komunikuje a navíc se nenechá rozhodit, pokud na něj zvýšíte hlas (což v podobných situacích může být poměrně časté). Navíc dokáže přesně určit, co po něm chcete, pokud to není až příliš mimo tematický okruh. A co víc: je k dispozici vždy, 24/7. Doslova.

call-centrum

Foto: Singhira / Wikimedia Commons

I takto může vypadat běžné call centrum

Ze strany firmy, která si nechá tohoto telefonního chytrého robota integrovat do rozhraní, pak jde o nenáročný způsob, jak odbavovat volající klienty, aniž by musela zaplňovat židle lidskými zaměstnanci, kteří mohou v té době řešit mnohem závažnější a komplexnější úkoly.

„Nechceme brát ani operátorům práci, a to z jednoduchého důvodu: operátoři nejsou. A těm, kteří jsou, chceme šetřit nervy z jednoduchých dotazů,“ vysvětluje Čermák z pozici technického ředitele Vocalls.

Teprve začátek

I když Vocalls, v jehož řadách se nachází dvanáct členů, se svým hlasovým botem normálně funguje a nabízí jej jak velkým korporacím, tak malým firmám a e-shopům, které na této funkci mohou vybudovat zcela nové call centrum hodné sklonku roku 2019, nepřestávají pracovat.„Jsme tady necelé čtyři roky, máme za sebou milion realizovaných hovorů a motivaci změnit trh,“ hlásí Čermák.

K tomu jim mimo jiné pomáhají i zkušení mentoři u Google Startup Academy, globálního startupového programu, kterého jsou součástí. Za rozjezdem svého vlajkového produktu však stojí hlavně samotní tvůrci, a to dokonce i po stránce základního kapitálu, byť měli k dispozici menší „nakopávací“ investici. Podle Čermákových slov nyní jednají ohledně dalších možností financování s dalšími investory.

vocalls-4

Foto: Vocalls.cz

Veškeré robotem zpracované hovory se zobrazují online přímo v prohlížeči

„Ze začátku nám stačilo relativně málo klientů, kteří systém používali v jeho základní verzi (krátké automatické hovory s jejich klienty) a díky nim jsme se dostali až do fáze, kdy nabízíme produkt s názvem Telefonní asistent s umělou inteligencí. Právě s ním jdeme na trh,“ dodává Čermák.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Vlastnit auto, či nevlastnit? Český Driveto Klub sází na vylepšený operák, který lze zrušit ze dne na den

skoda-driveto1-min

Foto: Driveto

Vlastnictvím automobilu se pro mnohé stává přežitkem

Vlastnit jeden či dva vozy, které mají v technickém průkazu zapsané vaše jméno, je v České republice stále hluboko zakořeněný trend, který s sebou ovšem může vedle mnoha výhod přinášet i celou řadu nepříjemností.

Průměrná hrubá mzda obyvatel se podle posledních průzkumů pohybuje na hranici 34 tisíc korun, což rozhodně není suma, která by umožňovala bez problému kupovat každých několik let zcela nový vůz, jejichž průměrné ceny se navíc postupně navyšují.

V praxi je tedy výsledek takový, že se Češi spoléhají především na ojeté vozy, které jsou k nám ve velkém dováženy hlavně ze západní Evropy. Průměrné stáří našeho vozového parku je i proto více než 14 let a automechanici nemají o práci nouzi. Nutnost častých návštěv servisu navíc není jedinou potíží, kterou vlastnictví nejen starého vozu přináší.

Problém spočívá také v permanentně klesající hodnotě vlastněného automobilu, což nastává už ve chvíli, kdy nový vůz sjede z výrobní linky. Navíc kdybychom spočítali čas, kdy je auto v pohybu a slouží k účelu, za kterým bylo zakoupeno, a kdy jen tiše vyčkává zaparkované na chodníku či v garáži, zjistíme, že o ekonomicky výhodné investici zde ve většině případů nemůže být řeč.

car-parking

V poslední době se nicméně situace na českém trhu začíná pozvolna měnit. Objevuje se stále větší počet především mladých lidí žijících ve větších městech, pro které již není vlastnictví vozu prioritou, popřípadě nedisponují takovým kapitálem, aby si mohli dovolit zakoupit nový vůz či ojetinu ve slušném stavu.

Proto často využívají různé carsharingy nebo volí pořízení vozu cestou operativního leasingu. Operativní leasing s sebou přináší výhody v podobě nového, a tedy technicky bezproblémového vozidla, se kterým je méně starostí, nevyžaduje výrazné počáteční náklady a zpravidla u něj nehrozí žádné nepředvídatelné výdaje.

boeing-porsche-2

Přečtěte si takéTemné létající žihadlo do měst. Boeing a Porsche společně chystají unikátní elektrický letounTemné létající žihadlo do měst. Boeing a Porsche společně chystají unikátní elektrický letoun

Klasický operativní leasing sice rozhodně není pro každého, ale z ekonomického hlediska nabízí mnoho výhod. Pro některé nicméně může být zavazující například v tom, že obvykle přichází s pevnou dobou závazku. Obecně přitom platí pravidlo, že čím je závazek kratší, tím vyšší je měsíční splátka.

Pro vyřízení operativního leasingu je navíc zapotřebí poměrně hutné papírování a ne každý poskytovatel této služby nabízí ideální podmínky týkající se následné péče o automobil, jako je jeho servis či řešení sezónního obutí.

Jiný přístup k pronájmu vozu

I v oblasti operativního leasingu se však začínají měnit zaběhlé pořádky a přicházejí nové služby, které dělají pronájem vozu pro vybranou skupinu řidičů o něco atraktivnější. Jednou z nich je například české Driveto. Zprostředkovává jak klasické služby operativního leasingu popsané výše, tak se zároveň snaží celý trh posunout se svou službou Driveto Klub. V ní reaguje na mnoho ze zmíněných neduhů a nabízí větší péči než u klasického „operáku“.

Vozy pořízené v rámci Driveto Klubu jsou atraktivní především pro podnikatele a firmy. Ostatně právě u nich operativní leasing ve velkém před lety začínal, než se dostal i ke koncovým zákazníkům, a Driveto Klub jim chce nyní předložit ještě větší komfort při správě a výběru nového vozového parku.

„Podle našich informací má Driveto na trhu nejjednodušší proces pořízení vozu. Veškerou administrativu jsme minimalizovali na doložení dvou dokladů a případně výpis z účtu. Dnes je 70 % našich zákazníků právě ze strany podnikatelů. Čerstvá firma bez historie by třeba ani běžný operák nedostala. Platí ale, že cílíme na podnikatele i koncové zákazníky,“ prozrazuje Adam Szabó, koho dnes nabídka Driveto Klubu oslovuje nejvíce.

adam-szabo-driveto4

Foto: Driveto

Adam Szabó, CEO Driveta

Následně je nutné složit nevratnou částku ve výši dvou měsíčních splátek, což je ten největší rozdíl oproti klasickému operativnímu leasingu, kde nic takového neplatíte. Právě tento poplatek je ovšem vstupní branou do světa, kde se nemusíte o vůz v podstatě vůbec starat a jen s ním jezdíte. Navíc veškeré náklady na pořízení vozu u Driveto Klubu jsou daňově uznatelné, což platí i u této počáteční skládané částce.

Jednou z hlavních předností Driveta Klubu, jak ji popisuje Adam Szabó, je řidičova svoboda, který se nemusí strachovat, až bude chtít za pár měsíců auto vyměnit, že bude mít na krku úvazek, který musí doplatit. Ať už jde třeba o nový přírůstek v rodině a potřeba většího auta, nebo slabší období v podnikání, kdy auto představuje zbytečný náklad. Driveto Klub totiž nabízí možnost bezplatného vrácení vozu, bez udání důvodu a placení jakýchkoliv pokut.

fortnite-chapter2-boxed

Přečtěte si takéVelký restart pro herní hit. Fortnite na tři dny pohltila černá díra a teď přichází se zbrusu novou mapouVelký restart pro herní hit. Fortnite na tři dny pohltila černá díra a teď přichází se zbrusu novou mapou

Součástí vylepšeného operativního leasingu je i povinné ručení, havarijní pojištění s 5% účastí, zimní pneu a jejich uskladnění a také kompletní servis vozu. Každý automobil v Driveto Klubu má zároveň stanovený roční počet najetých kilometrů. Ten činí nejčastěji 20 tisíc kilometrů, což znamená, že se nejedná o nejvhodnější službu pro osoby, které denně krájí jeden kilometr dálnice za druhým. Na kratší cesty do práce, na nákupy nebo za klienty to však postačí.

Podnikatelé a firmy si navíc automobil mohou částečně upravit podle svých představ. „Neděláme to přímo my, ale lidem dovolujeme, aby si auto polepili. Je však nutné vůz při vrácení uvést do původního stavu. Pokud chtějí lidé auto nějak upravit, například přidat tažné zařízení, tak to zařídíme my a tím upravíme i měsíční nájemné,“ doplňuje Szabo.

Jednoduché počty

Často se objevují hlasy, že podobné služby jsou až příliš drahé. Operativní leasing obecně rozhodně není pro každého a mnoho řidičů, jak již bylo zmíněno, si vystačí klidně s pět až deset let starým vozem, který stále slouží. Pokud však z různých důvodů potřebujete auto nové, představuje operativní leasing zajímavou variantu.

Podíváme-li se na veškeré služby, které se k pořízení vozu v rámci Driveto Klubu pojí, a rozpočítáme je do jednotlivých měsíčních splátek, zjistíme, že cena služby ve finále není zase tak vysoká. Vždy záleží, s čím je porovnávána, ale zejména s nákupem nového vozu z vlastní kapsy může být tato varianta pro mnoho řidičů výhodnější.

https://www.youtube.com/watch?v=8GnIwvIcGOA

Vezměme si modelový příklad, kdy si chcete pořídit moderní SUV střední třídy typu Volkswagen Tiguan s pořizovací cenou 683 900 korun. Záleží pochopitelně na mnoha proměnných, ale nákup se spotřebitelským úvěrem vás může vyjít na 760 900 korun, pokud si vezmete úvěr na tři roky s akontací 83 900 korun při úrokové míře 8 procent (měsíční splátka je 18 802 korun a pořizovací cenu vozu přeplatíte o 77 000 korun). Do toho započtěme cenu za jednorázový nákup zimních pneumatik za 10 tisíc korun a pravidelnou platbu za servis, pneuservis a uskladnění pneumatik, garanční prohlídky a pojištění, které mohou vyjít zhruba na 30 tisíc korun ročně.

Pokud si v rámci Driveto Klubu pronajmete totožný vůz na tři roky, zaplatíte během nich 413 376 korun. Výsledkem propočtu je, že zatímco při výše zmíněném příkladu nákupu nového vozu za tři roky zaplatíte zhruba 860 tisíc korun, v rámci Driveto Klubu stojí vůz až polovinu.

Klíčovým rozdílem pochopitelně je, že zakoupený vůz z vlastní kapsy vám zůstane, byť se i jeho cena po třech letech provozu výrazně sníží. Driveto Klub proti tomu v případě zájmu nabízí po pár letech pronájmu auto za výhodnější cenu odkoupit.

Stát se členem Driveto Klubu se tak nejvíce vyplatí hlavně podnikatelům, kteří neplánují vlastnit automobil déle než dva až tři roky a chtějí si nechat otevřená zadní vrátka pro případ, kdy by bylo potřeba slevit ze svých nároků nebo rychle změnit vůz. Zároveň se ve službě najdou mladí lidé, kteří prozatím nemají pevnou finanční půdu pod nohama a nechtějí si na sebe uplést bič v podobě dlouholetého závazku splácení vozu.

Naopak by nebylo příliš moudré využívat této služby v momentě, kdy potřebujete svého cesťáka vybavit novým automobilem, a nebude se jednat o ideální volbu ani pro ty, kteří hledají vůz na celý život.